Средновековни български оръжия
Средновековни български оръжия
Средновековна България съществува повече от шест века. Това са години на непрекъснати въоръжени борби срещу византийци, маджари, кръстоносци, печенеги, татари, франки— България е постоянен военен проблем за константинополските владетели. През този дълъг период Българската държава на два пъти достига положението на първостепенна европейска сила— по времето на Симеон Велики три са държавите, които решават съдбините на континента: Карловата империя, Византия и между тях България. При Иван Асен II от Ламанша до Босфора няма друг владетел, който да държи под скиптъра си толкова много народи и земи. Тази бурна историческа съдба е неразривно свързана с българския войник и неговото въоръжение.
Двата главни етнически компонента на основаната в края на VII век Българска държава — славяни и прабългари — идват на Балканския полуостров с различен по характер военен бит.
Както всички славяни, така и нашите прадеди — южните славяни — във време на война са били пехотинци. Обратно, типични представители на степните народи, прабългарите били конници. Единствени източници на сведения за военното дело на южните славяни са византийските хроники. Към тях обаче трябва да се подхожда предпазливо и критично, защото авторите пишат от позицията на враждебността и с презрение към „варварите“. Независимо от това, те ни дават известни данни, от които можем да направим изводи за въоръжението на славянските племена, завоювали полуострова.
На първо място внимателното им изучаване позволява да се даде отговор на въпроса „имали ли са славяните конница, или не?“ Някои сведения на стари автори за наличието на коне в славянската войска са дали основание да се предполага, че такава е имало. Против това обаче говорят съобщенията на Теофан за бягството на славянски вожд върху неоседлан кон (не е възможно да се води ефикасен бой без седло и стремена) и на Теофилакт Симоката, който изрично пише ,,славянските конници при сражение скачали от конете и се сражавали пеш“. Това показва, че славяните не са имали конница в истинския смисъл на думата, тъй като конят бил използван само като транспортно средство.
Съкровшцето от Наги Cент Миклош — изображение на старобългарски тежковъоръжен конник върху една от каните
В „Стратегикона“ на Псевдо-Маврикий (края на VI — началото на VII век) е отбелязано: „. . .славяните са въоръжени всеки с две малки копия, някои от тях — и с щитове — яки, но трудно преносими. Употребяват и малки стрели, намазани със силна отрова. .
От своя страна, Прокопий Кесарийски твърди: ,,…славяните са въоръжени с малки щитове и копия, без ризници. . .“
Между двамата автори има явно противоречие по въпроса за щитовете. Обяснението му се крие в друг един византийски текст — съобщението на Йоан Ефески. Той пише, че до влизането си в контакт с византийците, славяните имали само къси копия, а по-късно се въоръжили по византийски образец. Явно, Псевдо-Маврикий отразява преходен етап на въоръжение при славяните — когато те започват да обогатяват своя традиционен арсенал със заети от постоянния си противник — византийците.
Любопитно е да се отбележи, че буквално същото нещо е станало няколко века по-рано, но с германските пленена, когато те влизат в допир с Рии. Тяхното традиционно оръжие било късото копие — т. н. „асагаи“, което служело както за хвърляне, така и за ръкопашен бой. Но постепенно те усвоили цялото римско въоръжение.
Ако се върнем към сведенията на посочените вече византийски автори, не може да не ни направи впечатление, че те никъде не говорят за мечове като част от славянското въоръжение. От друга страна, в отговора си до аварите един славянски вожд казва: ,,….те няма да се покорят, докато има война и мечове…“ На пръв поглед това може да се приеме като пряко указание, че мечът бил масово оръжие при славяните, също както и при римляните и византийците. Обаче археологическите находки досега не са потвърдили това предположение. Като се има предвид доказаното единство на раннославянските култури, може спокойно да се прибегне до аналогии с други типично славянски страни, например Русия. Изследванията на руски учени са довели до извода, че на руска почва мечът се появява като нов елемент в славянската материална култура едва в последната четвърт от първото хилядолетие на нашата ера. Различията в случая могат да се отнасят само до по-ранното или по-късното възприемане от славянските народи на това чуждо по произход оръжие. По всяка вероятност в края на VI и първата половина на VII век мечът при славяните е имал само случайна поява. Отново въз основа на изследвания в Русия е установено отдавна, че мечът се намира само в богати погребения, следователно той е по-скоро социален, отколкото етнически белег. Както и да стои въпросът с мечовете, многобройни са сведенията, че в първата половина на VII век славяните по нашите земи достигнали много високо за времето си равнище на развитие на военната техника. В изключително богатия исторически извор за военното дело на южните славяни, познат като ,,Чудесата на Св. Димитър Солунски’*, анонимният автор пише: ,,….те (славяните) вече бяха приготвили обсадни машини, железни овни и грамадни каменометни оръдия, така наречените костенурки.. . каменометните машини…“, и продължава: ,,… стрелците им със стрелите си създаваха впечатление, че се сипе зимен сняг.. . външната стена (на крепостта) се разклащаше безброй пъти от удари с топори и брадви.“
В същото съчинение намираме и подробно описание на каменометните машини: ,,…те бяха четириъгълни, с по-широки основи, завършващи с по-тясна част, на която имаше поставени твърде дебели цилиндри с железни краища и върху тях бяха поставени дървени греди. .. които, като се издигнат, хвърлят големи и много камъни, така че kито земята, нито човешките постройки могат да издържат техните попадения…“ От всичко това се вижда, че славянската войска в началото на VII век вече е добре организирана военна сила.
Военната сила на прабългарите била конницата. Първи сведения за тяхното оръжие имаме от около 480 година от нашата ера Според Маврикий, по онова време въоръжението им се състояло от броня, меч, лък и дълго копие, а по време на бой често носели и две копия. Веднага прави впечатление споменаването на меч, броня и дълго копие — явно става дума за тежка бронирана кавалерия, която нанася първи мощен таранен удар със своите дълги копия — пики, след което започва ръкопашна схватка. А в нея решаващо значение има умението на добре обучените бойци да си служат изкусно с меча.
В следващите 70—80 години българите многократно нахлуват във византийските провинции. Въпреки това сведенията за тяхното въоръжение, които намираме у византийските автори, не са изобилни. Теофан съобщава накратко, че българите използвали мечове и аркани (разпространена у степните народи примка за хвърляне). Друго съобщение намираме пак в „Чудесата на Св. Димитрий Солунски“. Според него: „… конниците (на българо-аварската войска) облечени в желязо, се появиха от всички страни…“ И по- нататък: „— самият хаган, заедно с друго множество българи и гореизброени племена. .. връхлетя… на града… гражданите видяха несравнимото с нищо множество варвари, цялото обковано с желязо, високо издигащите се до небето каменометни машини. .. други подготвяха костенурки от плет и кожи, трети — стемобитни машини и колела, други — огромни дървени кули, превишаващи височината на стените. По тях стояха напълно въоръжени младежи и други готови да забиват тъй наречените железни колове… други придвижваха стълби на колела, други пък движеха запалителни уреди…“
Някои по-ранни автори са смятали, че в българската войска копията били предназначени за хвърляне. Това схващане е изградено в резултат от некритичното използване на изворовия и от части — на иконографския материал. Например, един от аргументите, използвани от привържениците на тази теза, било изображението на хана-победител върху една от каните на съкровището от Наг Сент-Миклош. Там конникът носи на рамо масивно, но доста късо колие, което може да бъде интерпретирано като метателно поради малката си дължина. Това, че колието е изобразено късо, има много просто обяснение — то е резултат от стремежа да бъде спазено композиционното единство в декорацията на каната. Там, където фактологическата действителност не влиза в конфликт с естетическата норма, тя била предавана вярно — флагчето, дебелината на копието, ризницата, шлема и т. н.
Какво ни сочи конкретният археологически материал? В Плиска е намерен връх от колие — четириръб, с почти конусообразна форма и дължина 26 сантиметра. Друг подобен, дълъг 29,5 сантиметра, е намерен край Нови пазар. Отворът, в който се поставяла дръжката, има диаметър 3,5 сантиметра. Още по-убедите- лен е намереният в Преславско връх с дължина 38 сантиметра. Явно е, че колие с толкова масивен и тежък връх не е предназначено за хвърляне. Допълнителен аргумент за това е и внушителната дебелина на дръжките. В световната историческа литература копията от този вид са известни лед името „номадски тип“.
Безспорно, българите са използвали и лека конница, за която е характерно по-слабото защитно въоръжение — кожени брони с пришити метални пластини и кожени или плъстени шлемове. Като средство за бой от разстояние, освен използувания и от тежката конница лък, те прилагали и по-леки метателни копия. Арканът вероятно бил предимно тяхно въоръжение.
Интерес представлява използуваният от българите сложно-съставен лък. Във връзка с него са създадени (волно или неволно) много легенди: за неговата уникалност, за тройното му превъзходство над византийския, уж потвърдено от някакви експерименти на неизвестен чуждестранен институт, и т. н. Истината е, че българите наистина са използвали едни от най-съвършените известни форми на съставния рефлексен лък, но той бил познат на почти всички номадски народи, не бил чужд и на някои части от византийската армия. Стрелбата с такъв лък изисхва изключително умение и постоянни упражнение. Лъв VI Философ (X век) пише: „Българите обръщат голямо внимание на стрелбата с лък и се упражняват да стрелят от конете си.“ В зависимост от предназначението били използвани различни, най-разнообразни стрели.
Много интересно е защитното въоръжение на прабългарите: както вече видяхме, още първите съобщения отбелязват масовото използване на железни ризници и шлемове. Трябва да обърнем особено внимание на факта, че в общо взето оскъдните писмени сведения навсякъде изрично се подчертава наличието на такова защитно облекло. Това не е случайно — ранните византийски автори били много силно впечатлени от факта, че тяхната собствена страна — една от най-могъщите и богати империи, които познавал тогавашният свят — все още не можела да въоръжи цялата си армия с метални брони, а често продължавала да използва наследените от римската практика кожени. Докато новият противник, „варварите“ (!), постигнали онова, което било невъзможно за войниците на империята.
В по-късно време писмените сведения за броните се увеличават — Псевдо-Маврикий също говори за ризниците на българите. Освен това той съобщава, че и конете на знатните българи също били отчасти защитени с плъстена броня или железни нагръдници и наколенници. Византийският патриарх Никифор пък е оставил съобщение за извършен през 712 година набег на тежка бронирана българска конница към Константинопол.
Теофан ни известява, че в 813 година Крум изпратил в Тракия „… 30 хилядна конница, цялата облечена в желязо.“ Определението „цялата“ не е само метафора на автора. В действителност българският конник бил покрит с желязо от главата до петите. Защитното облекло включвало и панталони от плетена броня, които покривали целите крака. На ръцете си носел ръкавици с дълги предпазни маншети, усилени с метални пластини. Очевидно тази броня била твърде тежка (15 и повече килограма). Тя била обличана непосредствено преди сражение, а по време на поход се носела в специална торба или сандъче на гърба на коня.
Преди да се занимаем с въпроса какви точно са били тези български брони, заслужава да обърнем внимание на самия факт на тяхното масово присъствие. То убедително говори за две неща: че българската държава е имала устойчива икономика и много добре организирано държавно устройство, които позволявали тези изключително скъпи предмети на военния бит да се произвеждат в грамадни количества. И второ — българите били изкусни майстори в обработката на металите, защото такива количества защитно въоръжение не биха могли да бъдат доставени само по търговски път.
Какви били всъщност тези брони? Иконографските източници и археологическите находки говорят, че били използувани главно ризници, изплетени от хиляди малки халки. Някои от тях имали двойна плетка. Успоредно с тях е прилаган и по-тежкият тип люспести ризници — върху кожа или плат се прикрепвали с нитове малки железни пластини, подредени като рибени люспи. Голям брой такива пластини с по четири отвора за закрепване към основата са намерени при археологически проучвания в района на Преслав.
След основаването на българската държава двата етнически компонента вливат в едно общо цяло своите типични военни методи и организация и към X век армията на Средновековна България вече представлява хармонично единство между конница, пехота и специални инженерни части. Следвайки общата тенденция в развитието на европейското военно дело, леката конница постепенно започнала да изчезва от кадровата българска армия и по време на Втората българска държава нейните функции са поети от кумани и наемници-татари. Все през Втората българска държава (пак в рамките на общите европейски тенденции) мечовете стават по-дълги и по-тежки, а в XIV век към личното въоръжение се появяват два нови предмета — боздуган и арбалет. Археологическите находки в Царевец говорят, че по това време част от царската гвардия възприела тежките правоъгълни щитове с метално покритие по западен образец.
Както видяхме от самото начало, нашите прадеди са владеели цялата позната през Средновековието военна инженерна техника. Имаме много потвърждения (писмени и археологически), че тяхното военноинженерно изкуство останало на завидна висота и след образуването на Българската държава В съчинението на „Скриптор инцертус“ („Неизвестният автор“) са изброени военните машини и приспособления, които хан Крум подготвил за проектирания поход срещу Цариград. Споменава се за „хелеополи“ (градопревземачи — подвижни обсадни кули), преогромни метателни машини, трибали и петраболи, „коританки“ — специални защитни съоръжения за атакуващата пехота, стълби, „шарове“ (кръгли камъни за метателните машини), „овни“ (тарани за разбиване на стени), стрелометни и каменометни машини и… огнеметни машини! Специално ще отбележим, че под „огнеметни машини“ хронистът явно разбира „сифоните“ за изхвърляне на прочутия „гръцки огън“ — сведения за използването му имаме както от времето на Първата, така и на Втората българска държава. Особено показателен в това отношение е фактът, че в своите „Съвети и поучения“ Кекавмен споменава като нещо съвсем обикновено използването и приготвянето на „гръцки огън“ от българите по време на обсадата на Мореа.
Никола Даскалов, Григори Костандиев
Вашият коментар