Вижте май първия български автомобил болид в Sandacite.BG!
Български автомобил болид
Такаа… Знаем, че болид е свръхбърз автомобил, пригоден за върхови постижения, главно в скоростта. Този вид коли са известни главно от Формула 1, но не се използват само там.
Освен Формула 1, съществуват и други такива шампионати – Формула 2 и 3. Формула 3 е серия автомобилни състезания, които се провеждат от 1950 г. – точно откогато и Формула 1. За разлика от него обаче, шампионатите могат да се организират от различни страни, стига да се спазват правилата и характеристиките, определени от Международната автомобилна асоциация (ФИА), която регулира и Ф1. Тоест, принципът на организиране тук е нещо като в националните първенства по футбол за клубни отбори.
Що се отнася до скоростта във Ф3, при завоите тя почти достига тази от Ф1, а 3-ката се смята за важна школа и подготовка за бъдещите пилоти във Ф1.
Изглежда, че Формула 3 е била (макар и все пак слабо) известна и в България преди 1990 г., защото вижте на какво се натъкнахме. Този болид открихме на корицата на един брой (3 или 4) на сп. Млад конструктор от 1973 г. Тези младежи около него са гимназисти и са били организирани в Окръжната станция на младите техници (ОСМТ) на Михайловград (дн. Монтана). Те са изработили автомобила в гаражи, намиращи се на мястото, където сега е ресторант-пицерия ,,Орбита“ в Монтана. Тъй като в тези Станции на младите техници често младите мозъци са изработвали иновативни и необичайни за страната ни неща, мислим, че това е първият български автомобил болид за състезания ,,Формула“. Изобщо не ни се вярва преди него да са изработвани други такива коли. С`а, то… нали знаете колко много обичаме първите български неща? :)
Остава загадка обаче дали това е било инцидентно или в тогавашна България действително са се провеждали състезания по Ф3. (Имало е само т.н. Формула Естер, но това е по-късно от 1973.) Знаем как се казва само един от създателите на Първия български болид – този вляво с блуза на цветни райета е Младен Петков Алексов. Не знаем обаче какви са техническите характеристиките на автомобила – в списанието нищо не е отбелязано. Доколкото успяхме да разберем, този построен е построен на основата на Вартбург, но не можем засега да кажем подробности. Мислим обаче, че не е зле за болида да се прегледат и други периодични издания от този период – напр. Авто-мото. А има и хора, които можем да поразпитаме. Просто сега го намерихме това и решихме да Ви го качим.
Автомобилът е много готин и смятаме, че изнамирането му е истински принос в събирането на историята на българската техника. Към днешна дата не съществува, защото с течение на времето е бил изоставен и разглобен поради безстопанственост. Но все пак – кой знае, че такава състезателна кола е изработвана и у нас? :)
Когато намерим нова информация, ще допълним тук. Засега хубав ден и поздрави!
А, ето и една друга много готина кола, няколко години по-стара от горната:
В Sandacite.BG търсим информация за тази неизвестна българска аеродинамична кола самолет.
Българска аеродинамична кола самолет
Днешната ни публикация по-скоро търси още информация, отколкото я предоставя. Ненадейно попаднахме на ето тези три снимки, които получихме от Яков Шустов от Варна. Вижте каква кола – прилича на самолет! За нея знаем само, че тя е собствено творение на авиомеханик от авиобазата към Летище Варна Евстати Евстатиев. Той е роден в с. Горско Ново село (община Златарица, област В. Търново) около 1922 година. Той е бил много напредничав човек с истинско конструкторско мислене. Често е преустройвал и подобрявал различни автомобили и е конструирал собствени. Да се види негово возило по варненските улици е било атракция в живота на хората. Тук тази кола е снимана в морската столица, паркирана е на ул. Марин Дринов. Много зор и бюрократични мъки е видял Евстати Евстатиев, докато му позволят да я узакони.
Ето я и отзад – вижда се регистрационният номер, същият като на мотоциклетите:
Българска аеродинамична кола самолет
На първата снимка даже се вижда някаква емблема като С със стрела в него. Може би автомобилът се казва СТРЕЛА? Търсим още сведения за машината – кога е създадена, какъв е двигателят й, каква е съдбата на автомобила след това, евентуално и кога са правени снимките – вероятно втората половина на 70-те години?…
Български аеродинамичен автомобил
Видимо това е кола, замислена като свръхаеродинамична. Човекът се е старал да й придаде колкото е възможно по-футуристичен дизайн. Това е всъщност някакъв преработен малък сомелит. Много е ценно да открием още инфо за нея. Напр. къде са вратите? Как се влиза и излиза от колата?
Имате ли как да ни помогнете? Ще Ви цитираме като автор на сведенията. Горещо благодарим! :)
Разгледайте в Sandacite.BG тази стара българска настолна игра Мотописта.
Стара състезателна игра с мотори Мотописта
Обикновено не събираме стари игри, но за тази направихме изключение заради това, което представлява, и защото се задвижва с батерии – има доста техника вътре.
КАКВО СЕ СЛУЧВА В ИГРАТА
Сюжетът й представлява състезателна писта във вид на наклонена осморка, по която се движат четири мотоциклета. Пистата се състои от 7 участъка,които се монтират един към друг. Чрез 7 опори с различна височина се прави правен наклон на пистата. Мотоциклетистите изминават обиколки, които се отчитат от специален брояч. Непрекъснатото движение се осигурява от малък постояннотоков електродвигател, който пък се захранва от две батерии тип В 20. Ето така изглеждат нещата:
Стара състезателна игра с моториМотописта
Непрекъснатото движение на мотоциклетите се осъществява от транспортно подемно устройство. С помощта на транспортна лента мотоциклетистите се издигат до стартовата линия, а след това се придвижват по наклона на пистата под действието на силата на тежестта.
Играта мислим, че е някъде от 70-те или 80-те, но никъде на нея не е означен производител. Детайлите и секторите на пистата са изработени от удароустойчив полистирол, а в кутията има определени отсеци с места за всички такъми на играта:
Стара игра с мотори Мотописта
КАК СЕ МОНТИРА
Ето подробен последователен чертеж как да монтирате играта:
Стара състезателна игра с мотори Мотописта
За да играете безпрепятствено, важно е да монтиране играта на равна хоризонтална повърхност (под, маса и др.). Поставете батериите в гнездото им – то се намира под транспортното устройство.
Монтирайте отделните участъци от пътя, без да натягате много върху тях, защото все пак са пластмасови и да не ги супите. Последователността е следната: участък 1 – 2 се монтира към транспортното устройство. Към 1 – 2 се монтира участък 3 – 4; към 3 – 4 се монтира участък 4 – 5 и т.н. до участък 13 – 14, който се монтира в долната част на транспортното устройство.
После към отделните участъци от пистата монтирайте съответните опори, като се ориентирате по цифрите, т.е. участък 1 – 2 монтирайте върху опора 1/2,участък 3 – 4 върху опора 3/4 и т.н.
Броячът се поставя върху сектор 1 – 2 в специални отвори, а върху брояча се монтира указателната табела. По всички участъци от пътя се поставят флагчета.
Стара игра с мотори Мотописта
Сега да поиграем. Всеки участник в играта си избира мотоциклетист. Чрез картончето рулетка разиграйте кой от коя писта ще стартира.
Постявете секторите в брояча на нула, спуснете бариерата „Старт“ и подредете мотоциклетистите в съответните писти. Сега включете транспортното устройство и вдигнете бариерата „Старт”.
Участниците в играта предварително се уговарят на колко обиколки ще играят. Играта печели този, чийто мотоциклетист първи завърши определения брой обиколки. След това отново се разиграват номерата па мотоциклетистите.
От кого е произведена тази игра – знаете ли? Другата, която намерихме, е ето тази:
Sandacite.BG Ви предлагаме методическо ръководство за намиране на повреди във Вашия мотопед Балкан 50МПМ.
Мотопед Балкан 50МПМ – повреди
Човек и добре да живее, Балканчето му се предава… Важното обаче е да знаем защо точно е станало това и по-точно къде по мотопеда трябва да се намесим в такъв случай, какво за забовяването ни казва симптомът. Именно за тази цел решихме да публикуваме този каталог тип ,,ако – то“, за да улесним всички фенове на ловешките двуколесни змейове по пътя на откриването на проблемите с тях. А дали сами ще се заемем с отстраняването им или ще потърсим помощта на сервиз, зависи от уменията ни с инструментите! :)
Указания за четене: с големи букви са отбелязани СИМПТОМИТЕ, под тях след главна кирилска буква – причина за това, под тях след буква и скоба – причина за причината след главната кирилска буква. Абе лесно е:
ДВИГАТЕЛЯТ НЕ ЗАПАЛВА
А. Двигателят не получава гориво
а) резервоарът за гориво е празен
б) кранчето за гориво е затворено или замърсено
в) филтърът за горивото в карбуратора е запушен
г) филтърът на кранчето е запушен
д) жигльорът е запушен
Б) При снет кабел на лулата на свещта, приближен 4—5 мм до масата на двигателя, при задействуване на лоста не прескача искра от кабела към масата
а) има лош контакт на кабела за запалване
б) кабелът на запалването е прекъснат или има пробив към масата
в) чукчето на прекъсвача не отделя или пък не се долепва
г) контактите на прекъсвача са замърсени
д) кондензаторът е дефектен
е) има пробив в бобината за високо напрежение
В. Искра прескача от кабела към масата, обаче не прескача между електродите на извадена и допряна върху цилиндровата глава свещ
а) разстоянието между електродите е много голямо
б) разстоянието между електродите е запълнено с нагар
в) изолаторът на свещта е счупен или мокър отвън
г) свещта е омаслена или мокра от бензин (евентуално поради неправилно подбрана топлинна стойност)
Г. Студен двигател — трудно се запалва
а) празният ход е регулиран за много бедна смес
б) има наличност на допълнителен въздух
Д. Топъл двигател — трудно се запалва
а) двигателят е «задавен» поради засмукване на богата смес (затворен смукач)
б) иглата на поплавъка не уплътнява отвора за приток на гориво, карбураторът сълзи
в) поплавъкът е пробит
ДВИГАТЕЛЯТ РАБОТИ НЕРАВНОМЕРНО (В ЧЕТИРИ ТАКТА)
а) въздушният филтър е замърсен
б) иглата на поплавъка е дефектна
в) игловият жигльор е дефектен
д) маслото в горивната смес е в повече
е) моментът на запалването е неправилно регулиран
ж) има голямо количество остатъци от масло и нагар в изпускателната тръба и шумонамалителя
з) деформиране на шумонамалителя
и) неправилно регулиране на карбуратора
к) наличие на вода в карбуратора
ДВИГАТЕЛЯТ УДРЯ (ГЪРМИ) НАЗАД ПРЕЗ КАРБУРАТОРА — ПО ПРИЧИНА НА БЕДНАТА ГОРИВНА СМЕС ИЛИ СМУЩЕНИЕ В ЗАПАЛВАНЕТО
а) притокът на гориво е възпрепятствуван от замърсен филтър
б) карбураторът е разхлабен (засмуква въздух)
в) уплътняването на двигателя е дефектно
г) карбураторът е неправилно регулиран
д) моментът на запалването е направилно регулиран
е) свещта е негодна
ж) разстоянието между електродите не е нормално
з) кондензаторът е дефектен
и) изолацията на кабела за високо напрежение е дефектна
к) чукчето на прекъсвача не се долепва или не се отделя
л) кондензаторът на прекъсвача е омаслен
м) буталните пръстени са залепени в каналите на буталото
ДВИГАТЕЛЯТ НЕ МОЖЕ ДА РАЗВИЕ ВИСОКИ ОБОРОТИ (или както се казва – НЕ ТЕГЛИ)
а) разстоянието между контактите на прекъсвача е голямо
б) бензинопроводът или карбураторът е запушен
в) лостчето на прекъсвача не долепва или не отделя
г) има дебело покритие от нагар в изпускателния отвор
д) въздушният филтър е запушен
е) моментът на запалването е неправилно регулиран
ж) спирачките не са регулирани и играят
ДВИГАТЕЛЯТ ПРЕСТАВА ДА РАБОТИ
а) горивото в резервоара се е свършило
б) мрежата за прецеждане на горивото в кранчето или жигльорът са запушени
в) лулата на свещта е паднала
г) запалителната свещ е дефектна
д) чукчето на прекъсвача е счупено или пластинките на контактите са паднали
е) бобината за високо напрежение е пробита
ж) кондензаторът е дефектен
ФАРЪТ НЕ СВЕТИ
а) крушката е изгоряла
б) ключът за светлините е дефектен
в) има прекъснат проводник
г) магнетът е дефектен
д) има лош контакт на масата (на фара или на стопа)
е) единият край на кабела е откачен, разхлабен, или пък окислен
ж) има късо съединение на проводника (протрита изoлация)
Ако осветителната инсталация е изправна, осветлението трябва да действа само при работещ двигател.
Ами това е! Това бяха за днес нашите напътствия. :) Пък ако Ви се чете още за Балканчета, разгледайте това примерно:
Ако сега започвате колекция, Sandacite.BG Ви предлага списък от 10 задължителни експоната, които според нас трябва да включите в нея.
Sandacite – българска техника
Колкото и усилия да полагаме в събирането на исотрията на българската техника чрез експонати и информация (текстова и визуална), все пак няма как да съберем всичко. Често си мечтаем да не сами на фронта, ами да има цял Институт по история на българската техника с музей, които да издирва, изкупува, съхранява, изследва и публикува историята на произведените в България технически устройства, а също така и на изобретенията, създадени от българи. Тъй като обаче това май няма шанс да започне да става скоро, решихме поне да дадем този подтик на начинаещите колекционери, за да ги упътим каво според нас е важно да присъства в тяхната колекция, поне що се отнася до историята на българската техника. При избора на експонати сме предполагали, че ще съставяте многопрофилна колекция от различни видове техника и ще включите дори малко професиолнална такава.
Първият български телевизор Опера 1 – серийна версия (1959)
Първият български телевизор Опера 1
Не може без него! :) Легендарното творение на проф. ст. н. с. инж. Апостол Апостолов и проф. Живко Железов тази година става на 60 години, през 1959 слага началото на славните четири десетилетия, в които България има своя телевизионна промишленост. Ние сега го наричаме Опера 1, но всъщност тогава той се нарича просто Опера, защото едва през 1962 излиза втори модел, а пълното название на апарата е РТ43-60Е ,,Опера“. Понякога изпадат Опери 1-ци на баснословни цени из Интернет, но не се отчайвайте, защоо напр. на пловдивския битак преди около месец бяха намерили чудесно запазен такъв само за някакви си 25 лв. Така че си струва да душите навсякъде.
Български радиоприемник, произведен по царско време или поне преди национализацията през 1948 г.
Старо радиоСилвания 68
Това е нещо, което Ви трябва, за да може лесно да се види, че България е имала радиопромишленост и преди създаването на Слаботоковия завод ,,Ворошилов“ в София през 1949 г. Всъщност това става на основана на няколко по-малки фабрики. Най-известните български марки радиоприемници по царско време са:
– Бралт – производство на братя Алтимирски от Русе
– Силвания – на инж. Г. М. Георгиев на бул. Дондуков в София
– Електрон – на Никола Джебаров на бул. Дондуков в София
– Клингзор – Димчо Ст. Кишмеров в София
– Адмирал – на фабрика ,,Родно радио“ в София
През 1939 г. един качествен, на нивото на времето си суперхетеродинен радиоприемник струва около 3000 лв., т. е. може да се купи с една горе-долу средна месечна заплата. Предполагам, че това статукво се е запазило някъде до 1942 – 3 г., след което настъпва военната инфлация и времената стават по-трудни.
Български механичен грамофон от 30-те г.
Орфей – български механичен грамофон
Не можете да нямате най-популярното музиковъзпроизвеждащо устройство допреди навлизането на електрическите такива! Механичните нямат колони или говорители, а звукът излиза от широка стърчаща фуния или вграден в дървения корпус метален „рупор“. Плочите са от шeллaĸ – твъpд и мнoгo чyплив мaтepиaл, подобен на бaĸeлит – и се въртят със 78 оборота/мин. Задвижването на диска с плочата не е с електродвигател, а ръчно, чрез завъртане на манивела, която нагнетява пружина на двигател, вграден в корпуса. Двигателят завърта металния диск, върху който поставяме плочата. Външно тези грамофони приличат на куфарче от леко дърво, чийто капак се отваря откъм късата страна, а откъм дългата има кожена дръжка.
В Царство България такива грамофони са предлагани главно от две фирми – „Симонавия“ АД (с грамофоните „Орфей“), собственост на бившия летец Симеон Петров, и „Радио Електрик“ на бул. Мария Луиза № 45 в София (предлагала и „Клингзор Екстра“). Има сведения и за ,,Братя Георгиеви“ от Плевен, за които обаче все още нищо не можем да кажем.
Такива грамофони по битпазарите и антикварниците можете да намерите сравнително лесно, но проблем са иглите и пружините – те са консуматив, който бързо се изхабява. Но в Аукциона и Ибей можете да си намирате такива, а и ретроаудиофилската общност няма скоро да умре – винаги ще има кой да Ви подшушне откъде да си намерите иглички примерно.
Първият български рентген Рд100
Български рентгенов апарат Рд100
Според нас трябва да си имате поне едно нещо професионално, което освен това е много рядко – нещо, с което да впечатлявате така, че когато други хора Ви го видят, да кажа ,,Уаау!“. Едно добро такова мислим, че е Първият български рентген! :)
Той се произвежда в Слаботоковия завод София от средата 1950-те. Работи с ток 100 mA и напрежение 100 kV (макс). Има удобен статив, който позволява да се изследват пациенти в право, легнало или наклонено положение. Стативът има и нещо като кръстата глава, за да се върти рамото с рентгеновия генератор на 360° – така може да се обслужва и второ работно място.
Тръбата на Рд100 е двуфокусна, 2/10 kW, с маслен защитен кожух и вентилатор, защото при напрегната работа тя доста се загрява. Има 2 токови кръга – за преглед и за снимки – като при рентгеноскопията анодният ток и високото напрежение могат плавно да се регулират. За напрежението това става с четков плъзгач, който ,,пълзи“ по намотка на автотрансформатор, а границите са от 40 до 100 kV. Когато се правят снимки пък, високото напрежение се регулира на 25 стъпала (по 2,5 kV на всяко) в същия интервал.
Такова чудо и ние досега не сме успели да си намерим, ама дано сколасаме преди Вас! :)
Компютър ИМКО 2
Компютър ИМКО 2
С Първия български персонален компютър ИМКО 1 няма да Ви дразним сетивата, ама поне втория трябва да го имате. Произвеждан е в БАН с тираж около 500 бройки през 1982 – 3 г. Тази долу е нашат с № 189. ИМКО 2 е предвестник на Правец`82.
Характеристики:
✔ Процесор: Synertek 6502 1 MНz.
✔ Памет (RAM): 48 кб (разширява се до 64 кб)
✔ Памет (ROM): 12 кб.
✔ 1 или 2 външни флопи у-ва 5.25” или касетофон
✔ ОС: ДОС 3.1, 3.2, 3.3, ПроДОС (с платка памет 16 кб)
ИМКО 2 не е бил в свободна продажба, а е разпространяван всред армията, предприятия и училища. Не е напълно еднакъв с Правец`82, напр. липсват 2 слота. Мониторът произлиза
от телевизор София 31, но с надпис ВКП – ,,видеоконтролен пункт“.
Първият български мотопед Балкан 50
Мотопед Балкан 50 МП
Те са няколко модификации. За най-интересно си изберете примерно първата – МП от 1957, произвеждан от ловешкия завод ,Балкан“. Снабден е с рамка от щампована ламарина, люлееща се вилка за задното колело със задни пружини и телескопни амортисьори, предна вилка ламаринена конструкция с амортизиращи гумени пръстени, и с резервоар от две половинки. Предницата на мопеда МП е от пресована ламарина с окачване на гумени пръстени. Двигателят обаче е произведен в София – МД 50 Люлин с педално пускане в ход, с мощност 2-2,35 к.с., а карбураторът му е скрит вътре в рамката.
И за най-висока стойност на колекцията Ви е хубаво да си намерите оригинално такова Балканче, а не тунинговано или въобще модифицирано по някакъв начин.
Малко известна механична пералня Спътник
Българска пералня Спътник
Това чудо е наистина впечатляващ уред! Това е пералня от 1962 – 3 г., разработена от ТПК Метал – Силистра за ползване във все още неелектрифицираните села. Нарича се Спътник, защото дизайнът ѝ е вдъхновен от този на изстреляния малко по-рано (1957) космически спътник на СССР с име ,,Спутник 1″.
Нашият спътник представлява метална сфера с диаметър около 50 см и малък капак отгоре, широк около 20 см. Сферата е окачена на метален станок по такъв начин, че да може лесно и свободно да се върти на 360 градуса около оста си. От едната страна е монтирана ръчка, за да може ръката на човека да завърта металното кълбо.
За да се изпере прането, трябва да се вдигне капакът, да се сложат дрехите, водата и настърганият сапун, а после капакът да се затвори. Сетне започнете олзвателят бързо и силно да въртите ръчката, завъртайки сферата около оста ѝ. После спрете, сменете водата, а после пак… В един момент се предполага, че прането трябва да е изпрано. Не трябва да се върти и прекалено бързо обаче, за да не залепне прането по стените заради центробежните сили!
По селските райони тази невероятна пералня е ползвана и за маслобойна, и за айряноразбивачка.
Бюрокомпютър – напр. ИЗОТ 1025С
Стар български компютър ИЗОТ 1025С
Eдна от областите, в които в България изключително много са разработвани и произвеждани компютри, е т.н. автоматизация на учрежденския труд. За целта се създават бюрокомпютри – това са компютърни системи, които съдържат процесор и разнообразни устройства за работа с данни – 8-инчови флопита (понякога по 2 в блок – за правене на резервно копие на данните), вградена памет, възможност за отпечатване на резултата от работата (конектор за принтер), възможност за включване на други външни запаметяващи джаджи като лентови устройства или хард дискове… Клавиатурата е вградена (вкопана) в талашитеното бюро. Наричат се бюрокомпютри, защото дизайнът им наподобява бюро с вградена клавиатура, монитор, флопита и т.н. Нещо обичайно е те да тежат над 200 кг. Първите са само текстообработващи машини, а някъде в пъравта половина на 80-е започват да им добавят мониторчета.
Бюрокомпютрите най-често работят с програми, създадени за самите тях и профилирано за тясноспециализираните задачи, които компютърът-бюро трябва да изпълнява. Защото машини от този тип са създавани за различни области от т.н. седящ труд – има такива, които са предназначени да помагат на инженерите в проектирането на строежи, има такива за управление на складове, на машини, работещи в завод, за банки, пощи… а има и като днешния ни персонаж. :)
Един такъв много готин е ИЗОТ 1025С, предназначен за цялостна автоматизация на дейностите в банки и икономически отдели на предприятия. Този туч е сериозно голям – размерите му са 160 х 70 см – и представлява писалище с клавиатура и вградена микропроцесорна система за обработка на всякаква икономическа информация, текст и съставяне на най-различни финансови документи. Банковият служител може да ги разпечата веднага, а се извършва и архивиране върху 5,25-инчови дискети. ИЗОТ-ът е изграден на основата на български процесор от серията СМ600. Работните програми на компютъра-бюро – напр. за клиентско обслужване – са замислени специално за него, програмирани са на специфичен език и се разпращат по клоновете централно. Оперативната му памет (RAM) е цели 16 килобайта!
За съжаление в момента такива машини могат да бъдат открити само във фрагментарно състояние – тук 8-инчовото флопи, там монитора, еди-къде си се търкаля клавиатурата… На който успее да намери цял – блазе му!
Нещо военно – напр. противогаз
Стар български противогаз
Военните неща се радват на особена почит сред колекционерите и въобще повечето хора. Затова Вашата задача трябва да бъде непременно да се нснабдите с поне едно такова нещо. Бъдете обаче оригинални – не се сдобивайте с поредния противогаз от соца, ами си намерете такъв отпреди това, от Царство България. Тогава такива са произвеждани от Държавната военна фабрика в Казанлък (днешният завод Арсенал) още 1923 – 5 г. От тези някогашни производства сме намирали два основни вида, от които единият е дори с никога неразпечатван дихател! Даже си носи и дата на проверка – 12 декември 1939:
Е, нещо такова задължително трябва да проимате!
Телефонен номератор
Старбългарски телефонен номератор
Телефонният номератор е интересен апарат. Нуждата той да съществува се крие във факта, че в първите десетилетия на телефонията линиите не са автоматични както сега, ами (както са казвали тогава) ,,ръчни“. Това означава, че когато един абонат търси друг, се налага да бъде свързан с него чрез присъединяване на кабелен конектор в специален жак. Та номераторът е апарат, който се обслужва от телефонист (по-често са жени). Това е служител в телефонна централа, който стои пред огромни апарати (номератори) и свързва обаждащите се абонати с търсените от тях номера. За всеки номер – търсещ и отговарящ – на номератора има съответен ,,жак“. Когато търсещият абонат звънне в централата, телефонистът отговаря с ,,Централа! С кого да Ви свържа?“. Щом му кажат това, най-честата схема е да включи конектора на повикващия абонат в жака (гнездото) на търсения от него и така те могат да си говорят.
Телефонните номератори бивят различни видове – учрежденски, селищни, междуселищни и т.н… Обикновено тези машини са големи и масивни, но учрежденските (за няколко поста) или тези за малки военни поделения са не чак толкова големи като размери и позволяват спокойно съхранение в колекционерска стая. Ето този нашият напр. е български, произведен е в софийската Телефонно-телеграфна работилница към Главната дирекция на ПТТ през втората половина на 30-те г. и даже са го ремонтирали през 1943, както свидетелства етикет от вътрешната страна на капака:
Наистина рядко и ценно нещо! Намерете си такова и то ще е една от перлите във Вашата колекция.
А ако наистина сме Ви запалили по техносъбирателското дело, предлагаме Ви да навлезете по-дълбоко, като се запознаете с нашия пътеводител на колекционера:
Сега в Sandacite.BG разглеждаме колко са лоши първите разпространявани в България видеокасети.
Колко са упадъчни западните филми. Първите видеокасети VHS в България – 1980-те
Технологиите за домашно видеозабавление са област, в която можем да срещнем немалко българска техника. Като се започне от първите български домашни телевизионни игри Гейм и Гейм 2 от втората половина на 70-те, мине се през появата на първия български домашен компютър Правец 8Д (предназначен за автоматизиране на работата на домашни уреди, за игране на игри, разполага с музикални и графични възможности), някъде там трябва да поставим и появата на първите видеокасети за домашно гледане. Те са преди всичко по стандарта VHS.
За да може държавата стриктно да контролира и държи под око филмите, които се разпространяват в този формат, през август 1984 г. е създадена фирмата ,,Българско видео“. Намира се в София, на бул. Самоков № 60, и съществува и досега – нарича се Аудиовидео Орфей ЕАД и правят различни неща – филми, клипове, правят им обработка в постпродукция, също субтитри, дизайн, изработка и субтитриране на DVD и Blu-Ray дискове, записи и стажове за студенти… Касетките, които се използват за записите, са производство на Завода за информационни носители Динко Баненкин“ в Пазарджик, но преди той да започне да изработва видеокасети, се използват японски ,,Сони“, произведени във Франция. Друг път ще напишем повече за Българско видео, защото си заслужава! :)
Работата е там обаче, че освен държавно санкционираните записи през 80-те г. първи и успореден ,,черен пазар“ на касети, идващи главно от ФРГ и Югославия чрез международните шофьори, но единични бройки видеокасети проникват и чрез роднини, които работят в страни като Либия и Сирия и после донасят филмите в България. По този начин в България се пласира видеопродукция, която не отговаря на нормите на тогавашната цензура. Става дума главно за филми с т.н. упадъчен морал – напр. в криминалните се показват качества на героите като алчност, те ходят голи, чести са убийствата, кражбите и т.н. Такива касети много са се продавали на старото място на столичния битак – по канала на бул. Сливница.
Оказва се обаче, че в очите на множество граждани тези видеокасети се превръщат в обществен проблем не само защото са стока, разпространяваща се чрез нелегална търговия, ами и заради своето нискокачествено от естетическа гледна точка съдържание. Това можем да видим напр. от ето тази статия, публикувана в бр. 5-1988 г. на популярното и интригуващо списание ,,София“, в която авторът Владимир Михайлов изразява силна неодобрителна позиция. Той посочва и причина, поради която според него се стига до силно разпространение на разрушаващите зрителския морал филмчета. А нашите причини да качим тази статия в сайт за история на българската техника е не само фактът, че вътре става дума за първата българска фирма разпространител на записани видеокасети, не само че се дават сведения за това къде човек е можел да намери нейните касетки и други неща, ами и защото освен че пишем за миналото на българската техника, не е безинтересно от време на време да разглеждаме и как е навлизал определен вид техника в живота на българите.
А, и още нещо – доста от тия касетки са били гледани на видеокасетотофони, правени в комбината Електрон Плевен по лиценз на японската компания Akai – напр. модела VS-23EDI и чехословашкия модел Tesla Avex VM-6465:
Първите видеокасети в България – Tesla Avex VM6465
Така че ето Ви още една причина да препечатаме статията! :)
,,Какво гледат у нас притежателите на видео? Общо взето това, което могат да обменят помежду си. Като констатация за положението на видеото в страната дотук все още някакви особени открития няма. Те започват, когато се взрем в заглавията на филмите, минаващи от ръка на ръка!
Лично аз навярно не бих се замислял чак толкова по този проблем, ако неочаквано сам не започнах да му сърбам попарата. Казано по-просто, след като дълги години професията ми е свързана с история, теория и критика на телевизията или по- общо — на средствата за масова комуникация, най-накрая получих статута на видеопритежател. В къщата ми вече е разположено едно средство, което е незаменим източник на информация и помощник в работата. Но то е и средство за отмора, стига да има касети с филми за ненаситното му гърло…
Престижа на видеото, както лесно можем да се досетим, създават игралните филми. През януари т.г. „Литературная газета“ в рубриката ,,Социално счетоводство“ чрез препечатка от „Нюзуик“ откровено противопостави видеообслужването в СССР на далеч по-напредналите в това отношение САЩ: заглавията на филми във видеокасети, официално достъпни в Съветския съюз, са 500, в САЩ — 51 000; броят на видеосалоните за даване на касети под наем (видеотеките – бел. наша, Sandacite.BG) съответно е 25 срещу 40 000. Колкото до нашата ситуация, по данни на Българско видео от февруари т.г., обявеният им репертоар се състои от 240 заглавия на игрални филми. В София има пет фирмени магазина за продажба и даване под наем на касети, четири ателиета на „Комплексни услуги“ за касети под наем и фирмени щандове за продажба в ЦУМ и магазините на „Нармаг“. В страната магазините общо са над 50. Процентно на населението и на търсенето, цифрите, както разбираме, са повече символични. И естествено наливат изобилно вода във воденицата на „нелегалния“ пазар и на частния видеообмен.
Не съм типът човек, който ще седне сега да чете морал на подрастващите и да се безпокои за естетическото им възпитание. Намирам за естествено разкрепостяването на монопола и контрола на една единствена инстанция и винаги бих поощрявал свободния избор на индивида. Негово свещено право е да реши сам какво да гледа и какво да не гледа! В теоретичен план не съм имал повод да се съмнявам в правилността на изложената позиция. Трябваше да дойде обаче практиката, за да се пропука до голяма степен защитната стена, зад която си стоях на спокойствие.
Повярвайте ми, потресен съм от лавината пошли филми, с които бях засипан, когато реших да се включа във веригата на взаимния видеообмен. Карате, долнопробни криминални истории, някакви невероятни научнофантастични фантасмагории, филми със Силвестър Сталоун, Джон Траволта, Бърт Рейнолдс и др., които в един хубав момент ти иде да награбиш, събереш накуп и запалиш… Те обаче се радват на успех. Иначе и не би могло да бъде, тъй като търсенето определя предлагането. Защото не мога да си представя, че ,,доставчиците“ биха се затруднили в набавянето на филми, ако не с по-високи, то просто с по- прилични естетически критерии. Това се харесва — това доставят! Интересно дали някога ще се опитаме да направим социологическо изследване за филмовата ни видеокултура въз основа на търсенето и предлагането именно в частния взаимообмен. Любопитни данни могат да излязат! И много теоретични представи биха разрушили.
Първите видеокасети в България– лицевата страна на обложка
Сигурно има хора, които притежават на касета сериозни филмови произведения. С тях, за съжаление, не успях да се свържа, но количественото им отношение спрямо основната маса зрители, по всичко изглежда, е такова, че спокойно би могло да не бъде взимано предвид. Между другото, в света съществува практиката да се създават на обществени начала така наречените „видеоклубове“. В Бразилия например като встъпителна членска вноска се внасят по пет оригинални видеопрограми, срещу което съответният член участвва в размяната. Плащат се и месечни вноски. Резултатът е — по-голям брой видеокасети с възможност за богат избор.
Смущението ми от сблъсъка с реалната видеодействителност е искрено и ни най-малко не кокетирам с него. То дори ме накара да проверя как са се справяли с проблема държавите, изпреварили ни в своето развитие по отношение на видеото. Обикновено се разграничават три фази в оформянето на филмовия видеопазар. Първата (1956 – 1978) очертава просветителската дейност на видеото. Втората (1978 – 1981) е свързана с потока филми, тип „масова култура“. Третата (започнала от 1982) доказа, че гледането на даден филм и чрез видеото е допълнителна гаранция за неговия успех, което доведе до концентрация и обединение на фирмите, занимаващи се с разпространение на кинопродуктите. Според статистиката между 1982 и 1984 г. близо 50 процента от филмите, имали успех на големия екран, са стигали в рамките на четири месеца след премиерата до видеоаудиторията. Едновременно започва и бавно повдигане, на равнището на предлагания и на търсения репертоар.
По тази класификация ние, както се вижда, се намираме във втората фаза. Като имам предвид по-късното ни присъединяване към световния видеобум и някои обективни затруднения в снабдяването с видеокасетофони и с видеокасети, мисля, че това е нормално. Ненормално е обаче, като познаваме опита на изпреварилите ни, да не сме загрижени, да не бием тревога. Имам предвид загриженост и в практиката, и в теорията, и в оформянето на общественото мнение.
При аналогична ситуация преди години във ФРГ (на второ място в Европа след Англия по наситеност с видеокасетофони) наред с прозвища като „аудио-визуална варварщина“ или с определяне на видеопубликата като „културния лумпенпролетариат на нацията“ се е стигнало в Бундестага да се гласуват специални разрешения за видеополитиката спрямо младежта.
Официално има създадена у нас държавна институция „Българско видео“, която дори първа от социалистическите страни пое грижата за настъпващата „видеодействителност“. Познавам донякъде трудностите, с които е свързано нейното съществуване, и разбирам, че най-малкото е непочтено да бъде обвинявана за разисквания дотук проблем. Но именно магазините и видеотеките на „Българско видео“ би трябвало да осигуряват на достъпни цени алтернативната програма на „нелегалния“ пазар и видеообмен. Непростимо мудно се развиват нещата в тази насока, колкото и уж навреме да е помислено.
Ако началото на века принадлежи на киното, ако шестдесетте години са на телевизията, то осемдесетте години са на видеото и не се изисква особена прозорливост, за да проумеем, че те могат просто да минат покрай нас със своите най-отрицателни страни. Демократичният свободен избор на индивида е действителен само ако има от какво да се избира. В противен случай лека-полека ще притъпим вътрешната си съпротива срещу пошлата, безлична филмова продукция и току-виж най-накрая сме започнали да я харесваме!“
Мдаа… А ето и с какво друго са се забавлявали хората през 80-те:
Малко практическа информация от Sandacite.BG – как да включим компютъра Правец 8Д!
Компютър Правец 8Д – включване
Така, значи работата е следната. Докато търсехме един книжки, падна едно стъкло от секция, счупи се на две, половината ни се заби в дясното ходило и почна да тече кръв като фонтан. Понеже сме много умни обаче, продължихме работа, докато на са усетихме, че май ще припаднем. :( Успяхме все пак да наберем 112, викнахме линейка, те дойдоха, със сетни сили успяхме да им отворим (а долу на входа някой друг го е направил) и после не помним… Свестихме се едва когато линейката паркирала в Пирогов, ни казаха.
И сега стоим в едно легло на Х етаж, стая осма, зашиха ни пробойната, казаха, че сме изгубили около 1 л кръв, забиха ни абокат, добри хора ни донесоха лаптоп и мислим какво да напишем. Понеже обаче нямаме много инфоизточници тука, публикацията ще е кратичка, но пък истинска и практически насочена. Поначало без информационната лбаза нещо не са много темите, които можем да развиваме, затова ще Ви занимаем с нещо малко – процедурата по включване на Правец 8Д. Пък като излезем оттука – повече. :)
Ето ни го админа в Пирогов, вече пише:
Антон Оруш в Пирогов
Самият компютър Правец 8Д (8-битов, домашен) е специално проектиран за работа у дома – обучителни и забавни програми, автоматизиране на работата с електробитови уреди, игри и т.н. Разработен е от колектив младежи към Базата за развитие и внедряване към Научно-производствения комбинат по микропроцесорна техника в Правец и е пуснат в продажба през 1985 г.
Този Правец е бил много евтин – при появата си е струвал само 420 лв – а и освен това се е продавал в търговската мрежа, за разлика от останалите Правеци, които веднага след производството си ,,отиват на работа“ в различните ВУЗ-ове, училища, казарми, научни институти, заводи и т.н. А освен това те струват мамата си трака – от порядъка на хиляди левове…
Една важна причина Правец 8Д да е бил евтин е, че той няма почти никакви специфични периферни устройства, а като такива се използва техника, с която хората и без това са разполагали. След като вчера видяхме как са се записвали програми и игри на касети с обикновен битов касетофон, сега да кажем, че специален монитор този компютър не е имал, а вместо него са ползвали обикновен телевизор – нещо такова имат предвид:
Телевизор вм. монитор на Правец 8Д, 1989
Когато обаче той е цветен и се очаква да възпроизведе цветно изображение, също се появяват някои тънкости и трудности, но тях ще разгледаме друг път. Сега да видим как изобщо да включим Правеца.
Компютърът се свързва към контакт със стандартно мрежово напрежение 220 V. Преди това трябва да свържете телевизионния приемник (чрез куплунга DIN 5 отзад на гърба на компютъра) и касетофона (чрез куплунга до него).
Първо трябва да включите телевизора, за да загрее. Настройте го на 3-ти или 36-и канал. Ако включите и компютъра, на екрана ще се появи същият светъл надпис, дето го виждате и горе:
Компютър Правец 8Д – включване
БРВ означана ,,База за развитие и внедряване“ към комбината в гр. Правец. Basic е езикът за програмиране, с който компютърът работи, а числото под нго са свободните за зареждане на програми и т.н. байтове в паметта, защото една част е запазена за Basic-a.
Преди да започнете работа, регулирайте яркостта и контраста на екрана, докато получите добър образ. Може да се наложи и да превключите на друг канал.
Появилата се на екрана дума ГОТОВ означава, че компютърът е готов за работа и очаква Вашите инструкции. Мигащото квадратче (курсорът) е маркерът, който показва позицията, в която ще се въведе или изведе следващият символ.
Ако и Вие сте готови за работа, пожелаваме Ви успех!
А сега защо да не разгледате и още нещо компютърно…
Оппаа, сетихме се, че в Sandacite.BG тази тема не сме я засягали – комбинацията касетофон + компютъра Правец 8Д…
Как да използваме касетофонза компютър Правец 8Д
В няколко статии в нашия сайт досега – къде по-пълно, къде по-отгоре-отгоре – сме разглеждали начините за запис на данни, които се използват при старите компютри. Даже скоро качихме цяла статия за това как се записват данни върху магнитна лента! Тя обаче се отнасяше за големите машини по окръжните изчислителни центрове, а в същото време неразискан оставихме въпроса за домашния запис на компютърни данни през 80-те г. По това време под ,,данни“ за домашен компютър се разбират както основни, така и хитроумни, по-малко популярни компютърни програми във вид на листнат код, а и игри, като всичко това е много разпространявано напр. чрез легендарното списание Компютър за Вас – първото компютърно списание в Източна Европа. То започва да излиза през 1985.
И така, на какво записват тогава данните си хората? Всеки веднага би казал ,,Флопита!“. Да, но те са по-скъпи от един друг магнитен метод, който хората по това време масово използват, защото е много по-евтин и за него не се налага да се купува специална апаратура. Става дума пак да магнитни ленти, обаче ,,пакетирани“ в кутийка, т.е. касети! Програми и данни се записват и четат от обикновена касета. Касетофонът обаче има една особеност – той е с т.н. последователен метод на достъп до данните. Това означава, че за да стигнете до програма, която се нарима в средата или в края на лентата напр., трябва да превъртите всичко, което се намира преди това. Това е едно от неудобствата на касетофона, защото работата не върви толкова ефективно. Ползвателите още тогава си знаят, че това не е нито най-удобното, нито най-бързото, нито най-надеждното средство за запазване на програми. Можело е минат повече от 30 мин, докато програма или игра се заредят от касетата си в Правеца и да можете да почнете да ги използвате! Все пак обаче дълго време касетофонът продължава да е е значително по-евтин от дисковите устройства, и затова при домашните компютри се работи с него. Ето как става това.
Нашият компютър Правец 8Д
През 80-те г. доста хора вече отдавна имат у себе си поне по един касетофон за прослушване на аудиозаписи (касетофон, не грамаден дебел ролков магнетофон!). За да го пригодим най-лесно за компютърни нужди, добре е касетофонът да има брояч, защото това улеснява много търсенето на програми. За сметка на това обаче дори не е нужно касетофонът да е стерео, защото Правецът така и така работи само с един канал.
За да се свърже касетофонът към него, компютърът се нуждае от 3- или 7-щифтов DlN-куплунг, който да е същият като касетофонния вход на компютъра – при Правец 8Д отзад има изведен куплунг за работа с касетофон:
Нашият компютър Правец 8Д– гръб с конектори
Повечето устройства за запис на данни използват един DIN-конектор, който служи едновременно и за запис, и четене. Един горе-долу читав касетофон, който можете да използвате за връзка към Правец 8Д, е българският Ком напр.
Може обаче да се яви една трудност – все пак някои от най-простите монокасетофони (като напр. Първият български Монтана) нямат конектор DIN, а предлагат само изводи за микрофон и слушалка. В този случай ще Ви потрябват отделни куплунги за вход и изход, като при запис се полза само връзката MIC, а при четене — само връзка EAR.
Сега още нещо – за лентите. Много по-добре е да използвате къси компютърни ленти (10, 15 мин…) вместо стандартните касети за 60 и 90 мин. Има две причини да препоръчаме това. Първо, по-дългата лента затруднява търсенето на дадена програма. И второ, по-дългите и по-тънките ленти са по-нетрайни, много по-лесно се разтеглят и така качеството на записаните от Вас данни ще вземе да падне.
Подходящи за ползване с Правец 8Д касетки са били произвеждани от легендарния Балкантон, като дори към една книга, посветена на компютъра, е вървял касета с програми за обучение и работа, които потребителите могат да използват на него. Ние пък имаме ето тази балкантонска касета, която също може удачно да се използва, нищо че има друг запис на нея – представете си, че няма:
Касета за компютър Правец 8Д
Практиката доказва, че най-удобно е да използвате един и същи касетофон колкото се може по-дълго. Това е така, защото при опит да заредите с даден касетофон програми, които са били записани с друг, е вероятно да срещнете проблеми със съвместимостта (дори и малки разлики в настройката на главите могат да попречат при четене на една иначе добре записана касета).
След като поставите нова касета в касетофона, препоръчваме да пренавиете в бърз режим лентата до края, а след това и обратно, за да сте сигурни, че е навита стегнато. Повечето касети имат начален маркер (т.н. ракорд) – бяла ивица, върху която няма феромагнитно вещство и не може да се записва. Преди запис трябва да позиционирате лентата след този маркер. Всъщност си струва да оставите касетата да се върти без запис приблизително 15 сек, защото повечето грешки при запис се получават, когато началото на лентата е изложеното на външни влияния (друг чест виновник е разтеглянето на първите няколко сантиметра).
Когато вече направите всичко това, заредете брояча на нула и сега сте готови да започнете!
КАК ДА ЗАПИШЕМ ПРОГРАМА
За да запишете една програма на касетка, трябва да извършите следните действия:
Проверете дали касетофонът е включен и зареден с чиста и позиционирана касета;
Убедете се, че връзката компютър—касетофон е правилно направена;
Проверете на екрана с команда list-натата програма, която ще записвате
Въведете директната команда:
CSAVE „прг“, S
където прг е името на програмата. Това име може да има дължина до 16 символа, но практиката изисква то да е колкото се може по-кратко и запомнящо се.
Правец 8Д пише и чете в два различни режима. Автоматично той приема режим на бързо предаване със скорост 2400 bits/s (бода). Ако прибавите S, ще се избере бавният режим със скорост 300 bits/s. Поначало това е направено в зависимост от касетата, която ще се ,,даде“ на компютъра – тя може да бъде с по-високо или по-ниско качество. Въпреки че и двата режима на запис са достатъчно надеждни, винаги е добре да вземете предпазни мерки и да осигурите едно копие на всяка по-ценна програма, направено в бавен режим. Както и при DVD-тата впрочем – помните ли, на колкото по-ниска скорост се записваше, толкова по-малка вероятност за грешки имаше.
Нашият компютър Правец 8Д – етикет
А сега да продължим:
Натиснете клавишите RECORD и PLAY на касетофона.
Натиснете клавиш RETURN на компютъра. Когато изпълнението на CSAVE приключи, в текущата позиция на маркера ще се появи обичайното съобщение ГОТОВ. Спрете касетофона.
Ако внимателно сте изпълнили описаните действия, сега имате копие от програмата си на касета. Хубаво е все пак веднага да проверите качеството на записа.
ПОЛЗВАНЕ НА ЗАПИСАНОТО
Ако искате да заредите от касетата програма, която е била записана с команда CSAVE, трябва да извършите следните действия:
Проверете дали касетофонът е включен, дали регулаторът за сила на звука е настроен на средно положение и дали регулаторът за тона е в най-високо положение. Данните естествено няма как да възпроизведат мелодия, даже напротив – при четене се чува специфичен шум. Звукът обаче трябва да се регулира, защото при много голяма или много малка сила на звука записаните данни ще постъпят изкривени в паметта на компютъра, а това ще причини грешки в програмите.
Проверете връзката касетофон—компютър.
Като използвате брояча, позиционирайте лентата в началото на програмата, която ще заредите.
Въведете:
CLOAD „прг“, S
Името на файла прг трябва да бъде написано точно както при самия запис. Използвайте S само ако програмата е записана при бавен режим. В противен случай компютърът няма да разпознае програмата. Ако се съмнявате за точното име, можете да използвате формата
CLOAD ””
и компютърът ще зареди първата програма, която срещне на лентата.
След това остават още две стъпки:
Натиснете клавиш RETURN на компютъра.
Натиснете клавиш PLAY на касетофона.
Ако зареждането мине успешно, компютърът дава съобщението ГОТОВ. Сега спрете касетофона. Вече можете да работите с програмата, да играете или каквото желаете да правите. :) Факири!
Днешната тема в Sandacite.BG са малко известните български камиони и микробуси Балкан.
Български камиони и микробуси Балкан – Балкан Т800 от 1963
(Статията е публикувана от автора за първи път във в.к Fibank News – издание на Първа инвестиционна банка (Fibank) – брой 153, 12 юли 2019 ==> https://fibank.bg/uploads/_FibankNEWS/docs/FibankNEWS_2018-128.pdf.)
Историята на българската автомобилна промишленост съдържа примери за прототипи, никога невлезли в серийно производство, но неочаквани и интересни сами по себе си. Една такава история започва в ловешкия завод Балкан в края на 50-те.
През 1954 г. е сложен край на самолетостроенето в България. Завод Балкан (наричан Завод 14), тогава единственото такова предприятие, е изправен пред предизвикателство, а висококвалифицираните му инженери и монтьори са с неясно бъдеще. Преустройството за коренно различно производство би било скъпо, не върви добре и това кара ръководството да се ориентира към производството на автомобили – лекотоварни и микробуси. Ковашко-пресовата работа по това време изпълняват по технология, използвана в малосерийното самолетостроене – тънък стоманен лист бива ръчно ,,обработван“ с дървен чукове върху кожени торби с пясък.
През 1959 е изработен лекотоварният камион Балкан с полезен товар 800 кг, собствено тегло 900 и макс. скорост 90 км/ч. Двигателят му е 4-цил., 4-такт., с мощ. 30 к.с. Има метална товарна платформа, боядисан е в червено и бяло и през септември 1960 е представен на Пловдивския панаир.
Български камион Балкан – прототипът от 1959, вер. на панаира в Пловдив
През март 1962 в завода решават да разработят подобрен камион Балкан Т800 и микробус със същото име – Балкан М-10:
Български микробус БалканМ-10 – 1962 г.
И още една негова снимчица:
Български микробус БалканМ-10 – 1962 г.
Както уточнява автоисторикът Иван Колев, камионът е произведен в Ловеч, обаче каросерията на микробуса най-вероятно е изработена в друг завод – Чавдар в Ботевград. Т800 има промени в дизайна на предната част и в механиката. Двата Балкана отново са боядисани в бяло и червено и успешно представени в Пловдив през 1962.
Български камион Балкан Т800 – 1962 – 3, може би на панаира ПдБългарски камион БалканТ800 – 1962 – 3 г.
През април 1963 вече имаме нов камион Балкан с дървена товарна платформа вместо дотогавашната метална и тегло 1,25 т, изпитан край Ловеч през 1963 г. Него виждате и на първата снимка в статията. При тези Балкани двигателят е предно разположен и задните колела са задвижващи. Новият има макс. скорост 84,7 км/ч, мощ. 45 к.с., ускорение до 50 км/ч за 17,5 сек и т.н., а за двигателя му е отбелязан около 3 пъти по-висок коефициент на износоустойчивост спрямо конкурентен ,,Фолксваген“. Констатирано е обаче и друго – че ускорението и макс. скорост на новия Балкан са незадоволителни.
Български камион БалканТ800 от 1963
След това има 2 макета – пластмасови модели на проекти за микробус (1965) и фургон (1966), без обаче да са им изработвани прототипи.
Макет на фургона от 1966
Ето го и в цветна снимка, маркиран с емблемата на ДСО Родопа – явно за да се види как ще изглежда, ако се ползва за превоз на месни продукти:
Български фургон Рила 700 (макет)
Дизайнът на новите производства на различните заводи поначало се проектира в специално звено – Център за промишлена естетика и художествено проектиране (създ. 1963), който през 1978 прераства в Централен институт по промишлена естетика.
Вероятно последния прототип завод Балкан изработва през 1967 – микробусът Рила 700 на основата на възли и агрегати от съветския лек автомобил Москвич 408. Ето го, даже с ловешката му регистрация:
Български микробус Рила 700 от 1967
През 1970 в ЦПЕХП е изработен и макет на друга Рила 700:
Български микробус Рила 700 – макет от 1970
Логично е да се запитаме – защо нито един от тези прототипи и макети не бива доведен до серийно производство? Защо в крайна сметка завод Балкан се насочва към сглобяване на италиански и съветски коли – разл. модели ФИАТ и Москвич?
Могат да се дадат различни обяснения, но нека се вгледаме в едно. Още в замисъла на микробуса Балкан М-10 се предвижда употребата на шаси и двигател от Москвич 407. Двигателят на камиона Т800 е същият, а споменатите фургон Балкан (1966) и микробус Рила 700 (1967) пък е трябвало да използват възли и агрегати от Москвич 408. В някои от моделите са предвидени компоненти и от ,,Волга“. По това време в България липсват достатъчно производствени мощности, които да поемат в големи количества частите за евентуална серийна изработка на всички тези автомобили – компоненти на ходова част, двигатели и т.н. – и затова заводът разчита на бъдещ масов внос напр. на съветски двигатели по линия на СИВ, което според тогавашните проекти е само въпрос на време. Да, но…
Концепцията за организация на производството на камиони, микробуси и т.н. с руски части се опира на съществуващата по това време в СССР доктрина на т.н. совнархози – държавни органи по места за локално (териториално) управление на различните производства в страната. При совнархоза решения като напр. как да се организира производството, какво да се прави с произведеното и т.н. се взимат децентрализирано, на място, на равнище самия совнархоз. Тази система е въведена (по инициатива главно на ръководителя Никита Хрушчов) през 1957, но е отменена през 1965. След това е върнато централизираното планиране, а големите съветски заводи вече не са толкова съгласни (а и свободни) да изпращат свои части на чуждестранни предприятия.
Завод Балкан Ловеч – сглобяване на Москвичи
И така СССР е готов да организира в Ловеч само т.н. SKD (от англ. Semi-knocked Down) – сглобяване на полуготови комплекти – за леките автомобили ,,Москвич“. Автомобилът пристига през границата – в специален контейнер – като набор от агрегати, възли и детайли, които трябва да се сглобят и да се превърнат в пълноценна работеща кола. Така в завод Балкан между 1966 и 1990 г. са сглобени 304 297 броя Москвичи от различни модели.
По-късно обаче се появява още един любопитен епизод от историята на българското автомобилостроене – появата на спортната кола София:
Годишник на НИПКИДА (Научноизследователския проектоконструкторски институт по двигатели и автомобили), 1965 г. – София : Техника, 1965.
Цонев, Младен. Сбогом, барон Хирш! С усмивка за миналото на техниката в България. – София : Народна младеж, 1968.
Сп. Промишлена естетика, бр. 2-3 – 1974.
Колев, Иван; Юрий Петров. Болгарские грузовики, ч. 2 – http://www.gruzovikpress.ru/article/13705-bolgarskie-gruzoviki-ch-2-traktory-elektrokary-avtobusy-i-malotonnajnye-shassi/.
Колев, Иван. Нереализираният проект за български лекотоварен камион ,,Балкан“ // сп. Retro Classic, 2018.
Статията е публикувана от автора за първи път във в. FibankNews, бр. 153, 20 юли 2019 г. (https://www.fibank.bg/uploads/_FibankNEWS/docs/FibankNEWS_153.pdf).
В Sandacite.BG днес се занимаваме с кинескопите в българските телевизори.
Стари кинескопи в българските телевизори
Колкото и много телевизори да е произвеждана навремето България, все пак собствени кинескопи не е правила. Затова се е налагало нуждата от тях да бъде задоволявана чрез внос. През близо четирите десетилетия, в които страната ни има истинско, развито производство на телевизори, са внасяни кинескопи от различни страни и видове., които сега ще проследим хронологично и ще дадем някои сведения за тях.
Да започнем с първите серийно произвеждани телевизори Опера, пускани през 1959 – 1967 г. В тях се използват европейски кинескопи от типа Aw43-80, доставяни от Франция, Унгария и Полша:
Кинескоп AW43-80, произведен от Philips
А ето и полския вариант, к който са съоръжени последните Опери 3:
Кинескоп AW43-80, произведен от Zelos
Това пък е унгарският вариант, произвеждан от Τungsram:
Кинескоп AW43-80
Европейските кинескопи за черно-бяла телевизия се означават с две главни латински букви, първо двуцифрено число, тире и второ двуцифрено число. Първата буква показва вида на отклонението и на фокусировката на електронния лъч, както следва:
А — електромагнитно отклонение и електростатична фокусировка;
М — електромагнитно отклонение и електромагнитна фокусировка.
Втората буква при кинескопите за черно-бяла телевизия е W. Тя означава, че екранът свети с бяла светлина.
Първото двуцифрено число показва диагоналния размер на правоъгълния екран на кинескопа в сантиметри.
Второто двуцифрено число след тирето дава указание за конструктивните особености на кинескопа. Най-често то има следното значение:
44 и 69 — ъгъл на отклонение на лъча 70°;
80 — ъгъл на отклонение на лъча 90°;
88 и 90 — ъгъл на отклонение на лъча 110°. Те са с по-дълга шийка в сравнение със събратята си от по-горе и хронологично са по-стари
И така тук при нас цитираният кинескоп AW 43—80 е с електромагнитно отклонение и електростатична фокусировка на лъча, диагоналът на правоъгълния му екран 43 cm, а ъгълът на отклонението на лъча му е 90°.
След това идва времето на Кристал 53 и Дунав, при които е използван кинескопът B53G1 със 110 градуса ъгъл на отклонение на лъча от Източна Германия. При него В означава електромагнитно отклонение и електростатична фокусировка, диагонал на екрана 53 см, G – че екранът свети бяло, а 1 – че това е първа поред разработка на завода кинескоп от този вид. Срещат се и Кристали 52 със западноевропейската разработка кинескопи AW 53-88:
Кинескоп AW53-88
В малко известни модели като Пирин 1 и Варна е поставят по-малкият брат B47G1. В ранните серии София 59 І мод. пък е използван B59G2, за който вече можете да си ,,преведете“ шифъра. AW серията е представена и при рядко срещания български телевизор Кристал 59, при който се среща ΑW59-90.
Важна подробност е, че тези кинескопи са наричани ,,взривоопасни“ трябва да бъдат носени много внимателно заради опасността от имплозия, за която предупреждава ето този етикет откъм вътрешната им страна. Затова най-старите кинескопни телевизори имат предпазно стъкло отпред – нарича се ,,антиимплозионна маска“ – и на българските обикновено е закупувано от италианска или (по-често) австрийска фирма – Thorax (ето точно етикет на кинескоп от Пирин 1 от 1966 г. напр.):
Кинескоп B47G1
Ако ударите кинескопа силно в земята или го изпуснете, летящите с висока скорост стъклени парченца могат да се забият на много неприятни места по тялото Ви. Хващайте и носете кинескопа внимателно. Смята се, че откъм външния му ръб е най-деликатното му място, така че Ви съветваме да избягвате да хващате оттам. Реално обаче, ако кинескопът е монтиран в телевизора, не съществува сериозна опасност да стане злополука.
Ето и още един кинескоп от същия вид, но с 6 см по-голям екранен диагонал:
Кинескоп B53G1
Кинескоп от такъв вид е и чехословашкият Tesla 531QQ44, използван в телевизорите София 53 от 1966 г.
После идва времето на многото телевизори със съветски кинескопи. Един от най-много използваните е 59ЛК1Б, с който са захранвани почти всички български телевизори с 59-см екран, чието шаси е от типа ,,Пирин“. Друга много монтирана електроннолъчева тръба е 47ЛК1Б. Те и двата имат широк и дебел предпазен бандаж, който варди от имплозия. А с означението ето каква е тук работата.
Съветските кинескопи се означават с двуцифрено число, две главни славянски букви, едноцифрено число и една главна славянска буква.
Първото двуцифрено число показва диагоналния размер на правоъгълния екран в сантиметри.
Двете букви показват вида на отклонението на лъча както следва:
ЛК — електромагнитно отклонение на лъча;
ЛО — електростатично отклонение на лъча.
Числото след двете букви показва поредния номер на разработката кинескоп от дадения тип.
Буквата в края на означението има следните значения:
Б — кинескоп за черно-бяла телевизия (екранът свети бяло);
Ц — кинескоп за цветна телевизия.
Така например, кинескопът 47ЛК1Б е с електромагнитно отклонение на лъча, а диагоналът на правоъгълния му екран е 47 cm. Цветът на екрана му е бял, а това е първият поред кинескоп от този тип, произвеждан от завода.
В телевизори като Мизия, Хемус и т.н. са използвани кинескопи от следващотопоколение 59ЛК2Б , които вече са с по-тенес предпазен бандаж.
В последния български чисто лампов телевизор – София 59 от 1970 г. – пък е използван кинескоп 61ЛК3Б, който е по-,,сплескан“, с по-четвъртит екран и с по-голяма видима площ на екрана. Затова и не става да сложите такъв на мястото на 59ЛК2Б, ако искате да смените кинескопа на Мизия и Люлин напр. – ще се наложи да обработвате дърводелски отвора:
Кинескоп 61ЛК3БКинескоп 61ЛК3Б
В най-малките български телевизори София 31, Респром Т3101, 3102 и т.н. са използвани съветски кинескопи 31ЛК3Б:
Кинескоп 31ЛК3Б
По-късно идват цветните модели София, при които първите София81 и Colorstar (продавани в Кореком) са с кинескопи и части на Philips. След това в София81 за вътершни пазар се монтират кинескопи, произведени главно от японската компания Toshiba (от серията Blackstripe) и италиански Videocolor, но се срещат и екземпляри `82 с югославски кинескопи на Elektronska industrija, гр. Ниш. В `84 напр. са монтирани само кинескопи от линията на Toshiba Blackstripe. При София `81, `82 и цветни Кристали от производствата на Videocolor са използвани и тръбите А66-510Х и А67-701Х, обаче по-късно, когато започва липса на внос, се преминава ъм ГДР-кинескопи от RFT. Ето напр. този стикер е от кинескоп на цветен Кристал:
Кинескоп A66-510X
Това означение казва: А — кинескоп, 66 — диагонал на екрана в cm, 510 или друго число— пореден номер от този тип, X — кинескоп за цветна телевизия.
Кинескопът на София` 83 пък е разработка на английската компания ITT и отклонителната бобина е проектирана за работа с бързи тиристори и голям отклонителен ток. Полски колеги предлагат този кинескоп на българските конструктори от Института по далекосъобщителна техника ,,Ворошилов“ и нашите конструктори изработват развивката с транзистори.
В телевизорите Велико Търново са монтирани също японски кинескопи от указания по-горе тип, но се срещат модели ВТ`85 с кинескопи на компанията Samsung и по-късни с такива на полската Unitra и друга компания – Sylvania. През 90-те г. в произвежданите в България все по-малко телевизори са използвани както кинескопи 47ЛК3Б (черно-белите Респром Т5004 напр.), така и цветни кинескопи на Philips.
Това беше накратко нашият преглед на използваните в българските телевизори кинескопи. Със сигурност статията ще има нужда от допълване и ще се радваме да споделите в коментарите отдолу своите сведения по тази тема. Поздрави!