Стари български акумулатори
Стари български акумулатори в Сандъците – Sandacite!
В тази статия ще обърнем внимание на някои мнооого стари български електрокарни акумулаторни батерии, произвеждани през средата на 1950-те години.
Както знаем, за задвижването на електрокара се използва електродвигател за постоянен ток, захранван от акумулаторна батерия. Съществуват различни типове акумулаторни батерии за електрокари в зависимост от условията, при които работят електрокарите и тяхната товароподемност.
Почти навсякъде акумулаторите за електрокари се разделят на типове според номиналното им напрежение, капацитет, по максималните им размери, по използваните сепаратори и вида на положителните им плочи.
По врмето, което споменахме, в България се произвеждат акумулаторни батерии за електрокари с капацитет 160 ач (40 х 4 ЕК-225 и 20 х 4 ЕК-225), които съответстват на акумулаторните батерии тип 4 AFA-Ky 225, произвеждани в Германия.
Акумулаторната батерия за електрокари тип 40 х 4 ЕК-225 (горната илюстрация) се състои от 40 елемента, поместени в дървен сандък. Елементите се съединяват помежду си последователно, така че номиналното напрежение на батерията е равно на 80 волта. Капацитетът й при петчасово разреждане е равен на 160 амперчака.
Устройство на отделен елемент тип ЕК-225:
1 — кутия; 2 — положителна плоча; 3 — отрицателна плоча; 4 — дървен сепаратор; 5 – гребен; 6 — хлорвинидов сепаратор; 7—призма; 8— капачка
Всеки отделен елемент (горната фигура) се състои от четири положителни и пет отрицателни плочи с размери: на положителните — 180/225 мм, на средните отрицателни 181/225 мм и на крайните отрицателни 175/225 мм. Дебелината на положителните и вътрешните отрицателни плочи е 5 мм, а на външните отрицателни — 2,7 мм. Плочите са решетъчен тип и са разделени помежду си чрез два сепаратора: единият представлява надупчен вълнообразен хлор- винилов лист, а другият — тънък фур- ниров лист от яворово дърво. Хлорвиниловият сепаратор се поставя към страната на положителната плоча, а дървеният — към страната на отрицателната плоча. Блокът от положителни и отрицателни плочи заедно със сепараторите е поставен в ебонитов или пластмасов съд, така че крачката на плочите да лягат върху напречните ребра (призми) на дъното на съда.
Отделните елементи се свързват в батерията последователно посредством пооловени медни мостове и също такива болтове.
А сега защо да не прегледате и…
https://www.sandacite.bg/български-акумулатори-балканкор/
Вашият коментар