[1953] Вижте само тук ПЪРВАТА БЪЛГАРСКА ПЕРАЛНЯ!
Първата българска пералня в Сандъците – Sandacite!
И така, драги приятели, дойде времето да напишем поредната златна страница в историята на колекционерското дело.
Най е приятно, когато съвсем случайно попаднеш на нещо, което изобщо, ама никога не си се дори и надявал, че може да ти дойде – до степен, че даже не си го и включвал в обявите си. Такъв беше случаят и вчера, когато от една съвсем обикновена наглед къща в едно софийско село изпадна ЕП`53, или иначе казано – ПЪРВАТА БЪЛГАРСКА ПЕРАЛНЯ.
Производство на завода Елпром във Варна от 1953 до 1956 г., ЕП`53 има… но всъщност най-добре първо прочетете данните от табелката:
ЕЛПРОМ
Тип ЕП`53
150 волта
180 вата
Вместимост 30 л
Ф. № 1117
1955 г.
Това означава, че от 1953 до 1955 г. са произведени поне 1117 такива перални. До 1956 г. да са се увеличили с неколкостотин. Нали си давате сметка колко беше минимален шансът да я изобщо открием?
Ето и по-детайлна снимка точно отпред. Въпреки нанесения някога втори пласт блажна боя – между другото, по най-хамалския начин! – си личат логото и надписът:
Такаа, а какво ни казва всъщност табелката? Пералнята работи с мрежово напрежение 150 волта и това не е чудно – до 1961-2 г. в София градската мрежа оперира с тази стойност, но някои квартали го запазват дори и до 1964-5 г. А потребяваната мощност от мрежата е 180 вата. Произведена е в завода Елпром Варна (или Сталин, както се е казвал в онези няколко години градът).
Както и в други наши ревюта на уреди, успоредно с разказа ще върви и фотосесията. Навсякъде кликайте за по-голямо изображение.
Първата серия от тези перални е пусната с казанчета, изработени от месингова ламарина и отвътре калайдисани. В следващите серии казанчетата са изработени от неръждаема ламарина. Има също известно количество, изработени от декапирана стоманена ламарина, горещо поцинкована. Мисля, че нашата е от средния тип:
От какво се състои ЕП`53?
На дъното на казанчето е пробит отвор и заварена тръба, към която се прихваща гумен маркуч. Той служи за изпускане на замърсената вода в някакъв съд или направо в канализацията. На задната страна на казанчето е изтеглено на преса леглото за перката – ето, виждате и маркуча, и издутината:
Табелката е доста изтрита, но благодарение на релефния надпис успях да я разчета и съм Ви я написал най-горе в статията.
На по-горната снимка ясно виждате перката, която завихря водата, за да се изперат добре Вашите дрехи. :) В горния си край казанчето е обхванато от алуминиева рамка. Отвън на двете страни на казанчето са заварени по две уши, към които са прикачени два обтегача. Тяхното предназначение е да закрепят здраво и неподвижно казанчето към кожуха на пералнята. Към горната част на казанчето се намира един хоризонтален жлеб, който служи като граница, до която следва да се налее водата с перилния препарат в нея.
Казанчето е поставено в ламаринен кожух, боядисан в нещо, което някога е било бяло. Задната страна на кожуха е отворена и към нея се закрепва един капак, изваждането на който дава възможност за преглед на лагерното устройство и електродвигателя, а също и за намазване на лагера. Ето я, значи, първата родна пералня в пълното си задно величие:
Пералнята работи с 1-1,5 кг сухо пране, което изпира за около пет минути. Нещо повече – повече оперативно време дори е вече вредно, защото някои дрехи може да започнат да се късат.
Сега малко за задвижването на прането. Електродвигателят на ЕП`53 е закрепен чрез болтчета върху ламаринена рама, която от своя страна е прихваната към кожуха на пералнята. Гуменият маркуч се закрепва към една скоба на горната част на кожуха. Оборотите на електродвигателя се предават на перката посредством гумиран трапецовиден ремък. Задният капак на кожуха се закрепва чрез две скобички, заварени към долната му част, и два винта, намиращи се на горната му част.
Помислено е и за електробезопасността – на задната страна на пералнята, непосредствено до изхода на гумирания шнур, се намира заземителният винт. За избягване на опасни последствия пералнята никога не трябва да се използва незаземена! Отгоре ЕП`53 се затваря с подвижен ламаринен капак:
Електродвигателят е еднофазен, асинхронен. За да се предпази той от прегряване, необходимо е след 30—40 минути работа да бъде изключен от мрежата за 5—10 минути.
Какви са повредите в пералнята? След известно време възможно е ремъкът малко да се разтегне и в някой момент да не е в състояние да върти перката. В такъв случай се налага допълнителното му опъване, а това става по следния начин.
Най-напред се изважда задният капак, като предварително се отвият двете винтчета, намиращи се на горната му част. След това се отвиват гайките, притягащи електродвигателя към рамата, и се намалява дебелината на подложките към него с няколко милиметра. След намаляване на подложките болтчетата наново се затягат, като се внимава и двете ремъчни шайби да останат в една плоскост. Това се проверява с един конец, опънат между двете шайби. Щом като конецът опира едновременно на четири различни точки от външните периферии на шайбите, това показва, че центровката е постигната.
Между другото, отстрани пералникът има удобни дупки за да се носи от двама души, а при необходимост – и от един:
Малко за смазването – кога и къде е нужно.
Поначало перките в пералните от първата серия са отлети от месинг и навити на резбата на оста, а тези в следващите серии са изтеглени на преса от неръждаема ламарина и заварени към оста. Лагерът, в който се върти оста на перката, е обикновен, триещ се. Той представлява месингово тяло с набити в него две втулки, изработени от лагерен бронз. Между втулките е поставено кече, добре напоено със смазочно масло. Радиално към кечето е пробит малък отвор за периодично намазване на лагера. Ако пералнята се употребява един път седмично в продължение за два часа, той може да се смазва един път на два-три месеца. Това става с една толумбичка или пипета, като се капнат няколко капки в пробития в лагера отвор. Разбира се, в този случай задният капак трябва да се извади.
След много продължителна работа ремъкът и лагерните втулки също ще се износят. Износеният ремък трябва да се замени с нов, със същите размери, закупен от магазина. Износените лагерни втулки проличават по това, че се появява хлопане в лагера и триене на перката в леглото на казанчето. В такъв случай е необходимо лагерът да се извади, втулките да се пристържат на струг и на тяхно място да се набият нови. Както казахме по-горе, материалът за втулките трябва да бъде лагерен бронз. Кечето между двете втулки трябва да се запази или да се постави ново, добре напоено със смазочно масло. Поправката на лагера може да извърши само опитен стругар.
Изваждането на лагера става по следния начин. Най- напред се изважда задният капак на пералнята, снема се ремъкът от ремъчнага шайба и тя се отвива от резбата на оста, като с другата ръка се държи перката, за да не се върти. След отвиване на шайбата оста на перката леко се избутва напред. За да се освободи лагерът, гайката, която го притяга към казанчето, трябва да се отвие с гаечен или друг подходящ ключ. После вече монтирането на лагера става по обратния ред.
Заедно с пералнята бяха взети и други неща, а още ще бъдат докарани утре. Но така и така пред вратата ми късно снощи гледката беше следната:
Коментари можете да отправяте и тук – http://www.sandacite.bg/forum/viewtopic.php?f=44&t=5050
Comments (2)
Пералнята работи на 150 волта и това не е чудно – до 1961-2 г. в София градската мрежа оперира с това напрежение, но някои квартали го запазват дори и до 1964-5 г.
еха много интересна информацжия за волтажа благодаря, тъкмо тук видях една печка на 150 волта и се чудех какво по дяволите? хехе явно сме били с хамериканците и японците като стандарт