Мотоциклет с кош и как се управлява
Вижте тази статийка от Сандъците – Sandacite, в която Ви обясняваме особеностите на мотоциклета с кош!
Управлението на мотоциклет с кош в някои отношения е еднакво с това на обикновен мотоциклет, а от друга страна, е съвсем различно. По отношение на работата и действията с органите за управление и контролните уреди управлението на двата вида мотоциклети е почти еднакво. Поради по-голямата тежест на мотоциклета с кош при потегляне и при превключване на възходящи скорости е необходимо да се дава повече газ, защото ускорението на мотоциклета става по-бавно. Също така, вследствие по-голямата му тежест, спирането на мотоциклет с кош е по-трудно и спирачното разстояние е по-голямо. Общо взето обаче, действията с органите за управление са едни и същи.
Що се отнася до начините за пазене на равновесие, в двата вида мотоциклети има принципна разлика. Това се отразява и върху начина на управление на мотоциклета с кош.
Мотоциклетистите, които не са управлявали мотоциклет с кош и не са свикнали с управлението му, защото са карали само единичен мотоциклет, правят много характерна грешка при първото си качване на мотоциклет с кош: при завиване те наклоняват тялото си в посоката на завоя, което е вредно и пречи на правилното вземане на завоя.
Друго характерно за управлението на мотоциклет с кош е, че от коша в кормилото на мотоциклета се чувстват тласъци и удари, особено при неравен терен. За избягването им е необходимо демпферът на кормилото да бъде затегнат повече, отколкото при единичен мотоциклет.
Особено внимателно трябва да става завиването надясно с мотоциклетите с кош (десен кош). Поради това, че центърът на тежестта се намира доста наляво, то вследствие центробежната сила (която при обикновен мотоциклет се уравновесява с наклоняване на мотоциклета и мотоциклетиста към страната на завоя) може да се предизвика преобръщане на мотоциклета с кош. За да се предотврати това, необходимо е десните завои да се правят по-внимателно и с по-малка скорост, особено когато кошът е по-лек. С цел да се създаде равномерно натоварване (преместване центъра на тежестта по- наляво към геометричния център) винаги когато се пътува с мотоциклет с кош, пътникът (вторият човек) трябва да сяда в коша, а не на задното седло.
При завой наляво мотоциклет с десен кош е по-устойчив.
Когато мотоциклетистът пътува по неравен, силно пресечен терен с мотоциклет с кош, трябва движението да става така, че кошът да е винаги в по-ниската страна, защото така мотоциклетът е по-устойчив и стабилен.
Когато се пътува с мотоциклет с кош по шосе и в населено място, мотоциклетистът трябва да се съобразява с ширината на коша и да осигурява необходимата дистанция и пространство за преминаването му.
Когато трябва да се завие в обратна посока на тясно място, трябва да се правят винаги десни завои, за които е необходимо по-малко място, защото кошът остава от вътрешната страна.
При оставяне на мотоциклет с кош на наклонено място не бива да се забравя да се подпре с камък или дърво срещу евентуално произволно тръгване по наклона.
А ето и една друга статийка, която ще Ви запознае с едно хитроумно приспособление за мотоциклет:
Литература:
Георгиев, Димитър Хр., Тимчев, Григор. Наръчник на мотоциклетиста /. 2. прераб. и доп. изд.. София :, Медицина и физкултура,, 1958., 292 с. :
Напетов, Витомир П., Тимчев, Григор К., Гайдаров, Симеон Н.. Учебник за мотоциклетиста /. 2. прераб. и доп. изд.. София :, Медицина и физкултура,, 1959., 344 с., 1 л. ил. :
Златарев, Пантелей, Гайдаров, Симеон Василев. Наръчник на мотоциклетиста /. София :, Техника,, 1962.
Вашият коментар