Противотежести за асансьори
Как се изчисляват и монтират противотежести за асансьори? Сега в Сандъците – Sandacite ще Ви обясним!
За да се уравновесят теглото на кабината и част от полезния товар с цел да се облекчи работата на електромотора и се намали разходът на електрическата енергия, се употребяват специални противотежести, окачени на другия край на носещите кабината въжета. Теглото на тези противотежести се определя по формулата
G теж = G каб + (0,4 : 0,5) G тов
където G каб е собственото тегло на кабината в кг;
G тов —теглото на полезния товар (товароспособност на асансьорната уредба) в кг.
Противотежестите за асансьори се правят най-често от чугунени блокове, еднакви по размери и тегло, обхванати в обща желязна рамка, на която са закрепени плъзгачните обувки, с които цялата противотежест се плъзга по специалните за противотежестта направляващи шини. На повечето в момента действащи асансьори по жилищните блокове, за да се постигне известна икономия на желязото, блоковете на противотежестта се правят и от стоманобетон, при което размерите на блоковете се съответно увеличават. Това се прави, за да се постигне същото тегло на общата противотежест. Блоковете се правят обикновено с дебелина 50 мм за малките кухненски и сервизни асансьори, 100—120 мм за пътнически и товарни с товар до 1000 кг и 200—300 мм за големите товарни асансьори. Общата височина на цялата противотежест заедно с рамката не бива да надвишава височината на кабината.
При асансьорни уредби с голяма повдигателна височина — 50 м и нагоре — носещите въжета при спускане на кабината в долните етажи получават такава голяма дължина, че тяхното собствено тегло значително увеличава теглото на кабината и напълно нарушава постигнатото чрез противотежестите уравновесяване. В такъв случай под кабината и под противотежестта се окачват уравновесяващи въжета, равни по тегло на носещите въжета. В долния .край на шахтата уравновесяващите въжета се прекарват през направляваща ролка, на която понякога се окачва известна тежест за по-голямо опъване на въжетата.
Окачването на кабината и противотежестите на асансьора става по различен начин. Най-често употребяваното окачване, което се прилага при по-малки асансьори, е окачването направо от двете страни на двигателната шайба (фиг. 2):
При кабини с по- големи размери или при по-големи шахти окачването на противотежестите не може да стане направо на другия край на двигателната шайба, а се използува по-малка отводна ролка. Понякога подобна отводна ролка се употребява независимо от размерите на шахтата, за да се намали износването на въжетата. При някои конструкции както кабината, така и противотежестта не се окачват направо на въжетата, а посредством ролки (фиг. 3):
При по-големи тежести с цел да се получи по-голямо сцепление между въжетата и двигателната шайба употребява се и контраролка с двойно обхващане на шайбата и ролката от въжетата (фиг. 4):
На фиг. 5 е показано окачване при употребата и на уравновесяващи въжета:
Вашият коментар