Лъкът и стрелата в Първото българско царство
Лъкът и стрелата в Първото българско царство
Всяко историческо изследване цели да възстанови един факт, действие или събитие, да се доближи най-плътно до онова, което е било в действителност. Археологическото изследване има същата цел, но вече по отношение на бита — материалната и духовната култура, изкуството. Твърде често изследванията на историята и археологията взаимно си влияят или по-точно — взаимно се преплитат, допълват се, за да се получи по-ясна картина за всичко онова, което е съградило историята на Отечеството.
Оръдията на труда и оръжията винаги са представлявали интерес за науката. Една част от тях, направени изцяло или почти изцяло от метал, се намират при археологически разкопки доста запазени и тогава е сравнително лесно да се възстанови не само предишния им вид, но и да се обясни тяхната функция. Други обаче, направени от нетраен материал, не оставят или са оставили малко следи от своето съществувание. Сред тях са лъкът и стрелата.
Историческите извори, които съобщават данни за употребата им във военния и мирновременни бит на Средновековието, са сравнително многобройни. Но тези, които се отнасят пряко към първите векове от съществуването на българската държава, са само два. Първият е старобългарско религиозно повествувание, наречено „Чудото на Свети Георги с българина“. В един от пасажите му българинът разказва зв своите перипетии във войната с угрите (маджарите) по следния начин: „Тогава затъна предния десен крак на коня и се счупи, а моята дружина избяга далече от мене. Наблизо имаше горичка и долина. Аз опънах лъка и като държах стрелите в ръка, побягнах“.
Вторият извор е съчинението ма византийския поет Йоан Геометър, съвременник ма император Василий ІІ Българоубиец, който горчиво оплаква поражението на византийската армия:
„Никога не бих казал дори слънцето да изчезне, че мизийските стрели са по-силни от аезонските копия“
В прабългарските надписи на каменни колони, които дават списъци от въоръжението в държавни складове, поверени на военоначалници с различен ранг, се говори само за предпазно въоръжение — шлемове и ризници. Това подсказва за собственост с обществен характер върху предпазното въоръжение, докато нападателните оръжия — копието, мечът, брадвата, лъкът и стрелата са лични. Те се пазели а дома на всеки боец и с тях той се явявал във войската. Изглежда за тях става дума в четиридесети от отговорите на папа Николай до княз Борис, че българите проверявали „всички оръжия“, коне и вещи, които са необходими за сражение и оня, у когото се окажат немарливо приготвени, се наказва със смърт.
Обърнем ли се към археологическите находки, ще се окаже, че също няма достатъчно данни за лъковете и стрелите през ранното Средновековие. От различни старобългарски обекти са познати кестени пластинки — средни и крайни, които могат да бъдат съставна част от два типа лъкове. Но кой от тях представят тези пластинки? За щастие, запазили са се изображения от епохата на Първото българско царство, по които може да се определи формата на българските лъкове.
Вае фондохраимлищата на Археологически музей в София се пази малък модел на лък от бронз, който по средата на тетивата си има пет лик за окачване. Той е намерен в Луковитско и несъмнено се датира от ранното Средновековие Моделът представя лък с равномерно извита дъга на ръкохватката и стрела с ромбовиден силует на върха, в който може да се познае както три ръбим ,,аварски“ тип, така и листовидния връх, употребяван векове наред. Лъкове с равномерно извита дъга на ръкохватката са изобразени на старобългарските графитни рисунки върху камък; такива лъкове представят ловенето от многократно коментираните старобългарски знаци. Според класификацията на руския учен А. М. Хазанов това е близкоизточният рефлексен лък, направен от различни сортове дърво и кестени пластинки. Тези лъкове от дълбока древност се употребяват а целия средиземноморски културен кръг. Технологията им обаче предлага много варианти — в ловенето случаи кестени пластинки въобще не били употребявани. Тъй като краищата и средата на лъка трябвало да бъдат твърди, а рамената — гъвкави, се използувало съответно твърдо или гъвкаво дърво.
1 Двата типа лъкове, използвани в Средновековна България през VІІ-Х век – близкоизточният и „хунският“
2 Бронзов модел на лък и стрела от Луковитсо
3 Рунически надпис от Мурфатлар (Румъния) със знак „лък и стрела“
4 Знаци „лък и стрела“ от Плиска
5 Графитни рисунки от Преслав. Човекът държи лъка в дясната ръка, което показва, че той не стреля, а извършва иякакво друго действие с него. Вероятно тока е изображение на шаман по време на обряд
6 Началото на надписа на колобъра Чепа със знака „лък и стрела“
7 Алтайски омгон — изображение на бял шаман, който държи в ръката си модел на лък и стрела
На графитните сцени се среща и втори тип лък, който се различава от близкоизточния по-плавно вдадената си навътре ръкохватка. Макар че изображенията са твърде схематични, не е трудно да се разпознае в тях тъй нареченият „хунски“ тип лък. Той също бил направен от различни сортове дърво, но го подсилвали със сухожилия и в повечето случаи — облагали с костен и пластинки. Ако съдим по находките от кестени пластинки в прабългарските археологически паметници на територията на Южна Русия, находките у нас са именно от такива лъкове. В сравнение с близкоизточните лъкове те имали по-голяма дължина и подобрени рефлективни качества. Въведени били на въоръжение у степните народи при появата на тежковъоръжените персийски войници, наречени катафрактарии. Стрелата с тесен, но масивен триръб връх, изстреляна с такъв лък, в много случаи пробивала съединителните звена на пластинчатите ризници на катафрактариите.
Но въпросът за използването на лъка и стрелата в Първото българско царство има и друга страна. Става дума за традиционното за първобитните (в широкия симисъп на думата) народи религиозно значение на оръдията на труда и оръжията. Вече е добре обосновано с факти становището, че още от ерата на патриархата в езическите религии съществуват вярвания, според които почти всичко направено от човека за облекчаване на бита и труда, е получило магическа стойност. Повечето археологически паметници, от които могат да се определят различните типове рамносредновековни български лъкове, са се появили във връзка с подобни вярвания и обряди.
Да се върнем към бронзовия модел на лък и стрела от Луковит. Петликът за окачване показва, че той бил нанизан на нишка или пришит към дреха — значи е бил амулет, който предпазвал собственика си от болести, зли духове и т. н. Обикновено амулетите осъществявали връзка с някакво божество. За лъка и стрелата многобройни паралели показват (колкого и чудно да е това) връзка с древно женено божество, което се наричало У май и ое смитало за покровител на децата. В тюркския епос Умай много често се среща като катун (,,ха- туи“) т. е. съпруга на великия бог Тенгри- хан.
Вярванията в лъка и стрелата имат и друга страна:
те са първото и основно оръдие на шаманския култ и дори предшествуват дайрето. С лък шаманът пускал стрели срещу злите духове, по звука на тетивата гадаел бъдещето и т. н. На шаманските дайрета от Бурятия до XIX век били изрисувани лъкове. Почти същия бронзов модел лък като този от Луковитско е пришит на планински онгон’ от Алтай, който изобразява духът на т. н. „бял шаман“.
Графичните изображения на лъкове и стрели са много важни за изясняване значението на тези предмети в езическата религия. Със сигурност може да се твърди, че никои сцени представляват шамански обреди и там лъкът в ръцете на човека има особено значение и смисъл на култово оръдие. Други сцени показват военни или лоени епизоди и така лъкът и стрелата като оръжие влизат в общия магически смисъл на сцената, направена, за да се постигне успех в определеното начинание.
Най-многобройни са отделните изображения на лък и стрела — повече от сто в различни варианти. Те имат три значения, които взаимно се преплитат и за повечето знаци не е ясно какъв точно смисъл носят. Едни от тях инат безспорно рунически характер и дори ги срещаме като буквени съчетания. Други са знаци за родова принадлежност в тюркската традиция на прабългарите, а трети имат чисто магическа (опазваща) стойност и те вероятно са май-многобройни. Несъмнено е също, че родовият и магическият смисъл на знаците най-често се сливат.
За да стане ясно сложното многообразие на тези тълкувания, ще приведен един пример. Известен е надписът, който хай Маламир поставил в памет на своя приближен Челпа: „Каза ювиги Маламир. Чепа богатор боилът беше колобър и храненик на архонта (хана). Той се разболя и умря. Това се постави за негов спомен.“ Пред надписа каменоделецът е врязал знак „лък и стрела“. В надписа не се споменава, както е традицията, родът на починалия аристократ и веднага възниква мисълта дали този знак не е родовият белег на Чела От друга страна обаче, длъжността на Чепа — колобър — подсказва още едно решение. Известният български учен проф. Веселин Бешевлиев е установил, че тази длъжност има военно-религиозен характер. Предвид определената със сигурност връзка на лъка и стрелата с шаманизма, знакът пред надписа на Чела може и да бележи това му служебно положение. След приемане на християнството езическите вярвания не отмрели веднага, а някои от тях даже трайно се враснали в новата религия. Редица белези на езическата традиция се появявали и в християнска обстановка, но смисълът им започнал дз се забравя или получавал друго звучене. Така знаци лък и стрела били начертавани през X и дори в началото иа XI век, но едва ли някой им придавал стария смисъл. От тук ще предположим, че вярата в магическата стойност на лъка и стрелата загубила първоначалния си характер, но идеята, че те имат своя особена вътрешна сила, останала.
Проф. Станислав Станилов
Вашият коментар