Вижте мноого стар механичен таксиметров апарат от 1960-те!
Вижте в Sandacite.BG този яко стар механичен таксиметров апарат от 1960-те, БГ производство!
Преди няколко години Ви бяхме разказали за таксиметровия апарат Елтакс 10, от който тогава не можехме да намерим по-архивен, макар да знаехме, че преди електронните като него е имало и механични. Сега обаче щастието ни се усмихна и успяхме да се сдобием с хубави снимки и достоверна информация за този ооще по-стар негов събрат от първата половина на 60-те! Той е произвеждан в Завода за часовникови прибори ,,Импулс“ в Габрово и него ще Ви представим днес. Именува се К-1А. Дали не е първото българско устройство от този вид, или поне А модификация на първото?
Той е предназначен автоматично да отчита сумата, която трябва да платите, ако наемете такси – както за изминатия път, така и за на престоя. Той представлява една правоъгълна кутия с размери 150 х 115 х 125 мм. На лицевата й част се намира панел с няколко брояча (цифрите по снимката). Ще Ви ги показваме в реда, по който ще ги схванете най-лесно, а не по ред на номерата, така че не се учудвайте, че са разбъркани.
9 – брояч „Платени километри“ – той отчита стотици, десетици, единици и десети части от километъра, а максималното показание е 999,9. Броячът отчита само пробега на таксито, когато то е наето от пътник.
4 – това е броячът ,,Служебен сбор“ или още ,,Каса“. Той отчита в левове и стотинки стойността на изминатия пробег, отчетен по брояча „Платени километри“, и стойността на престоя на таксито, ако е имало такъв.
7 – броячът „Сума за плащане“. Той отчита в левове и стотинки сумата, която трябва да заплати пътникът при ползване на таксито. Този брояч би трябвало да стои на първоначално показание 00,20 лв, защото толкова е била началната такса на такситата през първата половина на 60-те. Броячът „Сума за плащане“ отчита както стойността на изминатия път, така и времето на престоя на наетото такси.
5 – броячът „Курсове“ отчита броя на извършените курсове, т. е. броя на включванията па такссиметровото апаратче въобще (защото се предполага, че няма да правите курсове без включен апарат). Броят на включванията на този брояч показват колко пъти има първоначална такса от 0,20 лв. Сумата, набрана от курсовете, се прибавя към тази, отчетена по брояча „Служебен сбор“, и така се получава общата сума, с която водачът на таксито се отчита пред контролните органи за прихода, който е събрал през работното си време.
10 – броячът „Общи километри“ отчита в стотици, десетици, единици и десети части от километъра изминатото разстояние. Максималното показание и тук е 999,9. Този брояч отчита пробега на таксиметровия автомобил независимо от това дали той е нает от пътник или не. При предавателно съотношение 1:1 на механизма за фина настройка показанията на брояча „Общо километри“ трябва да са същите като показанията на километража на автомобила.
КАК СЕ УПРАВЛЯВА
В долния край кутията това стърчащото, дето го виждате, е ръкохватката (8) – тя служи за управление на таксиметъра. При въртенето й в посока на часовниковата стрелка става управлението на отделните механизми и броячи на таксиметъра.
Ръкохватката има четири положения: „Свободен“, „1“, „2“ и „Плаща“. В кое от тях е в момента, се вижда по надписа, явяващ се в прозорчетата под надписа „Тарифа“. Основното положение е „Свободен“. Превключванията на ръкохватката от една позиция в друга трябва да става бавно и леко, а ръкохватката да се задържа, докато надписът застане точно в прозорчето.
Ето какъв е смисълът на тия положения. При „Свободен“ са включени броячите „Общо километри“, „Платени километри“, „Сума за плащане“, „Служебен сбор“ (Каса) и „Курсове“. Часовниковият механизъм не отчита престоите. А, и е даден е контакт към клема 3 за светлинната сигнализация „Зелен цвят“ – защото тогава таксито е свободно за наемане, както и сега.
При приложение „1“ илн „2“ са включени броячите „Общо километри“, „Платени километри“, „Сума за плащане“, „Служебен сбор“ (Каса) и „Курсове“. Дадена е верига към клема 4 за светлинната сигнализация „Червен цвят“ и съответно е изключена клема 3 за „Зелен цвят“ – тогава таксито е заето.
(А знаете ли защо и при позиция ,,1″, и при позиция ,,2″ изглежда, сякаш таксито извършва едни и същи дейности? Защото е предвидено да има разлика между дневна и нощна тарифа! Когато таксито е с една цена на 1 км за дневен и нощен пробег, при положение „1“ и „2“ ще се отчита една и съща ценова стойност за 1 км пробег. Ако таксито е двутарифно обаче, при положение „1“ се отчита първата, а при положение „2“ — втората тарифа. Сега загряхте ли? :D )
При положение „Плаща“ пък са включени броячите „Общо километри“, „Платени километри“, „Сума за плащане“ и „Служебен сбор“ (Каса). Изключен е броячът „Курсове“ и часовниковият механизъм не отчита времето за престоя. При този случай движението на таксито може да продължи само по искане на пътника, но без да има престой до освобождаването на колата.
ЕЛЕКТРИКА И СХЕМИ НА СВЪРЗВАНЕ
Ето схема как се свързва апаратчето към автомобила такси:
В долната страна на кутията има извод с резба М22 х 1,5, с който се свързва жилото, което предава движението от редуктора (разклонителя) към таксиметровия апарат. От двете страни на извода има две шпилки с гайки М10 за да можете да закрепите таксиметровия апарат към подходяща и удобна стойка.
Самото свързване става с редуктор (разклонител) и жило – ето такъв:
Само внимавайте, обърнете особено внимание на положението на жилото – трябва да го поставите така, че радиусът при огъването да не бъде по-малък от 100 мм.
Ето я и схемата на свързването на К-1А с редуктора:
А ето и самата му електрическа схема – как е устроен:
Частите с букви и цифри са следните: 1 — осветление на скалата; 2 — превключвател; 3 — сигнал ,,Свободен“; 4 — сигнал ,,Заето“; 5 — захранване от акумулатора; 6 — към таблото за осветление на колата; ЕМ — соленоидeн електромагнит; К — контакт на биметаса; К7 — захранващ контакт; С — кондензатор 25 микрофарада; ЕR — активно съпротивление 3,3 ома
На задната част на кутията има един пластмасов капак, който закрива клемите, с които се захранват софитната крушка, която осветява скалата, и изводите за светлинната сигнализация. В горния край на кутията с 2 винта M2 е прикрепена планка, която може да се свали, ако софитната крушка изгори и трябва да я смените.
Вече научихте с какви броячи возят такситата по старите български филми. :) Надяваме се да сме Ви заинтригували. Поздрави и до утре!
Вашият коментар