1964 – Първата българска паркетолъскачка Чайка
Как е изглеждала българската паркетолъскачка Чайка
Под паркетолъскачка най-често се разбира уред за почистване и полиране на подове, който се задвижва от електродвигател. Обикновено работният орган на паркетолъскачката е кръгла четка. Броят на тези четки е от 1 до 3. Някои уреди са приспособени едновременно и да изсмукват праха, като за тази цел те имат собствен смукателен агрегат (електродвигател с турбинка), или възможност за свързване с прахосмукачка.
През 1964 или 1965 г. в производство влиза българската паркетолъскачка Чайка, дело на легендарния варненски завод Елпром. Сега в Сандъците – Sandacite ще я разгледаме по-подробно.
Устройството на първата българска паркетолъскачка е показано на фиг. 1. На основата 21 от алуминиева сплав са монтирани всички работни части. Изолирано с допълнителна електрическа изолация от основата върху кея е монтиран метален мост 7, върху който е прикрепен колекторен двигател с 6000 об/мин. На горния край на вала на двигателя е прикрепена вентилаторна перка за охлаждането му. Долният край на вала завършва с фрикционна ролка от електроизолационен материал. В два овални отвора на основата са монтирани по едно лагерно устройство 4. Всяко лагерно устройство носи по един сачмен лагер, закрит отгоре с капаче от листова стомана, през който минава оста 2 на четката. Това капаче придържа отгоре пружиниращата пластина 3, която е предназначена да притиска лагерното устройство и плътно да се плъзга в овалния отвор на основата. На горния край на оста е завинтено фрикционно колело, което има бандаж от твърд каучук. Двете фрикционни колела се различават по своята ширина и по резбата на централния отвор. Широкото колело има дясна, а тясното има лява резба на централния отвор Широкото колело е притиснато направо към фрикционната ролка чрез две спирални пружини.
Тясното колело е притиснато към широкото колело с помощта на една пружина. Тези пружини създават необходимата сила за предаване на въртящия момент от фрикционната ролка на широкото фрикционно колело и от него на тясното фрикционно колело. Долният край на оста 2 има един напречен щифт, който влиза в съответните вдлъбнатини на четката 1 в цилиндричното й гнездо за оста. Самоволното падане на четката се възпрепятствува от две обли пружинки, които опират в щифта. Четката 1 се състои от пластмасов диск с 4 концентрични реда снопчета от изкуствено влакно дедерон. В центъра на четката има отвор, в който влиза секретното копче 23 на филцовия диск за полиране 22.
Фиг. 1. 1 — четка; 2 — ос с щифт; 3 — пружина; 4 — лагерно устройство; 5 — предпазен пръстен; 6 — тясно водимо фрикционно колело; 7 — притискаща пружина; 8 — мост, носещ електродвигателя; 9 — вил-ка на дръжката; 10 — електродвигател; 11 — кожух; 12 — дръжка; 13 — съединителна клема; 14 — стопорна пружина с щифт; 15 — шнур; 16 — решетка; 17 — вентилатор; 18 — четкодържател; 19 — водеща фрикционна ролка ; 20 — широко водимо фрикционно колело; 21 — основа;22 – диск за полиране; 23 – секретно копче
Кожухът 11 е отливка от алуминиева сплав. Той има вентилационни отвори за охлаждане на кожуха, като горният е затворен с пластмасова предпазна решетка. От долната страна в кожуха има 4 шпилки за прикрепване на основата. Отгоре на две цапфи шарнирно е прикрепена вилката на дръжката, която има гнездо за монтиране на дръжката. Дръжката е от две съединени помежду си части: удължителна тръба и ръкохватка. Тръбата има две куки за намотаване на шнура, една пружинираща метална пъпка за фиксиране на тръбата в гнездото на вилката и двужилеи проводник от долния край на тръбата до ел. прекъсвача, монтиран в ръкохватката. На долния край на шнура има двойна съединителна клема, към която се присъединява шнурът, който се подава от гнездото на вилката. От края на ръкохватката излиза неснемаем двужилен шнур с щепсел.
Технически данни:
Номинално напрежение 220 V; консумирана мощност 250 W; брой на четките 2; диаметър на четките 160 мм; обороти на четките 550 об/мин; режим на работа кратковременен — 60 мин; производителност 75 м3/час; тегло 8 кг.
Подготовка за работа:
Паркетолъскачката се доставя с разглобена дръжка. Сглобяването на дръжката към уреда става, като се съединят двата проводника, които се показват от долния край на дръжката, към съединителната клема. След това краят на дръжката се втиква във втулката така, че пружиниращата пъпка да излезе през съответния отвор на втулката.
Преди включването на уреда към електрическата мрежа трябва да се провери дали напрежението, което е означено на табелката, отговаря на номиналното напрежение на мрежата. При включването към мрежата прекъсвачът трябва да се постави в положение «изключено», означено с «0».
Трябва да обърнем внимание и върху следното:
Смазката за паркета се нанася по възможност в течно състояние посредством четка или парче плат в равномерен тънък слой върху сух и чист под. При нови паркетни подове намазването трябва да бъде дву- или трикратно в зависимост от нуждата, като след всяко мазане се изчаква смазката да попие добре. След изсъхване на пода и изчезване на петната от смазката започва излъскването с четки, като паркетолъскачката се движи напред и назад с плавни движения, без да се задържа на едно място и без да се натиска допълнително дръжката й, тъй като за излъскването е достатъчно собственото тегло на паркетолъскачката.
За да се получи гланц, подът се полира след това с филцовите шайби, които се поставят върху четките и се закрепват в центъра посредством прикрепеното секретно копче. Трябва да не се забравя, че полиршайбите натоварват електродвигателя повече и затова непрекъснатата работа с тях не трябва да бъде повече от 20 минути.
Виждаме характерния ромб на емблемата на Елпром Варна и отдолу стилизираната птица чайка, която е подобна на тази на капака на готварските печки Чайка напр. Даам… доста Чайки станаха. Явно са имали предвид, че паркетолъскачката лети като чайка из къщата! :D
Правила за експлоатация на паркетолъскачката.
- След много продължителна работа четките се износват и трябва да се подменят с нови. За тази цел паркетолъскачката се обръща с основата нагоре и чрез издърпване четките се откопчават от въртящите ги оси.
- При замърсяване на четките и шайбите те трябва да се снемат и да се накисват в хладка вода с прибавка от прах за пране. След почистване се подсушават и поставят отново на местата им.
- При износване на графитните четки на електродвигателя те трябва да се подменят с нови. Това става, като се демонтира капакът на корпуса и се развият пластмасовите капачки на предния конзолен щит на електродвигателя. При поставяне на новите четки трябва да се шлайфва плоскостта им, която ляга върху колектора на двигателя по такъв начин, че цялото сечение на четката да опира върху ламе- лите на колектора, за да се получи минимално искрене. Най-добре е това да се предостави на специалист.
- Смазването на лагерите па осите на уреда се препоръчва да става не по-рядко от веднъж в годината.
- Забранява се включването на уреда при неизправен електродвигател, противосмукателен филтър или друга негова част.
- Паркетолъскачката трябва да се държи на сухо място.
Най-често явяващате се повреда в електрическата паркетолъскачка Чайка са износване на графитовите четки и износване на работните четки. Замяната на графитовите четки се извършва, както тези на прахосмукачката ЕДП 1 напр., която вече Ви показахме на страниците на нашия сайт. Чайката се разглобява, като се отвият четирите гайки на основата. Кожухът се отделя внимателно от основата, за да не се изскубнат свързващите проводници. Оттам насетне знаете, нали? :)
Литература:
Асланов, И., Цв. Кунев. Електрически домакински уреди. София, Техника, 1967.
Вашият коментар