1955 – първият БГ електрически пържолник
Електрически пържолник от 1955 г. в Сандъците – Sandacite!
Чували ли сте някога понятието електрически пържолник? Това e едно интересно уредче, на което да си изпечете кебапчета, кюфтета, пържоли и други подобни мезенца. :)
Той се появява за първи път в България през 1955 г. и е производство на Елпром Сталин – тоест Варна (така се е казвал няколко години градът). В интерес на истината кутията, с която той пристигна при нас, е неоригинална – от български електрически котлон. Добре се вижда надписът Елпром Сталин (по-горе).
А тук ясно се забелязва как на капака е означен типът на материала – мукава ІІ качество:
Епохата, в която е родено това чудесо, определя и факта, че пържолникът се е изработвал за напрежение 150 и 220 волта. Друга важна характеристика – пържолникът притежава реотан с мощност 550 вата. При едно зареждане побира между 7 и 10 кебапчета кебапчета, които се изпичат за около 10-15 минути.
Такаа, а сега да разгледаме конструкцията му. Пържолникът се състои от една малка тенджерка и капак, изработени от алуминиева ламарина. Тъй като реотанът (нагревателят) е прикрепен към капака, за да печем добре, достатъчно е последният да прилепне плътно към търбуха на уреда – тенджерката демек. :) Към капака посредством една гривна е прикрепена керамична плоча, в чиито канали е поместена нагревателната спирала. Излишно е да казваме, че положението с нея е като с първия български котлон – нагревателната спирала е открита и е добре да не я докосвате, когато е под напрежение.
Спираволидният нагревател, впресован в керамична спирала
Отстрани на капака са занитени две бакелитови дръжки. В тенджерката е поставена скара, върху която се нареждат кебапчетата за печене. За да не се поврежда или прегаря мястото, където е поставен пържолникът, той си има една специална подставка. Включването на уреда към електрическата мрежа става с гумиран шнур, който се включва към пържолниковия корпус с добре познато щекерче.
Ето го, значи, как си кротува в кутийката. :)
А със самия пържолник трябва да манипулирате по следния начин. Най-напред, преди да поставите месо за печене, сложете капака на уреда сложете върху тенджерката и след това включета към електрическата мрежа. Така оставете нещата за около около 10 минути. Това се налага, защото керамичната плоча се нуждае да погълне известно количество топлина, докато се загрее.
Следва по-апетитната част – нареждането на кебапчетата и др. върху скарата. Но като направите това, не се унасяйте в чат, а периодически повдигайте капака да видите как върви печенето. Нагорещеният капак не трябва да се поставя опрян с металната си част до лесно запалими или повреждащи се от топлината предмети. И, както споменахме, по време на работа пържолникът е под напрежение – необходимо е, значи, голямо внимание за предпазване от докосване на нагревателната спирала. Ама наистина!
Както си му е редът, ето и съвети как да отстраните по-прости неизправности. При евентуално прекъсване или прегаряне на нагревателната спирала последната може да се замени с нова. Това става по следния начин.
Първо, извадете капака и отвийте винтчетата, които придържат емайлираната гривна към него. След това отвийте и гайките на контактните щифтове и освободете краищата на нагревателната спирала. Нея пък извадете от каналите на шамотната плоча. За да се постави новата нагревателна спирала, необходимо е най-напред тя да се разтегне равномерно на определена дължина. Това става, като с двете ръце се хванат краищата на спиралата (само навитата част) и същата се опъне на дължина 95 см, която си е предварително отмерена.
След това трябва да прокарате спиралата през каналите на плочата като през лабиринт. Това е доста пипкава работа – трябва да се извърши много внимателно, за да не се разтегне спиралата повече, защото в такъв случай тя ще стане по-дълга и няма да може да се побере в каналите. Тогава ще е нуждо да се сгъстят витките с ръка, за да добие тя необходимата дължина. Това сгъстяване обаче ще стане неравномерно и там, където витките станат най-сгъстени, те ще се прегряват и след известно време спиралата ще прегори… изобщо – по-добре да не си усложняваме живота, както се казва. :)
Затова най-добре е да направим нещата стъпка по стъпка, както си се правят, а именно – най-напред прекарайте единия усукан край на спиралата през една от дупчиците, които се намират в двата крайни канала. След това другият край последователно се промушва през останалите канали, докато се стигне последният. През дупчицата, която се намира на този канал, се промушва вторият усукан край на спиралата. При преминаването на спиралата от един канал в друг тя трябва да се разтегне на ръба, за да не останат навивки от спиралата извън каналите.
Междувременно, ето и един чертеж на уреда, за пълнота. :)
След като нагревателната спирала е добре наместена в каналите на плочата, следва поставянето на плочата към капака. За тая цел трябва при поставен с дръжките надолу капак да монтирате ламаринения отражател, на който има прорези. Те трябва да останат откъм страната на щифтовете. Изводите на спиралата, изолирани с мънистата от изгорялата спирала, се прекарват през прорезите и се затягат чрез гайки към контактните щифтове. Внимание – трябва да се внимава краищата на нагревателната спирала да не опрат някъде до металната част на капака или ламаринения отражател, защото в такъв случай ще се получи т. нар. късо съединение! Вече след това поставете емайлираната гривна, и то така, че намиращият се от вътрешната й страна издатък да попадне в специалното гнездо на шамотната плоча. Последно идва затягането на гривната към капака чрез четири броя винтчета. Останалите четири дупчици служат като отдушници при печенето.
А, да – след свършване на работата с пържолника тенджерката веднага трябва да се почисти с топла вода и сапун. Кисели и солени разтвори не трябва да се употребяват обаче, защото повреждат алуминия. Ако тенджерката не може добре да се измие с вода и сапун, допусkа се употребата на фини прахове и течни препарати, които се използват при миене на домашни съдове.
За статистиката да отбележим също така, че това е първият и единствен екземпляр от пъжолника, който сме виждали, тоест, той не се намира лесно. Но навремето все пак се е произвеждал серийно, след като отговаря на изискванията на БДС 53-58 от 1955 г.:
По-късно са произвеждани и други модели пържолници, но вече в ТПК 9 септември Стражица. Но този остава пръв и ненадминат, вожд и учител на всички пържолници. :)
Та така.
Коментари можете да отправяте и в темата в нашия форум тук – http://www.sandacite.bg/forum/viewtopic.php?f=44&t=5065
Вашият коментар