Какво провали Завода за тежко машиностроене в Радомир
Вижте в Sandacite.BG статия за Завода за тежко машиностроене в Радомир!
Чували ли сте за легендарния Завод за тежко машиностроене в Радомир, известен още и като ,,завода за заводи“? Не може да не сте! Наричан и Комбинат ,,Червена могила“, ЗТМ Радомир е огромно машиностроително предприятие, чийто строеж е започнат в началото на 80-те г.- и така и не е напълно завършен към 1990 г.
Коренът на идеята за този завод е още в средата на 70-те години, а първата копка е направена лично от Тодор Живков през декември 1976 г. Планирано е да бъде създаден заедно с японската компания „Кобе стийл“, която трябва да предостави производствената технология, на базата на неин аналогичен неин завод, да управлява ЗТМ 5 години и да организира износа (срещу конвертируема валута на продукция за 200 – 300 милиона долара годишно), тъй като планираният капацитет на завода далеч надхвърля потреблението в България. Със своя мащаб и неясна рентабилност проектът предизвиква възраженията на Министерството на финансите, Министерството на строителството и БНБ, но въпреки това реализацията му започва поради силния натиск ,,отгоре“.
Първите производствени мощности започнат работа през 1985 г. Малко след това обаче се случва фаул, който предвещава краха – контактите с ,,Кобе стийл“ са прекратени заради оказан натиск от СССР, като вероятно и под негово давление е започнат опит за съвместно производство с Машиностроителния завод в Новокраматорск – за съжаление останал неуспешен.
През цялото това време Заводът за тежко машиностроене е произвел немалко продукция, в него са работели японски машини, а в съседния Перник са живеели над 30 японски инженери. Ето спомените на един наш редовен потребител, Chap Chaprazov, който е работил в ЗТМ: ,,Бил съм там 1983 – 6. Да, много от оборудването беше уникално, част от ,,Кобе стийл“. Уникален комбинат. На голямата преса на ,,Кобе стийл“ се ковяха валове за подводници и кораби за целия СИВ. Манипулаторът вдигаше от специалната термична (c подгряваща) пещ детайли с тегло до 150 т, нагрeти на точно необходимата за изковаване температура, и ги въртеше под огромния чук (преса) с точност десетки микрони. В ръчен и компютърен режим. Имаше уникални майстори ковачи (твърде неточно), които правеха чудеса. Бяха работили в Япония, някои над година. Японците ги гледаха като шашнати, когато правеха разни експерименти. Имаше цял цех с борверг машини – най модерната в оня момент металорежеща машина. И много други“.
По разчети от началото на 90-те години, в завода са инвестирани 1,4 милиарда лева, почти изцяло от преки инвестиции или кредити от държавния бюджет или БНБ. В същото време, общият обем на произведената за 1980 – 1990 година продукция е за едва 602 милиона лева, като основната част от капацитета на предприятието остава неизползван – през 1989 година натоварването на производствените мощности е 12,5 %, а през 1990 година – 5,8 %. Заводът работи на планирана загуба, покривана с държавни дотации, надхвърлящи половината от стойността на произведената продукция, и към 1991 г. се оказва във фактически фалит – не само не може да обслужва кредитите си, но и няма средства за изплащане на заплати.
Именно в тези кошмарни за ЗТМ Радомир месеци и години ще Ви отведем днес. Долният репортаж препечатваме от бр. 10 – 1990 на сп. ,,Общество и право“. Той прави моментна снимка на затъващото предприятие, а от текста ще разберете и различни подробности и фактология около опитите за измъкване от тежкото положение, които са много малко известни.
,,Огньове. Един. Втори. Трети… В средата на цеховете. Работници безмълвно протягат ръце към топлината. Заплатите им са над 700 лева. Бе вече пролетта на 1990 г., но времето беше студено. В огромните цехове на радомирския Комбинат за тежко машиностроене (за да ги обиколиш, и то е кола, ще ти отнеме цял ден) огромните машини бяха мъртви.
През миналата година тук е изработена продукция седем пъти по-малко от утвърдената е производствената програма и два пъти по-малко от планираната, а дотациите са към 100 милиона. Не е изпълнен в срок нито един договор със западна фирма.
Всички, с които разговарях за феномена ЗТМ Радомир, независимо от различията във възгледите си по основни въпроси: от този, дали ни е нужен, до този — тук ли му е мястото; от този — да го замразим и преглътнем загубите или да го оживим на всяка цена, бяха единодушни в едно: тук, в никому неизвестното зад граница Радомирско поле, на площ от 1600 декара са събрани най- добрите машини в света.
Днес, в началото на 90-те години, огромните пространства, приютили най- добрите машини, внушават безнадеждност. Нещо като гробница, в която почиват спомените за скъпи покойници. Нашите ръце, нашите мозъци не бяха в състояние да им вдъхнат живот. Да ги накарат да произвеждат.
* * *
Че затъваме в тресавище, става ясно още преди да се пререже лентата. Спомнете си „спасяващия“ вариант от 1982 — 1983 г.: военното производство, което така и не произведе нещо. Пробват се и други варианти.
Инж. Цоко Димитров: „На 27.XII.1985 г. ме извика министърът на машиностроенето О. Дойнов и ми каза, че сутринта в Политбюро са взели решение ЗТМ да се обедини с още няколко завода и аз да стана генерален директор. Видях, че заводът нямаше реална програма, за да произвежда. Имаше залежали поръчки, нямаше конструктивна и технологическа документация… От година на година положението ставаше все по-лошо“.
Инж. Георги Велички: „Първата грешка е на Иван Попов (министър на машиностроенето по времето, когато е взето решение на Политбюро за изграждане на ЗТМ), който каза, че ще правим завода без руснаците. Те се засегнаха и три години не говориха с нас на тази тема. Проектантите от „Машпроект“ — Пловдив нямаха опит, това ни измъчи, загубихме много време, след всяка кавга се оплакваха на Дража Вълчева.
Втората грешка е на Тончо Чакъров и Огнян Дойнов: те не оцениха, че инвестиционното машиностроене е сложно нещо, решиха, че в нашия Институт за тежко машиностроене ще измислим всички машини, които трябва да произвеждаме, не се подготвиха кадри.
Третата грешка е на Борис Манов — ЗТМ остана без обещаните от него висококвалифицирани работници. Аз 17 пъти съм започвал на гола поляна и знам, че най-важното и най-трудното нещо е да се събере колектив, да се сработи. Тук бяха накачени ръководство над ръководство, на четири нива. През последните години ръководителите развратиха работниците, създадоха омраза между тях и себе си, страхуват се да слязат в цеховете“.
Инж. Тошо Белмустаков, ръководител на секция в института: „Често съм мислил защо този супермодерен завод не може да произведе нищо като хората. И стигнах до извода, че има два феномена: на „изгодния брак“ и на „изгодния провал“. Какво разбирам под феномена „изгоден брак“? Навсякъде в цивилизацията този, който произведе брак, се санкционира. А у нас — се награждава. Например, ако продадсм една машина в чужбина и там тя се развали, пращаме наши майстори, за да я оправят. Така те вместо по 800 лева на месец печелят по 800 долара. А под „изгоден провал“ — струва ми се, че някои договори се провалят съзнателно, за да се провали ръководството. Така седящите на по-долното стъпало се изкачват по-бързо на горното. Борбата за власт тук е ужасяваща. Зависимостта на учения от администратора също. Построихме уникален завод и после прозряхме, че той е по-високо от интелекта ни, че управлението му не е по нашите сили, по силите на СИВ — също“.
„Мощностите надхвърлят националните ни възможности за ефективното им натоварване — мисли и инж. Цоко Димитров. — В трети страни можем да излезем само ако се сдружим с чужда фирма с извоювано име… Но западните фирми не познават нашите условия. Нещо повече — те са им непонятни. Западният бизнесмен не може да си представи, че ще отиде на пазара и няма да може да си купи например метал, че ще има ограничения на енергията, че трудът у нас не е стока. ЗТМ може да бъде ефективен само ако оборудва цели заводи или обекти. Но за това трябва опит. А за опита трябват и време, и помощ“.
Пръв се опитва да разкъса този омагьосан кръг инж. Георги Георгиев, човекът с особени заслуги за построяването на това социалистическо чудо. Той е бил десет години генерален директор на инвеститорската дирекция, а после — изпълняващ длъжността генерален директор на фирмата: „Подготвихме договор за консултация с японската фирма „Кобе стийл“ — до края на 1992 г. продукцията ни трябваше да доближи един милиард. Те шяха да поемат цялото ръководство, да организират производство- го, да ни дадат документация за изделия, щяхме да им платим е продукция. Те много трудно решават да се хванат е нещо, но приемат ли — отказване няма, пък и познават нашите безобразия. С две думи: бяха съгласни да закачат нашия вагон към техния влак и така да потеглим към света. Договора подписахме на 9.IV.1986 година. След седмица председателят на стопанския съвет О. Дойнов ми каза да пратя телекс, че се отказваме. Така пропуснахме първия си шанс“.
Наистина необяснимо е, защо след като за ЗТМ са изхарчени 60 милиона долара, сега се спестяват 6 — 7, които биха накарали похарчените да заработят? И след като от този момент нататък, неизвестно къде, сме похарчили 6—7 милиарда! А валутната комисия при Министерския съвет, коя го не е дала разрешение да се сключи договорът с „Кобе стийл“, в същото време е разрешила да се сключи друг договор: срещу 17 милиона долара ЗТМ купува още едно, този път световно чудо: обработващ център, който може да обработи детайли с височина на 4-етажна сграда и с тегло до 400 тона! Причината да не сме видели това чудо в действие е не само че още няма такъв детайл, а и че поради неговата уникалност то се монтира и настройва вече трета година. Поне да можехме да го обявим за събрат на Висящите градини или на Хсопсовата пирамида, за да се изплати от входните билети на любопитните туристи…
От Цоко Димитров, генерален директор по онова време, научаваме подробности от задкулиситс: „Група съветски специалисти разбраха, чс подготвяме договор с Япония, това беше и шансът ни, подаде се информация по друга линия до СССР, скоро се образува международното обединение с Новокраматорск, Рижков беше дошъл, той е бил директор на Новокраматорския комбинат, с Георги Атанасов сключиха договора. На много високо ниво сс действаше — директорът на Новокраматорск беше приет от Тодор Живков“.
След като знаем днешното положение, трябва да повярваме на експерта Ради Багрянов: „От брака между две болни икономики не може да се роди здраво дете“. А дали да не повярваме и на инж. Белмустаков: „Ако бяхме заработили с японците по японски, още тогава, и то на наша територия, щеше да се докаже предимството на тяхната система“.
И нямаше да може да се докаже способността на нашата дори от диаманти да произвеждаме пепел.
* * *
И така, построеният „завод за заводи“ първо произведе за собствена употреба кранове и друго сложно оборудване. По-после успя да направи отделни машини като трошачките, модел 1930 година. Сега е в състояние да прави само отделни детайли…
Ето още един резултат, за който по- рядко мислим: тъй като всички пари, отпуснати на машиностроенето в петилетката, посветена на него, бяха погълнати от радомирския гигант, останалите заводи отложиха реконструкцията и модернизацията си. Тъй като на всички други отрасли — металургията, строителството, циментодобива, химията, беше обещано пълно и наше преоборудва- нс, и те изостанаха. Днес Девня е още по-грохнала, димитровградските заводи и Марица-изток — също…
* * *
Появи се надежда за спасение. Тя се казваше „Роланд Бергер“.
Инж. Г. Георгиев: „Спряхме се на „Роланд Бергер“, защото те разработват структурата на европейския пазар за 1992 г. и в това видяхме нашия шанс да участвуваме в интеграцията. Те щяха да изработят структурата на управление, маркетинг овото проучване, да осигурят коопер^мия с „Манссман“, с „Круп“ и други водещи фирми. Щяха да направят и система за трудова мотивация на работниците.
Мнозина се уплашиха от тестуването на специалистите, което щеше да е прецизно и повсеместно — сега и да ставаш за работа, и да не ставаш, вземаш заплата. Три пъти насрочвахме подписването на договора, бяхме ангажирали и директора на мюнхенската банка, те ни отпуснаха заем, който щяхме да изплащаме с продукцията си. И все отлагахме. Накрая възложиха на Минчо Йовчев да реши въпроса. Малко по-късно получих заповед за уволнение“.
Впрочем ръководителите на ЗТМ Радомир, се сменят често, през 1—2 години. Интересно е с какъв ли ентусиазъм започва всеки следващ, след като се досеща колко ще е мандатът му! Но така пък не се вижда основното: че виновен за неподвижността на гиганта не е толкова отделният ръководител, а системата, в която е принуден да работи.
* * *
С новото ръководство идва, дано, и новият късмет. Новият генерален директор инж. Тасков тръгва обаче по стария път. само че се опитва да го измине с други фирми: „Аз предпочитам „Фьост Алпинс“ да ни консултира на базата на дългосрочен договор и да ни подготви евентуално да й станем партньори. Най- важното сега е да ни вземат на буксир и да ни изведат в дълбоките води на пазара.“
Но кой? И на каква цена? Консултантът на „Фьост Алпине“ беше българинът Николай Янакиев, който в края на м. г. ни съветваше да си помогнем сами, а в средата на тази промени становището си: „Положението на Радомир е отчайващо, но не безнадеждно. Аз предлагам да купя част от мощностите — стоманодобивните, металургичните, ко- вашко-пресовите“.
Досещате се на каква цена. На цената, на която се разпродава всяко фалирало предприятие. На безценица.
Променя становището си във времето и г-н Шпоо, директор на „Интерсервиз“, представителството за експорт на ЗТМ във ФРГ. В средата на миналата година той смяташе, че „Роланд Бергер“ е големият ни шанс. С негова помощ през 1989 г. бяха сключени договори със западни фирми за над 12 милиона марки, като цената е била дъмпинго- ва и по-ниска от себестойността. За неизпълнението на договорите според него е виновна истинската „подстрекателска кампания“ срещу Радомир след 10 ноември, стачките. Това доведе до огромни проблеми при реализирането и доставката на поръчките за 1989 г., до огромни смущения в контактите с клиентите от ФРГ, така че сключването на нови сделки стана почти невъзможно!
Бяха нарушени и блокирани също така и договорите за коопериране, сключени с моето посредничество между Радомир и различни партньори от ФРГ („Манссман“, „Круп“, „Тисен“, „Зим- пелкамп“ и др.) и сега е почти невъзможно да се постигне положително развитие на контактите между Радомир и партньорите от ФРГ. Моето убеждение е, че Радомир се нуждае спешно и в най- близко бъдеще от един голям и опитен западен партньор, готов да стабилизира веднага финансовото положение в Радомир като „главен акционер“ с капитал 40—50 млн. долара.
Смятам, че „Роланд Бергер“ вече не е актуален.
Известно е, че от скоро време са създадени дипломатически отношения между България и Южна Корея. На 16 май 1990 г. проведох разговори с ръководството на „Радомир метал“ с цел да се интензивират контактите с южнокорейския концерн „Самсунг“ в Сеул. Тази фирма гьрси крупен партньор от Европа, който е в състояние:
- да отвори вратите за САМСУНГ към европейския пазар;
- да произвежда за САМСУНГ.
„Радомир метал“ има най-добрите предпоставки за това. При това в Радомир биха могли да се използуват висококвалифицирани специалисти от САМСУНГ, а също така да се приложи неговата организация и по този начин да се постигне бързо и положително развитие на Радомир.“
* * *
Фирми… Фирми… Фирми… Не е ясен обаче критерият, по който ще се определя обвързването с коя от тях ще ни донесе най-голяма полза, сътрудничеството с коя от тях ще е най-изгодно. И това няма да стане ясно, преди да направим така, както се прави в целия цивилизован свят: да се обяви търг — било за консултантски услуги, било за привличане на инвестиции. Възможен изход е акционерните фирми.
Но не е възможно това да стане, преди да създадем търгово и инвестиционно законодателство, нещо, което липсва само в осем страни на света. Преди да създадем солидни законодателни гаранции за собствеността.
Защото сега нашата страна е не само с обрулена икономика. Тя е с икономика без законодателна охрана. И надали някой разумен и авторитетен бизнесмен би вложил капитали в такъв разграден двор. Но сигурно е, че някой друг би могъл да се възползва от това.“
––
Автор: Гергина Банкова
Вашият коментар