Статии – Стара техника

Когато България беше на 150 волта – БГ понижаващ трансформатор

Вижте в Sandacite.BG как са се ползвали електроуредите у нас след прехода от 150 към 220 волта напрежение!

Български понижаващ трансформатор

Така, значи каква е работата… Всички, които четете нашия сайт, със сигурност сте забелязали, че голяма част от българските електроуреди от 50-те г. са произвеждани за работно напрежение 150 волта, а за някои казваме, че имат и 220-волтови версии (отоплителната печка ЕПОЛ напр.). Причината това да е така е, че наистина 150 волта е било напрежението на битовата електрическа мрежа по времето, когато тези уреди са пускани на пазара. Просто това е стандартът, въведен от белгийското ,,Електрическо дружество за София и България“, което от 1908 г. откупува концесия от предишния концесионер на електрификацията и се заема да продължи започнатото. Белгийците електрифицират София-град и някои царски резиденции (като Царска Бистрица) заедно с курорта Боровец. Стойността 150 волта е породена от това, че Едисоновите лампи са с въгленова жичка и могат да работят максимум до 150 волта. Едва по-късно се появяват и лампи от същия вид, които могат да работят и с по-високо напрежение. И така дълго време битовото електричество на някои места у нас е с напрежение 150… Не навсякъде обаче, защото напр. във Варна има 120 волта за осветление в домовете и 210 волта за ателиетата. Отделно пък, че в някои градове е имало даже и 220 волта още от 1920-те години. Затова е най-правилно да кажем, че в България до 1960-те различните градове са имали различни напрежения в зависимост от избрания производител на електроцентралата.

След 1944 г. настъпва време на ускорена електрификация на страната, строят се много ТЕЦ-ове и ВЕЦ-ове, развива се изключително много градоустройството – усвояват се нови, незастроени дотогава територии, а това влече след себе си много консумация на електроенергия. Затова в органа ,,Енергохидропроект“ решават, че е необходимо вече недостатъчното битово напрежение 150 В да се замени с 220 и 380-волтово, което и завършва до 1964 г. Това е само свръхкратко изложение на електрификационната история на столицата ни от този период – само колкото ни е необходимо, за да пристъпим към същината на историята. Повече можете да намерите в специализираните книги по темата.

Всичко това добре, но през 50-те г. хората са накупили вече немалко количество електроуреди, които не биха могли да работят с новото по-високо напрежение – то ще ги извади от строя веднага. Е, какво – да ги изхвърлят ли? Нищо подобно, разбира се!

Признаваме си, че винаги сме се интересували как точно се е ползвала Първата българска пералня, да речем (1953 г.) след преминаването на новото напрежение. Още отдавна разбрахме, че с трансформатор, но какъв точно?… Един рядък късмет ни помогна да си отговорим докрай на нашите въпроси.

Български понижаващ трансформатор

Това е понижаващ трансформатор, пуснат в производство от ТПК Строител София и предназначен специално, за да осигури обратна съвместимост на по-старите електроуреди с новия стандарт. Много е просто! Включвате кабела на уреда в мрежата, а в останалото свободно гнездо с надпис ,,150″ включвате кабела на любимото си старо нещо – тостер или каквото е там (така де, те са го наричали ,,сухарник“ тогава). И това е! Може да захранва консуматори с мощност до 600 вата.

Български понижаващ трансформатор

Досега не сме виждали такъв, обаче серийният номер сочи, че този  е 2690-ият произведен – което значи, че със сигурност ги е имало много. Просто след това са поизчезнали явно… Този тежи няколко килограма и си има отгоре удобна дръжка да се носи. :) Не загрява особено при работа, а си конструкторите са се постарали да го охладят – я колко вентилационни отвори си има!

Имало е и други методи за понижаване на напрежението до 150 волта, така че да може да се ползва от по-старите уреди. Един такъв е да се включи кондензатор между два края на кабела, която разделя кабела, включен в контакта, от този на устройството. Има и специална формула, по която се изчислява какъв трябва да е капацитетът на кондензатора – често над 40 микрофарада. обаче това е бил рядко използван метод, защото цялото това представлява открита инсталация и опасността от токов уред е съвсем истинска.

А на вас известни ли са ви други методи, които хората са използвали, за да употребяват своите 150-волтови уреди?

Този траф дойде в комплект с едно друго чудо, за което тия дни ще Ви разкажем, само да свършат  едни патаклами, с които се занимаваме. Чао засега! :)

История на осветлението в София отпреди Освобождението

Какво са Кардалевите ремаркета и кой е техният създател

Разберете каквото се знае за Кардалевите ремаркета в Sandacite.BG!

Кардалеви ремаркета

Вече имаме статия за първите български трамвайни мотриси – ДТО, които са произведени в Главната Техническа Работилница. Но те не са първото изцяло произведено в България трамвайно превозно средство. Затова сега сме Ви направили една статия по темата.

Обикновено в нашия сайт много пишем за машини и устройства, но някак си хората, които са ги създали, остават извън вниманието ни. А не трябва да е така!

В случай главен герой е инженер Теодосий Кардалев – много способен български машинен инженер от Македонския край, роден през 182 г. в Битоля, тогава в границите на Османската империя. Като много други българи, желаещи да усвоят най-новото в своята наука, той го прави в Германия – учи първо в Техническото училище в Митвайда, а сетне в Дармщат, откъдето излиза с висше образование по инженерство.

След завръщането си в България Теодосий Кардалев работи като инженер в Контролната служба по парните котли, а сетне – завеждащ машинната служба в Отделението по водите при Столичната община. По-късно е директор и на нейната Техническа работилница. Оттогава датират и делата и заслугите му по столичните трамваи, защото като началник на Тракционното отделение при Дирекция на трамваите и осветлението в София Кардалев възстановява и поддържа трамвайния парк в града.

Теодосий Кардалев

Инж. Кардалев е сред създателите и на на първата радиопредавателна станция в България. Построява и стоманобетонен мост в Княжево, който носи неговото име – Кардалев мост. Както много други видни български научно-технически дейци, е активен член на БИАД – Българското инженерно-архитектурно дружество. Смъртта го застига в София през 1934 г.

Споменахме,че Теодосий Кардалев е бил началник на Техническата работилница. Тя е създадена през 1927 г. в Трамвайното депо ,,Мария Луиза“ (днес – депо Клокотница). В периода 1927-1931 работилницата се сдобива с нужните машини.

Нека сега хвърлим поглед на едно интересно творение, което Теодосий Кардалев оставя на столичния трамваен парк!

Идеята му е свързана с възстановяване на бракувани шасита (ходови части) от мотриси, произведени от австрийското поделение на компанията ВВС и доставени на София през 1901 г. – тоест първата доставка за трамвайния парк града. Те са малки, двуосни, с 2 мотора по 17 киловата. Каросерията им е дървена, а салонът – разделен на първа и втора класа, като на втора е дървен, а първа – с меки и удобни тапицирани седалки. Всички ,,ВВС-та“ са бракувани през 1928 г.

По идея на на инж. Теодосий Кардалев и под негово ръководство през 1931 година се изработват 12 летни ремаркета (т.е. старите зимни са преобразувани в летни), които приемат инвентарните номера 501 – 512. В негова чест те са кръстени ремаркета ,,Кардалев“ (,,Кардалеви ремаркета“).

Ето и подробно – брой по брой – кога са се родили и умрели днешните ни герои:

Кардалеви ремаркета с инв. № 501 – 512:

Инв. №:                  Год. на производство:              Год. на бракуване:

501                          1931                                              съществува и до днес
502                          1931                                             196Х
503                          1931                                             196Х
504                          1931                                             196Х
505                          1931                                             196Х
506                          1931                                             196Х
507                          1931                                             196Х
508                          1931                                             196Х
509                          1931                                             196Х
510                          1931                                             196Х
511                          1931                                              196Х
512                          1931                                              196Х

Кардалеви ремаркета – външен вид

Интересна е историята на Кардалевото ремарке с инв № 501 – първото направено. Думата е не само в това, че съществува и до днес като прикàчен трамваен вагон. По-важното е, че шасито му е произведено още в края на ХІХ век! Ето как е станало това. При изработката на ремаркетата през 1931 някое от тях взима шасито на тази мотриса. Както виждаме от таблицата,
почти всички Кардалеви ремаркета се бракуват в края на 60-те години, но от едно от тях е демонтирано шасито и е използвано в новоизработен сервизен трамвай с инв. № 587. Той е използван за поддръжка и ремонт на кабелно-контактната мрежа, но в началото на 90-те престават да го употребяват и няколко години стои изоставен в депо Банишора.

Кардалеви ремаркета – интериор

През 2000 г. обаче в Трамвайния завод в София (Трамкар) по все още запазените чертежи от 1931 е построено наново Кардалево ремарке, номерирано с 501. Шасито за него обаче взимат точно от ремонтния трамвай 587! И така какво се получава – доброто старо шаси се ,,преражда“ отново в Кардалево ремарке! То се използва за атракционни пътувания по време на празници на София и можете да го видите на снимки и в тази статия – двете съвременни снимки показват външния му вид и интериора му.

Ако имате нещо друго да допълните – казвайте, че е срамота да не знаем всичко, което можем, за родоначалието на българските трамваи. В скоро време ще дойде още информация за Кардалевите ремаркета и ще допълним статията, даже ще напишем отгоре ,,допълнена“ и дата.

Автори: Александър Свиларов, Антон Оруш

А е то я и нашата публикация за първите български трамваи ==>

[1936] Първите български трамваи ДТО

 

Един невероятен каталог от 1930-те г. с БГ радиоприемници Херц!

Вижте в Sandacite.BG какви български радиоприемници отпреди 80 години открихме!

Български радиоапарати Херц

На повечето читатели на нашия сайт е известен българският производител на лампови радиоапарати Херц, действал в годините на Царство България, по-точно през втората половина на 30-те и 40-те. Преди няколко дни  Ви показахме едно интересно откритие – техен радиограмофон – но той е само част от гамата на Херц, която е много впечатляваща. Затова сега Ви предлагаме да я разгледате заедно с нас.

Всичко започна, когато открихме един забележителен каталог на производителя. Каталогът е отпечатан във вид на разгъваща се дипляна и е от втората половина на 30-те – не знаем коя година точно обаче. Той е с цветен печат – нещо рядко по това време – и си личи, че е издание на престижна марка. Всичко в него – и фон, и  останалите изображения – са рисувани на ръка от художник.

Когато го отворим, виждаме това радиошаси с лампи, над което е изписан адресът на фабриката – ,,Радиолаборатория ХЕРЦ“, както е официалното й име – а тя се е намирала близо до Централна гара – ,,София, М. Луиза – ъгъла Струма“ – т.е. на ъгъла между бул. Мария Луиза и ул. Струма.

Този каталог трябва да представя най-добрите постижения на Херц, защото отдолу има дълъг надпис – ,,ПЪРВАТА РАДИОЛАБОРАТОРИЯ ВЪ БЪЛГАРИЯ СЪЗДАДЕ ПЪРВИЯ КОНКУРЕНТЪ НА НЕНУЖДНО СКЪПИТѢ ЧУЖДЕСТРАННИ МАРКИ!“. Това изречение ни изпълва с истинска гордост – смятаме, че звучи страхотно! Епитетът ,,първата радиолаборатория“ не означава все пак, че Херц е първата по време на основаване и най-стара бълграска радиофабрика (това е бургаската Тулан – 1925 г.), а че нейните радиоапарати са най-авангардни по качества.

А в каталога са подредени няколко модела, които са ценово подредени и наречени с различни имена. Някои от тях присъстват и в нашата колекция от стара българска техника.

По това време повечето европейски производители залагат на т.н. информационна реклама – това е дълъг текст, в който са подробно изброени причините, поради които човек да си купи изделието, неговите предимства. В случая в началния рекламен текст на Херц четем:

,,Радио апарата „ХЕРЦЪ*, освен със солидна конструкция, се отличава със следните преимущества: снабден с луксозния моделъ „Херцъ“ кристална стъклена скала със странично осветле­ние, на която са нанесени в три цвята съ художествен български шрифт 136 точно съвпадащи се станции * Приема къси 15 — 53 м., средни 190 -— 580 м и дълги 680 — 2,000 м. вълни. Притежава отлична автоматична фадингрегулатор­на уредба, която гарантира стабилно приемане на къси вълни“. Да поясним, че фадинг – това е пропадане, затихване на приемания сигнал.

По-нататък: ,,Монтиран с електродинамични високоговорители, го­леми концертни модели, които възпроизвеждат най-естествено музика и говор. Тон регулатора дава най-голямо разнообразие при регулиране дълбочината на тона, като се нагажда към личния вкус. Приспособен за грамофонно предаване и включване допълнителни високоговорители. Пригоден за всички унотребявани у нас нормални вол­тажи (освен батерийния).  Монтиран грижливо в из­мерени акустически и с из­ящна външност орехови, до­бре полирани кутии. Всеки радиоапарат се гарантира писмено за една година, вклю­чително лампите“. 

Този текст ни дава няколко важни сведения – напр. от какво дърво са произвеждани уж така добре познатите кутии на българските радиа от 30-те и 40-те г. А самите модели в каталога на Херц са следните.

Български лампови радиоприемници Херц

Първото, което виждаме, са два приемника, означени като ,,Народен“. Моделът ,,Трилампов приемник 32″ е снабден (както и някои други апарати от това време, напр. най-голямото българско радио от Царство България Силвания 68) с т.н. аеропланна скала – т.е. скалата е кръгла, изпъкнала и много прилича на табло на самолетен бордови измервателен уред. Стрелката в такава скала е закрепена в средата и с движи, обикаляйки стъкления кръг. Това е двукръгов приемник и приема и трите използвани тогава вида вълни. Притежава голям електродинамичен високоговорител с мощност 2 или 3 вата, описан като ,,голям концертен“.

Радиоапаратът ,,приема по-силни станции, огромна звукова мощ“, което вероятно означава, че полученият звук е ясен и силен. Към него може да се включи грамофон и музиката от него да звучи през говорителя на Херца; той е препоръчван и като подходящ за озвучаване на различни заведения. Тежи 9 килограма и струва 2600 тогавашни  лв. Такова радио, между другото, имаме и сме го описали ТУК. Ето го нашето:

Български лампов радиоприемник Херц 32

Друго ,,народно“ предложение е суперхетеродинният приемник ,,Супер 56″. Той е петлампов (използвани са американски електронни лампи), също работи и с трите вида вълни и към него отново може да се включи грамофон. Този апарат обаче има конектор не само за това, ами и за микрофон, а и за втори високоговорител – за това скоро ще Ви разкажем по-подробно в друга статия. ,,Супер 56″ е доста търсен навремето си, защото притежава качествата на по-високите модели суперхетеродини, но цената му е по-достъпна от тяхната – 4700 лв.

Достъпни ли са били ,,народните“ радиоприемници на Херц? По-скоро да – такива се намират немалко (само ние имаме шест – седем различни модела), а напр. през 1939 един качествен приемник вече струва около 3000 лв, т.е. може да се купи с една средна месечна заплата. Запазени са реклами на Телефункен напр., от които се вижда, че техните аналогични предложения са 1,5 – 2 пъти по-скъпи от българските, които конкурират чуждестранните марки с по-ниската си цена. Благодарение на използваните качествени части обаче, тяхната изработка и работа са също толкова добри!

Български лампови радиоприемници Херц

Херц имат и модел с батерийни лампи – модела ,,Батериен супер Б 14″ – който е четирилампов и ,,притежава качествата на големите супери“. Това, което е отличаващо при този апарат, е, че той потребява изключително малко енергия и може да се захранва от акумулатор. То е седемкръгов и работи пак с къси, средни и дълги вълни. Струва 5300 лв.

Разглеждайки каталога, се натъкнахме и на ,,Голям шестлампов супер В 68″, който веднага ни направи впечатление с кутията си – тя ни е добре позната от много други тогавашни български марки – ИРО, Ирафон, Бралт, Национал и т.н. От години имаме предположение, че най-вероятно тези кутии просто са изработвани на едно място и различните производители на радиоприемници просто ги закупуват за нуждите на изделията си. Даже някой беше казал, че работилницата за тях била около днешния хотел Хемус (или май Славия…?).

Радио Херц В 68

По-горе виждате апарата. В 68 обаче е наистина сериозна работа – малко преди издаването на този каталог е проведено състезание между различни апарати на 17 радиофирми и той излиза ,,първенец по тон“. Лампите са Филипс от серията Миниват, описани като ,,европейски лампи от червената серия“ (е, на нашия не всичките са такива, защото през годините са сменяни). Има висока селективност (не приема смущенията в търсения сигнал, а преди всичко самия него) и е осемкръгов. Това радио притежава т.н. лампа магическо око – това е лампа, за която има предвиден специален отвор някъде по предния панел на апарата и по нейното светене се определя настройката – затова се нарича още индикаторна лампа. Тя обикновено свети зелено. Напр. при някои от тях горната част (екранът) е кръгъл, а през отвора се вижда само той. Светлинният образ върху екрана на лампата (образуван от нейното светене) има формата на четирилистна детелина. Когато настроим приемника точно на желаната станция, листенцата й стават най-големи. при това положение човек може да настрои приемника и без да го слуша и затова в каталога е казано ,,притежава магическо око за безшумна настройка. Повече за индикаторните лампи тип ,,магическо око“ може да научите ТУК.

Радиолаборатория Херц – модел В 68

Да се върнем отново към радиото. Разбира се, към него могат да се включат втори високоговорител, микрофон и грамофон. Тежи 13 кг, а цената му е 5600 лв.

Между другото, на тази част от каталога виждаме и красивата емблема на производителя – тя изобразява земното кълбо, обхванато от радиовълни. А долу вляво – надпис ,,ХЕРЦЪ“ – за да бъде асоцииран с внушението, което са прави.

И сега стигаме до нещо страхотно – описания като ,,ултрамодерен“ суперхетеродинен приемник В 168. Той не добавя нищо ново към техническите характеристики и качества на В 68, но отличителното при него е интересният дизайн, ри който в лявата част на приемника е направена обла изпъкналост, в която се намира говорителят. Така решена, кутията има наистина напредничав дизайн и радва окото! Може би това е апаратът, за който казват, че бил ,,първия конкурент на чуждестранните“.

Български лампови радиоприемници Херц – модел В 168

Струвал е 6500 лв. Много искаме да го намерим, между другото… Ако го видите някъде, обадете ни се! :)

А ето го тук и върховото творение на Херц, на което обаче решихме, че е нужно да посвтим отделна статия:

Лелее! Български радиограмофон Херц от Царство България!

 

 

Това са най-големите флопита и дискети в света!

Вижте в Sandacite.BG най-големите флопита и дискети в света!

8-инчово флопи ИЗОТ ЕС5074

Дойде време за още една статия за българските компютърни мастодонти. Днес ще разгледаме 8-инчовите флопита и дискетите за тях. Устройствата са големи като грамофон, а дискетите – като тави. :)

Тези „тави“ не са използвани в домашни компютри, а в онези, любимите ни „едностайни“ машини от 70-те и 80-те г., употребявани за различни изчисления в инженерството, науката, счетоводството, статистиката и т.н. Бюрокомпютрите също често имат такива устройства. Флопитата се поставят в специален отсек и стоят там строго хоризонтално или строго вертикално (но никога накриво), като обикновено са 2:

Компютър ИЗОТ 0220М

В едното програмата се зарежда от дискета, а с другото се записват създадените данни (резултата от работата) или се прави резервно копие. Могат да работят и в режим 24/7, ако се налага. Едно такова флопи тежи около 8 кг, широко е 262 мм, дълго 409 и високо 132. Произвеждани са в завод ДЗУ Стара Загора, а след това вероятно и в този в Чирпан.

8-инчово флопи ИЗОТ ЕС5074

Хронологически най-старите флопи дискети са именно 8-инчовите (т.е. с диаметър 203,2 мм); те са и най-големите в света въобще, атрактивни са да се видят. С възможност за многократно записване и изтриване се предлагат от 1973 г. Българските такива са произвеждани в Завода за информационни носители „Динко Баненкин“ в Пазарджик и излизат под марката ИЗОТ (от ДСО ИЗОТ). За големите компютри тези дискети са стандартната външна памет, а са и доста евтини. Самият мек магнитнозаписваем диск е монтиран в гъвкав пластмасов калъф, оформен като квадрат със страна около 20 см. В средата има голям кръгъл отвор за шпиндела на флопито, което завърта дискетата, а продълговатият процеп до отвора е за четящо-пишещата глава (глави). Дискетата обикновено се съхранява в бял кадастронен калъф, на който удобно може да се опише съдържанието, защото по пластмасовия такъв не трябва да се пише и въобще да се оказва натиск… е, не че винаги са го спазвали.

8-инчови дискети ИЗОТ ЕС5274

Показаните тук БГ 8-инчови дискети са от може би най-популярния модел ЕС5274 (1982 г.) и са произведени през февруари 1986. Те са от типа SS/SD, т.е. single side, standard density – дискетата има една записваема страна, а density е плътността на запис. Капацитетът на такава дискета след форматиране е 242 кб, което за днешно време може да е абсурдно малко, но напр. през 70-те г. е достатъчно за данните, а по-големите програми понякога са записвани на поредица дискети, зареждани една след друга. Такъв напр. е случаят с над 20 дискети, които съдържат софтуера на бюрокомпютъра ИЗОТ 1027С, предназначен да автоматизира съставянето на програмите за работа с (т.е. за управление на) металорежещи машини.

8-инчови дискети ИЗОТ ЕС5274

Дискети ЕС5274 са изнасяни в огромни количества за бившия СССР и дори досега там могат да се намерят и никога неизползвани такива. ЕС5283 пък е друг модел, с две записваеми страни, на които може да се запишат общо 1,6 мб данни. Това е най-голямата 8-инчова дискета, направо да се чудим с какво да я напълним! :) Произвеждани са и контролни (сервизни) дискети за флопидисковите устройства, като досега единственият ни известен модел е ИЗОТ ЕС А570.

Самото у-во ИЗОТ ЕС5074 пък е има здрав метален корпус. За да работим с флопито, то вече трябва да е свързано към голямата машина, а кабелът на синхронния ел-двигател, въртящ шпиндела – към 220-те волта за захранване. После натискате един бутон, отваря се процеп, слагате дискетата, после затваряте, ЕС-то я разчегъртва и започвате.

ЕС5074 е конструирано в Централния институт по изчислителна техника през 1975 г. То е предназначено за дискети, чийто капацитет преди форматиране е 0,4 мб; то има 1 четящо-пишеща магнитна глава (защото дискетите му са едностранни), а в него носителят се върти с 360 об/мин. Скоростта на обмен на данните с компютъра е 31,2 кб/сек. Самите нареждания какво да прави флопидисковото у-во – какво да търси, чете или пише – потребителят дава чрез набиране на съответните команди от клавиатурата, защото графичен интерфейс при тези компютри няма.

8-инчово флопи ИЗОТ ЕС5074

Тъй като контактът между магнитната глава и дискетата е фина работа, трябва да се грижим за флопито. Веднъж на всеки 250 работни часа е нужно главата да се почиства чрез търкане с изопропилов спирт. Други части – напр. електромагнитът и ремъкът на ел-двигателя – също трябва да се наблюдават. Ел-магнитът се чисти всяка година, а на 2000 ч. трябва да се проверява и при нужда да се пренастрои или смени. Същото е и с ремъка, защото ако техническо лице не полага добри грижи за флопито, ще се появят грешки при четене и запис.

Ето оттук можете да си изтеглите техническо описание и останалата документация на флопито ЕС5074 като ПДФ, защото в документите му има още мноого технически данни за него, които не сме написали тук==> ИЗОТ ЕС5074 – техн. описание и ост. документация

Ето и схемата му:

Флопи ЕС5074 – схема
Флопи ЕС5074 – схема

Срокът на годност на данните върху дискета обикновено се посочва най-много 15 – 20 г. Дори и последните 8-инчови дискети сега би трябвало да са на над 30 г., което означава, че дори и да успеем да развъртим някоя такава, вероятността да я прочетем правилно е доста малка; отделно и това, че още навремето тези носители не се ползват със славата на особено надеждни.

Дискети ИЗОТ, 8-инчови

При полагане на всички грижи за у-вото производителят уверява, че то има средно време между 2 отказа около 2000 ч. Дискетите наистина са по-неустойчив носител в сравнение с твърдите дискове, но дали част от проблемите с четенето им още тогава не се дължи на недобре поддържани флопита?

Ако статията Ви е харесала, заповядайте тук още българско компютърно четивo ==>

Перфокартите за компютри и как да ги съхраняваме

Чудесен кран за камион Явор от Хидравлика Казанлък!

Разглeдайте в Sandacite.BG този кран за камион на име Явор от завод Хидравлика Казанлък!

Български кран Явор

Чували сте за този завод, нали? Започва да работи през 1961 г., но води началото си още от българо-италианската самолетна фабрика ,,Български Капрони“ АД (1930 г.), функционирала до 1942 г.

В десетилетията, когато България е мощна държава, завод Хидравлика Казанлък изнася хидравлични помпи за Италия. Сега този производител съществува под името Капрони АД, но ние ще се занимаем с един по-далечен момент от историята му, когато е произвеждан този симпатичен кран, който виждате на снимката по-горе. Нарича се Явор – да, наистина, КХС 60 тип Явор! :)  Той е доста известен и използван навремето, защото дори и Гугъл ни го дава като подсказка в търсенето.

Завод Хидравлика Казанлък

Производството на тази машина датира от втората половина на 70-те. Тя е товаро-разтоварачен кран – виждате го как се труди върху каросерията на този камион. Кранистът насочва крана, той сграбчва товара, вдига го и го разтоварва където го насочите. Машината може да работи както монтирана върху някакво транспортно средство, така и да се застопори направо върху земята, стига тя да е твърда, а не рохка или кишава. :) Може да повдигне товара най-много на 7,2 метра височина, а дължината на стрелата му е 5 м. Внимание – не стойте под стрелата! Ние веднъж минахме и знаете ли как ни се караха…

Явор може да се върти на 360 градуса, което му дава големи възможности да разтовари нещата на 5 ме диаметър спрямо себе си. Има товарен момент 60 килонютонметра (kNm) – оттам му е 60-ката в названието, не от 1960 година… Още нещо за него знаете ли? Да ни допълните така. :)

А България в миналото е произвеждала и свои багери. Този виждали ли сте го някъде?

Български хидравличен багер БХ600П

Изложба в БАН представя важни български технологии

Sandacite.BG Ви каним на една важна и интересна изложба в БАН!

Изложба БАН, ИФТТ

Българдската академия на науките е място, където са сътворени голяма част от нещата, за които нашият сайт Ви е разказвал през годините – от научна апаратура като ТОЗИ спектрометър, през Първия български компютър ,,Витоша“, до цинково-въздушната батерия, задвижила третия български електромобил (за това вижте най-долу). А сега нашите приятели от Института по физика на твърдото тяло (ИФТТ) „Акад. Г. Наджаков” организират изложба, посветена на 150-годишния юбилей на БАН, и по време на това събитие ще покажат някои много важни технологични достижения, направени в института през годините. Ще можете напр. да видите и да научите много за известната Елка 42 – българският електронен калкулатор от 1970 г., който е първият в света електронен калкулатор с интегрални схеми. Елка 42 е разработен на базата на МОС интегрални схеми, създадени чрез оригинална българска технология, и е спечелил златен медал на световното изложение в Осака през 1970 г.:

Калкулатор Елка 42

Освен това вижте още какво има.

Експозицията включва 18 постера, които показват научните постижения на направленията в ИФТТ, допринесли за създаването и развитието на микроелектрониката, акустоелектрониката и на нанотехнологиите в България. На тях са представени както експонати от миналото, така и резултати от проведените изследвания през последните години.

Ще можете да се запознаете с български техники и методики за получаване, охарактеризиране и структуриране на материали, чиито уникални свойства ги правят подходящи за направа на електронни памети, дозиметри на гама и рентгенови лъчи, детектори на ултравиолетово лъчение, различни химични агенти и пр. Демонстриран е потенциалът им за приложение в различни области на живота – например в преносими електронни устройства, ядрената енергетика, медицината, екологията, телекомуникациите и т.н.

Изложбата „Технологии и материали в полза на обществото“ пред зала „Проф. Марин Дринов“ може да бъде разгледана  до 18 октомври 2019 г., след което ще бъде преместена в сградата на Института по физика на твърдото тяло на бул. „Цариградско шосе“ №72.

На откриването на изложбата ще присъстват:

  1. Сътрудници и ученици на чл.-кор. Йордан Касабов, под чийто ръководство са създадени първите МОС интегрални схеми в страните от Източна Европа, на базата на които е създаден електронният калкулатор Елка 42;
  2. Чл. – кор. Лозан Спасов, ръководител на колектива, който, използвайки българска суровина, разработва технология за израстване на пиезоелектричен кварц с високи акустически характеристики, необходим за производството на кварцови резонатори и филтри – основни елементи в радиостанциите, битовата и компютърна електроника;
  3. Д-р Карерин Есмерян – млад учен, който е ръководител на проект по Програмата за подпомагане на млади учени и докторанти на БАН и на 2 октомври бе удостоен с грамота от мин. Вълчев за получените резултати при проведените изследвания върху процесите на кондензация и скрежообразуване с цел решаване на различни проблеми, свързани с атмосферното обледеняване и биозамърсяването, каквито са например разрушаването на целостта на електропреносната мрежа и телекомуникационните системи, промяна на аеродинамичния профил на летателните апарати (самолети, вертолети) и др.

Д-р Есмерян участва в разработването на  покрития, които при контакт с вода и други течности остават напълно сухи (известни са в литературата като свръххидрофобни/свръхнеомокряеми покрития). Това свойство предопределя изключително широкия им диапазон от потенциални практически приложения, включително в пасивни противообледеняващи системи, анти-биоадхезивни филми, пиезорезонансни сензори за диагностика и селекция на човешки сперматозоиди и анализ на физикохимичните характеристики на различни семенни течности, както и криоконсервация на човешки клетки и тъкани с пряко отношение към регенеративната и репродуктивна медицина.

Ние ще отидем да видим тази изложба, а същото препоръчваме и на Вас! :)

А ето и статията, в котяо ще откриете за онази оригинална българска батерия, за която Ви споменахме горе ==>

Българските електромобили преди 50 години

 

Лелее! Български радиограмофон Херц от Царство България!

Майчицее, вижте новото откритие на Sandacite.BG – страхотен радиограмофон Херц от на баба Ви времето!

Радиограмофон Херц

Днешната ни публикация прави едно истинско откритие! :) Със сигурност всички знаем много за онези големи музикални шкафове, които приличат на ракли и комбинират радио и грамофон в едно (а имат и възможност за включване на външен магнетофон) и така превръщат хола Ви в истински домашен аудиоцентър. Свикнали сме обаче да свързваме тази представа обикновено със серията Хармония, а за първи български радиограмофон (радиошкаф) да броим Хармония РШМ`60 от от 1960 г. Да, ама – не щеш ли! – оказва се, че България е произвеждала такива апарати и още през втората половина на 30-те! Това е още един интригуващ щрих към доста непознатата история на нашата техника от онази епоха и ние сме радостни, че сега можем да споделим новите си знания с Вас.

Този чудесен апарат, който виждате най-горе, открихме в една разтваряща се рекламна дипляна на известния предвоенен радиопроизводител Херц. Да, не притежаваме пред нас и наяве това великолепно нещо, но нищо не ни пречи да си помечтаем да го намерим някой ден. Адресът на работилницата е: Радио-лаборатория „Херц” – гр. София, ул. Мария Луиза № 69 (или на ъгъла с ул. Струма, както е означено тук. :) Името Херц отдава почит на откривателя на радиовълните – германския физик от ХІХ век Хайнрих Херц.

Български радиоапарати Херц

Този страхотен радиограмофон е с вертикална кутия, чието дърво е старателно обработено. Със сигурност кутията е много красива! Най-отгоре е грамофонът, който работи с електричество (не е механичен) и възпроизвежда бакелитени (шеллакови) плочи, от онези със 78 оборота в минута. Отгоре има капак, разбира се. Под грамофона е разположена скалата на радиото (вижте какъв дизайн на украшенията на стъклото пред нея!), отдолу говорителят, а под него шкафче с две вратички, предвидено да се съхраняват в него плочите.

Най-вероятно Херц е произвеждал няколко такива модела, защото тази т.н. радиола е описан в множествено число – ,,мощни апаратури, комбинирани…“ и т.н. Тъй че най-вероятно искат да кажат просто радиоприемник тип радиола – т.е. с вграден грамофон. Със сигурност това е бил и най-скъпият вид апарати в каталога на производителя, за което говори и информацията ,,цена при поискване“, а също така и фактът, че очевидно не е предназначен за домашна употреба, но за ,,салони, градини, дансинги, плажове и прочие“. Тоест, това са го смятали за някакъв вид професионално звукооборудване.

Всъщност, ако трябва да бъдем съвсем честни, известна ни е още една българска фирма от царско време, произвеждала радиограмофони – това е русенската Бралт. Техният такъв обаче е поместен в съвсем обикновена кутия, употребявана и при оставалите модели тип ,,народен“. Просто отгоре има капак, под който намираме грамофона.

Излишно е да казваме, че който успее някога да ни намери нещо такова за колекцията, ще бъде богато възнаграден, само… дано да стане. Защото такива радиограмофони едва ли ги е имало много, та да намерим та макар и един сега. Но все пак… оглеждайте се, и ние се оглеждаме. :)

 

През 1984 излизат първите БГ видеокасети с филми – Българско видео

В Sandacite.BG разучихме кой пръв у нас предлага комерсиални видеокасети – това е фирма Българско видео.

Касета на Българско видео

Наскоро Ви предложихме статия от 1988 г., която оживено коментираше колко нискокачествени са филмите, които се предлагат на българските зрители чрез продаваните на черния пазар видеокасети през  този период. В тази статия се засягаше дейността и на една организация, която ни заинтересува с това, че всъщност е първата българска филморазпространителска фирма.

VHS НА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

Става дума за Българско видео, създадена през август 1984 г. – както обикнвено, с постановление на Министерския съвет, а именно № 43 от 2.VІІІ.1984 г., считано от 1.VІІІ. На касетите адресът на фирмата е означаван като София, ул. Васил Левски № 7, но са можели да бъдат открити на бул. Самоков № 60, където и днес работи правоприемникът им.

VHS касета Българско видео – гръб

Целта на тази стара българска фирма е да разпространява видеозаписи на VHS касети, а в репертоара влизат българска и чуждестранна продукиця – филми, концерти (напр. концерт на Държавния ансамбъл за народни песни и танци ,,Филип Кутев“) и т.н.

Касета на Българско видео, 1985

Това е първата компания за разпространение на фабрично записани видеокасети в Източна Европа. Именно чрез нея в България навлизат филмите на станалите впоследствие легендарни актьори Брус Лий, Чък Норис и други. Издаван е напр. ,,Извънземното“ на Спилбърг. Освен американски обаче, западните филми са изключително много италиански и френски – напр. с Ален Делон.

Първите видеокасети в България – лицевата страна на обложка

Обложките обикновено са красиви и рисувани, а както ще видите по-надолу, някои са и забавни и съдържат анимационен елемент (на първата илюстрация виждате една такава).

Видеокасета Българско видео, 1987

Източник: Videotekata.com

Обикновено филмите са дублирани на български и то наистина са качествени и са направени професионално. Кутиите също са по-различни от по-късните масови и като размер и дизайн съвсем приличат на западните.

Българско видео – емблема на френски от вътрешната страна на кутията

Освен това, когато е трябвало да се организират новогодишни празници и тържества, Българско видео са предоставяли под наем на различни организации и институции VHS плейъри и друга техника (вероятно прожекционна) с разнообразен репертоар от филми и концерти, записани на касетките. Но това не е за частни лица.

Касета на Българско видео, 1985

КАК СЕ КАЗВА

Официално названието е Творческо-производствено и стопанско сдружение “Българско видео” към Националния комплекс “Художествено творчество, културна дейност и средства за масова информация”. По-късно, с Разпореждане № 17 на МС от 25.VІ.1986 г., предприятието е разделено на две – Творческо-стопанско обединение “Орфей” и Инженерингова организация “Видео и звук”.

Касети Българско видео, 1989

Със Заповед № 14 на Министерството на икономиката и промишлеността от 20.ІІІ.1990 г. (и съгласувано с Комитета за култура) на основание Указ № 56 е създадена Държавна фирма “Аудиовизия-Орфей”, регистрирана от СГС с Решение № 2 от 31 юли 1990 г.

Българско видео – рекламен плакат от 1991

Източник: ФБ група Кварталната видеотека

Накрая настъпва и последното преобразувание – със Заповед № РД–09235 на МК от 3.ХІІ.1993 г. и Решение № 3 на СГС от 14.І.1994 г. фирмата е преобразувана в “Аудиовизия-Орфей” ЕООД. Тази фирма – под името Аудиовидео Орфей – съществува и досега и там се правят филми, клипове, обработката им в постпродукция, също субтитри, дизайн, изработка и субтитриране на DVD и Blu-Ray дискове, записи и стажове за студенти…

Видеокасета Българско видео, 1988

Източник: Videotekata.com

Накратко казано, историята на преименуванията изглежда така:

Творческо производствено стопанско сдружение (ТПСС) „Българско видео“ (1984–1986)

Творческо стопанско обединение (ТСО) „Орфей“ (1986–1990)

Държавна фирма (ДФ) „Аудиовизия-Орфей“ (1990–1994)

„Аудиовизия-Орфей“ ЕООД (1994–)

Българско видео – реклама

Източник: ФБ група Кварталната видеотека

КАСЕТИТЕ

Разпространяваните от Българско видео заглавия са официално позволени от държавните органи за гледане,  продават се в магазини и се дават под наем във видеотеки. Към 1988 г. в София има пет магазина за продажба и даване под наем на касе­ти, четири видеотеки (там се дават касети под наем – те са под шапката на ПУ „Комплексни услуги“), а освен това Българско видео има фирме­ни щандове за продажба в ЦУМ и магазините на „Нармаг“. В цяла България пък ма­газините общо са над 50.

При връщане на касетата задължително е трябвало да сте я пренавили, иначе…

Стара VHS касета

Касетите са също български – Драгор – произвеждани в Завода за информационни носители ,,Динко Баненкин“ в Пазарджик, но преди той да започне да изработва видеокасети, се използват японски ,,Сони“, произведени във Франция и с перфектно качество:

Касета на Българско видео

Ето и интересна обява, която ни дава сведения за споменатия по-горе клон от дейността:

Българско видео – реклама

В нашия форум се появи тема, в която хора споделяха своите спомени и снимки; можете да я разгледате тук – http://sandacite.bg/forum/viewtopic.php?f=45&t=4261&p=28531&hilit=vhs+%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%BE+%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D0%BE#p28531

Ето и голяма статия за българските видеокасети от завода в с. Драгор:

Видео Драгор – български касети

 

 

Как работи българската навесна пръскачка Перла 1

Разгледайте българска навесна пръскачка Перла 1 в Sandacite.BG!

Българска навесна пръскачка Перла 1

Днес сме на селскостопанска тематика – ще видим една българска машинария, която се бори с вредителите по посевите. Започваме сега! :)

ЗАЩО СА НИ НЕОБХОДИМИ ПРЪСКАЧКИ

Както знаем, борбата с болестите и неприятелите по селскостопанските култури става предимно чрез напръскването им с разтвори от отровни препа­рати или химикали. Ефективността на пръскането много зависи от това разтворът да се раздроби на малки капчици (от 100 до 150 в 1 cm2) и равномерното да се разпредели върху всички страни на стъбла­та, клоните и листата. Защото, ако капките са едри, разтворът се стича на земята от собствената си тежест, а така се намалява действието на химич­ното средство и се оскъпява пръскането.

Раздробяването на разтвора на малки капчици се постига, като върху него се упражнява налягане и после той се подава в приспособления за разпръскване, където той се завихря и излиза навън във вид на дребни капчици, които лесно полепват по растенията.

Има различни видове пръскачки според устройството на помпите и начина на разпръскване на разтвора – мембранни, бутални, вентилаторни и пневматични. Вентилаторните са много добри, защот при тях капките се раздробяват по-добре, из­разходва се по-малко разтвор и може да се работи с концентрирани разтвори. Те са по-производителни и качеството на пръскането е по- добро, защото листата се напръскват и от двете страни, защото се раздвижват  от въздушната струя.

Неотдавна Ви запознахме с българска навесна пръскачка от 1963 г., а сега Ви предлагаме да разгледаме още нещо по темата. В средата на 60-те г. в България започва да се произвежда навесната вентилаторна пръскачка Перла 1, която от 1968 г. се произвежда под наименованието Перла 11. Тя е произвеждана в два варианта – за работа с трактора Болгар ТЛ-30А и самоходното шаси СШ-22.

Именно тя е главната ни героиня днес. Произвеждана е вероятно в ЗРЗМ Струг – Нова Загора.

КОНСТРУКЦИЯ

Машината се състои от следните части: рамка, резервоар, помпа, разпръсквателна система и предавателен механизъм.

Рамката е изработена от стоманени греди и може да се окачва на хидравличната навесна система на трактора. Рамката има неподвижна част, върху която са монтирани резервоарът, помпата и разпределителната система, и от подвижна част — за вентилатора. Подвижната рамка се свързва с неподвижната с четири болта. Като се свалят болтовете и се завърти рамката на вентилатора, той може да заема две положения — горно и долно. Горното положение (като на картинката под нас) се използва за пръскане на лозя, посеви, зеленчуци и др., при което работната ширина варира от 8 до 15 м.

Долното положение на венти­латора е за пръскане на овощни насаждения с височина 4,5 — 5 м. Ако междуредието е над 6 м, пръскането става едностранно.

Резервоарите са изработени от ламарина. Вместимостта на основния резервоар е 300 дм3, а на допълнителния — 150 дм3. Разбъркването на разтвора е хидрав­лично.

Българска навесна пръскачка Перла 1

Резервоарите за два – главен и допълнителен.

Помпата е с три бутала и е монтирана в долната част на рамката под резервоара. Тя се състои от тяло, ексцентриков вал, коляно, мотовилен механизъм, смукателен колектор, нагнетателен колектор с по три сачмени клапана, които са поставени върху обръщаеми бронзови легла. Задвижва­нето на помпата става с верига – при Перла 1 една на брой, а при 11 – две.

Разпределителната система е разположена върху предната горна част на рамката и се състои от два винтови крана за подаване на работната течност поотделно към лявата и дясната пръскаща секция и общ кран за бързо спиране. Разтворът се подава към секциите чрез два гумени тръ­бопровода. В началото им са поставени цилиндрични филтри за него.

Към разпреде­лителната система са монтирани манометър и предпазителен клапан. Върху секторните тръби са наредени разпръсквачите. Те са снабдени с отвори от твърдосплавни пластинки и затова може да пръскат малкообемно и не се разяждат от разтвора. Чрез разпръскваните може да се регулират разходът на разтвора, конусът и далекобойността на фа­келната струя.

Вентилаторът е осов, извежда странично струята чрез радиално-кръгов дифузор и има 10 перки. Откъм входа му е поставена предпазителна мрежа. Задвижването на вентилатора става с тра­пецовидни ремъци. Пръскачката е снабдена с два комплекта ремъци за двете положения на вентилатора — горно и долно. В изходната част на вен­тилатора са разположени секторните тръби с 10 разпръсквана — по 5 на лявата и на дясната страна. Карданният вал е телескопичен и дължината му може значително да се променя. Задвижващият вал се състои от две части — предна, която е постоянно включена, и задна, която се включва към предната чрез зъбен съединител. Това е валът, който за­движва вентилатора. Карданният вал прави 220 оборота за 1 мин.

Устройството за зареждане и при двете пръскачки (Перла 1 и 11) е хидравличен ежектор.

КАК РАБОТИ

В лозята тази пръскачка пръска едновре­менно три реда и се обслужва само от тракториста. Пръска с водни разтвори от химикали, минерално-маслени емулсии и др. Предназначена е за малкообемно дребнокапково пръскане на лозя, полски и зеленчукови култури, а също на палметни и нискостъблени овощни насаждения с височина до 5 метра.

Българска навесна пръскачка Перла 1

1 — резервоар; 2 — хидравлична бъркачка; 3 — филтри; 4 — секторен кран; 5 — главен спирателен кран; 6 — работни секции; 7 — преливен клапан; 8 —  бутална помпа

За да разберете как работи, гледайте какво правят отделните номерирани елементи от схемата по-горе. Помпата 5 засмуква разтвора от резервоара 1 и го подава към разпределителната система, откъдето чрез крановете 4 се подава към работните секции 6. Разпръскваните, монтирани върху секциите, пулверизират разтвора. Излишният разтвор за пръскане се пропуска от преливния клапан 7 и се връща обратно в резервоара, като разбърква останалия разтвор. Въздушната струя, съз­давана от вентилатора, поема пулверизирания разтвор и го отнася към обекта за пръскане. Количеството на изпръсквания разтвор се регулира чрез промяна на налягането в допустимите граници (1,9 —2,9 MN/м2) и чрез затваряне на част от разпръсквачите.

Освен тази Перла, по-късно (до 1970) в производство влизат още два модела – 2 и 3. С техните характеристики можете да се запознаете в тази сравнителна таблица:

Български навесни пръскачки Перла

А ето я тук и въпросната по-стара навесопръскачка от 1963, за която одеве Ви говорехме:

Вижте БГ навесна лозарска пръскачка от 1963 г.

Вижте най-добрите български автосервизи през 1965 г.

Разгледайте какво правят най-добрите български автосервизи преди 50+ години в Sandacite.BG.

Автосервизи в София през 1965 г. – реклама

Историята на българското автосервизно дело започва няколко години след като броят на гражданските автомобили в България започва да се умножава – което става става към края на второто десетилетия на ХХ век.

В България преди 1990 г. авторемонтната и сервизна дейност също е държавна. За нея отговаря ДСО Мототехника и автосервизи, което е създадено през 1971 г., обаче за да стане това, са обединени две предишни предприятия – ДП Авторемонтни и сервизни станции (основано 1964) и ДТП Мототехника, което се занимава с продажба на автомобили и е нещо като търговско представителство на продаваните в България коли. Там отивате да се записвате за Москвич, внасяте първоначалните пари и чакате да Ви дойде редът. :)

Днешната публикация е запечатала 1965 г. и всичко, което се случва в тогавашните автосервизи. Тогава в София напр. те се намират на пет места:

  • сервиз ,,Христо Ботев“ – бул. Христо Ботев 131, който е специализиран в обслужването на леки автомобили от марките Волга, Москвич, Победа (с такива тогава се движи Бърза помощ) и Варшава;
  • ,,4-ти километър“ – бул. Ленин 86 (днес Цариградско шосе), където пък можете да закарате своята Шкода, югославските Застава, гедерейските Трабант, а също и Рено (Дофин напр. – през 60-те г. тази френска автокомпания има запомнящо се присъствие в България, за най-любопитната част от което можете да прочетете ТУК);
  • сервиз ,,Сердика“ – ул. Искър № 2;
  • ,,Мото“ – ул. Влагимир Георгиев № 2;
  • ,,Захарна фабрика“ – бул. Вълчо Иванов (днешния бул. Европа), в който обект се обслужват и различни видове камиони!

Ето ги на картата:

Автосервизи в София през 1965 г.

А сега ще разгледаме галерия от работното ежедневие в тези стари наши автосервизи. Тъй като те се посещават и от чужденци, на някои от снимките виждаме голям надпис Service, както в САЩ:

Български автосервиз през 1965 г.

В тях, разбира се, се продават гориво и масло:

Български автосервиз през 1965 г.

Има е и специални автосервизни коли, които се отзовават в случай на нужда. Ето напр. този бус УАЗ:

Автосервизи в България през 1965 г. – реклама

Техникът ще дойде и ще направи каквото е нужно, а дамата ще чака съвсем малко време:

Автосервизи в България през 1965 г. – реклама

А тази кола знаете ли каква е? :)

Автосервизи в България през 1965 г. – реклама

Иначе, както виждаме на втората снимка от лявата колона, архитектурата на тези сервизи е доста подобна на бензиностанциите. На грижите на такъв сервиз можете да поверите и своето Балканче:

ДСО Мототехника и автосервизи – реклама от 1965 г.

Тоя с калпака какъв се явява? :)

ДСО Мототехника и автосервизи – реклама от 1965 г.

А ето и една статия, където можете да се запознаете с всичко важно за българските бензиностанции от 60-те г.:

Какви бяха българските бензиностанции през 1963 г.

 

Exit mobile version