Как работи първият български алкохолен дрегер
Първият български алкохолен дрегер пристигна в Sandacite.BG!
Не знаем дали Ви се вярва, но преди 43 години в България е произвеждано и такова устройство. РА`73 е рожба на Завода за ядрени уреди (!) Плевен и смятаме, че заслужава да бъде представен… по възможност точно днес. :)
И така, да започваме!
Регистраторът на алкохол измерва количеството алкохол в кръвта на шофьорите посредством измерване на количеството алкохол в издишвания въздух.
Нека предположим, че желаем да работим с него още тук и сега. В такъв случай дрегерът се изважда от опаковъчната крутия и след това се проверява:
- комплектността на прибора
- външен вид
- наличие на пломба на прибора
Когато трябва да Ви проверят дали сте пили, преди да шофирате, катаджията първо включва уреда към източник на напрежение 12 волта (напр. от автомобила Ви). След това задейства датчика (специална стрелка указва дали той е готов за работа) и проверява дали сондата, в която ще вдъхвате въздух чрез мундщук, е затворена. Следват още малко приготовления и в сондата се втиква пластмасовият мундщук, а Вие вземате въздух от дробовете си и юнашки вдъхвате в мундщука. Когато издишате докрай, ще светне сигнална лампа – това е доказателство, че действително сте вдъхнали, а не сте шмекерували. В някои случаи обаче е необходимо по-рязко издишане на въздуха от дробовете, за да се задейства сигналната лампа. Освен това там има едно червено лостче, което трябва да бъде в положение ,,З“, защото в противен случай въздухът преминава свободно и не задейства клапата. Друго важно е, че червената светлина не означава наличие на алкохол. Ако до 2 мин. след вдъхването измерителната стрелка не се отклони към червения сектор, а остане в зеления, то не сте употребили алкохол и можете да продължите спокойно пътя си. През тези 2 ,,минути на истината“ не трябва да се извършват никакви манипулации по дрегера, за да отчита правилно.
Това е накратко.
Ако искате, по-надолу можете да проследите как е описана употребата на дрегера в техническото му описание…
Приборът /в калъф или бал калъф/ са свързва към захранващо напрежение 12 волта. Ако се използва за захранване бордовата мрежа на автомобил – лек тип, приборът са свързва чрез захранващия си кабел директно е гнездото за ел. запалка, като съединителите тип „Банан-щекер“ са поставени в държача /4/. Ако автомобилът не притежава такава или приборът ще се включва към акумулатор или друг токоизточник, захранването става с помощта на двата проводника от захранващ кабел, завършващи със съединители тип „Банан щекер“. Към тях се поставят съединителите тип „Крокодил“. В този случай към предната част на кабел захранващ са поставя капачка /1/
За да разберете какво се има предвид под номерираните части, моля, погледнете чертежа малко по-надолу. Какво се случва по-нататък в сюжета, можете да разберете оттук:
Eто и чертеж на самия дрегер:
Както и неговата електрическа схема:
А тук виждаме и производствената табела:
За съжаление ръководството на дрегера РА`73 не е отпечатано с най-високото възможно качество на полиграфията, дори можем да кажем, че не се и доближава до средното. Затова си позволихме малко повече да Ви разходим из скенирани страници, а илюстрацията отдолу е оригиналната корица:
Една статия Sandacite.BG, написана с любов към българскота техника!
Вашият коментар