Теория на надеждността
Теория на надеждността, надежност, отказ са темите на днешната статия в Сандъците – Sandacite.
Когато хората употребяват думи като ,,надеждност“, ,,повреда“ и ,,отказ“, рядко се замислят, че всъщност това са понятия от теорията на надеждността. Тя принадлежи към семейството на техническите науки и е силно свързана с многостранното понятие ,,качество“.
Още през 80-те години непрекъснато нарастващата степен на автоматизация и компютризация на процесите в промишлеността, транспорта, съобщенията и другите области на човешката дейност поставя все по-големи изисквания към надеждността на системите. Отказите в тези системи имат значително по-тежки последствия и по-голямо значение в сравнение с отказите в простите, лесно обозрими технически средства. Изискванията към надеждността могат да нарастнат на порядъци, ако на системата е възложена специална задача, свързана с осигуряване на безопасността на хората.
Необходимото равнище на надеждност в сложните комплексни системи се постига значително по-трудно, но е много необходимо. Задача на науката теория на надеждността е да търси пътища за преодоляване на това противоречие, тъй като то може да стане задържащ фактор в развитието на модерните системи.
Надеждността се свързва с понятието „качество“. В практиката това понятие се употребява в двоен смисъл: 1) описателно (дескриптивно) и 2) оценяващо (нормативно).
Първият (описателният) смисъл идва от философията. То е една от „десетте категории на Аристотел“. По-късно от латинската философска терминология на Цицерон qualitas навлиза във всички романски и германски езици, за да стигне до днешното „квалифицирам“. Според философите понятието „качество“ принадлежи към категориалния апарат. Като първично понятие то може да бъде определено само въз основа на битието (съществуването). Според Хегел „нещото чрез своето качество е това, което е. Губейки своето качество, то престава да бъде това, което е“.
Вторият (нормативният) смисъл преобладава в техниката, в инженерната практика и в живата реч. Както писахме и по-горе, това „практическо качество“ е слабо свързано с философската категория „качество“.
Нормативното качество е качество на съответствие, т.е. съвкупност от всички свойства на даден обект, които определят степента на неговата използваемост за целите на предназначението му. Ако се отнася за продукция, качеството е съвкупността от свойства, осигуряващи годността й да задоволява определени потребности в съответствие с нейното предназначение.
Качеството е съвкупност от характеристики, които дават информация доколко дадено изделие или услуга удовлетворяват или не определени потребителски търсения или природни необходимости. Качеството е осезаем, условен и субективен атрибут. Ако доскоро с епитета ,,качествен” се назоваваха само изделия или услуги, напоследък тази характеристика се приписва и на субекти – говори се за ,,качествени хора” например. Правилно е да се говори за високо, средно, ниско и пр. качество, а не за ,,голямо”, ,,хубаво” и т.н. качество.
Чрез нормативното качество става съизмерване със степента на постигане на съответната цел. Следователно за оценяване се изисква точка на отчитане и скала на измерване.
Надеждността се дефинира като способност на обекта да запазва качеството си на съответствие при зададени ограничения.
Ако се отнася за технически обект, „качеството на съответствие“ може да се замени с неговите най-важни, определящи параметри и съществени свойства, а „зададени ограничения“ да бъдат „определен режим и условия на експлоатация“. На тази основа може да се получи известната от литературата дефиниция:
Надеждност е способността на обекта да запазва съществените си свойства при определен режим и условия на експлоатация.
Например, в нормативен документ (стандарт на бившия СИВ „Надеждност в техниката” (СТ СЭB – 5041 – 85) е дадена следната дефиниция: „Надеждността е способност на обекта да запазва във времето в установените граници стойностите на всички параметри, характеризиращи възможността му да изпълнява изискваните от него функции в зададени режими и условия на използуване, техническо обслужване, ремонт, съхранение и транспортиране“.
Надеждността е способност, която се определя от съчетаването на няколко свойства: безотказност, дълговечност, ремонтопригодност и съхранимост.
Безотказност е свойството на обекта непрекъснато да запазва работоспособното си състояние за определено време или отработка.
Работоспособно е състоянието, при което всички параметри, характеризиращи способността да се изпълняват зададените функции, съответствуват на изискванията на нормативно-техническата документация. Неработоспособно е състоянието, в което стойността макар и на един параметър, характеризиращ способността да се изпълняват зададените функции, не съответствува на тези изисквания. Понятието „работоспособно състояние“ не е идентично на „изправно“. Изправно е състоянието, в което обектът съответствува на всички изисквания на нормативно-техническата документация. Очевидно, въпреки неизправен обектът може да е работоспособен, ако неизправността не влияе върху параметри, определящи способността му да „върши работа“, заради, която е създаден (например счупена ръкохватка за пренасяне на уреда, повреда в индикацията за включено мрежово напрежение и т.н.).
Повредата е събитие, което вследствие химическо, физическо и друго въздействие извежда обекта от състоянието му на изправност. Ако при това обектът премине в неработоспособност, повредата предизвиква отказ.
Отказът е събитие, вследствие на което се нарушава работоспособността. Поначало отказът се предизвиква предимно от повреда, но не всяка повреда води до отказ и не всеки отказ се дължи на повреда. Причина за отказ може да бъде и грешка, допусната при създаване на обекта.
В безупречно проектиран и конструиран обект отказите се дължат само на повреди. Повредите могат да бъдат еднократни и многократни. Те са по принцип непредотвратими.
Обектът е изправен, ако в него няма повреди. Това му качество може да се представи формално чрез булевата функция на изправността
са логически променливи на повредите, чиито стойности зависят от това, дали те са възникнали или не, are броят на възможните повреди в обекта.
Дълговечност е свойството на обекта да съхранява работоспособното си състояние при установената система на техническо обслужване и ремонт до настъпване на пределното състояние, в което по-нататъшното му използуване или възстановяване е нецелесъобразно или недопустимо.
Ремонтопригодност е свойството на обекта да се приспособява към диагностициране и локализация на отказите и откриване на причините за тяхното възникване, както и към поддържане и възстановяване на работоспособното му състояние чрез техническо обслужване и ремонт.
От казаното дотук става ясно, че основната разлика между качество и надеждност се състои в това, че качеството е степен на изпол- зваемост на обекта в даден момент, а надеждността е израз на промените в качеството по време на експлоатацията.
Отработка е обемът или продължителността на работа на обекта. Обемът може да се измерва в брой на задействуванията, изминато разстояние, квадратни или кубични метри, цикли и т.н., а когато се говори за продължителност – и във време.
В понятийната система на надеждността отказ е фундаментално понятие.
Причина за отказ са явленията, процесите, събитията и състоянията, които предизвикват неговото възникване.
В зависимост от характера си отказът може да бъде внезапен или постепенен. Внезапният отказ се отличава със скокообразно изменение на стойността на един или няколко параметъра, които определят способността на обекта да изпълнява нормално своите функции. Причина за такива откази могат да бъдат повредите „късо съединение“, „прекъсване“, „нарушаване на контакт“ и т.н. Постепенните (параметричните) откази се характеризират с бавно изменение на параметрите на обекта в зависимост от отработката и обикновено се предизвикват от стареене на материала, износване или разрегулиране. Някаква принципна разлика между внезапни и постепенни откази не съществува. Често внезапният отказ се получава в резултат на постепенно скрито изменение на параметрите, вследствие на което те в определен момент излизат от допустимите толеранси и отказът се възприема като внезапно събитие, а всъщност той е само следствие от постепенно натрупалите се необратими изменения.
По признак „взаимозависимост“ отказите биват два вида: зависими (вторични) й независими (първични).
Когато отказът е обусловен от друг отказ, той е зависим или вторичен. Между вторичен и зависим отказ обаче има известна разлика. Вторичният отказ винаги следва първичния – релацията е причинно-следствена, докато зависимият може вероятно да последва, но може и да не се появи.
При определяне на надеждността обикновено (ако не е специално уговорено) се отчитат само първичните откази.
Последствията от откааа са явления, процеси, събития и състояния, които се обуславят от неговото възникване. Ако вследствие на отказа настъпи пълна неработоспособност, той е пълен, а когато обектът не може да изпълнява само някои от зададените му функции, отказът е частичен. Пример за пълен отказ е изгарянето на електрическа лампа, прекъсването на токозахранването на устройството и т.н., а за частичен отказ – отказа на телевизора, при който се получава звук, а качеството на образа остава непроменено; отказа на телефон, по който разговор се води, но не може да се набира, и т.н.
Според проявата си отказите могат да бъдат окончателни (устойчиви) и временни (неустойчиви, т.е. ту възникващи, ту самоотстраня- ващи се). Окончателните откази са следствие от необратими процеси в материалите и техническите средства. В повечето случаи временните откази се дължат на обратими случайни изменения на параметрите и режимите на работа на обекта. Последствията от двата вида откази са различни. Например поради ниско захранващо напрежение няма образ в телевизора. След повишаване на напрежението отказът се са- моотстранява. Разбира се, този временен отказ е далеч по-малка неприятност в сравнение с окончателния отказ на кинескопа. Временният отказ в информационните и комуникационните системи е известен като „сбой“. Появата на сбой се открива трудно, тъй като след изчезването му обектът автоматически възстановява своята работоспособност.
Количествената характеристика на едно или няколко свойства, съставящи надеждността на обекта, е известна като „показатели на надеждността“. Известни са следните две групи обекти, категоризирани по методите и показателите за оценка на надеждността:
- Невъзстановими обекти, които се използват до първи отказ. Те биват: а) неремонтируеми и б) ремонтируеми, чието възстановяване е невъзможно или нецелесъобразно.
- Възстановими ремонтируеми обекти: а) обекти, за които са недопустими прекъсвания в работата, и б) обекти, за които кратковременни прекъсвания са допустими.
Литература:
Килински, А. Основи на общата теория на надеждността. София, ВИИ ,,К. Маркс“, 1971.
Христов, Х. Основи на осигурителната техника. София, Техника, 1990.
Теория надежности в области радиоэлектроники. Общие понятия, отказы, резервирование, параметры, испытания. Москва, АН СССР, 1962.
Теория надежности – dic.academic.ru/dic.nsf/stroitel/4978
Введение в теорию надёжности – www.unn.ru/books/met_files/Teoria%20nadeznosti.pdf
Вашият коментар