Статии – Стара техника

Акция Ботунец 13.VІ.2016 и какво спасихме

Акция Ботунец 13.VІ.2016 и какво спасихме

Акция-Ботунец-13.VІ.2016-и-какво-спасихме

Тази неделя се запиляхме из дебрите близо до комбината Кремиковци, защото се оказа, че трябва да опразваме свое хранилище. То съдържаше някои интересни образци на (приди всичко битовата) българска техника, но важното в случая са кадрите от самата акция. Надяваме се да усетите тръпката от това да преместиш 15 неща на ново сигурно място. Ние се опитахме да ни е забавно, въпреки високата температура  и ограниченото време. :)

Снимките са от админа.

Складът се охранява доста здраво:

Склад Ботунец sklad botunec
Склад Ботунец sklad botunec

Когато влязохме в двора, идяхме следното:

Ботунец Botunec

Отваряме халето и забелязваме подредените на кули неща:

Склад Ботунец sklad botunec
Склад Ботунец sklad botunec

Имаше 2 талашитени шкафа – по един от всеки завод – както и Мраз 80:

Талашитени шкафове Talashiteni shkafove
Склад Ботунец sklad botunec

Има някои снимки, които по наше мнение могат да минат дори за художествена фотография, като напр. тази на Перлата, обгърната от зеленина:

Пералня Перла Peralnya Perla

Част от оборудването на склада е и този хидравличен крик от 1972 г., производство на Машиностроителен завод Павликени:

Хидравличен крик hidravlichen krik
Хидравличен крик hidravlichen krik

Печка Мечта 71216АМ, но не прекалено стара – само 1988 г.:

Печка Мечта Pechka Mechta

И, разбира се, най-важният момент – нещата стоят натоварени в буса, после се разтоварват, а на последната снимка вече част от тях са стъпили на ,,родна земя“:

Извозване стара техника Izvozvane stara tehnika
Извозване стара техника Izvozvane stara tehnika
Извозване стара техника Izvozvane stara tehnika

След това, едно по едно, нещата бяха качени в асансьор и разположени в апартамента.

Български жп вагон-резервоар

Български жп вагон-резервоар

Български жп вагон-резервоар

Решихме този път да обърнем малко внимание на жп техниката ни! :)

През 1987 г. в Железопътния завод ,,Георги Димитров“ в София конструкторски колектив с ръководител cm. н. с. инж. Славчо Пеев създава ва­гон цистерна за превоз на насипни товари (прахооб­разни и гранулирани). След транспортирането си товарите могат да се разтоварят по пневматичен път – чрез въздух под налягане до 2,5 кРа.

Самият вагон е изграден на модулен принцип, което позволява чрез използва­нето на различен брой мо­дули (поне 2) да се получа­ва различен обем на резер­воара (за цимент напр. този обем е 54 куб. м.). Проведените изпитания са показали, че ваго­нът може да превозва и редица други материали – поливинилхло­рид, калцинирана сода, на­триев полифосфат, браш­но, трици, сух леярски пя­сък, мляна креда, гипс и други подобни.

Системата за разтовар­ване е призната оригинална конструкция и е защитена с авторско свидетелство в тогавашния Институт за рационализации (ИНРА), сега Патентно ведомство. Нагледен пример за значението й дава фактът, че 63 то­на цимент могат да се разтоварят за по-малко от час.

 

В Мехатроника Габрово през 1971

В Мехатроника Габрово през 1971

В Мехатроника Габрово през 1971

Широкоизвестното габровско предприятие Мехатроника през 1971 г. се наричаше Промишлена електроника. Представяме Ви статия, писана точно преди 45 г., в която са отразени техни постижения.

,,Младите слециалисти от развойното предприятие Промишлена електроника вече са усвоили производството на редица комплектни уредби за извършване на сложни технологически процеси в областта на диелектричното и индукционно нагряване и ултразвуковата техника. Забележителен е фактът, че към тази уникална апаратура проявяват интерес не само предприятията от нашата страна, но и от Съветския съюз, Унгария и някои западни фирми. Защото внедрена в производството, тя спестява валута, подобрява качеството на изделията, които се обработват с неяи чувствително повишава производителността на труда.

Уредбата за заварка на пластмаси тип УЗП2-2.5 е на световно равнище, а колек­тивът с ръководител Иван Ненов взе една от наградите на Третия национален пре­глед на техническото и научно творчество в Пловдив. И то не само защото някои от конструктивните решения, използувани при нейното създаване, са качествено нови в световната практика, а и затова, че икономическият ефект при внедряването й в страната надхвърля половин милион лева. Признание за създателите й е и фактът, че до края на 1970 година за Съветския съюз бяха изработени осемдесет броя от нея.

Детайлите от поливинилхлорид, които ще се слепват с високочестотната уредба, се поставят между двата електрода, единият от които е оформен като матрица. След това електромагнитната система създава необходимия натиск, а високочес­тотният генератор започва нагряването. Целият процес трае… от 2 до 5 секунди.

Но може би най-интересното за високочестотната уредба е оригинално разра­ботената екранировка срещу радиосмущения и замяната на хидравличната система за създаване на натиск с електромагнит, позволяващ прецизно регулиране на на­лягането.

Мехатроника Габрово Mehatronika Gabrovo

Тиристорният преобразувател с повишена честота за индукционно нагряване е една уникална разработка на колектив от завода с ръководител инж. Нено Стефанов, съвместно със специалисти от „Проблемната лаборатория по промишлена електро­ника“ на Висшия машинно-електротехнически институт „В. И. Ленин“, с ръково­дител проф. Нанчо Нанчев. Всъщност това е и първият преобразувател за индук­ционно нагряване с голяма мощност, построен у нас. Интересен е фактът, че такива уредби се строят само в няколко страни на света, между които Съветския съюз, САЩ и Япония.

Създаденият от специалистите преобразувател е предназначен за захранване на съоръжения с индукционно нагряване: за топене на метали, термообработка на детайли (закаляване, отпускане, нормализация), запояване с твърди и меки припои, гореща пластична обработка, заваряване и огъване на тръби.

Стоманеният детайл, който трябва да се нагрее индукционно, се поставя в индуктор с една или няколко медни намотки. Високочестотният ток преминавайки по навивките на индуктора, предизвиква протичане на ток със същата честота и в детайла. Нагряването е вследствие на хистерезисните загуби и токовете на Фуко.

Достигайки обаче тем­пература 768 градуса, сто­маната изгубва магнитните си свойства и интензив­ността на нагряването спа­да. В този момент се налага промяна на честотата.

Най-ценното преимуще­ство на създадения от спе­циалистите в предприятие­то тиристорен преобразу­вател е това, че от нача­лото на процеса до завърш­ването му честотата се регулира автоматично.

Развойното предприятие Промишлена електрони­ка е създадено едва преди десет години.

Но продук­цията, изработвана от спе­циалистите в него, е тър­сена и високоценена. Пър­вият в страната клуб за техническо и научно твор­чество на младежта „Про­тон“ също е създаден тук, а неговите членове сега са се насочили към раз­работването на прецизни съоръжения в областта на промишлената електрони­ка. И няма съмнение, че тяхното самочувствие на техници ще придобива все по-реални измерения в бъ­дещите им разработки и открития.“

–-

Източник: сп. Наука и техника за младежта 8-1971

БНР спира бюлетина за нивото на река Дунав

БНР спира бюлетина за нивото на река Дунав

БНР спира бюлетина за нивото на река Дунав

БНР спира излъчването на бюлетина за нивото на река Дунав, съобщи пресцентърът на националното радио. Решението на новото ръководство влиза в сила още от днес – 7 юни.

Припомняме, бюлетинът се излъчваше всеки ден на три езика след новините на „Хоризонт“ в 15,00 ч. в продължение на десетилетия.

От БНР уточняват, че от всички членки на Дунавската комисия, единствено България и Сърбия продължават да информират за нивото на река Дунав чрез радиоефира.

По предложение на новоназначения вчера нов директор на „Хоризонт“ Васил Велев и след разговори с Изпълнителната агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ – Русе, Управителният съвет на БНР е решил да спре излъчването на бюлетина за нивото на реката.

В края на новините в 15,00 часа вече ще се съобщава, че информация за нивото на река Дунав може да бъде открита на страницата на Изпълнителната агенция – www.appd-bg.org.

В критични ситуации в ефира на програма “Хоризонт” на БНР ще се излъчват съобщения за нивото на река Дунав, когато тази информация представлява сериозен интерес за обществото.

източник: News.bg

Направете си сами електромер

Направете си сами електромер

При изработване саморъчно апара­тури, на всеки електротехник и радио­техник са необходими измерителни апарати: амперметри, волтметри, ми- лиамперметри и др.

Тези апарати не всякога може да се цамерат, а при това те може да се направят от евтини подръчни матери­али. Те ще работат почти така, както и фабричните.

ЕЛЕKTРОМАГНИТЕН АМПЕРМЕТЪР ИЛИ ВОЛТМЕТЪР ЗА ПОСТОЯНЕН ТОК

Вземете късче пиринч, месинг, бронз, алуминий или друг немагнитен материал с размери 56 x 43 x 1 мм и начертайте на него с остър предмет линии (рис. 1). По следите на начер­таните линии прорежете със стома­нено длето метала и подгънете изрезаните парчета както е показано на рисунката. Към тях ще се прикрепят детайлите на апарата. Залепете от картон две макари и навийте на тях до запълването им изолираната жица. За волтметър на 8—10 волта е необходима 60—70 метра жица изолирана с емайл с диаметър 0.05—0.1 милимет­ра (може да се вземе от стар радио- трансформатор или от телефонни ма­кари). За амперметър на 3—5 ампера е необходима 2—2.50 метра жица с диаметър 1.0—1.8 мм. Макарата К по­ставете в подгънатите части получени след изрезването на Б от към страна­та на П и ги съединете последовател­но. Към П прикрепете стойка С, сгъ­ната от месинг или пиринч с дебелина 1.5 мм. На горната и долната част на cтойката пробийте отверстия за вин­тове, както е показано на рисунката и направете прорези. Между винтове­те ще се върти ос с поставен на нея образен къс желязо и стрелка.

Самоделни устройства Samodelni ustroystva

Стрелката изрежете от тънък алу­миний или картон. Дължината й от центъра на оста е 37 милиметра. За да се постави в равновесие, от друга­та страна на центъра на въртенето се изрезва противовес.

На подгънатите части АА закрепе­те картонена скала Ш с нанесени на нея деления (волта или ампери). За монтиране стрелката на апарата на ну­ла в прорезите ЕЕ закрепете подково­образен магнит М, като го огънете от 2-милиметрово късче стомана и го на- магнитите с ток от батерии, които са закрепени с техните краища ИИ в про­резите ВВ с помощта на месингова или пиринчена пластинка Л се вмества между магнита и закрепящата пластин­ка на макарата.

В десната макара трябва да се по­стави късче, както е показано на ри­сунка 1.

Самоделни машини Samodelni mashini

Приспособлението за предпазване от прах трябва да бъде закрито със стъклен похлупак. Краищата на мака­рите подгънете с притискане.

Апаратите трябва да се градуират като се ползувате от готовите уреди в физическия кабинет или лаборатория­та в училището, като включите волт­метрите паралелно (рис. 3), а ампер­метрите последователно един с друг. При различни големини на напреже­нията или силата на тока отбележете с молив деленията по скалите, след това ги повторете с туш.

Тези апарати са подходящи само за измерване на постоянен ток и дават точност 4% от горния предел на ска­лата. За волтметър на 8 волта това представлява 0.32 волта. За амперме­тър — всичко 0.12 ампера.

Измерванията трябва да се праваг не по-близо от 10 см. от железни предмети, иначе те ще влияят на точ­ността.

–-

Източник: сп. Наука и техника за младежта 8-1951

Старо радио Херцъ

Старо радио Херцъ

Старо радио Херцъ

Това е поредният ХерцЪ, който ни попадна. ,,Радио-лабораторията“  е произвеждала доста на брой модели, като тук ще Ви представяме, поне визуално, всички, до които успеем да се доберем.

Херцъ радио Herc radio

Оборудван  е с европейски лампи. Тази фирма използува главно тях, а сме ги описвали и на други места ==> http://www.sandacite.bg/1938-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%80-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%BE%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%82-%D1%85%D0%B5%D1%80%D1%86-231-%D1%80%D0%B5/

Старо радио Херц Staro radio Herc

Конектори за грамофон и втори говорител:

Когато се строеше Надежда

Когато се строеше Надежда

Когато се строеше Надежда

Статията е от декември 1972 г. и в нея ще прочетете за проекта и строежа на новия (тогава) жилищен район Надежда.

,,По силата на историческите обстоя­телства в по-далечното минало жилищ­ните квартали, нарядко разпръснати в северозападната част на София, са се обособили стихийно и безплаиово, като бедняшки квартали, с дребна, незна­чителна застройка. Групирани около няколко предприятия, тези работни­чески квартали с едноетажни постройки в скромни нариели, са били почти за­бравени за благоустройствени мероприя­тия п лишени от социалните грижи на държавата. В годините на соцналисическото преобразяване на ст олицата след 9. септември 1944 г. в тая част на града израснаха новите жилищни ком­плекси Свобода, Момкова махала, Толстой (първа и втора част), които коренно преобразиха физиономията на тези бив­ши покрайнини. Радостно е, че в пер­спективите за бъдещото развитие на тази столичнатернтория се чертаят пови гран­диозни проекти за цялостното им об­хващаме в един голям, съвременен жи­лищен район mод общото название Надежда. На практика този бъдещ район ще включва настоящите местности Бакърена фабрика, Връбница, Надежда н ве­че оформените и функциониращи жилищ­ни комплекси Момкова махала, Сво­бода, Траен мир и Толстой. Границите ма тази територия се очертават на изток от бул. Толстой, па север от Северния парк и река Какач на юг от река Суходолска и югозападно от железопътната линия София-Банкя. Няма съмнение, че прашните и неприветливи покрай­нини от миналото в близко бъдеще окон­чателно ще се превърнат в един от най- модерните жилищни райони на обнове­ния столичен град.

Описаната територия представлява двете части на разделения от входно-изходната магистрала Ломско шосе урбанистичен район Надежда. В струк­турно отношение същият се подразделя на няколко микрорайона, разгра­ничени между магистралите Ломско шосе, Христо Силянов и един вът­решен иолуринг. Ориентацията към микрорайонното оформление е правилна, защого такава организация се е обосо­била п на практика във функционира­щите зони на този столичен район. Все­ки микрорайон е съставен ог няколко жилищни групи. В средищните им тере­ни са развити мпкрорайонните паркове, около които са разположени детските учреждения, училищата и  микpopайон­ните центрове. От общо шестте жилищ­ни микрорайона, които плакировъчио сс обхващат от повия район, особено из­разени са първи те три. Югозападният ще се обслужва or районния център, по­ради непосредствената близосг на раз­положението му. Северозападният е ограничен между магистралата Ломско шосе и вътрешния полуринг. Той обхваща три жилищни групи и поради отсъствуващата настройка сега ще бъде най-бързо застроен. Третият микрорайон – югоизточният, е ограничен ог артерията ул. Христо Силянов и Ломско шосе и също обхваща три жилищни групи. Такова съдържание има и след­ващият микрорайон Връбница. В комуникационно отношение микpopа йоните включват п цялата годна и заслужава­ща внимание застройка or масивни едно- и двуфамилни жилища, много ог които са с трайни елементи от същата градоустройствена композиция.

Надежда строителство Nadezhda stroitelstvo

Съгласно одобрения окончателен идейно-застроителен план на района На­дежда се предвижда изграждането на 9 372 апартамента освен изградените от наличните жилищни комплекси в същата градска зона. Предвижда се ос­новният дял от апартаментите — 79 на сто от тях да са на сглобяемото строител­ство в осеметажни блокове и 21 на сто във високи, монолитни осемпайсететажни блокове. Обемното им оформление е постигнато в една интересна и оригинал­на пространствена композиция, силно напомняща курорта „Албена“. За нейния цялостен образ значителен принос имат вече изградените жилищни ком­плекси .

За цялостната градоустройствена композиция свой принос има и оформление­то па бул. Ломско шосе — една от входно-изходните магистрали (Лом­ско шосе) па столицата. След значител­но преустройство и нова периферна застройка булевардът ще има 150 м ширина и ще разкрива богата панорама към околните комплекси и столичния център. По реконструирания булевард ще  се проведат няколко пътни платна, тро­тоарни и зелени ивици, обзаведени с мо­дерни подземни инсталации и проводи.

Паралелно с вътрешнозелените площи, микрорайони и квартални градини, до 1980 г. ще бъде окончателно оформен и Северният парк, като съществен ком­позиционен елемент и зелен художест­вен акцент в общата районна компози­ция. В район Надежда ще живеят общо 80 000 души, а новите микрорайони ще обхващат една територия от 150 ха. В този терен се предвижда изграждането на спортен комплекс – стадион със спортни площадки, плувен басейн п лекоатле­тически площадки и писти. Ще бъде окон­чателно завършен и спортният стадион „Локомотив“ с трибуни за 35 000 души. На територията на Северния парк ще се оформи голям плувен комплекс н други спортни терени.

Особено внимание с отделено и па бъ­дещото обслужване па този софийски район. Наред с обслужването от микро­районите центрове се предвижда и изграждането па отделни обслужващи заведения в отделните жилищни групи. Ще бъдат изградени обединени сгради от търговски предприятия, заведения за обществено хранене и културно-бито­вото обслужване.Детските заведения са оразмерени при обхват ог 70 и 80 на сто за всички деца, за които се предвиждат детски комбинати — по един във всяка жилищна група или по три във всеки микрорайон. Предвижда се строителство на две 28-класни училища на бул. Христо Силянов и иа ул. „408-а“. 11а бул. Ломско шосе ще бъде изграден голям търговски ценгър-комилскс от магазини, комбинат за битови услуги, ресторант, поликлиника и клубове за обществените организации. В съшия цен­тър се предвиждат административни аради, кино, хотел, читалище и музей, младежки дом и пр.

В комуникациоино-транспортно отно­шение — център на внимание е бул. Ломско шосе, като съществена входна магистрала и главна връзка с централната градска част. Предвидена с една нова връзка — западната арте­рия, която ще свързва направлението Ломско шосе—Модерно предградие, как- то и обходната артерия край Бакърената фабрика, която ще преминава през центъра на район Надежда до ул. „Хан Кубрат“. Вътрешната комуникации на микрора- йоните се осъществява единствено от об­служващи го улици.

Ломско шосе Lomsko shose

Сериозно предимство иа одобрения проект за бъдещия район Надежда са значителните по площ зелени масиви в обсега па жилищните и обществените територии, така сьщо и в самостоятел­ния масив па Северния парк. Изхождай­ки от обстоятелството, чс настоящите очертания па този парк по отношение на м. Връбница са доста неустановени, проектантите предлагат тяхното кориги­ране посредством съществуващата ули­ца „Георги Костов“. Присъствието па Северния парк, като истински филтър иа бъдещия район е повече ог наложител­но, предвид неблагоприятната климатическн характеристика на тази местност п неизбежното замърсяване на атмо­сферата от наличните предприятия от близостта на северната индустриална зона. Сполучливо е разрешена цялост­ната зелена система, като западните ми­крорайони имат свои мпкрорайонни пар­кове, а източният микрорайон тангира на самия Северен парк. Озеленяването на бул. Ломско шосе е една логич­на зелена връзка между Северния парк и зелените групи към централната част на града.

Значителни нововьденпя се предла­гат и по отношение транспортното обслужване .на гражданите. Бързият и ефикасен масов транспорт е едно от важ­ните условия за съвременния живот в крупните жилищни формации. Следо­вателно превозването на бъдещите обитатели към зоните на месторабота е един or генералните проблеми за този софий­ски район. В проекта се предвижда продължаването иа трамвайните линии по бул. Ломско шосе до перифе­рията па района но реконструирания булевард. По този начин трамвайните ли­нии 6 п 7 ще бъдат продължени до Връб­ница, а линиите 1 и 9 ше завършват до северната железопътна гара. По обход­ната артерия около Бакърената фабрика ше мине автобусна линия, която ще свър­зва Модерно предградие с източната про­мишлена зона и новите трамвайни продължения. За задоволяването потреб­ностите на ползуващите индивидуални превозни средства се предвижда изгражда нето на цяла система от гаражи и паркинги за лични и обществени нужди. Отре­дени са места н за подземни гаражни ядра, а с оглед очакваното увеличение на автомобилния парк в близките години се предвиждат и възможности за тях­ното разширяваие съобразно нуждите.

Ние сме пред прага па едно огромно жилищно строителство в северозапад­ния столичен район. Само в годините иа шестата петилетка ще бъдат завършени и предадени 6 700 апартамента, а ця­лостното изграждане иа район Надежда ше приключи в годините на седмата пе­тилетка. Едно прекрасно проектно на­чинание, плод на усилията иа автор­ския колектив с ръководител арх. Ни­кола Йотов от Института за проучване и проектиране „Софироекгще се превър­не в живо дело през настоящото десети­летие. Красивият столичен град ще се обогати с още един крупен жилищен район, оформен в духа на най-съвремен­ните схващания за масова жилищна култура.“

Източник: сп. София 12-1972

Бихме Ви помолили да харесате сайта ни във Facebook ==> https://www.facebook.com/sandacite

Когато се строеше Дианабад

Когато се строеше Дианабад

Когато се строеше Дианабад

Статията е от 1970 г. и представлява ценно свидетелство за първите месеци на новия (тогава) жилищен комплекс Дианабад.

,,През есента на 1970 г. столичните стро­ители започнаха изграждането на но­вия жилищен комплекс Дианабад. Той е проектиран от колектива към Софпроект с ръководител арх. М. Божикова.

Комплексът е разположен в югоиз­точната част на столицата в непосред­ствена близост с Дианабад и Ловния парк. На север и запад той се огражда от река Новачица, а на юг от улица 62, която свързва шосето София—Пловдив с шосето София — Бистрица. Съгласно предвижданията на общия градоустрой­ствен план на София, комплексът попа­да в зоната на многоетажното застроя­ване. Тук са създадени благоприятни условия за изграждане на светли и хи­гиенични жилищни блокове. Офор­мени са спокойни и едновременно  разнообразни вътрешно-квартални про­странства, което води до логична и прос­та схема на вътрешната комуникация и оптимално разполагане на всички об­ществени заведения. Разположението на сградите позволява богато озеленява­не, отговарящо на съвременните градо­устройствени изисквания. Новият комплекс ще се обитава от около 15 000 гра­ждани, което представлява население­то на един малък български град.

Тук се изграждат различни по етажност сгради, което създава известна разиграност на силуета и целесъобразност по отношение градоустройственото решение. Основен дял заемат едропанелните жилищни сгради с 92 и 138 апартамента; които се изпълняват от Домостроителния комбинат № 1 и № 2 на сто­лицата. Освен тях от сградостроителния комбинат на Софстрой ще се изгра­дят 12 деветнайсететажни жилищни блока и 20 пететажни. Високоетажните сгради се изпълняват по метода „пълзящ кофраж“, а пететажните — по метода „повдигани плочи“.

Освен жилищните блокове тук ще бъдат изградени търговски заведения, детски домове и градини, училища, спо­ртни съоръжения и терени, паркинги и гаражи за леки коли и други необходи­ми за обитателите на комплекса битови заведения. По отношение разположе­нието на магазините е възприета дву­степенна търговска услуга. Това озна­чава, че за ежедневните нужди се пред­виждат магазини от първа степен — за месо, млечни произведения, плодове и зеленчуци, хлебни произведения и други, които имат радиус на обслуж­ване до 200 метра. Те ще се изпълнят предимно със сглобяеми елементи.

Втората степен на обслуга се явява районният търговски център. Тук на­мират място магазините за промишлени стоки, домашни потреби, галантерия и текстил, електрически материали, цве­тя, книжарски стоки и други. В търгов­ската част на центъра има и продоволст­вени магазини, пощенски клон, пром­комбинати за битови услуги, приемни пунктове за обществени перални, ап­тека, заведения за обществено хранене, ресторанти, аперитив-пивница, кафе-сладкарннца и кулинарен магазин.

Към отделните микрорайони на ком­плекса ще бъдат изградени детски домове, детски градини и училища. Детс­ките заведения заемат вътрешните час­ти на микрорайонното пространство, а училищата се разполагат покрай река­та, в естествено обособената зеленина. Това създава пълна безопасност и спо­койствие на учениците и децата от пре­дучилищна възраст. Във вътрешнокварталните пространства, сред подходя­ща среда и спокойно и приятно озеле­няване, се разполагат площадките и съоръженията за деца от различни въз­расти. Площадките са равномерно раз­пръснати из района и достатъчно от­далечени от жилищните блокове, за да не пречат на комплекса. Предвижда се изграждането на тенис-кортове, на пок­рит и открит плувен басейн.

Квартал Дианабад Kvartal Dianabad

В комплекса Дианабад са осигурени и необходи­мите площи за паркинг и гаражи.

Цялостното озеленяване е съобразе­но с изискванията на съвременното жи­лищно строителство. В района има зе­ленина от общоградско значение — по­край реката, цялостно обграждане и богато озеленени вътрешни улици, при което се получава пълно преливане на зелените площи.

При разрешаване на комуникацион­ната система са взети предвид преди вси­чко главната комуникационна мрежа на града, териториалното местополо­жение на Дианабад и цялата градска система и главните комуникационни връзки с останалите части на града. Уто­чнени са главните посоки на трудовите и други пътувания, които предлага конфигурацията на те­рена. Основен стремеж при изгражда­нето на комуникацията е създаването на максимално удобство на обитатели­те на комплекса и постигане на безопас­ност, сигурност и безшумност. Магист­ралите от районно значение са с шири­на 10,50 м, а жилищните улици — 6 м, с оптимално отстояние от входовете на жилищните секции и обособени тревни ивици и тротоарни платна. Ще се изгра­ди и алейна система, която ще създава необходимата алейна връзка във вътреш­ното пространство на комплекса и ра­йонния център. За осъществяване на това ще има подземни и надземни връз­ки за осигуряване безопасност при пре­сичане магистралите от районно значе­ние.

Масовият пътнически транспорт до комплекса ще се осъществява с трам­вайната линия по Дървенишкото шосе, продължението на тролейбусна линия №5 и автобусните линии по шосето за Дианабад и Симеоново.

Комплексът Дианабад се пред­вижда да бъде завършен до края на 1972 година. Големият интерес, който се про­явява към него от кандидатите за нови апартаменти, е напълно оправдан. Свет­лите, слънчеви апартаменти, естестве­ната ограждаща го зеленина и целе­съобразното градоустройствено реше­ние го поставят на едно от първите мес­та сред новоизграждащите се жилищни комплекси на нашата красива столица.

Източник: сп. София  – 1970 г.

–-

:) Бихме Ви помолили да харесате сайта ни във Facebook ==> https://www.facebook.com/sandacite

Район Младост преди 40 години!

Район Младост преди 40 години!

Район Младост преди 40 години!

Статията е от 1974 г. и отразява моментното състояние на архитектурата и качеството на живот в популярния  софийски жилищен район Младост през цитирания период. Откривате ли своите блокове? :)

,,Само за няколко години на югоизток от София израсна един нов град, в който вече живеят десетки хиляди души – жк Младост. Да се говори за нoв град в случая съвсем не е пресилено, не само поради мащабите на комплекса, но и поради сравнителната му обособеност от съществуващия град. Млад заема територия почти толкова, колкото е заемала София от началото на ХХ век, а и столичният център е отдалечен на десетина километра. Ето защо въпросите, които са стояли за ре­шаване пред проектантите, са били в случая особено сложни. Без преувеличение може да се твърди, че район Младост представлява един от най-интересните експерименти в нашата архитектурна практика и като такъв не е лишен, разбира се, и от някои недо­статъци.

Реконструираната модерна магистрала Цариградско шосе, трасето на трамвайните линии 14, 18 и 19 позволяват сравнително добра връзка на жилищния комплекс с града и промишлените зони. Ав­томобилното и автобусното движение са локализирани в няколко просторни улици, обединяващи отделните микрорайони в цялос­тен организъм. Великолепно ще бъде разположен все още неизграденият обществен център на района — на най-високото място на територията, откъдето се разкрива чудесна панорама към Ло­зенец и София. Тук,около няколко пешеходни площада ще бъдат групирани представителни магазини, кинотеатри, ресторанти и клубни зали. И ако засега жителите на жк Младост са принудени да се отправят в търсенето на луксозни стоки и развлечения чак в столичния център, то в бъдеще всички, които биха желали да по­чувствуват комфорта и оживлението на големия град, ще могат да сторят това, без да напускат своя квартал.

Район Младост история Rayon Mladost istoriya

В сравнение с много други комплекси в Младост е на­правено вече немалко за ежедневното обслужване на жителите. Изградени са подходящо разположени, изолирани от автобусно и автомобилно движение, училища и красиви детски градини. В близост с автобусните спирки бяха построени удобни супермар­кети. Тяхното разположение позволява да се пазарува на отиване или на връщане от работа, без отклоняване и обикаляне на пръснати, малки магазинчета. Но за съжаление, неоправдано се забавя благоустройството на кварталните пространства, стро ителството на алейната мрежа и на детските площадки. А имен­но всичко това оформя тези пространства като „обществен интериор под открито небе“, представляващ необходимо и есте­ствено продължение на жилището, където жителите на ком­плекса (особено старците и децата) биха намерили места за иг­ри, почивка, срещи и разговори.

Строителство Младост Stroitelstvo Mladost

Много още трябва да се направи и за озеленяването на ком­плекса. Посадената днес зеленина след време би обединила някои малко случайно поставени блокове, би смекчила палещите през лятото слънчеви лъчи. Увивните растения и цветята по лоджии и балкони биха украсили панелните фасади и позатулили простряното пране. А завиряването на пресичащата територия на комплекса рекичка и оформянето край нея на паркова и плаж­на зона би предоставило великолепни места за отдих на неговите жители.

Строителство Младост Stroitelstvo Mladost

Едно необходимо условие, за да обикнат обитателите своята жилищна среда, да почувствуват комплекса като свой. е той да се характеризира с високи естетически качества, със запомнящо се своеобразие. При ускорените темпове на изграждане на район Младост и при неговата огромна територия не е било лесно да се удовлетвори това изискване.

В Младост доминират осеметажните панелни сгради, офор­мящи обширни дворни пространства. На общия фон добре се открояват 16 етажните сгради-кули. Свежо и запомнящо се въздействат и построените на няколко места в комплекса и все още твърде рядко прилагани у нас галерийни жилищни сгради — при тях разположените през етаж галерии дават достъп до апартаменти на две нива, което придава характерен рисунък на фа­садата. В бъдеще, с изграждането на 22-етажните блокове при главния обществен център ,силуетът на комплекса ще бъде до­пълнен и обогатен.

Младост 1 блокове Mladost 1 blokove

И все пак в Младост възникна доста очебийна монотонност. пространствена неяснота (много от пространствата оставят впечатление за незавършеност). Не всичко, което е изглеж­дало сполучливо в проекта, оставя същото впечатление и след реализацията му в натура. Вина за естетическото неудовлетво­рение от комплекса носят и строителите му. На много места те са заменили предвижданите различни по височина жилищни сек­ции със стандартни, осеметажни. Височината на някои пунктови сгради бе сведена от 16 на 8 етажа. Повечето от ъгловите секции, свързващи отделните блокове в цялостна структура, все още не са реализирани. Всичко това. разбира се, е накърнило замисъла на архитектите, а на места направо е заменило търсената игра на обеми и пространства с безпорядък.

ЕПК блокове Младост EPK blokove Mladost

Реализацията на район Младост още не е завършила и ком­плексът продължава да расте на юг, сякаш притеглян от синия силует на Витоша, да се благоустроява и пълни с новодомци. Не стихват коментарите, критиките и споровете. Наистина оцен­ката на направеното не може да бъде еднозначна. Но остава целта — в Младост да бъде създадена пълноценна, отговаряща на социалистическия бит жилищна среда. С усилията на проектан­ти и изпълнители, а и на самите жители на комплекса, тази сре­да може да бъде създадена.

 

Молим, харесайте сайта ни във Facebook ==> https://www.facebook.com/sandacite

–-

статията: сп. Наш дом – 1974 г.

Как се роди район Люлин

Как се роди район Люлин

Как се роди район Люлин

Статията е от 1974 г. и отразява началния момент на застрояване на бъдещия жилищен комплекс Люлин или, както се е наричал тогава, Модерно предградие. Както виждаме от текста, първоначалният проект за комплекса е бил доста по-мащабен от това, което имаме сега. Какви точно са разликите? :)

Приятно четене!

,,Започна строителството на комплекс Модерно предградие, за повече от 120 000 жители, колкотс град Русе. Огромно строителство, обособено -в 11 микрорайона, което ще продължи 9 години на тере на с граници: на изток — парк „Христо Смирненски“, на запад — зелена площ, околовръстния път и планината Люлин, на север — бул. ,,Баба Парашке­ва“ и на юг — Западния парк. Хиляда хектара за це­лия комплекс, от които 700 за жилищната част — на такава площ ще бъде построен първият спътник на нашата столица, съгласно съвременните изисква­ния за разделението на големите градове на по-мал­ки жизнено, комуникационни и търговски обедине­ни селища, свързани с центъра по различни посоки и същевременно разделени от него с обширни зелени паркови гори.

История на Люлин Istoriya na Lyulin

Само преди пет години колектив с ръководител арх. Кирил Бочков изработи първоначалния гене рален план, а в последствие и детайлните градоуст­ройствени планове за жилищния комплекс Мо­дерно предградие. Днес комплексът вече расте и извисява блоковете си; изниква сякаш от житата, които неотдавна растяха там. Строителството за почна отначало с улиците, водоснабдяването, кана­лизацията, отоплителните и телефонни централи, детски ясли и градини, училища, магазини, хотели, болници… Може би цифрите ще илюстрират по-до­бре това внушително строителство: досега, само за три години, са изградени 40 километра канали, в то­ва число 7 500 м колектори и 4 500 м канални от­клонения и 20 километра водопроводи. През 1973 г. са асфалтирани 16 000 м2 улици, през тази годи­на три пъти повече, а през 1975 г. — 250 000 квад­ратни метра /пет пъти повече/.

С бързи темпове се осъществява и електрозах ранването на комплекса — в проходими кабелни колектори. Захранването на трафопостовете и блоко­вете е двустранно, което осигурява непрекъснато подаване на електрическата енергия. Осветлението на улиците се изпълнява с живачни осветителни те­ла, монтирани на стоманобетонни и железотръбни стълбове.

Комплекс Люлин Kompleks Lyulin

За разлика от други столични жилищни ком­плекси, тук са предвидени и много административ­ни сгради. В пропее на проектиране е и главният об­ществен център в зона „Ц“.

Жителите на Модерно предградие ще бъдат първите щастливци в нашата столица, пък и в стра ната, които ще се ползват от удобствата на газа. Отначало, според разработките на Енергопроект,с газ ще се захрани топлоелектрическата централа на комплекса, а по-късно, като се използва близостта на минаващия оттук газопровод, ще се газифицират за битови нужди блоковете на комплекса.

Още първият етап от изграждането на софий­ския метрополитен, т. е. построяването на линията от центъра до комплекс Модерно предградие, ко­ето ще започне през 1976 година, ще съвпадне с окончателното построяване на комплекса и 1300 го дишнината на Българската държава. А дотогава за жителите на Модерно предградие ще бъде осигу­рен традиционният автобусен и трамваен тран­спорт. Обсъжда се продължаването на трамвайна та линия №3 до комплекса, както и за достатъчни автобусни линии, които да осигурят транспорта на жителите.

Люлин снимки Lyulin snimki

Новост е гражданското строителство на канал­ните отклонения. Те се построяват предварително и служат за отводняване и канализиране на бъдещи те блокове. По този начин не се допуска разкопава нето на пътните настилки след построяването на всяка сграда, което не само че е неприятно, но на­рушава ритъма на движението по тротоарите и ули ците.

Друга характерна особеност за жилищния ком­плекс Модерно предградие е, че зеленината ще „царува“ тук навсякъде — и между бул. „Баба Па­рашкева“ и комплекса, и между околовръстното шо­се и комплекса, и между София и комплекса. Един град-спътник, част от северозападния град, с въз­можности за нови оригинални градоустройствени решения и правилно решаване на жизнено важния за цялото човечество и за нас проблем — съхраня ване на околната среда.

В плановото решение на жилищата се търси ед­но по голямо планово разнообразие с оглед да бъ дат задоволени различните изисквания и възможности на отделните семейства. Наред с решените в традиционната планово-композиционна схема апартаменти търсени са и такива решения, които, въпреки малката квадратура, предлагат богати въз­можности за разнообразно обединяване и приоб­щаване на пространствата на групата помещения за дневно пребиваване: кухня, столова и дневна.

Панелно строителство Panelno stroitelstvo

Във външната архитектура се търси раздвижва­не на обемите на сградите и създаване на по-инте ресен силует.

Неотдавна в софийските вестници се появи обявление, с което се приканваха гражданите да предложат ново име за този комплекс. Каквото и да е то, ние сме сигурни, че след построяването му сто­лицата ще има едно наистина модерно предградие.

Интересни данни за комплекса Модерно пред­градие: през настоящата петилетка се предвижда навлизането в първите 7 микрорайона, а през сед- мата петилетка, съгласно разработения етапен план, ще започне строителството и в останалите 4 района, като територията за частична реконструк­ция, с възможности за изграждане приблизително на 1 800 апартамента за всеки микрорайон.

Панелни комплекси Panelni kompleksi

В първите 3 микрорайона се предвижда изграж данего на 9 050 апартамента, а след предложеното и прието уплътняване, те са 10 853, включително об щежитията и ведомствените апартаменти и ще бъ­дат обитавани от около 35 000 души.

До края на шестата петилетка ще бъдат изгра дени приблизително 9010 апартамента или 83% от цялото жилищно строителство на тези микрорайони. Останалите апартаменти ще се изградят и ще влязат в експлоатация през следващата петилетка. Те ще бъдат в блокове, изграждани предимно по системата „пълзящ кофраж“ и „пакетно-повдига щи плочи“.

Сегашното състояние на проектната готовност на обектите ог търговията и битовото обслужване не дава възможност за ускорено строителство и ре­ално започването им ще стане през 1976 година. Са­мите те представляват двуетажни постройки с око­ло 1600 кв. м. разгъната застроена площ.

Квартал Люлин Kvartal Lyulin

В първи микрорайон се предвижда да бъдат из­градени: супермаркет, два битови комбината, поликлиника, кинотеатър, 5 многоетажни гаражи за по 150 коли.

Във втори микрорайон се предвиждат два самостоятелни магазина на по 2 етажа, 2 битови комбината и 9  многоетажни гаража.

В трети микрорайон се предвиждат 2 самостоятелни магазина, 2 битови комбината, едно училища, супермаркет, заведение за обществено хранене със сладкарница, ресторант, автоматична телефонна централа с поща, дом за стари хора и 6 гаража.

Младежкото и спортното строителство и в трите микрорайона ще се проектира и изпълни през седмата петилетка.“

Източник: сп. Наш дом

:) Харесайте сайта ни и във Facebook ==> https://www.facebook.com/sandacite

Exit mobile version