Трактор Болгар ТК-80 + ръководство + видео
Болгар ТК-80 е май третата тракторска статия в Сандъците – Sandacite!
Колесният трактор Болгар ТК-80 е универсален селскостопански трактор от клас 1,4 тс. Произвежда се от 1980 г. в Тракторостроителния завод в Карлово.
Тракторът е изпълнен по общоприетата схема за селскостопански трактори и има полурамна конструкция. Полурамата се състои от две П-образни греди, съединени в предната си част с лята греда,
Шасито на трактора се състои от полурамата, корпусите на съединителя, скоростната кутя и задния мост. В предната част е монгиран двигателят. Двигателят със задната си плоча е здраво закрепен към корпуса на съединителя и с помощта па шарнирна опора е установен на предната греда. На предната греда са монтирани също така водният и масленият радиатори, транспирантът за регулиране на температурния режим на двигателя и хидроусилвателят на кормилното управление.
Непосредствено зад двигателя са разположени механизмите на трансмисията- съединителят; понижаващият редуктор и скоростната кутия, осигуряващи 18 скорости напред и 4 назад; на лявата страна на корпуса на скоростната кутия може да бъде монтиран (като допълнително оборудване) ходонамалител, който в съчетание с понижаващия редуктор и скоростната кутия осигурява още 4 скорости напред и 4 назад; задният мост с автоматичната система за блокиране на диференциала; задният вал за отнемане на мощности с двускоростния независим (540 и 1000 об/мин) и синхронния (3,5 об/м път) приводи; страничният вал за отнемане на мощност (754 об/мин — без понижаващия редуктор, и 5 0 об/мин с понижаващия редуктор) и ремъчната шайба (859 об/мин на I скорост на ВОМ и 1590 об/мин на II скорост) могат да бъдат монтирани като допълнително оборудване.
При трактора Болгар ТК-80 предните колела са направляващи, а задните — водещи. Колелата са снабдени с пневматични гуми с ниско налягане — размерите на гумите на предните колела са 200—508 (7,5—20) , на задните 400—965 (15,5—38) Р. Като допълнително оборудване могат да бъдат доставени гуми 465-762 (18,4/15-30).
Задните водещи колела са монтирани на полуосите на крайните предавки. Предните направляващи колела са монтирани на шенкелите на предната ос, монтирана шарнирно в ушите на предната греда на полурамата. Масата на трактора се предава на предните колела чрез цилиндрични пружини, които са поместени вътре в подвижните конзоли и осигуряват подресоряване на предната част на трактора Колеята на трактора е променлива и може да се регулира в границите от 1200 до 1800 мм по предните колела и от 1400 до 2100 мм по задните. За предпазване на кабината от опръскване с кал са поставени калници (калниците на предните колела са закрепени към шенкелите, а калниците на задните колела са едно цяло с пода на кабината) U увеличаване на сцепните качества на трактора могат да се поставят допълнителни тежести на задните колела, а за подобряване управляемостта на трактора — допълнителни тежести на предната греда.
Междувременно ето и видео от работния процес при описвания трактор:
Разделно-агрегатната хидравлична система на трактора — с хидроувеличител на сцепното тегло и силов (позиционен) регулатор, позволява работа па трактора със селскостопански машини, оборудвани с опорни колела или без тях. На корпуса на съединителя е монтиран корпусът на хидроагрегатите – маслен резервоар, на който е закрепена хидравличната помпа, разпределителят на хидросистемата хидроувеличителят на сцепното тегло и механизмът за управлението им. Акумулаторът на хидроувеличителя на сцепното тегло е закрепен към левия ръкав и на полуоста на задното колело Изводите от разпределителя на хидросистемата за изнесените цилиндри са разположени в средната част на трактора, на корпуса на хидроагрегатите; от маслопроиводите на левия и тесен цилиндър има допълнителни изводи към задната част на трактора.
Основният цилиндър и силовият регулатор са поместени на капака на задния мост под пода на кабината. На задната стена на корпуса на идния мост е разположено навесно устройство за навесване на селскостопански машини и оръдия на труда, представляващо от само себе си шарнирен четиризвенник с регулируеми по дължина държани. За работа с прикачни машини към надлъжните рамене на навесния механизъм се монтира напречна греда с прикачна вилка. При транспортни работи може да се постави буксирно устройство и хидравлична кука с управление от хидросистемата,
На трактора Болгар Тк-80 е монтирана пневматична система, осигуряваща управление на спирачките на ремарке с еднопроводна спирачна система.
Електрооборудването е с прав ток с минимално напрежение 12 волта. В системата на електрооборудването на трактора влизат: генератор за променлив ток с вградени изправители, акумулаторни батерии, реле регулатор, електрофакелен подгревател, стартер, фарове, указатели на завит е, стоп сигнали, габаритни светлини, електрическа стъклочистачка, звуков сигнал, плафон, седемщепселна розетка и розетка за преносната лампа, контролно- измерителни прибори и превключваща апаратура.
Кабината на трактора е херметизирана със защитен скелет и се закрепва към шасито в четири точки на каучукови тампони. Тя е съоръжена е; торсионно едноместна седалка с хидроамортизатор, коя го се регулира съобразно ръста и теглото на тракториста, аптечка, плафон, закачалка за дрехи, стъклочистачки, противослънчева козирка с огледала за обратно виждане.
Вентилацията на кабината в Болгар ТК-80 се осъществява чрез отваряне на задното стък ло и покрива на кабината. Вратите имат устройство за фиксиране в отворено положение при влизане в кабината (забранява се да се работи на трактора с отворени врати). За удобство при влизането и излизането от кабината е предвидено преместване на кормилното колело напред. Има също двустъпална стълба с ръчка за хващане. Положението на кормилното колело се регулира вертикално в границите на 120 мм. Двата горивни резервоара с общ обем 130 л и акумулаторните батерии са изнесени вън от кабината.
По желание на клиента (при предварителна заявка) тракторът е можел да се достави с кабина, без кабина или със сенник. Конструкцията на трактора позволява към него да се монтира допълнително работно оборудване (поставя се при отделно заплащане при допълнителна заявка на клиента): ремъчна шайба, страничен вал за отнемане на мощност, ходонамалител, хидравлична прикачна кука, буксирно устройство, допълнителни тежести и колела с гуми 475-762 (18,4/15-30).
Ето и достъпно за безплатно изтегляне пълното ръководство за употреба на трактора Болгар ТК-80: Трактор Болгар ТК-80 Traktor Bolgar TK-80
Един материал на Сандъците – Sandacite!
Вашият коментар