Панеловоз – що е то?
Панеловоз е вид нископлатформен автомобил, предназначен за транспорт на строителни панели.
Както научихме от ТАЗИ публикация, панелите първоначално се произвеждат в домостроителните комбинати, извозват се до строителните площадки и едва тогава се монтират на сградата. Транспортът става с няколко различни вида транспорт, като най-използваният са панеловозите. В първите години на едропанелното строителство в България вместо тях са използвани различни камиони, като напр. чехословашкият Tatra 111 (произв. 1942-1962, 12-цилиндров дизел с въздушно охлаждане). По-късно обаче започва организиран внос на панеловози от СССР. Тук е мястото да отбележим, че панеловозът обикновено няма собствен двигател, а ce задвижва от камион.
В тази публикация на Сандъците – Sandacite ще разгледаме панеловозите, използвани в България по времето на пика на панелното строителство – 70-те и 80-те години на ХХ век.
Тъй като изискванията на статиката налагат елементите да се превозват в положение, най-близко до проектното, т. е. това, което те ще имат в сградата, се налага да разделим панеловозите за транспорт на елементите на две групи:
а) панеловози за транспорт на панели в хоризонтално положение (подови и покривни панели, стълбища и др.);
б) панеловози за транспорт на панели във вертикално положение (стенни панели и др.).
Подови и стълбищни панели при по-малки размери могат да се транспортират с обикновени автомобили. Но размерите на подовите панели често пъти надхвърлят габаритите на каросерията им и затова не могат да се транспортират с тях. Това налага да се направят специални панеловози (ремаркета), които да се теглят от влекачи. Панеловозите са ремаркета или полуремаркета, специално конструирани за превоз на панелите. Товароподемността им е от 3 до 20 тона, а понякога и по-голяма. Панеловозите биват с една ос (полуремаркета) и с две или повече оси.
Разнообразието от актуалните през разглеждания период панеловози е голямо, въпреки че между тях няма съществена принципна разлика.
Съветските панеловози тип ЦНИПС-200 са предназначени за транспорт на панели в хоризонтално положение. Те представляват полуремаркета с една ос и две двойни колела. Имат товароподемност 6 т. Превозват две или повече панели в зависимост от теглото им. За теглителна сила като влекачи се използват автомобили ЗИЛ-150 (фиг. 1).
Фиг. 1. а – тип ЦНИПС-НИИ-200; б – тип Т-151; в – тип МАЗ-5203; г – тип МАЗ-5203М
Панеловозите ремаркета тип Т-151 и МАЗ 5203М са най-малко с две оси. Те имат по-голяма товароподемност от панеловозите полуремаркета. За влекачи при тях се използуват по-мощни автомобили от типа на ЯАЗ- 200 и МАЗ-200.
Стенните панели при експлоатацията им в строителството са във вертикално положение. Транспортирането им в хоризонтално положение би наложило допълнителна армировка, която няма да се използува при експлоатацията и излишно ще ги оскъпи. Затова елементите се транспортират в положение, близко до проектното им.
Вертикалният транспорт на стенните панели изисква специални приспособления за прикрепването им. Освен това действащият тогава Правилник за уличното движение е изисквал височината на панелите, натоварени на транспортното средство, да не надвишава приетите габарити. Тези задължения налагат да се създадат панеловози с ниски платформи и приспособления за прикрепване на панелите.
За транспорт на панелите във вертикално положение може да се приспособи обикновеният автомобил ЗИЛ-150. Споменатите панеловози за транспорт в хоризонтално положение могат да се приспособят посредством сглобяеми съоръжения, за да могат да се използват като универсално средство за транспорт на панели в хоризонтално и във вертикално положение (фиг. 2).
Фиг. 2. Автовлекачи: а — тип МАЗ-200В; б — тип ЯАЗ-210Д; в — ЗИЛ-150; г — Т-151, Т-151 А и МАЗ 5203
Често в практиката е имало случаи; когато на каросерията на един автомобил са натоварени няколко панела. В такъв случай обаче при пристигането си на строителната площадка автомобилите се задържат дълго време за разтоварване на елементите на склад или до монтирането на всички елементи. Задържането на моторната кола оскъпява превоза. Когато се употребяват панеловози (ремаркета или полуремаркета), има възможност моторната кола да се освободи веднага. Именно това предимство на панеловозите поевтинява строителството.
От голямо значение за икономическия ефект на превоза е изборът на типа на панеловоза и влекача.
Като извод от гореизложеното можем да кажем следното:
а) най-скъп е превозът на елементите, при който се използуват каросериите на съществуващите автомобили, а не се използуват ремаркетата-панеловози;
б) най-икономичен е транспортът на панели с тежкотоварни ремаркета-панеловози;
в) тежкотоварните панеловози са по-икономични от едноосните панеловози.
Готовите елементи, произведени в завода, трябва да се доставят на монтажните обекти комплексно в ред и срокове, установени в графика за доставката им на обекта.
Приема се, че превозът на готовите елементи може да се предприеме само когато бетонът им е придобил 70 % от проектната якост.
При превозването, товаренето и разтоварването на готовите елементи трябва да бъдат взети мерки против повреждането на детайлите, сглобките и особено армировките. Затова е необходимо товаренето и разтоварването да се извършват от опитни работници (машинисти и прикачвачи), като закачването и откачването да стават под ръководството на опитно техническо лице, добре запознато със статическите и конструктивните изисквания за всеки елемент.
Натоварването на ресорите на превозните средства трябва да бъде симетрично и равномерно.
При превоза на големи покривни панели транспортните средства трябва да бъдат снабдени с отговарящи на габаритите на панелите ин- вентарнщрамки, които да се подлагат под тях така, че при движение да се избягват недопустимите провисвания или огъвания. Едноосните колесарки, прикачени към автомобилите, трябва да бъдат снабдени с шарнирно съоръжение за безпрепятствено въртене през време на движението.
За да не се допусне пренапрежение на елементите през време на превозването им, под и между тях се поставят на съответните места трупчета от меко дърво, дървени подложки, клинове и т. н., като се осигури плътното прилягане под и между елементите и стените на превозното средство. Това е много важно особено за онези елементи, които поради конструктивни съображения трябва да се превозват във вертикално положение.
Ако пък Ви интересува как точно работи транспортът на вече готови, произведени панели, можете да прочетете и тази наша статия:
Литература:
Славков, Хр., А. Николов. Индустриализирано строителство. София, Техника, 1975.
Гочев, Александър. Технология на строителното производство. София, Техника, 1960.
Вашият коментар