Повредата не е във вашия телевизор!
Повредата не е във вашия телевизор!
Днешната публикация ще ни върне директно 40 и кусур години назад. Нейната тема е качеството на българските телевизори от онзи период и по-точно – кои са най-честите повреди в тях, как се решават, как се търсят виновните и какво се прави в случаи на масови повреди на един и същ модел телевизори. Сигурни сме, че ще Ви бъде интересно. Приятно четене!
,,Много по-смело си взех жена, отколкото телевизор. Знаете защо — телевизорът по-рано показва капризите си. Един техник, като го въртя-въртя по масата, хвърли му капака и отсече:
— Такива апарати в завода дават като наказание на най калпавите работници!
Това е лъжа. В Слаботоковия завод Климент Ворошилов няма калпави работници. В такова реномирано предприятие с дългогодишни традиции и опит професионалното отношение към работата — прецизността, техническият прогрес и високото качество — характеризират заводския почерк.
Истина е обаче и това, че от „двойката“ дълго не можеха да се отърват. Не че конструкциите бяха лоши или параметрите на изделието не отговаряха на съвременните изисквания за телевизора, не! Само заради многото рекламации е така. Като че ли под бича на някакво проклятие тъй добрите в завода апарати скоро започват да дефектират, често даже без да дочакат купувачите си. Това е потвърдила и една най-случайна проверка, направена в складовете на окръжно стопанско предприятие „Търговия на едро“ в Търговище: имало всичко 780 телевизора, произведени във „Ворошилов“ и 135 от тях не работели. А тази проверка не е единствената. И не е изключение.
В търсене на достойния отговор
С друг такъв случай не мога да се похваля — да кажа на директор, че идвам при него, защото предприятието има много рекламации, и той да ми каже „Добре дошъл!“ Затова се заклех да внимавам. А Иван Михайлов, заместник-директорът по техническите въпроси на завода, ме покани приветливо на масата и макар че телефоните му даваха толкова възможности да се измъкне, той не използва нито една.
— Знаете ли колко бе обиден колективът на тази „двойка“ — започна той. — Защото е по наследство: заради рекламациите за „Мизия“ и „Мургаш“, които тогава се компрометираха и ги спряхме. Сега се съдим с кюстендилския завод и той ще плати загубите — над 300 000 лева ни струват техните интегрални схеми! Но моралните загуби кой ще ни плати, престижа?
Това било преди няколко години. Прехвърлили производството на интегралните схеми от Ботевград в Кюстендил и станало чудо: пристигали нормални схеми, входящият контрол не засичал никакви дефекти, монтирали ги, апаратът работел добре и първите осемнайсет часа. че и цялото денонощие… Разписвали паспортите на телевизорите и ги предавали на търговията, без да подозират дори, че съвсем скоро звукът ще почне да „гьгне“ и качеството на приемането въобще ще се влоши. Клиентите започнали походите си към сервизите, сервизите надали вой, вестниците се чудели какво да правят с получените писма на отчаяните зрители… Измерили пак току-що получените схеми нормални! Но отделили няколко настрани — след време дефектите се проявили от стареенето. Наложило се да спрат работа — страшно сътресение за завода! — и бързо да разпратят рейдови бригади от специалисти по всички окръзи. Оттогава се гледа с подозрение на „Ворошилов“.
Най-достойният отговор в такъв случай е: чувствително да се подобри качеството на новите изделия. Затова Слаботоковият завод е едно от тринадесетте предприятия, които от ноември 1976 пробно внедриха комплексната система за управление на качеството. На всички работници и низови ръководители обясни ли, че това вече е борба за високо качество върху основата на стандартизацията. Не на определен норматив-инструкция трябва да отговаря изделието и отделните му възли, а на стандартизационен документ, който има значението на закон и неизпълнението му се на казва съответно по закон! Засега в завода са утвърдени 30 такива „закона–и по тях експериментално се работи още от юли 1976.
— Аз съм главен отговорник по внедряването на тая система и затова доста почетох съветска литература — усмихна се Иван Михайлов. — Мисля, че вече я познавам добре и затова ще споделя мнение за няколко недостатъка в приложението й у нас. Първият е, че тя почива на стимула ..добра работа — високо заплащане“, а на практика това може да се приложи само за производствениците — как тога ва ще спечелим и конструктора за това високо качество? Можем само да го накажем с понижение, но заплатата му е еднаква и ако работи добре, и ако само отчита работа. А в Съветския съюз се дава и премия за качествена работа, има предвидено специално „перо“. Второ: високото качество не зависи само от р ботника, защото и той все повече е зависим от апаратурата. А нашата е морално остаряла, че и се поврежда лесно. Докато я оправи, се на трупва много продукция, която после същите хора трябва да окачествят за много по малко време. Това значи, че самото внедряване на системата изисква известни капитални вложения. Трети проблем, който дано нн тормози само на този етап, е, че сме кооперирани е петдесет предприятия и ако те не ни дават качествени материали, нашето качество също пропада. Поне техният изходящ контрол трябва да работи по нашата система…
Иван Михайлов се оправи набързо с побеснелия вече телефон и продължи:
— И оше едно — тази система се внедрява само в заводите-производители, а институтите остават настрана. Как ще произвеждаш качествено, ако изделието не е „направено“ още в техническата документация?! Имахме една голяма разправия с нашите „София 11“: сбъркали нещо в документацията, ние се запасихме с материали и се подготвихме за работа, а те тогава се сетиха да нанасят промени…
Като говорим за качество, ние разбираме оная съвкупност от свойства на изделието, които задоволяват определена потребност на определен етап от време и при определени разходи. Прецизността вече е, както се казва, „повече от необходима“ — разговаряме с Леонид Петрински, заместник-началник на отдела за технически контрол в завода. Правилно сте забелязали, че пред името му няма „инж.“ — той е завършил математика. И задачата му е математическа — пресмята вероятността да се случи повреда в телевизора ни примерно за 1500 часа работа. Наш човек — нашите интереси защищава! И престижа на завода! Върху вратата на лабораторията му има само една дума — „Надеждност“. Затова я намерих трудно от натъпканите из коридорите телевизори — сякаш цялата администрация се бе зазидала зад тях. Те са „таблото“ за преизпълнение на плана — наднорменото търговците не вземат, защото и без това складовете им са препълнени /въпреки „новите цени“ от това лято/.
— Ами като хората гледат още „Оперите“ и „Кристалите“! — докривя му на Петрински. — Ние и на транзистори минахме, и на интегрални схеми, а те се греят още на ламповите…
Около него тихо бучаха трийсетина телевизора с по една нерешена „кръстословица“ на екрана. Всеки ден оттук „изписват“ най-старите пет, а на тяхно място вземат нови случайни „пациенти“. Цяла седмица, по 18 часа напрекъсната работа в денонощието, при максимално напрежение и максимално допустима температура — така най-бързо излизат дефектите. Това е оперативна проверка, която Петрински провежда непрекъснато /свръх задължителните две ежегодни/ за средно време на безотказна работа. Защото качеството наистина е проблем, а отделът трябва да помогне.
Ако някога сте обичали една работа истински и се гордеете с професията си, ще разберете Леонид Петрински. Слабите токове са били най-силната му младежка мечта и даже университетът не го е разубедил. Започнал в за вода като настройчик на радиоприемници — всичките радиошкафове на „Ворошилов“ са „одухотворени“ от него! После работил към отдела на птавния конструктор в бригада „Модели, мостри и експонати“, където се правели прототипите на новите изделия. Ех, какво време е било — хвърли апарата през прозореца и той пак ше проработи! И че сега не е съвсем така, му тежи. Хванал се стъпка по стъпка да изследва защо толкова добри телевизори скоро вече не са чак толкова добри. И тогава извел „теоремата“: щом изискванията за качеството на градивните елементи са по-малки от изискванията за качеството на изделието, в което са включени, тс високите изисквания към цялото изделие са фантасмагория! Казано на прост език, това приблизително означава, че ако строиш кораб с гнили дъски, по-вероятно е да идеш при рибите, отколкото на другия бряг. А доказателството? Преписал Петрински изискванията за средно време на безотказна работа поотделно за всички, вложени в телевизора, градивни елементи: според средноевропейските значения за тяхната надеждност и според нормите за нашите производства. Шапката му хвръкнала — за нашите кондензатори например изискванията били около 100 пъти по-ниски, за транзисторите ни – 200 пъти! Хубаво е, че ги правят по-добри поне, иначе, като изчислил надеждността на телевизора с градивни елементи според средноевропейските изисквания, излязло, че с повече от двайсет пъти апаратът надскачал вероятната си теоретическа надеждност с елементи по нашите изисквания. А и телевизорите трябва да са на световно ниво. Нещо повече — „София 21“ претендира за „К“…
Сега вече разбираме Михайлов — петдесет предприятия отговарят за качеството на едно с изделие и едно предприятие страда даже само ( поради некоректността, посредствеността или безотговорността на петдесет други. Затова, когато държим за професионализъм в работата и с него свързваме „световното ниво“, трябва да си даваме сметка, че това е комплексен проблем и само с напъните на отделни пред- £ приятия много не ще постигнем. Рекламация та приравнява — за нея 50 е равно на едно. И обратното“.
Христо Буковски, сп. Отечество 23-1976.
Вашият коментар