Статии – Стара техника

ИЗОТ 1020 С – текстообработваща машина

ИЗОТ 1020 С – текстообработваща машина

ИЗОТ 1020 С – текстообработваща машина

Настолната текстообработваща машина ИЗОТ 1020С

е предназначена за въ­веждане, редактиране, отпечатване и архивиране на текстова информация в звена за управленска дейност, във ведомства, промишлени предприятия, машинописни бюра и секретарски работни места.

Основни технически данни

Обем на работната памет за текст — 10 000 знака; обем на външната памет за текст — 100 000 знака; скорост на отпечатване — 25 знака/s; брой на ин­дикираните символи — 30; възможност за отпечатване на документи на кири­лица, латиница и смесен текст.

Основни режими на работа

Създаване на нoв документ; редактиране на създаден доксмент; печат на документ; запис на документ върху носител; четене на документ от носител в работната памет.

ИЗОТ 1020С IZOT 1020C

Допълнителни режими иа работа

Създаване на потребителска дискета; копиране на документи от един но­сител върху друг; копиране на дискети; печат на каталог.

Основни редакторски функции

Изтриване на символ, дума и текстов пасаж; вмъкване на символ, дума и текстов пасаж; търсене на текст; възможност за центриране, изместване на части от текста вляво или вдясно; въвеждане на табулаторни стопове (включи­телно и десетични); изменение на формата на текста (брой редове в страница, брой знаци в ред, размер на стъпката на печат).

Основни функции при отпечатване

Полуавтоматично пренасяне на думи; задаване на брой на копията и номери­ране на страници; възможност за вмъкване на текст при печат.

[1986] Експерт – българска счетоводна програма!

[1986] Експерт – българска счетоводна програма!

[1986] Експерт – българска счетоводна програма!
Тави българска счетоводна програма датира от 1986 г. Какво може да прави? Рекламата е достатъчно изразителна!

,,ЕКСПЕРТ не е наречен така случайно. Той

  • ще Ви окаже експертна помощ при ав­томатизацията на всички работни места в счетоводството;

  • ще Ви даде експертен съвет чрез бързи оперативни справки;

  • ще Ви предложи експертна оценка на икономическите и финансови резултати в предприятието.

Счетоводна програма Schetovodna programa

Но това не е всичко!

Новото в системата е възможността за работа на няколко компютъра, дефиниране­то на до 20 степени на аналитичност, връз­ката й с други подсистеми, допълването с потребителски справки, защитата на ин­формацията от неправомерен достъп

Системата работи на компютър Пра­вец 16 или съвместим с него, с 512 Кбайта оперативна памет, твърд диск и печатащо устройство.

Продуктът е съгласуван с дирекция „Ме­тодология на счетоводната отчетност“ при Министерството на финансите.

И е внедрен и в КМТ Правец.

За делови контакти:

Главен изчислителен център на Министерството на търговията

София 1156, ул. 165 N° 3

тел. 720-620

телекс 2359″

Калкулатор Елка 80

Калкулатор Елка 80

Калкулатор Елка 80

Този български калкулатор е от 1979 г. и е производство на комбината Оргтехника Силистра.

Може би обаче е по-правилно да го наричаме касов апарат, защото е описан като такъв. При все това обаче и той калкулира – пресмята.

Ето и повече за изделието:

елка-80

Износител: ВТО Изотимпекс.

Български микробуси и мултикари

Български микробуси и мултикари

Български-микробуси-и-мултикари

Когато се спомене Комбинатът за Автобуси Чавдар Ботевград, обикновено си представяме класическите няколко модела Чавдар, които са ни возели като деца. Там е работата обаче, че този завод е дал на българското автомобилостроене още доста по-разнообразни неща! :)

Днес ще Ви покажем именно няколко от тях. Наред с изработваните до средата на 70-те г. автобуси, тогава производството се увеличава с нова линия микробуси и мултикари.

Какво е важно да отбележим за тези интересни автомобили? Техните двигатели и мостове са с висока степен на унификация и са предназначни за употреба в редица функционални области: маршрутно такси, за превоз на пътници по градски, междуградски и тури­стически маршрути, в селското стопанство, в превоза на стоки на търговските организации и други. Те се отличават и със адеквата за времето си конструкция и технология.

Тогава за пръв път в България започва производството на следните мик­робуси и мултикари:

Микробус за междуградски транспорт 5МБ с бензинов двигател „Волга-газ М24″ и вто­ри вариант 5МД с дизелов двигател по ли­ценз на фирмата „Перкинс“. Има дължина – широчина 1900 мм. Места за сядане 13 + 1.

Български автобуси Balgarski avtobusi

Микробус маршрутно такси 5ГБ с бензинов двигател „Волга-газ М24″ и 5МД с дизелов двигател по лиценз на англиската компания „Перкинс“. Дължина 5070, ши­рочина 1900 мм. Mecтa за сядане 16+ 1.

Микробус за селското стопанство 5С с повишена проходимост. Произвеждан е с 15 + 1 места. Има дължина 5070 мм и широ­чина 1900 мм, скорост 80 км/ч., мощност 80 к. с.

Мултикар-бутилковоз М4Г

Изработен е с покрита платформа, приспо­собен е специално за транспорт на бутилки за газ пропан-бутан за домакински и дру­ги нужди. Размери: дължина 4450 мм, широ­чина 2100 мм, височина 2800 мм, скорост 80 км/ч. и мощност 80 к. с. Двигателят е ди­зелов 4,236 УНИ, по лиценз на „Перкинс“.

Мултикар Multikar

Мултикар-фургон М4Ф

Предназначен е за нуждите на търговските организации и промишлените предприятия. Фургонът има стъкла в предната част срещу кабината и отзад на вратата. Размери: дъл­жина 4500 мм, широчина 2100 мм, височина 2100 мм. Скорост 80 км/ч., мощност 80 к. с., товароподемност 3500 кг. Има дизе­лов двигател 4,236 УНИ отново по лиценз на „Перкинс“.

Този фургон е подобен на М4Ф. Той е без стъкла. Подходящ е за експлоатация в тър­говските организации и промишлените пред­приятия. Размери: дължина 6000 мм, широ­чина 2100 мм, височина 2470 мм. Развива скорост 80 км/ч., дизелов двигател тип 4,236 УНИ, 80 к. с., товароподемност 1750 кг.

За нуждите на пътното строителство и за поддържане на надземни електроинсталации и други, за първи път се произвеждат мултикар-цистерна М4Ц, мултикар — подвижна стълба М4С, мултикар-самосвал М4Са, леко­товарен автомобил 6ТА. Всички са с дизелов двигател Д3900, все така по лиценз на „Перкинс”.

Всички тези микробуси и мултикари са били предна­значени за нуждите на българското ,,народно стопан­ство“ и за външния пазар. Тек са се  предлагали  в обикновено и луксозно изпълнение и са предизвиквали интерес сред много български и чуждестранни специалисти, които са ги разглеждали на различни изложения – на първо време, разбира се, Пловдивският панаир – традиционното място за представяне на новости.

 

Табелки от стари холни секции

Табелки от стари холни секции

Табелки-от-стари-холни-секции

Култовите секции, които, напълнени с книги, даваха тежестта на един малък автомобил, са произвеждани на няколко места. Ние в Сандъците – Sandacite също сме им фенове – точно в такива е натрупано цялото ни книжно богатство. Става дума за хилядите и хиляди библиотечни единици техническа литература, които ни помагат информационно да осигуряваме нашите статии.

Стигнали сме до сведения за следните производствени звена, които са произвеждали любимите ни талашитени танкове:

завод Напредък в Пловдив, завод Москва в София, завод Бдин във Видин, завод Независимост в Габрово, Дървообработващо предприятие Гочо Иванов Бургас, ТПК Янтра Габрово, завод Тодор Кацаров Ловеч

и др.

Показаната по-горе е от 1981 г., а долните две от 1979 и 1978 г. съответно:

дсо-мебел-софия.
завод-напредък-пловдив

По-голямата част от тези заводи са били част от системата на ДСО Мебел София.

 

Български електроуреди в ЦУМ

Български електроуреди в ЦУМ

Български електроуреди в ЦУМ

Снимката е от началото на 70-те години.

Ясно се забелязват печки Мечта 71216АШ и Раховец 01.

На нас ни стана интересна публиката – цяла делегация.

 

[1962] Системи и схеми в панелното строителство

[1962] Системи и схеми в панелното строителство

[1962] Системи и схеми в панелното строителство
В зависимост от усъвършенствуването на индустриалните методи на домостроене се подобряват архитектурно-конструк­тивните и технологичните параметри на жилищните сгради. Основни показатели, които характеризират този прогрес в едро­панелните жилищни сгради, са: подобряване на обемно-планировъчното решение, повишаване на степента на сглобяемост и заводска готовност, уедряване на сглобяемите елементи и на­маляване на относителното тегло на конструкцията. Също така важен показател е и технологичността на жилищните сгради, т. е. най-доброто съчетание на техните параметри със завод­ското производство, механизирания транспорт и удобството при монтажа.

Пред вид на голямото разнообразие на конструктивните решения в областта на жилищното строителство, правилното разрешение на проблема за избор на подходяща конструк­тивна система трябва да се разглежда от няколко важни за нашата страна аспекта: жилищните сгради да бъдат осигурени срещу земетръс; конструктивната система трябва да създава възможност за разнообразни планировъчни решения; фасадното оформление на жилищните сгради да става с минимален брой елементи.

Друго важно изискване на индустриализираното жилищно строи­телство е избраната конструктивна система да осигурява макси­мално унифициране на конструктивните елементи и да осигу­рява добра технологичност при производството им. Едновременно с това сглобяемите конструкции и елементи трябва да имат добра пригодност за транспортиране и монтаж. Конструк­тивната система трябва да обезпечава извършване на строител­ството при минимален разход на строителни материали, мини­мално тегло на сградите, минимална трудоемкост и ниска себе­стойност. Елементите трябва така да бъдат конструирани и оразмерени, че да дават възможност за максимална заводска завършеност и намаляване до минимум на довършителните работи на строителната площадка. Не на последно място обаче трябва да стои изискването жилищните сгради да се изпълня­ват с такива строителни материали, производствени, транспорт­ни и монтажни машини, съоръжения и механизми, които да са съобразени през дадения период с нашите условия и възможности.

Най-подходящи за приложение у нас се очертават следните, конструктивни системи:

а)  безскелетна едропанелна система,                                 \

б)  скелетно-панелна система,

в)  панелно-скелетна система и

г)  смесени едропанелни системи.

Жилищните сгради, изграждани по безскелетно-панелна конструктивна система, се характеризират с това, че при тях по-голямата част от стенните панели и конструкциите изпълняват носещи функции.

След монтирането им тези конструкции образуват здрава пространствена система, която носи целия товар на сградата. Освен това при тази конструктивна система се прилагат тънкостенни преградни панели.

От гледище на максимална завършеност и производителност на труда тази система удовлетворява най-добре изискванията за жилищно строителство в нашата страна. Тя дава възмож­ност да се решат задоволително планировъчното и фасадното оформление на сградите.

Безскелетно-панелната конструктивна система на малка ос дава възможност за максимална завършеност на стенните па­нели, но има ограничени възможности за разнообразни планови решения. Засега у нас се дава превес на тази конструктивна система. След извършване на  необходимите експериментални работи и пробно внедряване ще бъде въведена за изпълнение и безскелетно-панелната конструктивна система на голяма ос, която предлага по-големи възможности за гъвкави планови решения. Безскелетно-панелната конструктивна система с носе­щи еднослойни или многослойни стенни, подови и покривни панели има това положително качество, че вложеният материал в конструкциите се използува едновременно за носене на то­варите и за ограждане на помещенията, благодарение на което тази конструктивна система има известни преимущества. Безскелетно-панелната жилищна сграда на малка и голяма ос осигурява кутиеобразна многопространствена носеща система, създаваща значителна устойчивост и коравина на сградите срещу действието на хоризонталните сеизмични сили.

При добро замонолитване на връзките на подовите панели се оси­гурява голяма коравина на подовите конструкции.

От статисти­ческите и динамическите изследвания, направени у нас и в някои други страни (СССР, Гърция, Италия и др.), се устано­вява че безскелетно-панелната система е целесъобразна за сгради от три до пет етажа. След провеждането на експери­ментални и теоретически изследвания се счита, че може да се открие възможност за приложение на тази система при по- голяма етажност в сеизмичните райони на страната. В Румъния се строят безскелетни едропанелни сгради на 6—8 до 10 етажа.

Скелетно-безгредова жилищна сграда Skeletno-bezgredova zhilishtna sgrada

Основното предназначение на панелите при жилищните сгради, изградени по скелетно-панелната конструктивна сис­тема се свежда към това да служат само каго отреждащи и разпределителни стени, което позволява да се използуват зна­чително по-тънки панели и да се намали рязко тяхното тегло на 7 до 20 кг/м2. Носещите конструкции при тази система сгради представлява сглобяем стоманобетон или металически скелет, към който се монтират панелите и другите конструк­тивни елементи. Сглобяемият, обикновено стоманобетонен скелет поема върху себе си всички вертикални и хоризонтални сили. Стенните панели се освобождават от носещи функции. По такъв начин височината на сградите става независима от якостта на стените, поради което скелетно-панелната система може да се използуна за високи сгради.

За избягване на видимите ръбове на гредите се правят и без-гредови подови конструкции от едри панели. Тази разновидност е известна като безгредова скелетно-панелна конструктивна систе­ма Тя е по-икономична и улеснява индустриализираното жилищно строителство, тъй като се намалява броят на сглобяемите елементи.

Скелетно-панелната гредова система притежава това качество, че разположението на леките преградни и междуапартаментни стени не вързано с предварително определено място. Това дава възможност за различни и по-гъвкави разпределения на жилището и лесни вътрешни преустройства. Неудобство обаче е видимостта на колоите в помещенията.

Положителните качества на скелетно-панелната система като по-икономична от безскелетната се подчертава от изследвани­ята в редица страни и у нас.

Ако се използуват по-леки ефективни материали за външни и преградни стени, теглото на сградите ще се намали още повече. Като недостатък при нашите условия на тази система може да се посочи, че възможността за максимална заводска завър­шеност и за по-голяма производителност на труда при монтажа и довършителните работи в настоящия етап са ограничени.

Производствената себестойност на панелите може да се снижи за сметка на повишаване механизацията на обработ­ващите процеси, съкращаване времето за пропарка на издели­ята чрез прилагане на бързо втвърдяващи се цименти и уско­рители на втвърдяването, повишаване якостта на бетона, уско­ряване на охлаждащите процеси и т. н.

Наред с плоските стоманобетонни и силикатобетонни стени предимно в Москва и Ленинград намират приложение за вът­решни стени тънкостенни стоманобетонни панели с ребреста конструкция. В отличие от плоските панели те работят по схемата греда—стена. В практиката на едропанелното строителство из­вестно приложение за вътрешни стени намират панелите от леки и клетъчни бетони. Прилагат се също вътрешни стени от плътен силикалцит, основното преимущество на който е ико­номията на цимент и при известни условия може да се окаже, че е по-икономичен от стоманобетонната стена.

–-

От Едропанелни безскелетни жилищни сгради, София, Техника, 1960 г.

Ето български телевизори в ЦУМ през 70-те!

Вижте в Sandacie.BG един документ на времето  -български телевизори в ЦУМ!

Български телевизори в ЦУМ

Documentum на латински означава ,,доказателство“. Тоест чрез една снимка като тази можем да докажем напр. твърдението, че през еди-коя си епоха телевизори в България са се продавали в еди-кой си магазин. Ето тук напр. в тази фотография от ЦУМ, се забелязват добре познатите ни Средец 2, Шипка, Хемус, Люлин, Мизия, Родина, Вихрен, Средец 1…

Продавачката вдъхновено разяснява на кандидат-купувача качествата на изложената електроника!
Вероятно началото на 70-те години.
Вдясно на снимката се виждат и няколко добре известни български  радиоприемника.

БГ пералня Перла 04 Икономик + програматор

Пералнята Перла 04 Икономик пристигна в Sandacite.BG!

Пералня-Перла-04-Икономик

Перла 04 Икономик е българска автоматична перална машина, произвеждана през 1980-1981 г. в завода Елпром Варна.

Слабо популярна и вероятно напълно еднаква с по-разпространения модел Перла 04 Вариант.

Пералня 04 Икономик Peralnya Perla 04 Ikonomik

Както знаете от друга наша публикация, в началото на 70-те години югославското предприятие „Електронска индустриjа“ – Ниш, което вече произвежда собствени модели автоматични перални, дава лиценз за производството им на заводите за електродомакински уреди „Татрамат“ в Попрад, тогавашна Чехословакия, и на българския завод Елпром във Варна.

Вероятно на тази Перла отговаря малко произвежданият чехословашки модел Tatramat AP495, който вероятно е със същия програматор PG0900:

Програматор-Gorenje-PG0900

Поради невъзможност за Елпром Варна да усвои в кратки срокове производството на модел с предно зареждане на перилния препарат, е разработен преходен модел с програматора и схемата на Перла 05, но с корпуса на предходното моделно семейство – това е Перла 04 Вариант:

Перла 04 Вариант Perla 04 Variant

Перла 04 Икономик е на практика същото нещо:

Пералня 04 Икономик Peralnya Perla 04 Ikonomik

Бутонното табло и индикаторните лампи в близост:

Перла 04 ООД Perla 04 OOD

Програматорът PG0900 – дясно разположен:

Перла 04 програматор Perla 04 programator

Пералнята е с горно зареждане на перилния препарат – остатък от предишни модели, както споменахме:

Перла 04 програми Perla 04 programi

Казанът – поглед отвътре:

Перла 04 казан Perla 04 kazan

,,Машинното отделение“. Електродвигателят е от Елпром Троян, асинхронен, 2,29 kW:

Перла 04 мотор Perla 04 motor

И табелката с данните. Количеството сухо пране е познатото – 5 кг:

Български перални Balgarski peralni

Както виждате, нашият експонат е произведен 1980 г.

Повече за историята на пералните Перла можете да прочетете тук – http://www.sandacite.bg/forum/viewtopic.php?f=44&t=4336&hilit=%25D0%25BF%25D0%25B5%25D1%2580%25D0%25BB%25D0%25B0&start=10

[1943] Създателите на радиоапаратите Тулан

[1943] Създателите на радиоапаратите Тулан

[1943] Създателите на радиоапаратите Тулан

Работниците на фабриката Радио Тулан и Светозар Пренеров със семейството на банкет по случай 1 май 1943 г. Крайно десните в квадратчето са жена му и сина – Емил Пренеров. В квадратчето над тях е г-н Светозар Пренеров. На заден план – радиоапарати ТУЛАН.

А ето и снимка на основателя на Тулан:

Инженер Светозар Пренеров Inzhener Svetozar Prenerov

Снимки: Музей за история на радиото във ФЖМК.

На долната снимка е част от персонала на Тулан:

Чарлз Ролф Менро Charlz Rolf Menro
Чарлз Ролф Менро Charlz Rolf Menro

Повече за Тулан можете да разберете от нашата публикация тук – http://www.sandacite.bg/%D1%82%D1%83%D0%BB%D0%B0%D0%BD/

Exit mobile version