Наваксайте с инфото за странния телевизор Опера 4 в Sandacite.BG!
Телевизор Опера 4 – реклама в сп. Архитектура, 1963
Добре известно е, че Първият български телевизор е Опера, но не е много ясно кои са неговите наследници. Защото първата Опера е РТ43-60Е, но след нея има 2, 3 в два варианта и една интересна, но досега невиждана от нас на живо – Опера 4 се нарича. Този телевизор е като снежния човек Йети – има много свидетелства за него, че съществува, но никой не го е виждал, та да потвърди. Източниците ни са данни от техническата литаратура. Въз основа на тях сега ще се опитаме да съберем тук всички сведения, които имаме за него.
Най-старата публикация за Опера 4, която успяхме да намерим, е от 1963 г. и е реклама в сп. Архитектура. Там е отбелязано, че Слаботоковият завод в София пуска в производство нов модел телевизор Опера, за който е отбелязано, че е ,,12-канален телевизионен приемник. Има крайно облекчено обслужване поради автоматичното поддържане на редовата и кадровата честота, на хоризонталния и вертикалния размер, яркостта и контраста“. Горното изображение е именно от тази реклама.
По-подробна информация за Опера 4 намираме в книгата на инж. Маргарит Серафимов ,,Телевизионни приемници“, изданието от 1977 г. Там на 30 стр. за Опера 4 е отбелязано, че ,,главните различия с предходния модел Опера 3 са в наличието на термистор, свързан последователно на бобините за вертикално отклонение (тук по-долу фиг. 2), в захранването на анодната верига на задаващия блокинг-генератор за вертикално отклонение от стабилизирана с варистора R163 част от бостерното напрежение (фиг. 3) и в честотнозависимата отрицателна обратна връзка в крайното стъпало за вертикално отклонение“ (фиг. 4). Ето ги и тези три места от схемата:
Телевизор Опера 4 (фиг. 2)Телевизор Опера 4 (фиг. 3)Телевизор Опера 4 (фиг. 4)
Най-сетне, пълната схема на телевизора откриваме в албума на Иван Петров ,,Радио- и телевизионни приемници“ и сме Ви я предоставили за изтегляне ето тук ==> Телевизор Опера 4 – схема
Не знаем обаче в какъв тираж е произвеждана Опера 4, но със сигурност е доста малък, като се има предвид че 1 и 2, които са в по 4 – 5000 бройки, ги намираме (особено 1), а 4-ката я няма никаква. Ако рождената година на този модел е 1963 и той наистина е най-усъвършенстваият след 3-ката, защо не са продължили с него, а вместо това 3 се задържа на конвейера чак то 1969 г.? Тайна!
Разгледайте в Sandacite.BG нещо забележително – елегантен и интригуващ телевизор Sofia!
Стар черно-бял телевизор Sofia
В миналото България е създавала телевизори не савмо с обикновения, типичен дизайн, който познаваме добре, но и по-различни модели, предназначени за търговски изложения и за износ в чужбина. Един такъв екземпляр ни попадна наскоро. Той е с много интересен според нас дизайн.
Става дума за този телевизор Sofia на снимките. Произведен е от около 1966 – 7 г. в Слаботоковия завод ,,Кл. Ворошилов“ в София. Апаратът е с надписи на английски и е замислен за износ – може би в страните от Северна Африка или Близкия Изток, за които България изнася през 1960-те и 70-те и други модели телевизори. Освен че друг наш телевизор с такава кутия не сме срещали, забелязвате, че тази Sofia притежава една много интересна подробност – вратичка, която затваря командния блок и се заключва и така до него не можеш да се допреш. Предполагаме, че това е своего рода ,,родителски контрол“, начин да се заключва предният панел от малки деца и въобще неоторизиран достъп. Това има логика, ако моделът е с някакво специално предназначение – напр. ако се гледа в детска градина, там учителят може да иска телевизорът да не се включва от децата без негово присъствие.
Стар черно-бял телевизор Sofia
Веднъж ни бяха задали въпроса дали в българската техника има еквивалент на дизайна на компанията Apple. Ние лично не сме фенове на т.н. Apple-ски дизайн, да не говорим, че всъщност той е мноого заимстван от този на Braun от средата на миналия век. А дали е интересен дизайнът напр. на тази Sofia, дали е ,,еквивалентен по сила“ на ,,ябълковия“ и въобще на съвременните на този апарат западни модели – можем да съдим от следното. Когато изнесохме Sofia-та от входа, от който я взехме, и чакахме отдолу такси, до нас се приближи човек, който ни заговори на английски, представи се, че е от Англия и ни запита дали този телевизор е български. Ние му потвърдихме, а той каза, че апаратът е много красив и поиска да се снима с него. Разбира се, го направихме, а накрая той ни зададе още няколко въпроса за Sofia-та и си отиде.
Стар черно-бял телевизор Sofia
Тъй като сега размишляваме за дизайна, можем да предположим и за още една функция на вратичката – естетическа. Че тя служи да прикрие ,,грозните“ потенциометри, копчета и т.н., за да може телевизорът максимално да се слее с околните изящни и красиви мебели. Помислете, че подобен ефект на минимализиране на нещата около екрана дизайнерите търсят и днес – само погледнете някой телевизор от последните модели (2016 – 19) или смартфон от най-новите. При телевизорите стремежът е целият преден панел да бъде зает колкото се може повече само от екрана, а всички бутони, конектори и т.н. са изведени отзад, за да не са видими и да не ,,развалят картинката“. С всяка следваща година рамката около екрана ставаше все по-тънка и по-незабележима. При смартфоните е същото – още преди години стана тенденция рамката около екрана да се изтънява все повече, а на лицевия панел на сегашните модели виждаме само екран с много фина рамка – всички бутони, камери и датчици са скрити под екрана и се задействат от него, защото така 1) нищо не дразни окото, а и 2) така екранът става възможно най-голям. Всичко, нарушаващо изчистения и хармоничен вид, се избягва и щом се появи технологична възможност някак да се скрие и покрие, това се прави.
Стар черно-бял телевизор Sofia
Със сигурност тази Sofia е много интересна находка и една гордост за нашата колекция от стара българска техника! Ето тук можете да видите други от най-ценните ни експонати:
В Sandacite.BG намерихме един стар и ценен български компютър от 1983 г., наречен МКС 64.
Стар български компютър МКС 64
Тук имаме един мноого рядък български компютър от 1983 г., наречен МКС 64 (от МикроКомпютърна Система, 64 кб РАМ), произведен в Клуба за техническо и научно творчество на младежта (КТНТМ) към Института по техническа кибернетика и роботика към БАН. По-рядък е дори от Първия български персонален компютър ИМКО 1, защото от него поне са произведени около 50 броя, докато нашият МКС 64 носи пореден номер само 9. Като знаем колко ,,често“ изпадат други полулегендарни наши компютри (за които обаче поне сме чували), второ МКС дори не очакваме да намерим! Изделията на ТНТМ обикновено са в бройки горе-долу колкото пръстите на ръцете.
Стар български компютър МКС 64
Като динозавър единствен и другаде невиждан, машинката предизвика доста голям интерес в различни компютърни групи. Дънната му платка е 1:1 с обикновения Правец`82, процесорът отново е Synertek 6502, 1 MHz. Кутията му обаче е все още метална, както на предшественика на първия Правец – ИМКО 2. Клавиатурата на МКС-то е от първата серия с кирилица и цифри в един регистър. Над нея има лепенки с указания как се използват някои функционални клавиши и комбинации и как се мести курсорът чрез клавиши.
Стар български компютър МКС 64
ТНТМ-произходът на този модел (МКС 64) ни показва, че той е изработен от навлизащи в компютърната техника български младежи, а това ясно свидетелства за старанията, които тогавашна България е влагала да насочва младите си мозъци към най-перспективната тогава сфера. Да, този зелен змей не е в перфектно състояние, но му е простено да е така – все пак това е един толкова рядък български компютър. В тази област всяка непозната находка е мноого важна!
А ето и едно друго рядко, старо, интересно, компютърно, българско…
Вижте в Sandacite.BG български сглобяеми къщи от 1977 г.!
Български сглобяеми къщи – моделът Пазарджик 1
(Статията е публикувана от автора за първи път във в.к Fibank News – издание на Първа инвестиционна банка (Fibank) – брой 156, 23 август 2019 г. ==> https://fibank.bg/uploads/_FibankNEWS/docs/FibankNEWS_156.pdf.)
През 1977 г. в България ударно се развива каква ли не промишленост, а това включва и необичайните строителни конструкции.
На 1.ІІ в Пазарджик е основано Строително управление „Балканстрой“ (по-късно Стопанско-производствено предприятие „Метални конструкции“). Неговата дейност е „експериментиране, строителство и монтаж на едноетажни жилищни сгради, къмпинги, гаражи и сгради с азбесто-циментови панели за временно строителство“. Предприятието е поделение на Научно-производствено обединение „Балканстрой“ – София, а от 1.І.1979 преминава към Стопански комбинат „Метални конструкции“. Принципал на всичко е Министерството на строителството и строителните материали (!).
Тези ниски сглобяеми сгради са произвеждани, за да решат съвсем бързо неотложни жилищни въпроси – напр. да се осигурят жилища на работници, да се ползват от курортисти във вилни зони, къмпингуващи и т.н. Има дори детска градина за 30 деца! Дори и сега постройките изглеждат доста съвременно или дори екзотично (моделът „Сахара 3“):
Сглобяема къща ,,Сахара 3″
А пък бунгалото „Камчия 1“ има и навес за кола отпред:
Сглобяемо бунгало ,,Камчия 1„
Жилищната му площ е 17 кв. м, разделена между антре, стая и баня с тоалетна и душ. Ето и плана му:
План на сглобяемо бунгало ,,Камчия 1″
Къщите са и за сезонно, и за по-дълготрайно обитаване. Множеството модели на завода са комбинация от строителни елементи, т.е. нещо като огромен конструктор.
Както и при обикновените сгради, най-отдолу лягат основите и подовата конструкция. Те се изработват на местостроежа от бетон, камък, тухли или готови елементи. Може да се изградят дори мазета и гараж!
Външните и вътрешните стени и тук са носещи и неносещи. Състоят се от свързани един за друг елементи от т.н. тип „сандвич“, двустранно облепени с етернитови и интернитови плочи. Носещите елементи имат здрава дървена или метална рамка, скрита между плочите. Въпросните части за стените могат да са широки 400, 800 или 1600 мм и се съединяват, за да стане стената толкова дълга, колкото е необходимо. В „сандвича“ има и топлоизолация – стиропор, стъклена вата…
Интересното е, че елементите са проектирани като модулна система и могат лесно да се разместват, разкачват и скачват като в конструктор – така всеки по-съобразителен човек, разучил документацията по сглобяването, може да построи такава къща. Стените са лесноподвижни и вътрешната подредба спокойно може да се променя и помещенията да се преустройват, премахват или създават според новите нужди на обитателите – 1 голяма стая се разделя на 2 малки, обособява се нов мокър отсек и т.н.
Вътрешните стени могат да се облицоват според помещението – с тапети, фаянс, керамика – а и да се боядисат с различни блажни, латексови и постни бои. Външните пък се оцветяват разнообразно с бои за фасада, а могат да се ползват и едни интересни етернитови елементи, оцветени с посипка, които само се монтират и не се нуждаят от повече обработка.
Подобно на панелките, и на тези къщи дограмата се монтира на съответната стена още в завода, а също така и вратите. Нищо че постройката е сглобяема, дограмата е като на старите кооперации – дървена, двукатна, по действащия тогава БДС и в 2 изпълнения – обикновено и луксозно.
Тъй като обитателят трябва да има всички удобства, още в завода в стените се монтират и части на електроинсталацията – проводници, разклонителни кутии, отвън контакти… Това позволява ел. отопление, но Вашата лего-къща може да се затопли и с печка твърдо или течно гориво, а ако има откъде, може да ѝ се прекара и парно като в истински стар блок – има къде да се разположат радиаторите. Предвидено е място и за открити камини!
Подът в пазарджишките сглобяеми къщи обичайно е с мокет, линолеум, керамика или паркет.
Таванът също е от елементи като стенните и в тях пак има изолация – цял дюшек от стъклена вата. Покривът над тавана пък може да бъде с различен наклон (а и плосък) и се състои от дървени или метални ферми, залепени или заковани една за друга. Покритията са различни – гладка или профилирана поцинкована ламарина, гладки или вълнообразни етернитови плочи, напомнящи керемиди, а може и истински керемиди. Покривът се оцветява както собственикът желае.
Днес хората купуват мебели на части и ги сглобяват сами, а при тези къщи купувачът може да закупи необходимите елементи, да изработи своя схема (проект) с тях и сам да построи своята вила или жилище точно по системата „направи си сам“. За тази цел СУ „Балканстрой“ му предоставя схема и подробни инструкции как се монтират частите. Ако човек обаче реши да се довери на монтажисти, няма проблем – от завода превозват бунгалото докъдето клиентът каже, а после му го сглобяват.
Напр. друга „Камчия“ от втората половина на 80-те е много готина. Има 2 помещения, жилищна площ 15 м2 и стени от азбесто-циментови трислойни панели, за да бъде добре топлоизолирана. Както казва рекламата – „Създава условия за приятно изкарване на свободното време, лесно и бързо разрешава проблема за летния отдих!“.
Споменатата по-горе детска градина пък има 272 кв. м. застроена площ и всякакви помещения – от антре, през занималня и спалня, та чак до готварна и бани с душове за децата и персонала.
План на детската градина за 30 деца
Интересна е и многофункционалната обществена сграда ,,МК-10“, която има застроена площ 251 кв. м. и предлага различни места за култура и развлечения на хората, които ще живеят в набързо построеното поселище. Нарекохме я ,,дом на културата и отдиха“. В нея виждаме предвидени сладкарница с читалня (т.е. заведение плюс библиотека в него – а това е толкова популярно напоследък!), игрална зала, бюфет и дори кинозала с възможност за изнасяне на презентации (наречена е кино-лектория)! Такива функции звучат впечатляващо добре дори и ако това беше класическа голяма обществена сграда в някой градски център.
План на сглобяема сграда ,,МК-10″
Понякога из различни места в България (напр. в гори, в райони, отдавна популярни за почивка сред природата, а и просто някъде, където хора са работили по-дълго време по нещо) все още могат да се открият изоставени сгради от производствата на завода в Пазарджик, при това в учудващо добро състояние. След земетресението в Стражица през 1986 г. там също се построяват доста сглобяеми къщи за нуждаещите се, дори и Общинският съвет се помещава в такива постройки.
Сега, не знаем доколко е законно да хукнете към някоя гора и да си вземете една такава къщичка за в двора на вилата, но можете да поразпитате. :)
Запознайте се с един български трактор от 1947 г. в Sandacite.BG!
Стар български трактор
Както знаете, всички стари български техники са ни много интересни и полагаме доста усилия, за да се сдобием с информация за тях а да не говорим, че най-често по тези въпроси циркулират множество заблуждения – често се оказва, че има различни мнения кой е Първият български автобус напр. – не, не е някой Чавдар! :)
Сега пък ненадейно ни попаднаха сведения за още една пропусната от нас машина.
Това горе на снимката е един от първите български трактори, макар и не първият, произведен в България (най-старият засвидетелстван такъв е изработен около 1936 – 7 г. в работилницата ,,Струг“ на индустриалеца Кирил Веренишки от гр. Фердинанд, гр. Монтана). Обикновено се смята, че и първи български трактор е Мофак 2, произведен в края на 40-те г. (1949) от Карловския тракторостроителен завод, но не – това е грешка. А гледайте сега с този от 1947 г. каква е работата, защото той е страшно малко известен.
Тази снимка е дело на казанлъшкия фотограф Петър Хлебаров. (За съжаление в момента не успяваме да я намерим в по-високо качество.) Той е запечатал за поколенията този доста интересен български трактор! :)
Неговото производство започва през 1947 г. в казанлъшката Държавна самолетна фабрика, която е основана още през 1930 г. под името Капрони Български и дълги години се занимава с производство на самолети. По времето на Царство България е известна и с правното си название Български Капрони А. Д. В нея са изработвани множество самолети за учебна дейност на летците от софийско Военно училише. Напр., на един такъв се обучава и най-резултатният български ас изтребител от Втората световна война – поручик Стоян Стоянов – докато е във Военното училище.
Та да се върнем на темата обаче.
Производството на самолети в Казанлък е ликвидирано през 1945 година и фабриката преминава към производство на други машини, сред които са именно тракторите. Още през октомври 1945 в ДВФ се правят първите конструктивни разработки и чертежи за устройството на снимката. Негов прототип е завършен две години по-късно – през 1947 г. Тракторът се задвижва от бензинов двигател с мощност 5 к. с., който е чисто български, изработен изцяло във фабриката.
Първата поява на казанлъшкия трактор пред обществеността се състои през 1947 г., на манифестацията по случай Международния празник на труда 1 май. По главна улица в Казанлък се задава колоната на Държавната самолетна фабрика. Начело се движи нещо като обикновен плуг, на който седи работник, а хората радостно го поздравяват и му викат. Казанлъчани имат щастието да видят първия български трактор (колесен, едноосен), а го управлява сменният майстор с интересното име Бакой Бакоев – един от създателите на машината.
,,Тракторът бе предназначен за окопаване на царевица, лозя и други трайни насаждения. Прототипът е изпробван в опитното поле край село Божурище, Софийски окръг. Инженерът от завода Симеонов, който наблюдавал работата му, останал много доволен, защото твърдял, че тракторът по-добри качества в сравнение с останалите“, разказва авторат на снимката Петър Хлебаров.
А кои са създателите на този странен български трактор? Най-голям принос имат инж. Николай Уткин, конструкторът М. Шопов и чертожникът Васил Балкански. Не ни е известно машината да е имала някакво определено название, точен модел и т.н., но като нея ДВФ изработва 120 бройки. Обаче доста занаятчиийският процес на производство става причина тази дейност на фабриката в скоро време да бъде преустановена.
А след това вече идва времето на Мофаците, като за 2-ката им дори марка има издадена:
Вижте в Sandacite.BG този огромен български 200-литров бойлер!
Български бойлер 200 литра
Обикновено свързваме думата бойлер с баните и кухните, но такива уреди се употребяват и за обществени нужди, където обслужват потребностите на много хора. Съществуват бойлери за почивни станции, болници, ресторанти, хотели, а и в селското стопанство… Днес ще се занимаем с един такъв български, произвеждан от първата половина на 60-те г. в завод Елпром Варна. Той е с обем 200 литра и се нарича ЕБО-200 (от ,,електрически бойлер обикновен“).
Поради много голямото си тегло, когато е пълен с вода, ЕБО-200 се монтира задължително върху метални крачета на пода. Винаги се монтира точно така, както го виждате на снимката – вертикално. (Има и един друг подобен – ЕБО-120, но с по-малък обем). Входящата и изходящата му тръба са с размер 3/4 цола. Освен това, той е снабден с два предпазни вентила, манометър за налягането и термометър, за да наблюдавате колко е топла водата вътре. :)
Дайте сега да разгледаме този атрактивен бойлер от какво се състои. Той има два цилиндъра: вътрешен от стоманена поцинкована ламарина, дебел 3 мм, и външен от стоманена ламарина с дебелина 1,25—1,50 мм. Него го наричат още кожух. Този отвътре е лакиран с печен лак, а отвън е боядисан и лакиран, за да бъде ЕБО-то готино. :) Пространството между двата цилиндъра е запълнено с топлинен изолатор – стъклена вата, която е така оразмерена, че водата в бойлера да се охлажда съвсем бавно (не повече от 26 градуса Ц. за 24 ч).
Нагревателните елементи и терморегулаторът на ЕБО-200 са разположени хоризонтално. Нагревателят тук се състои от метална тръба, в която има керамични патрони с разположени в тях нагреватели. Нагревателната жица не е в допир с водата. Бойлерът обаче не бива никога да се включва празен в електрическата мрежа, за да не се нагорещи прекалено нагревателната жица и да не изгори. Затова има терморегулатор (термодатчик), разбира се, и тук принципът е като при това малко кухненско бойлерче за умивалник.
Терморегулаторът е разположен в предпазна месингова тръба. Той автоматично изключва бойлера, когато водата в него е нагрята до 85 градуса Ц. Когато температурата спадне до около 77 гр. Ц., терморегулаторът сам наново включва бойлера към мрежата.
Металната тръба на нагревателя и предпазната тръба на терморегулатора са запоени към общ фланец, който с помощта на топилки и гайки е притегнат към резервоара.
Входящата тръба на бойлера е по-къса и така проектирана, че излизащата от нея вода да се разпределя в хоризонтална посока но дъното на резервоара. Отнемането на топлата вода става от горната част па бойлера – затова и изходящата тръба е по-дълга.
Малко технически данни. ЕБО-200 може да работи както на 220, така и на 380 волта напрежение (трифазен ток). Яде 3 киловата мощност от мрежата. За да загрее 200-те литра вода, му трябват 6,5 часа.
А сега да си поговорим за
МОНТАЖ
Схема на бойлера
1 — терморегулатор; 2 — нагревателен елемент; 3 — възвратен клапан; 4 — предпазен вентил; 5 — кранче за изпразване; 6 — редукционен вентил; 7 — термометър; 8 — манометър; а — студена вода от бойлера; б — топла вода от бойлера
Когато монтираме бойлера, е важно да осигурим точно хоризонтално положение на терморегулатора. Ето как са се уверявали в това едно време. отваря се малкият капак отстрани на бойлера, отвива се и се изтегля навън терморегулаторът. В предпазната тръба на регулатора се поставя една права метална пръчка с диаметър 10 до 10,5 мм и дължина 500 — 600 мм. С помощта на обикновен нивелир бойлерът се монтира така, че пръчката на предпазната тръба на терморегулатора да бъде в точно хоризонтално положение. После терморегулаторът отново се монтира и свързва със съответните клеми.
Когато бойлерът работи подложен на налягането на водопроводната мрежа, се налага да му се постави предпазен вентил, за да го регулира за съответното максимално налягане, при което бойлерът работи.
Има и редукционен вентил. Той се поставя винаги когато налягането на водопроводната мрежа е по-високо от допустимото максимално работно налягане на бойлера. В останалите случаи не е необходим.
От време на време (поне веднъж в годината, а при варовита вода и по-често – напр. във Варна) електрическият бойлер трябва да се проверява за отложен котлен камък върху нагревателите, терморегулатора и в изходящата тръба. Известно е, че при отлагането на котлен камък върху нагревателите се влошава топлоотдаването от тях. Ако ли пък котлен камък се отложи по стените на изходящата тръба, се намалява пропускателната й способност (дебита), а може да се стигне и дотам тя да се запуши.
А Вие виждали ли сте на живо бойлер като тоя, дето току-що описахме? Ние не сме… :(
Разгледайте схемата на български домофони от 60-те г. в Sandacite.BG!
Стар български домофон
В България са произвеждани два главни вида домофони. Първият започва още в края на 50-те и такъв виждате на снимката – черен, по-тежък, бакелитов, произведен в Слаботоковия завод ,,Кл. Ворошилов“ в София. Такива можете да видите по старите кооперации в Яворов и Лозенец напр., а и в Центъра сме виждали.
После се преминава към ето този вид домофони:
Входен домофон
Такива са масово на панелните блокове от 70-те и 80-те и са произвеждани в Телефонния завод в Белоградчик. Тялото им е пластмасово. Такъв наскоро видяхме в Киноцентъра, където изпълняваше ролята на стенен телефон в служебно помещение в САЩ от 80-те г.
После има и други домофони, но те са по-нови след 1990 г. На нас повече ни харесват първите обаче. :)
Нека сега обаче се занимаем с една схема на български домофони от 60-те г. Днес ще Ви разкажем накратко каква е работата там и как работят.
Най-долу, пред входната врата, стои таблото със звънците. (В началните години също ги произвеждат в Слаботоковия завод.) Ако искаме да ни отворят, от таблото се натиска звънчевият бутон на търсения апартамент. Когато сме горе в него и чуем, вдигаме слушалката на домофона, която е закачена на една вилка (тя играе ролята и на превключвател на електрическа верига) и от това в същия момент заработват микрофонът и слушалката, инсталирани долу до входната врата. Те имат с общо захранване с постоянен ток при напрежение 6 волта. (Токозахранващата уредба се състои от трансформатор и селенов токоизправител.)
Схема на домофон
След като разговорът завърши, слушалката в апа се поставя върху вилката превключвател и така веригата се изключва. За да включим електрическата брава отдолу, натискаме малко кръгло бутонче отстрани на апарата и отдолу вратата вече може да се отвори. (Електромагнитът на електрическата брава се задействува с променливо напрежение 6 В.) Нашият гост влиза.
След това от входната врата вече може да се търси друг етаж.
Друг път ще се занимаем по-подробно със старите български домофони, защото сега сме под пара и нямаме никакво време. Междувременно май щяха да ни намерят и цяла домофонна уредба. А междувременно можете да прегледате това по темата напр.:
Ново двайсе от Sandacite.BG – управление на помпени станции чрез уредбата ТУПС!
Машини за помпени станции – ТУПС
В миналата статия Ви разказахме за ДУУРС`62 – първата българска система за далечно командване на помпени станции, чието приложение започва от 1962 г. Не щеш ли, малко след това конструкторите разработват нова система, наречена ТУПС – ,,телемеханична уредба за помпени станции“ – която мислим да Ви представим тук.
ТУПС-ът е експериментиран при реални условия на бункерни помпени станции в системите за водоснабдяване на Варна и Добруджа. А по принцип приложението на телемеханиката е възможно само тогава, когато е въведена пълна автоматизация на помпените станции, но към края на 60-те г. все повече такива в България са автоматизирани. за да се автоматизира една помпена станция, освен с необходимия релеен комплект тя трябва да бъде обзаведена и с първични елементи на автоматиката — като шибъри с електрозадвижване, подходящи прекъсвачи и др. При телемеханизирането телемеханичната апаратна част се присъединява към съществуващата автоматика и се създава канал за връзка между помпената станция и диспечерския пункт. Успехът на автоматиката и телемеханиката зависи от сигурността на елементите на автоматиката.
Тя е разработена в два варианта: ТУПС 1 и ТУПС 2 – според това дали станцииите са с един агрегат или за два агрегата (в който случай единият от които е работен, а другият — резервен).
ТУПС винаги се състои от два полукомплекта: диспечерски пункт (горната снимка) и подчинена страна (долната). Такъв телефон също имаме – произвеждане в Слаботоковия завод ,,Ворошилов“ през 50-те и в Телефонния завод в Белоградчик през 60-те г.
Уредбата почива на полярно-амплитуден принцип. За връзка между диспечерския пункт и помпената станция се използува физикална линия — един проводник. Също както при предшественика ДУУРС, възможно е да се използва съществуващата телефонна линия чрез симултаниране, при което телефонният и телемеханичният тракт могат да се употребяват едновременно, без да си пречат. От инженерна гледна точка интригуващо е решен въпросът за сигнализацията на различните аварийни случаи.
Машини за помпени станции – ТУПС
Техническите възможности на двата варианта на уредбата са следните:
ТУПС 1
От диспечерския пункт към помпената станция могат да се изпратят две команди: за включване и за изключване на агрегата.
От помпената станция в диспечерския пункт пък се получава информацията:
Агрегатът е изключен;
Агрегатът е включен;
Агрегатът е аварийно изключил;
Липсва вода в смукателната шахта;
Липсва напрежение в станцията;
Линията за връзка между диспечерския пункт и помпената станция е повредена — скъсана или заземена.
ТУПС 2
Освен изброените възможности, от диспечерския пункт може да се управлява и резервният агрегат, след като той се е включил автоматично при авария в работещия.
За да стане това, първо в диспечерския пункт се регистрира аварията на първия агрегат. Поведението на втората помпа (работното състояние и аварийното изключване) също се регистрират.
Също така, най-вероятно тези две устройства са произвеждани в някогашния Завод за автоматика и телемеханика в София. Освен ако не идем да оберем някоя помпена станция обаче, няма май изгледи да си намерим някоя такава уредба…
Днес в Sandacite.BG изнамерихме много стара система за телеуправление на помпени станции.
Система за управление на помпени станции ДУРСС`62
Помпените станции за инфраструктурен обект, който е много важен за различните видове човешка дейност. Навсякъде, където е необходимо контролирано управление на воден поток – напояване на ниви, водоснабдяване на промишлени предприятия и различни селища, прехвърляне на вода от един водосборен басейн в друг, където тя е по-необходима, за охлаждане на ТЕЦ-ове – се построяват и използват помпени станции. Те са необходими и когато трябва да се отводнят заблатени области напр.
Помпените станции имат голям брой механизми, за които често пъти е удобно да бъдат задействани от разстояние. Механизмите са обединени в т.н. помпен агрегат. Когато помпеният агрегат е задействат от отдалечено място чрез специална апаратура, това е т.н. телемеханичен начин за управление на станцията. Диспечерският пункт за това може да бъде на десетки километри разстояние оттам. Така се включват и изключват електродвигателите, задействащи помпите. Тъй като помпените станции често се намират на транспортно неудобни места, а и може да е необходима намеса в работата им по извънредни и спешни причини, българските конструктори отрано се замислят за проектирането на уредба, която да позволи отдалеченото задействане на помпените станции. И ето какво правят.
Уредбата, която виждате на снимките, се появява на бял свят през 1962 г. и се нарича ДУРСС`62 – ,,Диспечерска Уредба за Управление на…“ – и тука окапахме. :( Във всеки случай обаче, вижте я какво представлява и как действа. Тази система е конструирана изключително с елементи българско производство – по-точно телефонни релета и др. Най-вероятно е произвеждана в Завода за автоматика и телемеханика (ЗАТ) в София:
Система за управление на помпени станции ДУРСС`62
На първата снимка виждаме диспечерския пункт, откъдето се задават командите, а на втората – подчинената страна, която се намира в помпената станция.
С ДУРСС`62 се извършват следните операции: телеуправление, телеизмерване, телерегулиране и телесигнализация. Ето схемата й:
Система за управление на помпени станции ДУРСС`62 – схема
Връзката между диспечерския пункт и подчинената страна може да бъде чрез еднопроводна линия или радио. Може да се използва и съществуваща телефонна линия чрез симултаниране. Възможно е едновременно да се телефонира и да се провеждат телемеханични операции.
При телемеханичната уредба ДУРСС`62 подадените от диспечерския пункт заповеди се преобразуват в импулси, които се шифроват в определен код и се предават по канала за връзки. Използва се комплексен многоимпулсен код с комбиниране на импулси и паузи. За елемент на кода се използват паузите — тяхната продължителност може да се изменя, т.е. използва се времевият признак.
Ето какъв е смисълът. Всяка удължена пауза има оперативно значение. Първата удължена пауза (предварителна) подготвя приемника на отсрещната страна за приемане на импулсната серия. Втората удължена пауза избира позицията „включване“, „изключване“, „телеизмерване“ или „телерегулиране“. Третата удължена пауза избира обекта (за телеуправление, телеизмерване или телерегулиране). Комбинацията по местоположение на удължените паузи определя характера на заповедта или сигнализацията в шифрован вид. Накрая приетата импулсна серия се дешифрира и след контролиране на параметрите, ако няма изкривяване, се изпълнява заповедта – нещо, което трябва да се направи от машините в станцията.
На долната фигура сме ви показали времедиаграмите на импулсната серия. Продължителността на импулсите винаги остава постоянна — 60 м/сек. Паузите изменят своята дължина и могат да бъдат къси — с продължителност 40 м/сек — и удължени — дълги 160 м/сек.
Система за управление на помпени станции ДУРСС`62
В началото тази уредба е изпитана при управлението на помпена станция „Тошков чарк“ от командната зала на ВЕЦ „Батак“. За канална връзка тогава използват вече съществуваща телефонна линия с дължина 30 км. Уредбата е използвана и за управление на помпена станция „Царичано“ от помпена станция „Балчик“ и получените резултати са така отлични, че до 1968 г. ДУРСС`62 е е влязла в действие над 20 000 пъти. Тези данни са получени от специален електрически брояч, вграден в нея.
Помпените станции са интересно нещо и по-нататък отново ще се спрем на тях. Засега чао от нас! :)
В Sandacite.BG изнамерихме този мегаголям български бетоновоз ЛИАЗ Мадара от Шумен!
Бетоновоз ЛИАЗ Мадара
Случайно се натъкнахме на ето тази снимка и тя страхотно ни впечатли. Чудовището на снимката е произвеждано от началото на 80-те г. в Комбината за товарни автомобили Мадара в Шумен. Той съществува и сега, но произвежда само малък брой селскостопански машини и прикачен инвентар
А този бетоновоз (или бетонмиксер, както им казват сега) е плод на кооперираното производство между КТА Мадара и Либерецките автомобилни заводи (ЛИАЗ) в бивша Чехословакия. Между ЛИАЗ и Мадара е имало кооперирано производство, затова във влекача има и дооста български неща. Напр. в Шумен са произвеждани:
– задните мостове с планетарни редуктори;
– рамите на камионите;
– ресорите;
– бордови и самосвални каросерии;
– тръбите за хидравликата и спирачките
Имало е цехове за колянови валове, цилиндрови блокове, трансмисии за мотокари, самоходни шасита.
Моделът е на влекача най-вероятно е 110.471, а бурето за бетон е на полуремарке. Този влекач има неповдигаща се кабина, 3 седалки, 1 легло, право арматурно табло. Двигателят на оригиналното (чешкото) 110.471 е 6-цилиндров редови, с редова гориво-нагнетателна помпа. Със сменяеми водни втулки (ризи) коляновият вал е пълноопорен. Разпределителният вал е с долно разположение и зацепването му с коляновият става посредством зъбна предавка. Цилиндровата глава е съставена от три части. Предавателната кутия е петстепенна с ръчно управление, бързите и бавните се превключват чрез бутон, монтиран на лоста. Тяхното превключване е по плевматичен път, а от 1 – 5 и предавката за заден ход чрез лостова система. Спирачките се задействат чрез сгъстен въздух.
Само че този влекач е сглобяван в България и може да не е с оригиналния двигател, защото са произвеждани напр. с варненски ,,Перкинс“ от завода ВАМО (или ,,Васил Коларов“).
Бурето също е произвеждано в България, в телферния завод на име Вагрянка (или Машиностроителен завод Петко Кунин) в Павликени. Побира около 9 кубика бетон. Основата, върху която се движи, пък е произвеждана в Добрич. В бурето са возили само бетон – няма нищо за душата (винце напр.)…
Само че сега такова нещо у нас няма кой да направи… :(