Първият български фотоапарат Еделвайс – НАЙ-СЕТНЕ РАЗКРИТ!
В Sandacite.BG Ви изнасяме тайните на Пъвия български фотоапарат Еделвайс!
Само преди половин век да си направиш снимка на морето е било нещо не толкова обичайно. Фотографията е била поле на любителите, които имат средства за това скъпо хоби, но най-вече за тези, които са истински професионалисти. Днес малките помнещи очи на камерите се намират в джоба на почти всеки, винаги са ни подръка за нов кадър, удобно съхранен в телефона. Без подготовка можем само за миг да направим десетки снимки или да си спретнем приличен портрет.
В миналото обаче нещата не са стояли толкова лесно. През втората половина на ХХ век се появява Първият български фотоапарат, който, макар и с кратка история, остава запомнен с нежното име Еделвайс и малкия си бакелитов образ.
Той е малък и удобен, но на пазара излизат едва няколко хиляди бройки. Досега над него витаеха какви ли не митове, но ние успяхме да разкрием истината. Слушайте сега!
Еделвайс спада към фотоапаратите, жаргонно наричани сапунерки заради малките им размери. Едно от разпространените мнения, обикалящи из Мрежата, твърди, че започва да се произвежда в „Учтехпром“ – Плевен, след 1947 г. Но явно в това твърдение има някаква грешка, защото през 1947 г. национализацията на едрата собственост все още не е извършена и държавно предприятие „Учтехпром“ не съществува. Може обаче в тази легенда да се съдържа частица истина и да се има предвид, че „Еделвайс“е произведен в завода за оптико-механични уреди „Ломоносов“ в Плевен. Това трябваше да се провери… Но се оказва, че и той също е основан доста по-късно и никъде в данните за него няма информация за производството на фотоапарат.
Повратният момент в издирването настана, когато се сдобихме със самия експонат. На корпуса ясно се забелязва релефната емблема ЗКМ, което значи, че „Еделвайс“ е производство на известния по-късно Завод за киномашини и киносъоръжения в София, произвеждал и легендарните киномашини като „Славянка“.
Предприятието е създадено през 1956 г., затова е логично фотоапаратът да се е появил през втората половина на 50-те.
Заводът за киномашини в София е основан, за да произвежда кинопрожекционната техника, нужна за все no-увеличаващия се брой кинозали в България. По това време филми се започват да се прожектират освен в големите киносалони, в училищата, в читалища и салони. Увеличаването на местата, къде- то могат да се гледат филми, и съоръжаването им с техника се нарича кинефикация. За добра кинефикация са нужни разнообразни киномашини. Затова още през 50-те години ЗКМ пуска няколко модела за зали с различен брой зрители – от „Славянка“ за 200 – 250 места, до големите „Балкан“ и „Родина“, предвидени за големи киносалони с 600+ места.
Прожектираните образователните филми имат главно научнопопулярен и документален характер, те допълват преподаваните уроци. За да се увеличи гледаемостта им, в завода „Ломоносов“ в Плевен започва производството на киномашини за такива учебни филми – серията „Плевен“.
Потърсихме документите от дейността на Киномашинния завод и бяхме искрено щастливи, когато пред нас се озова голяма картонена кутия с няколко дебели папки, потънали в прахоляк. Явно от доста отдавна никуой не беше поръчвал точно тези документи, но за мен те представляваха съкровище. Отворихме и започнахме да се ровим… Изведнъж попаднахме на производствените планове за 1958 г. и 1959 г., според които е предвидено от поточната линия да слизат по 3000 броя Еделвайса годишно! През 1961 г. броят произведени апарати се увеличава, поне според отчетите за изработената продукция през тази година. След това вече не се говори за „Еделвайс“, а само за киномашини… Но на нас и това ни стига. Загадката е разкрита – вече знаем не само къде е правен първият български фотоапарат, но и приблизително колко еделвайса са произвеждани за година. Никъде, за съжаление, не се споменава името на конструктора му.
ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ФОТОАПАРАТ
Нека обаче разгледаме отблизо малкия фотоапарат. „Еделвайс“ е средноформатен и има бакелитов корпус. Работи, разбира се, с филм на ролка. Откъм двете страни е закачен каиш за удобно носене на врата, а отдолу има отвор, ако е нужно апаратът да се постави на статив. Врътката отгоре най-вляво е за лентопревъртащия механизъм – с нея движите филма в апарата, което обаче можете да правите само в едната посока. Но колцина от нас помнят този важен момент, в който на ръка трябваше да навием лентата, преди да можем да направим следващия кадър?
До механизма за навиване е и прозорчето, през което виждаме какво снимаме. Визьорът е важен за начина, по който ще кадрираме, но този на „Еделвайс“ не притежава никаква оптика. Най-вдясно е сребристото „чопче“ (спусъкът) – с него запечатваме видяното.
Обективът на „Еделвайс“ е несменяем и съдържа една двойноизпъкнала стъклена леща. За да правите снимки, трябва първо да го изтеглите, защото иначе спусъкът не може да натисне лостчето, което отваря затвора. Обективът не се върти, т.е. апаратът е с фиксирано фокусно разстояние – „гледа“ ясно обекти от няколко метра до… безкрайност. Скоростта на затвора също е фиксирана – 1/30 от секундата.
Като стана дума за затвора на обектива, при него има две настройки, означени с М и В. Ако сте на М, блендата се отваря и затваря автоматично. При В затворът се отваря при натискане на спусъка и се затваря при неговото отпускане.
Знаем за съществуването на два модела „Еделвайс“. Разликата между тях е в блендата. Но нека първо обясним какво означава това. Блендата (или апертурата) е важен механизъм при фотоапаратите, регулиращ количеството светлина, което навлиза през обектива. Тя и Затворът на обектива определят какъв светлинен поток ще попадне върху светлочувствителния филм. Благодарение на нея лентата на апарата не се осветява прекалено или пък не получаваме кадър, запечатал непрогледен мрак.
Ако фотоапаратът има само една бленда, трябва много внимателно да се подбира филмът, с който се снима, защото имаме по-малка възможност за лавиране по отношение на светлината. При повече опции за настройка на блендата и скоростта бихме могли да снимаме с една и съща лента при различна осветеност, тъй като имаме възможности да я регулираме и да достигнем т.нар. правилна експонация – точното количество светлина за най-добра снимка. Но ако имаме само една бленда и една скорост, няма как да влияем и ще трябва да сменяме филма според външните условия, което затруднява работата.
Тук с Първия български фотоапарат виждаме сниман демонтираният днес паметник ,,1300 години България“ пред НДК.
При единия модел „Еделвайс“ блендата е само една (него виждате на първата снимка в статията), а при другия все пак са две – f/11 и f/16:
(Снимките на този модел са на нашия приятел Павел Белчев.)
Те обаче не са реализирани с обичайните движещи се ламели, а са просто два сменящи се отвора. По- голямото число означава по-затврена бленда и по-малко светлина, достигаща до фотографския филм.
Апаратът работи с ролфилм тип 120. На тази лента се разполагат снимки с формат б х 4,5 см и 6 х 6 см. При снимането трябва да изберем дали да заснемаме по-малко снимки, но по-големи като размер, или по- малки, но повече. За да снимате в 6 х 4,5 например, трябва да свалите задния капак на апарата и да сложите допълнителна метална приставка, която е ограничител на кадъра:
Поглеждайки „Еделвайс“ откъм гърба, ще забележите две малки стъклени отворчета с надписи 6 х 4,5 и 6 х 6 – те са там, за да можете да видите на кой номер снимка сте в момента. Защото на филма има нанесена номерация на кадрите, за да можете да следите колко остават.
Въпросният заден капак всъщност се сваля само като дръпнете надолу пластинките, които държат каиша. Отвътре можете да видите някои детайли – например ролката за филма, която е дървена с метални капачки отстрани. Капакът обаче се демонтира доста лесно и не е ясно как ще успее да предпази фотоапарата от случайно отваряне откъм гърба или от осветяване на филма.
ПРОМИШЛЕНОСТ С ЕСТЕТИКА
Следващата страница от историята на българската фототехника идва през 1964 г., когато Завод „Оптикоелектрон“, Панагюрище, поръчва на Центъра по промишлена естетика да изработи идеен проект на фотоапарат за бъдещо производство. С това се заема доайенът на българския промишлен дизайн Добролюб Пешин. Той създава атрактивния външен вид на фотоапарат „Рефлекс“, който по-късно се сдобива и с макет, изработен в „Оптикоелектрон“. Камерата обаче никога не влиза в серийно производство.
В днешно време „Еделвайс“ все още се намира, макар и рядко. Малко след излизането му на пазара се увеличава вносът главно на съветски фотоапарати и нашето производство е спряно, а заводът се заема с други неща. Ако се съди по простото му устройство и евтина изработка, „Еделвайс“ е сред достъпните апарати през 50-те и началото на 60-те години, но тогава повечето любители на фотографията са „въоръжени“ най-вече със съветски устройства.
Явно на България не й е съдено да бъде сила във фототехниката. Но ето че научихме важното за първия български фотоапарат – една неособено гръмка, но все пак любопитна страна от историята на нашата инженерна мисъл. Старите фотоапарати в наше време са като радиата, часовниците и другите технически достижения на миналия век – и до днес привличат хората и си имат верни фенове, които ги обичат и колекционират. Те усърдно поддържат и използват старите камери и пазят както самите тях, така и историята им.
Статията е публикувана от автора за първи път в сп. Осем, бр. 12-2019.
Comment (1)
BRAVO, OT KIDE MOGA DA GO KUPA