Статии – Стара техника

Прахосмукачка Уют, произведена във военен завод!

Вижте прахосмукачката Уют в Sandacite.BG!

Прахосмукачка Уют ВМЗ Сопот

Днес сме ви подготвили нещо хубаво за във вас, за да си почистите за празниците! То има и доста интересен произход. Става дума за ето този прахосмук с марка Уют, произведен във Вазовските машиностроителни заводи (ВМЗ) в Сопот. Известно е с какъв вид продукция се занимава това предприятие, затова в началото си обяснихме производството му на уреди за дома с онова правило (за което сме чували, че го е имало), че всеки завод трябвало да има и изделия с гражданско предназначение. Това е било определяно с някаква процентна квота ли… нещо такова си! Само че производството на тази прахосмукачка в България започва след 1990 г., затова сега си мислим, че може да е било някакъв опит на завода да разшири продукцията си с оглед повече печалба в новите пазарни условия… де да знаем!

В България тази прахосмукачка е квалифицирана като ПП-600 – ,,прахосмукачка подова 600 вата“ и са му присвоили БДС 5498 от 1988 г. Иначе моделът не е съвсем български, а май е руски, който е произвеждан и в България, както личи от  ето тази табелка по него:

Прахосмукачка Уют ВМЗ Сопот

Така или иначе, сега този червен змей е пред нас и ние няма да се спрем, докато не го аутопсираме и анатомираме добре, за да разберем, аджеба, с какво е забележителен. И така, да започваме, че той чака – я го вижте най-горе, с кашона си барабар!

ОБЩО ОПИСАНИЕ

Уютът  е домашна прахосмукачка, с която можете да почиствате прах от дрехи, мебели, килими, стени, тавани, всякакви повърхности и от различна битова аудиоапаратура. Също така червеният змей има и още една функция – може да разпръсква течност, за което има предвиден специален отвор в кутията му. По-нататък ще видим защо му е нужна тази опция.

Прахосмукачка Уют ВМЗ Сопот

Прахосмукачката се състои от две части – горна и долна. На горната е монтиран въздухосмукващият агрегат, а долният е място за събиране на всмуканото. От външната страна на долната част има и отвор, към който се присъединява маркучът. От другата страна се слага сменяем филтър (за еднократна употреба). На горния корпус се намира и споменатият отвор за разпръскване на течност – после ще видим и как се прати това. Самите две части на корпуса се съединяват чрез две скоби. Между двете части са разположени филтрите. Прахосмукачката може да се използва както с еднократни сменяеми филтри, така и без тях.

Прахосмукачка Уют ВМЗ Сопот

Проектантите са помислили за намаляване на шума от работата на прахосмука, като са предвидили специален кожух, който намалява шума при работа на въздухосмукващия агрегат.

КАК ДА РАЗПРЪСКВАМЕ ТЕЧНОСТИ

Ако е необходимо да разпръскате течност, това става  с включения в комплекта пулверизатор. Първо налейте в стъклен съд (напр. буркан с обикновения диаметър на гърлото) водата, боята или каквото там е нужно, затворете буркана с накрайника, свържете го чрез извития удължител на маркуча и накрая завийте в отвора за разпръскване (изходящия) втулката… има там една втулка такава, ще я намерите в кутията.

За да получите струя, затворете с пръст отвора на накрайника. Оттам нататък тя се регулира чрез онази същата скоба, с която регулирате силата на всмукващата струя (а също може и чрез самия отвор на накрайника).

ВАЖНО

Когато чистите с прахосмукачката, е важно да следите показанието на индикатора, който отмерва доколко прахосъбирачът се е запълнил с боклук. За тази цел повдигнете накрайника от повърхността, която чистите, и без да изключвате прахосмукачката, проверете положението на индикатора. Ако в по-голямата част той показва червено, трябва да се почистят филтрите от прах.

Тогава изключете Уюта, отворете скобите, дръпнете горния корпус за дръжката и го отделете от долния и като изтупате основния филтър (ама по възможност не аджамийската в стаята!) или смените еднократния, ще проявите грижа на добър стопанин. :)

Когато извършите всичките тези свещенодействия, включете отново прахосмука и проверете положението на указателя. Ако той се намира извън малкото прозорче, значи можете да продължите работа; ако ли пък все още се намира в него, проверете дали това не се дължи на друго – напр. дали не са запушени маркучът, удължителят или накрайникът.

Уютът може да се използва при околна температура от 1 до 40 градуса Целзий. Между по-важните изисквания за безопасна работа трябва да отбележим и да не почиствате праховия контейнер при включена в мрежата прахосмукачка, да работи тя с повреден филтър, да навлиза някъде в нея вода, да позволявате да се засмукват големи предмети, а и също така да теглите прахосмука чрез шланга, защото може да го скъсате така.

СЪСТАВНИ ЧАСТИ (ТАКЪМИ)

Прахосмукачка Уют ВМЗ Сопот

Освен корпуса, Уютът има следните джаджи към себе си:

  • маркуч. При него е важно да споменем, че там, където го хваща чистещият, е разположена една скоба, която служи за регулиране на силата на всмукване;
  • удължител за него – ако искате да почистите някое съвсем забутано място;
  • универсална четка – чисти прах и боклуци от гладът под и въобще равни повърхности. Ако усетите обаче, че по килим тази четка се движи трудно, регулирайте силата на всмукване чрез споменатата горе скоба на ръкохватката на маркуча;
  • четка за мебели – освен тя,х, тя чисти книги, музикални инструменти, всякаква аудиоапаратура и т.н.;
  • четка за дрехи – също така чисти мека мебел, пердета, тапицирани и плюшени повърхности и т.н.;
  • пулверизатор – именно с него се разпръскват течности, боядисва се, овлажнява се въздухът и се дезинфектира;
  • въздухонасочваща капачка – променя посоката на струята на излизащия въздух. Завива се в отвора за него;
  • тесен накрайник – отстранява прах в труднодостъпни места
Прахосмукачка Уют ВМЗ Сопот

В комплекта са включени също така колелца, с които по-лесно да возите прахосмука насам-натам из коптората ви. :) Иначе не е много тежък – 7,2 кг.

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

Номинално работно напрежение – 220 волта променливо, честота 50 херца

Номинална потребляема мощност – 600 вата

Ето и останалите:

Прахосмукачка Уют ВМЗ Сопот

А ето тук пък можете да прочетете за Първата българска прахосмукачка:

Първата българска прахосмукачка

 

Български колони Респром Гама ОТ-45

Прочетете всичко за нашите колони ОТ-45 Делта в Sandacite.BG!

Стари колони Респром Гама ОТ-45

И така, приятели, продължаваме маратона с българските колони! :)

Тези днес са предназначени за озвучаване на малки и средни по обем закрити помещения – салони, фоайета, кръчми и т.н. Означени са с гръцката буква Гама, а моделът е ОТ-45. И те са произвеждани от Завода за високоговорители ,,Гроздан Николов“ в Благоевград, а използваните от тях високоговорители – също. Проектирани са в в края на 70-те години в секция Електроакустика (шеф – доц. Димитър Попянев) на Института по радиоелектроника и технологии (ИРЕТ) в София.

Лицевият панел на колоните е покрита с рамка от декоративен плат, зад която именно се намират разделителният филтър и високоговорителите. Страните на кутията са с махагонов фурнир. Самата кутия е от дебели около 1 см дървени плоскости и има обем 45 куб. дм. В нея са поместени разделителен филтър и два високоговорителя – ниско- и високочестотен. От задната страна на колоните пък са изведени клемите за присъединяване към аудиоапаратура. Обикновено под това се имат предвид уредби като Студио 1 и 2, Рапсодия 1 и 2 и подобни – нищо особено.

Размерите на ОТ-45 са 430 х 700 х 240 мм, а една колона ОТ-45 Гама тежи 24 кг. :) Нищо работа, нали?

Заявената номинална мощност на Гамите е 12,5 вата, а импедансът – 15 ома. Честотният обхват е между 50 и 20 000 Hz, а разделителната честота – 2500  +/- 500 Hz.

Стари колони Респром Гама ОТ-45

Ето и още данни за тях:

Стари колони Респром Гама ОТ-45

Тези озвучителни тела са изнасяни за бившия СССР от ВТО Електроимпекс (която е изнасяла и цялата друга продукция на благоевградския завод, разбира се, а и далеч не само на него).

Това е засега за тях. Сега отиваме да поработим и после пак ще сме на линия. :)

Български колони Респром Делта ОТ-51

 Вижте всичко за нашите колони ОТ-51 Делта в Sandacite.BG!

Стари колони Респром Делта ОТ-51

С тази публикация започваме серия от няколко последователни, които ще посветим на българските колони, защото тях мислим, че не сме ги отсрамили добре. :) Първата от тях е за колоните модел ОТ-51 (озвучително тяло) и с търговска марка Делта. Произвеждани са в благоевградския Завод за високоговорители ,,Гроздан Николов“. Отвътре са им монтирани също български високоговорители от същия производител.

Историята на тези трилентови колони започва в края на 70-те години в секция Електроакустика (ръководител – доц. Димитър Попянев) на Института по радиоелектроника и технологии в София. Тези колони са предназначени за битови нужди и съответно да работят на закрито. Изпол­звани се за озвучаване на малки и средни по размер помещения – като обществени са­лони, фоайета, заведения тип кафене  сладкарница и т.н.

Озвучителните тела са с кутия от дървесни плоскости, дебели около сантиметър. В нея се крият 3 високоговорителя – ВКН 1241, ВВК131 и ВЛД40-15. Номиналната мощност на ОТ-51 е 20 вата, а импедансът – 16 ома. Честотният обхват е между 50 и 20 000 херца. Ето и още спецификации:

Стари колони Респром Делта ОТ-51

ОТ-51 действат като изнесени високоговорители. Те не са предвидени за комплектуване към някоя уредба конкретно, ами към широк набор такива (тип Респром Студио 1, но далеч не само) – радиоприемници, грамофони с усилвател, магнетофони и към маломощни крайни усил­ватели. Могат да се използват както за монофонични, така и за стереофонични системи от среден клас.

Стари колони Респром Делта ОТ-51

Като големина размерите им са 720 х 440 х 250 мм, а една такава колона тежи 23 кг.

Изнасяни са за бившия Съветски съюз от Външнотърговската организация Електроимпекс (която е изнасяла и цялата друга продукция на този завод, разбира се).

Серията колони от този тип обхваща 4 модела, чиято марка е една от първите 4 букви в гръцката Азбука – съответно Алфа, Бета, Гама и Делта. Е, започнахме отзад напред, но все пак напредваме към отсрамването. :) Очаквайте ни скоро пак!

Стар еднофазен електромер от Царство България

Стар еднофазен електромер от Царство България в Sandacite.BG!

Стар еднофазен електромер

Днес сме ви подготвили за показване едно древно устройство, което, макар да не е българско производство, има доста общо с електротехниката в България. Горният еднофазен електромер е изключително интересен! Произведен е от реномираната шведската компания LM Ericsson през средата на 30-те г. и е бил монтиран в жилищна кооперация в центъра на София, от времето на Царство България. (Видимо са внасяли най-доброто!) Не знаем за вас, ама на нас каквото и да ни дадете от царския период, ни се разтреперват ръчичките. :)

Разгледайте внимателно сниманата горе табелка. Първоначално, разбира се, електромерът е работел на 150 волта, и след 1961 – 2 г. е преправян – ясно се забелязват пренабитите цифри. Отбелязана е и честотата на променливия ток – 50 Hz в секунда. Един киловатчас ще бъде ,,навъртян“, когато дискът на електромера се завърти 1540 пъти. :) А силата на тока е означена като 10 ампера – нищо чудно, в годините на поставяне на този електромер главните електропотребители в едно жилище са били осветлението и радиоапаратът.

Когато веднъж се разхождахме в Центъра, забелязахме един клошар, който тикаше колекция, а вътре беше този електромер. Веднага оценихме колко е ценен той и след кратък пазарлък го купихме. Забележете по-горе коя институция е отговаряла за електроснабдяването – Дирекция на трамваитѣ и осветлението София!

Стар еднофазен електромер

Тук работата е малко по-издалечна. Поначало, от самото начало на развитие на София като столица двете основни неща,  за които се използва електрическата енергия в града, са улично осветление и задвижване на електрически трамваи (от 1901 г.). В дадения на горния ред линк към друга наша статия може да прочетете история на софийското улично осветлени до 1901 г.

Към средата на второто десетилетие на ХХ век столицата вече има около 103 км осветени улици. Първоначално контролът върху уличното осветление е бил извършван от т.н. Електрическо бюро към Техническия отдел на Столичната община. Един от първите ръководители на бюрото са електроинженерите Борис Кинтишев (с когото се срещнахме задочно ТУК) и Ю. Илков. Главна задача на този регулатор е да контролира дейността на белгийското дружество концесионер Societe Anonyme des Tramways Electrics de Sofia.

През 1904 г. Електрическото бюро се преобразува в Електрически отдел с ръководители електроинженерите Н. Тотев, Д. Йонков, Тодор Цанев и Ц. Бояджиев. (Инж. Т. Ценов е първият автор на издадените у нас правилници за изграждане на електрически инсталации и осветителни уредби.)

През  1916 г. пък вече си ,,идваме на темата“ – Столична община основава въпросната Дирекция на трамваите и осветлението. Първоначално тя има един директор и един началник за осветлението. След началото на Първата световна война управлението на уличното осветление и трамваите на София се поема от Столичната община от 1916 до 1923 г. През 1936 г. пък са произведени и първите български трамвайни мотриси, които носят именно нейната марка – ДТО. През описваните години най-вероятно институцията, която е отговаряла за монтажа на електромери, за поддръжка на електроразпределителната мрежа в София и за пласирането на електроенергията на територията на Столичната община, е същата тази Дирекция, щом като вносният електромер е маркиран с нейни символи.

Ето го електромера и откъм задната страна – е, не е особено героичен:

Стар еднофазен електромер

Бихте ли си използвали такъв сега? :)

[1958] Турист – първият БГ портативен радиоприемник!

[1958] Първият БГ портативен радиоприемник Турист в Sandacite.BG!

[1958] Български портативен радиоапарат Турист
Такаа… ето че дойде време да ви представим Първия български портативен радиоприемник, който, разбира се, е и лампов. :) Той е предназначен да се употребява при пътуване, при излет, на плаж и т.н. Произвеждан е в Слаботоковия завод в София, а в производство влиза през 1958 или 1959 г.

Съответно външният му вид е съобразен с преносимостта му. Туристът прилича на малко пластмасово куфарче с дръжка отгоре. В предната му част е закрепено шасито на приемника, а задната е капак. За да бърничкате вътре в радиото, трябва да свалите капака и тогава пред вас се открива поглед към лампите и батериите му, за да ги сменяте при нужда. Така можете да сменяте  и вида захранване на приемника (мрежово или батерийно) и положението на превключвателя на захранващите напрежения (защото, ако Туристът се захранва от мрежа, той позволява да се избира между напрежение 150 или 220 волта).

Апаратът е четирилампов, реализиран с лампи от D серия – DK96, DF96, DAF96, DL96.

Старо радио Турист Staro radio Turist

Туристът има следните вълнов обхвати: средни вълни — 520 kHz до 1620 kHz (577 м до 185 м), къси вълни I — 5,8 MHz до 10 MHz (50 м до 30 м), и къси вълни II— 11,5 MHz до 18 MHz (26 м до 16 м). Те се сменят чрез клавишен превключвател. Клавишите ca 4 – три за обхватите и един за включване-изключване на приемника. За да насочите вниманието на Туриста към даден обхват, трябва да натиснете съответния му клавиш. Друго важно: ако приемникът е изключен, клавишът за изключване трябва да бъде натиснат; иначе всяко негово освобождаване, независимо от това дали е натиснат или не клавишът на някой обхват, ще доведе до включване на захранването на Туриста.

Една малка подробност: за по-лесно обслужване на устройството късовълновият обхват (5,8 до 18 MHz) е разделен на два подобхвата, тъй като в противен случай предавателното отношение в задвижването на променливия кондензатор ще се наложи да бъде по-голямо.

Забелязваме, че надписът ТУРИСТ е отлят отделно, не върви заедно с бакелитената кутия:

Продавам радио Турист Prodavam radio Turist

Туристът си има вградена феритна антена и затова при  работа на средни вълни външна антена не е необходима. При къси вълни обаче тя не действа и затова се налага да използвате външна (за това може да приспособите меден проводник с дължина 2 – 3 метра). Разбира се, тя може да се включи и към другите вълнови обхвати.

По-горе споменахме, че Туристът може да работи с батерийно захранване. Под това се имат предвид анодна батерия и сухи елементи. С тях той може да работи 25 – 30 часа с един комплект. За да превключите радиоприемника да работи от мрежа на батерии, трябва да поставите щепсела на мрежовия кабел в едно там гнездо на напреженовата плочка.

А тука и да се поФалим: специално нашият екземпляр е една от първите бройки Турист – вижте едва трицифрения фабричен номер на шасито – наистина РЕТРО РАДИОАПАРАТ:

Радио Турист цена Radio Turist cena

Номиналната изходяща мощност на Туриста при клирфактор 10 % е 75 миливата, а чувствителността му е около 100 микроволта за изходяща мощ 50 миливата. При феритна антена чувствителността за същата изходяща мощност е около 600 микроволта.

При мрежово захранване той консумира около 4 вата мощност, а при батерийно — общо 1,1 вт (при батерии с номинално напрежение 90 волта и 1,5 волта).

А ето я  и схемата на радиоприемника Турист

Радио Турист схема Radio Turist shema

По-късно в Завода за малки радиоприемници във Велико Търново започват да  правят и други преносими радиа, но вече транзисторни, като напр. това:

[1963] БГ транзисторен радиоприемник Ехо + схема и описание

Български микрофони Респром МД-74, МД-75, МД-80, МДН-66, МДПН-68

Българските микрофони Респром МД-74, МД-75, МДН-66, МДПН-68 в Sandacite.BG!

Динамичен микрофон МД-74

В последните няколко публикации обърнахме голямо Фнимание на български устройства за слушане на музика и реч – звукови колони, слушалки и т.н. Значително по-малко място сме отделили на джаджите, които улавят звуците, за да бъдат те след това записани и възпроизведени. Затова днес ще се занимаем с 4 – 5 български микрофона! Те са произвеждани в завод ,,Гроздан Николов“ Благоевград, а са проектирани в Института по радиоелектроника в София, секция ,,Акустика“ с ръководител доц. Димитър Попянев. При излизането си от завода всички те са имали по 1 година гаранция. Изнасяни са в огромни количества за бившия СССР, където могат да се намерят и сега. Освен това, някои от тези микрофончета се произвеждат и в момента и са в ,,репертоара“ на Висоговорители АД – предприятието наследник на завода ,,Гроздан Николов“.

ДИНАМИЧЕН МИКРОФОН МД-74

Това е първият от моделите, които ще опишем. Започват да го произвеждат през 1974 г. Виждате го на горната снимка. Той е предназначен за включване към касетофони (чрез конектор тип DIN 5). Има и възможност за дистанционно включ­ване и изключване на магнетофон чрез вграден в микрофона превключвател. Тъй като МД-74 има широк честотен об­хват на приемане, той може да се включва и към битови маг­нетофони от по-висок клас, без да се използва превключвателят му.

Динамичен микрофон МД-74

Заедно с кабела си тежи около 80 грама, а размерите му са 23 х 120 мм. Ето и техническите му характеристики:

Динамичен микрофон МД-74

ДИНАМИЧЕН МИКРОФОН МД-75

Това пък е електродинамичен микрофон с подвижна бобина от 1975 г., предназначен за широка обща употреба: любителски записи върху магнитна лента с битови касетофони и магнетофони, радиофикация, от водещи на събития, при които се използва локално озвучаване, диспечески и командни връзки и въобще различни случаи на непрофесионална употреба.

Ето го как изглежда:

Динамичен микрофон МД-75

Данните му са следните:

Динамичен микрофон МД-75

Размери: 36 х 125 мм; тежи 125 грама.

ДИНАМИЧЕН МИКРОФОН МД-80

Динамичен микрофон МД-80

Той е роден през 1980 г. Проектиран е от н.с. инж. Емил Миланов. Също е проектиран за записи с касетофони и магнетофони в домашни условия, за предавания извън студиа, за диспечерски и командни връзки, радиофикация и като цяло отново за непрофесионална употреба.

Между другото, в залата Пресклуб България и сега са такива микрофони – ето ги със защѝтен калъф:

Динамичен микрофон МД-80

Дребосъкът има едностранно насочено действие. Характеристиката на насочеността му е кардиоидна, а входът –  нискоомен. Номиналният му честотен обхват е между 40 и 16 000 Hz, а номиналното пълно вътрешно ел. съпротивление – 200 ± 40 ома. Ето и останалите му характеристики:

Динамичен микрофон МД-80

Диаметърът му е 41 мм, а е дълъг 158.

Поначало всички тези микрофони са доставяни в стиропорена кутия с основни принадлежности към тях (държател модел Д-1 и микрофонен кабел), а при МД-80 можете дори нея да видите. Ето го, значи, в покоите му:

Динамичен микрофон МД-80

На тези две фигури можете пък да видите начина на свързване на микрофона (на първата) и на микрофонния кабел (на втората):

Динамичен микрофон МД-80

НАСОЧЕН МИКРОФОН МДН-66 (микрофон с насочено действие), модел 1966 г.

Това е също електродинамично устройство с подвижна бобина, но с едностранно насочено действие. основата му представлява цилиндър, в която е вграден трищифтов конектор за свързване на микрофонен кабел или гъвкав съединител тип ,,лебедова шия“. Влизал е в комплекта на усилвателя Респром Моно 50. Микрофонът е част от по-мощни уредби, които действат в сравнително големи пространства – естради, зали, стадиони и т.н. Когато водещият на събитието трябва да каже нещо, хваща и говори по този микрофон.

Насочен микрофон МДН 66

Ето го и на живо що за чудо е. Корпусът на микрофона е с метални части:

Насочен микрофон МДН 66

Неговите характеристики пък са ето тези:

Насочен микрофон МДН 66

Размери: дълъг е 140 мм, диаметър 4,5 см. Тежи някакви си 170 грама.

ПОЛУПРОФЕСИОНАЛЕН МИКРОФОН МДПН-68

Тук вече си имаме работа с нещо по-сериозно. Тази година се навършват 50 години от създававето му. Това е електродинамичен микрофон, при който характеристиката на насочеността е превключваема – тя може да бъде кръгова или кардиоидна според условията на употреба. Самия микрофон са се постарали да го оформят красиво. Той си има вграден конектор за свързване на различни кабели с всякаква дължина, а са му сложили и защитна капачка, която ограничава шумовете при слаби и умерени ветрове:

Полупрофесионален микрофон МДПН-68

Този микрофон е проектиран за прецизно предаване на говор и музика извън студиа, при естрадни изпълнения за различни програми и предавания, в центрове за радиофикация и т.н. Има си и тринога, на който стои особено гордо и величествено – по-надолу можете да го видите.

А техническите му данни са следните:

Полупрофесионален микрофон МДПН-68

Ето го пък и на триногата застанал, колко е шик:

Полупрофесионален микрофон МДПН-68

Размерите му са така: максимален диаметър 48 мм, максимална дължина 165 мм. Тежи 160 грама.

Предстои и за една такава микрофон-тринога ще направим отделна статия – и тя заслужава внимание! :) Чао засега.

Две интересни стойки за микрофони

Стари бг стойки за микрофони в Sandacite.BG!

Стойка за микрофон СМТ-68

Когато използвате микрофон, поставен върху бюро (напр. записвате говор/музика, говорите в радиостудио, на събрание/конференция и т.н.), обикновено е удобно да не го държите в ръка, а той да е поставен върху маса или бюро, а вие да го насочвате и застопорявате най-близо до устата си. За тази цел са ви необходими две приспособления: нещо като скоба, която обхваща микрофона, и трикрака стойка (т.н. тринога), за която скобата държател да е закрепена. Обикновено така можете да регулирате и наклона, посоката на завъртане и други пространствени параметри на микрофона.

Това, което ни направи впечатление, е, че заедно с произвжданите доста български микрофони заводът ,,Гроздан Николов“ Благоевград се е погрижил и за това и още преди 50 години е пуснал в производство два удобни модела трикраки станоци за поставяне на микрофон. Ето сега ще ги разгледаме подробно.

СТОЙКА ЗА МИКРОФОН СМТ-68, модел 1968 г.

Това чудо го виждате на снимката най-горе. Съкращението означава ,,стойка микрофонна тринога“. Това е лека сгъваема стойка за плот – бюро, маса или каквото имате там. Предназначена е да създаде триточкова опора на микрофон тип МДПН-68 и той да се постави стабилно в държателя тип Д-1, с който тя се комплектува (разбира се, в случаите, когато микро­фонът се фиксира на някакъв вид равнина пред главата).

Стойката има три крачета, разтворени на 120° едно от друго. Тя се сгъва, като се завъртат две от крачетата към третото краче. Така стойката добива размери 160 х 118 х 33 mm. Поначало, с държателя Д-1 са комплектувани повечето български микрофони от 60-те, 70-те и 80-те години.

СТОЙКА ЗА МИКРОФОН СПС-68, модел и тя 1968 г.

Стойка за микрофон СПС-68

Не, абревиатурата на този станок не означава съкратеното название на СО ,,Програмни продукти и системи“ на английски (изписвали са го SPS), а ,,стойка преносима сгъваема“. :D Тази стойка лесно се пренася и се поставя не на маси и бюра, а направо върху земята – подиуми, сцени и т.н. Предназначена е за прав диктор. Тя има различни елементи, които позволяват микрофонът да се нагласи в най-подходящо положение спрямо него. Разбира се, има си и микрофонен държател към нея.

Веднъж поставена на земята и прихванат микрофонът в скобата, височината на станока може да се регулира от 1,1 до 1,8 м, като във всяка избрана височина има възможност да се застопори на нея. СПС-68 има три крака да стъпи на пода, а при разклонението им има пружина, т.е. стъпването е меко, ,,амортизирано“. Държателят на микрофона се закрепва чрез винт с резба М10.

В комплекта на станока влиза и калъф за пренасяне в сгънато състояние. Устройството е с размери 120 х  1100 м и тежи 3,2 кг.

Та така. :)

[1965] Българска отоплителна печка Лъч + схема

Великата отоплителна печка Лъч в Sandacite.BG!

Отоплителна печка Лъч

Това е може би най-разпространеният домашен отоплителен уред в последния над половин век, затова мислим, че не е нужно да ви обясняваме колко е велик. Затова просто ще качим тук добри снимки и информация за него и ще отбележим, че това е първият Лъч от общо пет. Но той е първият и е най-интересен. :) Влиза в производство през 1965 г. и е произвеждан в познатия ни завод Елпром Варна.

На първо време, ето го горе в челен изглед. Кутията е от  листова стомана, а предната решетка е от блестящо хромирана листова стомана. Тя е наистина учудващо мека, затова трябва да се внимава при пренасяне.

Печките Лъч са известни също и като ,,войнишка скара“, защото в казармите слагали наденици и други месища върху решетката и те доста бързо се изпичали и ставали готови за ядене. Добро приложение, нали? :)

Тази печка може да затопли помещение с добра изолация и кубатура около 40 куб. м до температура 18 – 20 градуса Ц. при средна външна температура – 5 градуса Ц. за време около час и половина-два. Лъчът може, разбира се, да работи продължително върху застлан с килими под.

Отоплителна печка Лъч

Има два реотана тип нагревателна спирала с мощност по 1000 вт всеки, а зад реотаните е рефлекторът (демек отражател), изработен от блестящо хромирана листова стомана.Всеки реотан е включен от едната си страна към прекъсвач тип ,,Елит“, обградени и те с отражатели за намаляване на темпера­турата им. От другата си страна двата нагревателя са съединени помежду си и са свър­зани чрез общ извод с щекерния извод на Лъча – той се захранва с щекерен кабел.

Ако табелката на снимката по-горе се четеше, ето какво щеше да пише на нея: мощност 2000 вата, 220 волта напрежение, тегло 2,6 кг, БДС 2090-64. Ние ще добавим също така, че е висок 240 мм, широк 235 и дълъг 456.

Регулирането на мощността е организирано така, че чрез ключа можете да управлявате да работи или единият реотан, или двата, или нито един. Както виждате по-горе, бакелитеният ключ е същият като на ранните печки Мечта.

Отоплителна печка Лъч схема

Лъчът има възможност за насочване на излъчвателното тяло, което значи, че се върти на две хоризонтални оси, поставени върху две доста остри  недодялани крачета. Осите са прикрепени към тялото с два винта, завършващи с дръжки, за да можете да въртите Лъча да огрява нагоре и надолу:

Отоплителна печка Лъч

Ако ви интересуват какви са повредите по тази печка, то те се заключават най-често в изгаряне на нагревателна спирала. В такъв случай трябва да действате (демонтирате старата и монтирате новата) по същия начин, както и при показаната най-долу антична отоплителна печка от 1955 г. Що се отнася до електрическите превключ­ватели, повреди при тях се наблюдават много рядко.

За повече коментари можете да пишете в ето тази тема в нашия форум ==> http://sandacite.bg/forum/viewtopic.php?f=44&t=5197

1955 – антична отоплителна печка на 150 волта

Българската техника върху монети – неочаквано добра комбинация!

В Sandacite.BG ви представяме историята на българската техника, разказана върху монети!

Монета 150 г. от първата железопътна линия в България Русе – Варна

(Cтaтиятa e пyблиĸyвaнa oт aвтopa и д-р Валентина Григорова-Генчева зa пъpви път във в-ĸ Fіbаnk Nеwѕ – издaниe нa Πъpвa инвecтициoннa бaнĸa (Fіbаnk) – бpoеве 136 – 138, 17 август – 19 октомври 2018 ==>

https://www.fibank.bg/uploads/_FibankNEWS/docs/FibankNEWS_2018_136.pdf;

https://www.fibank.bg/uploads/_FibankNEWS/docs/FibankNEWS_137_21-09-2018.pdf;

https://www.fibank.bg/uploads/_FibankNEWS/docs/FibankNEWS_138.pdf)

Българските възпоменателни монети, емитирани от БНБ, са в по-голямата си част посветени на историческа и религиозна тематика. Има и немалко емисии, свързани с културни и природни забележителности, с годишнини на известни личности и спортни и културни събития. Само 10 от над 250 емисии възпоменателни монети, отсечени от 1965 г. до днес, са на технологична тема. Монетите от последните няколко години са в ограничени тиражи от 3000 екз., докато емисиите, отсечени по времето на Народна република България, са с огромен брой монети – между 10 000 и 300 000 екз. Определено водеща роля при избора на тиражите играе системата за разпостранение на българските монети. Докато в периода на социализма тя е централизирана, държавна и широкомащабна, в наши дни е основно в частни ръце като допълнително е ограничена и от силно намаляващия брой на колекционерите в страната. В следващите редове ще разкажем накратко за всяка една от емисиите на технологична тема.

  1. 2016 г. – „150 г. от първата железопътна линия в България: Русе – Варна“

10 лв., сребро 925/1000

Виждате я на горната снимка. Най-съвременната монета на технологична тематика представя влакова композиция с надписи околовръст, „150 ГОДИНИ“ и на два реда „ПЪРВА ЖЕЛЕЗОПЪТНА ЛИНИЯ В БЪЛГАРИЯ“ и „РУСЕ – ВАРНА“.

Темата за железниците е една от малкото в българската модерна нумизматика, на които са посветени две монетни емисии-виж по-нататък написаното за монетата „100 г. Български държавни железници“. И това не е случайно, защото десетилетия наред железопътният транспорт осигурява не само придвижването на хора и стоки в пределите на България, но и е единствената сравнително бърза връзка на страната ни със света.

Първият българин машинист по жп линията Русе – Варна Иван Цанев

След края на Кримската война Великите сили в Европа препоръчват начини за модернизирането на Османската империя и един от тях е ускорено усвояване на жп транспорта. От Високата порта се иска да свърже своите балкански райони с Цариград и пристанищата на Егейско, Черно и Адриатическо море и по течението на Дунав. Изборът на трасето и строителите на бъдещата линия се превръща в борба за надмощие между Великите сили заради стратегическото положение на българските земи – кръстопът и мост между Изтока и Запада. Надделява Британската империя и по-точно изборът на трасе между Русе и Варна. Така линията ще може да се включи в международен жп коридор, а „Цариградски вестник“ от 1.ХІІ.1856 г. е доволен, че „този път ще скъси разстоянието от Цариград до Виена със стотина часа“. Високата цена на едно такова дълго пътуване също ще падне.

Вагонът на Н. И. В. султана, с него е пътувал и цар Фердинанд
Вътрешен вид на султан-вагона

Строителството е открито със султански ферман от 1.ІХ.1861. Липсата на средства кара Високата порта усилено да търси инвеститори, а сред кандидатите са някои богати български търговци. Поръчката обаче получава английска  компания с главни акционери Хенри и Тревър Бъркли и Уилям Гладстон (братовчед на известния британски политик), която на 1.Х.1863 г. подписва договор и концесия за 99 г. Издадени са и 45 000 акции по 20 англ. лири едната – общо около 22, 5 млн. зл. лв.

Първата железопътна гара в България, построена през 1866 г. от английската фирма Б

Първата копка на жп линията е направена на 21.V.1864 г. Строителството върви бавно, с малко механизация и е не съвсем изгодно. Семафорите са първо дървени, а едва сетне заменени с метални. Междугаровата телекомуникация се извършва с телеграфи. За точността на разписанието по гарите има слънчеви часовници, като този на гара Хитрино напр. – голям и тежък варовиков диск.

Един от първите локомотиви, закупени от Англия под № 148

Откриването на жп линията Русе – Варна е на 7.ХІ.1866 г. (26.Х стар стил). Тогава дължината ѝ е 224 км и по нея имало десет гари: Русе, Червена вода, Ветово, Разград, Ясеновец, Каменяк, Каспичан, Провадия, Белослав и Варна. В някои от тях са работели като ръководители и телеграфисти български революционери от Априлското въстание.

Лок. № 148 – друга снимка

Влаковете по новата линия се движели само денем – един влак пристигнал в София на 1.VІІІ.1888 г. по обед, но машинистът преценил, че няма да стигне в Пловдив до вечерта да пренощува, затова го направил в София и едва на другата сутрин тръгнал за Филибе. Вагоните имали три пътнически класи, осветявали се с маслени лампи и имали купета отделно за жени и мъже. Отопление имали само І и ІІ класа – със съдове с гореща вода, които обаче бързо изстивали и пътниците чакали гарите Разград и Каспичан, където внасяли нови. В ІІІ класа обаче хората мъкнели със себе си по-топли дрехи и гледали да не се отварят купетата. Зиме стъпалата лесно се заледявали и хората често падали. Снегът пред локомотива се разчиствал с дървен плуг.

1897 – пробен влак с русенски пътничеiки вагони по линията Русе – Варна

При повреда спрелият влак се свързвал с телеграфните жици покрай линията, за да потърсят техническа помощ от близките гари, ако повредата била нещо повече от обикновено дерайлиране и преносимият инвентар от крикове, синджири и лостове не можел да помогне. Пияни, въоръжени и нечисти пътници не се допускали за превоз. Предвидени били и строги наказания за нарушителите на реда – затвор, окови и дори смърт.

Варна, 1890 – първият локомотив, доставен от Barkley Brothers за жп Русе – Варна

Въпреки всичко обаче, заради некачественото строителство влаковете се движели страхотно бавно, дерайлирали наистина често и линията разочаровала, независимо от факта, че при строителната компания предварително си била осигурила от турското правителство гаранция в размер хиляди франкове, а трудът на многобройни местни работници така и останал незаплатен. Самото пътуване било изключително скъпо и повечето обикновени хора не предпочитали влака. След няколко години концесионерите се отказали от жп линията Русе – Варна и Турция прехвърлила управлението ѝ на австрийския барон фон Хирш и дружеството му „Източни железници“.

Жп работилница Русе през 1882 г.
  1. 2015 г. – „100 г. българско самолетостроене“

10 лв., сребро 925/1000

Монета 2015 – 100 години българско самолетостроене

Върху монетата е изобразен първият български самолет, конструиран от международно признатия наш авиоинженер Асен Йорданов. Околовръст има надпис „БЪЛГАРСКО САМОЛЕТОСТРОЕНЕ“ и „100 ГОДИНИ“.

Бипланът „Йорданов 1“ е първият успешно летял самолет, проектиран от българин и изработен в България. Макар преди това и други наши сънародници да са проектирали и патентовали летателни машини, именно Асен Йорданов се смята за родоначалник на българското самолетостроене.

Още като ученик Асен с помощта на баща си – управител на Българската земеделска банка – проектира и изработва безмоторен самолет (планер), с който прави няколко успешни полета, един от които е в продължение на 12 минути. Началото е сложено.

Двуизмерен модел на Йордановия самолет

По време на Балканската война у Йорданов-младии се заражда идеята да построи истински моторен собствен самолет. Започва да поръчва части от чужбина и да ги складира на тавана на родната си къща, а когато те стават достатъчно, в края на декември 1914 започва да сглобява самолета в бивше ресторантско помещение. Военното министерство отпуска 4-цилиндров двигател Argus с мощност 100 к.с., а колесникът е взет от пленени самолети от Балканската война.

Самолетът е тип „Албатрос“ – биплан, широк е 14 м, дълъг 8,5 и консумира 30 л масло и 120 л гориво за 1 час. Наречен е „Йорданов 1“ (в някои източници – „Експрес“). Набира височина от 500 м за 8 мин., а максималната му скорост е 85 км/ч. Има и нововъведение, стабилизиращо самолета по хоризонтала – допълнителни плоскости между крилата и управлявани от автоматично устройство.

Радул Милков и Асен Йорданов в самолета на конструктора, 1915

Първият пробен полет е извършен през юни 1915 от поручик Гаврил Стоянов, когато Йорданов е едва 19-годишен, и едва не завършва с катастрофа. Сетне известният военен пилот Радул Милков отново облита самолета, но не е доволен и извършва някои усъвършенствания. Третият полет вече е напълно успешен и „Йорданов 1“ е признат за годна конструкция. Асен хвърля шапката си във въздуха от радост!

При изпитанията специалната комисия от Министерството на войната заключава, че:  „Апаратът е сигурен. Грешки в изчисленията няма. Признава се за изобретение, а Асен Йорданов – за изобретател. Датата 10.VІІІ.1915 г. да се счита за начало на българското самолетостроене“.

Самолетът на Асен Йорданов в хангара

Младият авиатор получава стипендия и субсидия, която покрива половината от строежа на самолета, а той е изложен в царския манеж и показван за гражданството. След това е закупен от Министерството на войната и използван като учебна машина за курсантите-летци от Военното училище. Йорданов вече има проект за по-тежък многомоторен самолет, но Първата световна попречва на тези планове.

До 1941 г. в България заработват общо три самолетостроителни фабрики –  Държавна аеропланна работилница в Божурище (1917), Държавна самолетна фабрика в Ловеч (1941) и „Капрони Български“ (1930)
Казанлък, която е клон на италианския самолетен производител „Капрони“. Във всички тях работят висококвалифицирани конструктори и технолози, някои от които (като проф. Цветан Лазаров и др.) са оставили завинаги имената си в историята на българското самолетостроене. В тези фабрики са произведени над 1000 военни и учебни самолета, като сериите ДАР, Авиа и Лаз (от фамилията на Лазаров).

  1. 1996 г. – Ветроход Калиакра

1000 лв., сребро 925/1000

Монета ветроход Калиакра

Монетата изобразява ветроходът „Калиакра“ с развети платна. Вдясно от него има надпис „КАЛИАКРА“. Интересно е да отбележим, че върху лицевата страна на монетата, числото на номинала „1000“, годината на емисията „1996“ и останалите надписи са рамкирани от венец от рози. Това е реминисценция на монетите от Княжество и Царство България, където розовият венец е използван във всички емисии от 1881 до 1943 г. като символ на страната ни. За съжаление, този елемент присъства само в една емисия на НРБ от 1984 г. – сребърната монета „Десетилетие на ООН за жените“. Красивият венец от рози възкръсва върху българските монети от 1992 г., но, уви, след само 20 емисии съвременни възпоменателни монети отстъпва мястото си на герба на Република България, Мадарския конник и в наши дни на емблемата на БНБ.

Монета ветроход Калиакра

Корабът „Калиакра“ е учебна баркентина (вид модерен двупалубен ветроход). През 1981 г. параходство „Български морски флот“ взема решение да се възроди практиката за подготовка на корабоводителски кадри за българския търговски флот. Предприятието поръчва учебния кораб в Полша, който е построен в корабостроителницата „Ленин“ в Гданск. Корабът е от тип „Искра“ (II). С указ на Държавния съвет на НРБ №1163 от 13 май 1982 г. корабът получава името „Калиакра“.

Ветроход Калиакра

Ветроходът има максимална дължина 52 м и широчина 8 м. Задвижва се от  дизелов двигател с 310 к.с. Корпусът на кораба се състои от стоманени листове с дебелина 6 – 8 мм. Електроенергията идва от два 35-киловатови генератора. Котвеното устройство се състои от хидравличен рудан и две 400-кг котви. Корабът може да плава автономно до 30 дни без презареждане в пристанища, защото има ресурса да поеме запаси в размер на 36,9 т вода, 9 т провизии и 27,7 т гориво. Предвиденият екипаж е 21 моряци и 30 практиканти.

Ветроход Калиакра

След 1989 г. „Калиакра“ редовно взема участие в международните регати Cutty Sark, а по-късно Tall Ships Races, Stan, а също – във „Ветрило`89“ и Grand Regata Collumbus`92. През 2003 г. баркентината участва в снимките на руския филм „Бягаща по вълните“ – екранизация на романа от Александър Грин. На 28 юни 2005 г. участва в парада по случай 200-годишнината от битката при Трафалгар, където играе ролята на френската фрегата Redoutable.

  1. 1995 г. – Астрономическа обсерватория – връх Рожен

1000 лв., сребро 925/1000

Монета Астрономическа обсерватория Рожен

Това е първата от монетите на технологична тематика, изработена от сребро с по-висока проба, 925/1000. Интересно е, че тази е и една от малкото български възпоменателни монети, върху които е маркирана валутата на Европейската общност „ECU“.

Изобразена е сградата на Националната астрономическата обсерватория на връх Рожен на фона на иглолистни дървета и съзвездия. Над нея има дванадесет петолъчни звезди, образуващи кръг. Отдолу, хоризонтално, е числото на номинала „1000“ и надпис „ЛЕВА“.

Астрономическа обсерватория Рожен

Редовната астрономическа дейност и наблюдения в България започват още през 1897 г. с построяването на Университетската астрономическа обсерватория към СУ в Борисовата градина по инициатива на астронома проф. Марин Бъчеваров. Той самият осигурява или спомага да се комплектуват първите телескопи и други изследователски уреди. Идеята за голяма, национална обсерватория е на неговия даровит колега проф. Никола Бонев и датира от 1941 г. Тогава той пише: „Стига се е говорило за ,,бедност на държавата“! Стига сме култивирали чувство за малоценност у нас! Трябва най-после да се създаде нещо достойно за България. […] Не можем и не трябва да казваме, че България съществува само от 60 години и че е още рано да се мисли за обсерватория. 60 години не са малко. България дори е малко закъсняла в това отношение. Един Университет, един Народен театър, една Народна библиотека, една относително добре обзаведена Обсерватория са външните признаци за културната висота на един народ“. Бонев настоява срещу финансовите задължения на Германия към България да се внесат модерни за времето си астрономически уреди – напр. телескоп с диаметър на огледалото 1 м и още един с възможност за фотографиране на небесните тела (астрограф). Изложението е одобрено от Министерството на финансите, но сделката не се осъществява. В следващите десетилетия обаче Бонев и други астрономи продължават усилията си, докато най-накрая, на 15.ХІ.1969, излиза Постановление на МС № 43, в което са заложени строителство на планетариум в Смолян и обсерватория в района, обосновани с необходимостта от „засилване на научно-популяризаторската работа сред населението като елемент от антирелигиозната пропаганда“.

Астрономическа обсерватория Рожен

Строежът в Рожен започва през 1974 г. Строителите е трябвало да преодолеят несрещани до момента трудности. Частите за цялостната конструкция на двуметровия телескоп (най-големия на Балканите) пристигат малко след това във вид на големи колети. Отделни възли тежат над 20 т и са придвижвани от 25-тонен кулокран, а някои от тях изискват направо ювелирна точност на преместване и напасване! Само огледалото (рефлекторът) на телескопа е с диаметър 2 м, целият той тежи  80 тона, а куполът – 200!. Телескопът е с оптическа система „Ричи-Кретиен-Куде“ и е произведен от легендарната фирма „Карл-Цайс“ – Йена. Прецизното и плавно движение на тежките над 60 т част се осигурява от маслена „възглавница“ с дебелина няколко десетки микрона.

Астрономическа обсерватория Рожен – два етапа от строежа на купола

Днес НАО – Рожен е най-голямата астрономическа обсерватория в България, на Балканите и в Югоизточна Европа. Разположена е на връх Рожен, близо до гр. Чепеларе на надморска височина 1759 м. Открита е официално на 13.ІІІ.1981 г. Като част от инициативите по отбелязването на 1300-годишнината на България. Стопанисва се от Института по астрономия на БАН.

Астрономическа обсерватория Рожен

НАО – Рожен още отначало е замислена като класическа универсална обсерватория с допълващи се инструменти и е добре оборудвана за провеждане на научни срещи, стажове и школи. НАО – Рожен осигурява наблюдения по широк клас астрономически и астрофизически задачи – от движението и физиката на небесни тела от Слънчевата система до изследвания, отнасящи ни извън границите на нашата галактика – астероиди, комети, спектри на различни звезди и звездни купове, близки и далечни галактики, квазари… Изграден е Посетителски център с 18-см демонстрационен телескоп, лекционна зала и музейна сбирка. Обсерваторията предлага наблюдение на небесните тела, а също и невероятна панорамна гледка. Годишно се посещава от около 10 000 души.

  1. 1988 г. – 100 г. Български държавни железници

20 лв., сребро 500/1000

Монета 1988 – 100 г. БДЖ

Върху монетата са изобразени парен и електрически локомотиви, надясно. Композицията е рамкирана от две хоризонтални линии и кръгъл бордюр. Под изображението е поставена емблемата на БДЖ. Околовръст има надпис „100 ГОДИНИ БЪЛГАРСКИ ДЪРЖАВНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ“, а от двете страни – две петолъчни звезди.

Първите локомотиви за пътнически влакове с инв. № 142 – 150, доставка 1886 г. от англ. компания

През 1885 г. Народното събрание на Княжество България приема Закон за железните пътища, главното нововъведение на който е, че „никакви частни дружества нямат право да построяват за своя сметка железнични линии в Княжеството или да експлоатират такива за своя сметка“, а това практически означава одържавяване на съществуващите и бъдещите жп линии на страната.

Локомотиви за БДЖ, дост. 1887 и 1904 – 3-5 Компаунд с 4 цилиндъра, стари № № 1 – 8

През 1888 г. е открита линията Цариброд – София – Вакарел, изцяло проектирана и построена от Българското строително дружество „Иван Грозев и с-ие“, а правителството на Стефан Стамболов завзема и започва да експлоатира линията Белово – Вакарел, чиято употреба дотогава се бави, тъй като Османската империя не изплаща строителството ѝ (извършено от друг предприемач и възложено от самата нея).

Варна, 1901 – локомотив за БДЖ, дост. 1897, стар № 33, нов 176

Така на 1.VІІІ.1888 г. за международни превози е открита цялата линия Цариброд – София – Белово. По същото време държавата откупува и линията Русе – Варна за 52 млн. 807 хил. лв и на 10.VІІІ започва и нейната експлоатация.

Локомотив от 1938, сравнен с такъв от 1880-те г. (вдясно)

Именно затова 1888 се приема за рождена година на БДЖ. :)

Ето и още две апокрифни снимки от историята на Българските държавни железници:

Септември 1910, линията Каспичан – Варна, лок. № 324 – цар Борис ІІІ полага изпит за машинист
Хладилен вагон, доставка за БДЖ 1935 г.
  1. 1988 г. – 25 г. кремиковски метал

5 лв., CuNi (медно-никелова сплав)

Монета 1988 г. – 25 г. кремиковски метал

Монетата изобразява бюст на работник металург. Околовръст има надписи „25 ГОДИНИ“ и „КРЕМИКОВСКИ МЕТАЛ“. Това е една от малкото български възпоменателни монети, произведени от неблагороден метал, но за сметка на това в огромен тираж – 200 000 екземпляра.

Общ изглед на комбината Кремиовци – 1983 г.

Предполагаме, че е била връчена на всички служители в металургичния гигант по повод празника на комбината.

Кремиковци – пулт за следене показанията на технологични процеси
  1. 1988 г. – Втори съвместен космически полет СССР-НРБ

2 вида монети: 20 лв., сребро 500/1000 и 2 лв., CuNi (медно-никелова сплав)

Монета 1988 г. – Втори съвместен космически полет СССР – НРБ

Това е единствената емисия на технологична тема, в която са включени две монети, изработени от различни сплави и с различни изображения и легенди.

Монетата с номинал 2 лв. е от медно-никелова сплав. В центъра е изобразен ромб, а в него, перпендикулярно са кръстосани мост и дъга на фона на звезди. В горната част на композицията има умалено изображение на космическия кораб „Союз“. Околовръст надпис „ВТОРИ СЪВМЕСТЕН КОСМИЧЕСКИ ПОЛЕТ СССР – НРБ”, „СССР-НРБ“, разделени от три броя петолъчни звезди.

Емблема на Интеркосмос с полета на Александър Александров

В центъра на монетата от 20 лв., изработена от сребро, са представени фигури на трима прегърнати космонавти със скафандри в цял ръст, насреща. Над тях има фон от звездно небе със звезди. Околовръст надпис „ДРУЖБА НА ЗЕМЯТА И В КОСМОСА“.

Монета 1988 г. – Втори съвместен космически полет СССР – НРБ

Всичко започва през 1986 г., когато ген. Добри Джуров се завръща от СССР и обявява, че е уговорил България да изпрати втори свой космонавт. Бъдещият полет на Александър Александров обаче е част от по-голям проект – т.н. проект Шипка – който предвижда по време на полета да се извършат мащабни научни изследвания и експерименти в следните основни насоки: космическа физика и астрофизика, дистанционно изследване на Земята от Космоса, космическа биология и медицина, космическо материалознание и космическа техника. България трябва сама да проектира и произведе научната аппаратура, а след полета тя да остане за бъдеща употреба от СССР.

А. Александров и скафандърът му

В масовата си част това е оборудване, което не е било конструирано досега у нас; сроковете са изключително кратки, а обстановката – напрегната. В работата се включва огромна част от научния потенциал на България – общо над 15 лаборатории, предприятия, институти, университети… Проектът Шипка струва на бюджета 7 млн. вал. лв (тогава около 14 млн. дол.). За около 1 г. са изработени по 5 бр. от всеки научен апарат, които после успешно преминават през всички изпитания и са допуснати до истинска космическа работа.

А. Александров – официален портрет от полета

Междувременно около 300 кандидат-космонавти вече са подали документи. Всички са дипломирани летци изтребители, но след всички тестове остават само 10 души, които преминават специализиран курс за обучение на космонавти, организиран в България от СССР. След това пристигнали съветски лекари подбират само 4-ма и те заминават за последни изследвания в Москва. Когато се завръщат у нас, за финална двойка са определени титулярът Александров и дубльорът му Красимир Стоянов. Александров е много подготвен, бил е дубльор на първия наш космонавт Георги Иванов през 1979 г. и е завършил аспирантура в Института за космически изследвания в Москва. Двамата започват 6-месечната си подготовка си през януари 1987 г. в Центъра за подготовка на космонавти „Гагарин“ в т.н. Звездно градче край Москва.

Командирът Анатолий Соловьов, бординженерът Виктор Савиних и космонавтът-изследовател Александър Александров

Стартът на кораба е определен за 7.VІ.1988 г. от космодрума в Байконур. В 18:03 ч. московско време корабът Союз ТМ-5 е изстрелян с командир Анатолий Соловьов, бординженер Виктор Савиних и космонавт-изследовател – Александър Александров! Дублиращият екипаж е в състав: командир Владимир Ляхов, бординженер Александър Серебров и космонавт-изследовател Красимир Стоянов.

Скафандърът на Александров

По план след 2 денонощия корабът трябва да се скачи с орбиталната космическа станция „Мир“, което прави с пълен успех и пръв в нея влиза Александров. Сетне е проведен и разговор с Тодор Живков, предаван от Българската телевизия. Започва изследователската работа в Космоса, в която 9-те български апаратури работят безупречно, без забележки, и са изпълнени над 50 научни експеримента, вкл. и изпитване на българска храна за космонавти. Това прави България и третата страна в света, произвела собствена космическа храна след СССР и САЩ. А накрая идва и успешното приземяване.

  1. 1985 г. – Интеркосмос

10 лв., сребро 640/1000

Монета 1985 г. – програма Интеркосмос

Изобразени са фронтално глави на петима космонавти, взели участие в този съвместен космически проект на страните от Източния блок. Под всяка от тях е изписано името на космонавта – Н. Рукавишников, Вл. Джанибеков, Жан Лу Кретиен, Ал. Иванченков, Г. Иванов. Околовръст надпис „КОСМОСЪТ – ЗА ЕДИН МИРЕН СВЯТ“. Надписът завършва със седемнадесет петолъчни звезди.

Емблема на програмата Интеркосмос

„Интеркосмос“ е международна космическа програма на СССР, в рамките на която космонавти от страните-членки на Организацията на Варшавския договор (а после и други държави) участват в пилотирани и непилотирани мисии в Космоса. За 10 години съществуване (1978 – 88) с космически кораби от серията „Союз“ са излетели 14 космонавти, а от всички страни в програмата само България има двама – Георги Иванов и Александър Александров.

Значка на програмата Интеркосмос
  1. 1979 г. – Първи съвместен полет в Космоса СССР-НРБ

2 вида монети: 10 лв., сребро 900/1000 и сребро 500/1000

1979 – монета Първи съвместен космически полет СССР – НРБ

Изображение на космическия кораб „Союз“. Околовръст надпис „ПЪРВИ СЪВМЕСТЕН ПОЛЕТ В КОСМОСА СССР * НРБ“ и кръг от петолъчни звезди. Върху страничния ръб  (гурта) на тази монета има надпис – врязан текст „СССР-НРБ Интеркосмос ’79“. И в тази емисия са включени две монети: едната е с по-голяма чистота на среброто и с най-високо качество на изработка „мат-гланц“.

Емблема на полета на Георги Иванов

На 1.ІІІ.1978 г. военният инженер-пилот Георги Иванов е избран да стане първият българин, който ще излети в Космоса. Това става по линия на програмата Интеркосмос.

Значка, издадена в чест на космическата мисия

Той се обучава в Центъра за подготовка на космонавти край Москва и на 10.ІV.1979 г. в 20:34 часа московско време е изстрелян в орбита около Земята на борда на космическия кораб „Союз-33“. Екипажът е в състав Николай Рукавишников – командир на полета и космонавт-изследовател Георги Иванов.

Николай Рукавишников и Георги Иванов

Двамата правят 31 пълни обиколки около Земята, а в Космоса прекарват 1 ден, 23 ч. и 1 мин.

Николай Рукавишников и Георги Иванов

Полетът обаче се оказва сред най-тревожните в историята на космонавтиката! Точно когато корабът се намира на около 3 км от станцията, възниква повреда на основния му двигател (прогаря едната страна на неговата горивната камера) и скачването му с космическата станция „Салют-6“ става невъзможно.

Значка от полета на Георги Иванов

Наземното управление на полета дава заповед космонавтите да включват резервния двигател и така, въпреки непредвидените трудности, те се приземяват успешно.

Празнични марки, издадени в чест на на космическия полет на СССР и НРБ в Космоса

„Ако и резервният двигател беше отказал, щяхме да обикаляме 4 месеца около Земята, а въздух имахме само за няколко денонощия“ – спомня си Г. Иванов.

Плоча на Балкантон, издадена в чест на полета на Георги Иванов
  1. 1979 г. – 100 г. български съобщения

2 вида монети от 5 лв., сребро 500/1000 – мат-гланц и гланц

1979 – монета 100 г. български съобщения

Върху монетата е изобразена радиоантена, която излъчва концентрични радиовълни. Отдолу е емблемата на Български пощи – пощенска тръба с изправено лъвче в нея, обърнато наляво. Разликата между двата вида монети, част от тази емисия, е в качеството. Тази е една от първите серии в родното монетосечене, произведена в качество „мат-гланц“, известно по света и между колекционерите като proof.

Първите български пощенски марки

Официалното начало на „българските съобщения“ се отнася към 1879 г., макар че още в годините преди Освобождението революционерите от БРЦК са организирали тайна революционна поща.

Руски войници по време на Освободителната война прокарват временна телеграфна линия за военните нужди1

Сетне, а през Руско-турската война руските войски строят военнополеви пощенски станции, предназначени изключително за военна употреба. На 14 май 1879 Временното руско управление ги предава на България и в сила влизат одобрените от княз Владимир Черкаски ,,Временни правила по пощовата част в България”, в които се утвърждават валидни навсякъде принципи, като напр. тайната на частната кореспонденция. България получава общо 39 пощенски и 26 телеграфни пункта, 1630 км телеграфни линии с 2582 км проводници и 64 телеграфни апарата в действие.

Служебна кокарда за официална шапка от униформата на ПТТ чиновник

В употреба влизат и първите български пощенски марки, известни като „сантими“, тъй като поради липса на българска национална парична единица цената им е била означена във валута „златен франк“ според изискванията на Всемирния пощенски съюз.

Софийска трамвайна поща на линия № 2 (Семинарията – Орландовци), 1941

През същата година младата пощенска администрация на Княжество България става и и редовен член на тази организация, основана през 1874 г. в Берн, Швейцария.

Телеграфен апарат от началото на ХХ век

 

1970 – идва новият автобус Чавдар 11Г-10!

Автобусът Чавдар 11Г-10 в Sandacite.BG!

Автобус Чавдар 11Г-10

Когато пишем статии по история на българската техника, ние боравим с изключително широк спектър от разнообразни исторически извори – книги, каталози на производители, продуктови номенклатури, снимки, свидетелства на очевидци… Обикновено сравняваме получените от тях сведения и, следвайки правилата на изворознанието и историческата наука, изграждаме една стройна картина на проблема, който разучаваме.

Не по-малко интригуващо от четенето на готовата статия обаче е и разглеждането на споменатите оригинални, съвременни на епохата източници, свидетелства за артефакта. Едно такова пътешествие във времето сме ви подготвили и днес. Статията, която ще прочетете по-надолу, е отпечатана през есента на 1970 г. в сп. ,,Наука и техника за младежта“ и е посветена на новите производства на Автобусния завод Чавдар в Ботевград, и по-точно – на модела Чавдар 11Г-10. Оставили сме непроменени текста и стила, за да ви позволим да почувствате по-пълно стила на тогавашната технологична журналистика. И така, да зарочваме!

,,КАРОСЕРИИЙНИЯТ ЗАВОД ,,ЧАВДАР“ УСВОЯВА НОВИ ПРОИЗВОДСТВА

Мнозина от вас са виждали по шосе­тата да префучават дълги автобуси с нови блестящи каросерии. А когато автобусът спре и въздушните спирачки въздъхнат, можете да се доближите до него и да прочетете надписа — ,,Каросериен завод „Чавдар“ — Ботевград“.

Двуцветните автобуси са комфортни и пътуването с тях е удоволствие. Път­ниците могат да наблюдават във всички страни. Още по-важно е това за шофьора, който благодарение на извитите панорамни стъкла, има отличен обзор. Естествено, не само това са достойнствата на родните автобусни каросерии. Те са красиви и много здрави, пригодени и съобразени за нашите пътища и усло­вия. Автобусите с тези каросерии с всеки изминат ден стават все повече и повече и кръстосват цялата страна.

Автобус Чавдар 11Г-10

Вратите на новия автобус са разположени отзад и в средата на каросерията

Заводът сега се разраства и тепърва ще расте. Ще се строи и работи поно- вому, за да може да задоволи нарасна­лите нужди на автомобилния транспорт.

Вън на двора едно до друго стоят токущо пристигнали шасита. Трудно е човек да си представи тези метални конструкции, снабдени само с двига­тел и колела като бъдещи автобуси за междуградски пътувалия или за град­ски транспорт. Работниците от завода не след дълго ще ги превърнат в удобни автобуси. Сега колектив завърши изграждането на нова автобусна каросерия по лиценз на западногерманската фирма ,,Сетра“ върху шаси и двигател на ,,Шкода RTO“ с мощнаст 165 к.с.

Задачата на творческия колектив на НИПКИДА беше да приспособи каросерията ,,Сетра“, която няма шаси (самоносеща се каросерия) със съвсем нови конструктивни носещи елементи, като чрез дългия път на изпитание и проверки се създаде сегашната каросерия на автобус 11Г-10.“

Мдаа… а я сега харесайте Facebook страницата на сайта ни ==> https://www.facebook.com/sandacite

Exit mobile version