Електрониката в България – вчера, днес и утре
Електрониката в България – вчера, днес и утре
През 1990 г. списание Електротехника и електроника (бившето Електропромишленост и приборостроене) започва рубриката ,,Мнения“. Задачата й е ,,специалистите да могат да излагат свободно своите лични оценки и анализи на постиженията и на причините за допуснатите през изминалите години грешки“. Публикуват се предложения за бъдещи дейности в областта на електрониката в България, както и критични материали.
Тук поместваме първата статия в тази рубрика – на ст. н. с. к. т. н. инж. Тотю Вълев. – публикувана в броя от септември 1990 г.
,,Желая да взема отношение по един основен проблем на нашия стопански живот днес — икономическата реформа и нейното отражение в електрониката. Гледната ми точка е определена от това, че от много години участвам в иновационния процес на този отрасъл. Много от съжденията ми важат в голяма степен и за цялата ни промишленост, но най-вече — за машиностроенето.
В областта на електрониката България завоюва водеща позиция сред социалистическите страни.
През 1989 г. износът от този отрасъл за страните в СИВ възлиза на около 3 млрд. лв., което представлява 25% от целия ни износ за СИВ- Развитието на отрасъла до такива мащаби бе продиктувано от редица причини, най-важната от които бе компенсирането на вноса от Съветския съюз на нефт, стомана, въглища, съоръжения за енергетиката и др. Въпреки това развитието на електрониката особено през тази година не може да се определи по друг начин освен като „кризисно“. Производството рязко спадна.
Считам, че освен общовалидните причини за кризисното състояние на всички отрасли на промишлеността в нашата страна, каквито са досегашният политически режим и свързаните с това извращения в управлението на икономиката, както и блокирането на нашия най-голям пазар — съветския, поради преустройството му, има определени грешки в развитието на електрониката, които са породени от неправилно избрана стратегия и тактика — главно поради липса на достатъчна компетентност в ръководството на различните равнища.Те трябва да се преодолеят, ако искаме да развиваме една модерна европейска държава.
Нека накратко си припомним основните етапи, през конто премина развитието на електрониката в България. Както е известно, Сталинската система фетишизираше преимущественото развитие на средствата за производство. Към 60-те години, когато нашето селско стопанство бе достигнало максималното си развитие и се задъхваше в стремежа си да постигне по-голяма ефективност, Съветската страна отказа да преразгледа (повиши) външнотърговските цени на селскостопанската и хранително-вкусовата продукция в СИВ, поради което у нас се лансира идеята за бързо и експлозивно развитие на машиностроенето и изчислителната техника. Отчитайки стратегическата перспектива на изчислителната техника и възползвайки се от договореностите със СССР за доставки на елементна база, у нас започна мащабно строителство на заводи за производство на изчислителна техника — едно типично екстензивно развитие на промишлеността.
Процесът бе облагодетелстван от това, че в машиностроенето и електрониката (изчислителната техника) съвременните изделия изискваха повече интелектуален (инженерен) потенциал, който през 60-те години бе вече създаден в излишък от образователната система, и сравнително по-ниски организационни способности, присъщи на едросерийното производство на промишлени стоки.
В а бяха събрани — отчасти директивно, отчасти по собствено желание, отличните студенти на няколко випуска на ВУЗ от редица специалности. Това създаде предпоставки за високо интелектуално и професионално равнище на кадрите, заети в подотрасъла. Не липсваше и младежки ентусиазъм. Съветската икономика вече бе схваната от дълбоката йерархична структура и не можеше да реагира достатъчно бързо на новостите, което бс използвано от нас.
Българската изчислителна техника до 1986 г. показваше винаги най-съвременното ниво в СИВ.
Така подотрасълът, силно печеливш още от самото си създаване, продължаваше своето екстензивно развитие.
Това развитие бе облагодетелствано и от факта, че тоталитарната система у нас позволяваше да не се спазват ред международни споразумения и най вече това за авторското право, което създаде предпоставки за бързо внедряване и печеливша реализация на съветския пазар на ред „копирани“ от западните страни изделия.
Но както при всяко екстензивно развитие на определена човешка дейност се стигна до „разреждане на качеството“. Най-напред това се почувства сред кадрите. В условията на тоталитарния режим бяха издигнати много ръководни кадри без нужните делови качества — най-лошата инвестиция в една промшленост. В повечето случаи това бяха хора, защитили званието „инженер“ в производството,но по-късно това качество се оказа недостатъчно за управление на иновационния, пазарния и всички останали процеси в един такъв сложен комплекс, какъвто е изчислителната техника, а впоследствие и останалите подотрасли на електрониката. Не можем да отречем наличието и на много извънредно кадърни ръководители на всички нива в отрасъла, но по мое убеждение след 1980 г. те вече бяха малцинство. Това доведе до спадане на професионализма и до намаляване на ефективността на електрониката през последните десет години.
Съветската страна се стремеше да задържи най- стратегическото направление — микроелектрониката, да се развива само при нея, а ние да купуваме елементи от нея и да ги връщаме като изделия на изчислителната техника. Такъв подход би бил правилен, ако се знаеше със сигурност, че СССР ще е в състояние да поддържа високия темп на обновление на най-интелектуалните технологии на XX век. Уви! Ограничеността на нашето държавно ръководство и затвореността на системата ни доведоха до заблуда. Грешката бе осъзната и макар със значително закъснение и в нашата страна започна развитието на елементната база. Но това не бе достатъчно, за да може нашата изчислителна техника (а може би и останалата приложна електроника и системотехника, в т. ч. и съобщителната техника) да направи поредната крачка в технологично отношение, тъй като съветската микроелектроника изостана далеч от водещите постижения на западните фирми и Япония. Преломният момент за това бе около 1980 г.
Както е известно, инвестициите в микроелектрониката са огромни и те се изплащат само при развитие на едросерийно производство. За такова производство се изисква много високо равнище на организация, което за нас можеше целево да се поддържа само в един-два подотрасъла — за повече не биха ни стигнали кадри. А както знаем, през този период се развиваха почти всички възможни промишлени отрасли в нашата страна. Същевременно изборът на Ботевград за център на микроелектрониката се оказа фатален. Може да се каже, че това бе една от големите грешки в развитието на електрониката. Единственото място, къдего можеше ефективно да се развива микроелектрониката — „върхът на интелектуалните технологии“, бе София, и то при значително преориентираие на инвестиции и кадри от други подот расли.
Не можем да отминем някои външни фактори, повлияли отрицателно върху развитието на нашата електроника — ембарговото ограничение за внос на съвременни технологии н ноу-хау, митническите ограничения на западните страни на нашите стоки и др.
Великодържавното ръководство на СССР на взаимоотношенията в СИВ попречи да се осъществи едно истинско сътрудничество между страните — членки, при което с обединени усилия и капитали те биха могли да противодействат по- ефективно на ускоряващия се темп на развитие на електрониката в западния свят. Вместо това стремежът бе да се налага планово развитие на определена номенклатура изделия. За целта се организираха непрекъснато съвещания, които се използваха в повечето случаи за международен туризъм. В този момент нашето стопанско ръководство направи следващата голяма грешка, като не прояви достатъчна далновидност и не сключи с подходящ партньор от СИВ дългосрочен договор за коопериране в областта на микроелектрониката.
Една от причините за западането на нашата електроника е икономическата и по-специално търговската политика (преди и сега) на СССР. Преди преустройството ние нямахме достъп до техните крайни потребители (пазар още нямаше) поради синдрома им за секретност и нашата промишленост не получаваше обратна връзка за изделията си. Това силно намали качеството на нашите изделия и постави иновацията им в една неестествена стерилна среда.
В последните години Съветският съюз ни допуска до техния привиден вътрешен пазар, без да ни дава възможност да търгуваме свободно, а ни задължава с огромен брой ограничигелни „разрешения“ да извършваме бартерни сделки, и то само в конкретното министерство, без да можем да получаваме полуфабрикати, стоки за бита, суровини и т. н. Смятам, че такава протекционистична политика е оправдана само в определени граници или когато става за сметка на държавния план на СССР. В повечето случаи нашите партньори, закупуващи продукция на електрониката (машиностроенето), предлагат полуфабрикати, стоки за бита и суровини от техните свръхпланови ресурси, но и такъв износ не се разрешава. В резултат на тази политика се спъва развитие го и на тяхната, и на нашата икономика.
Веднъж разраснал се над оптималните си граници, след 1980 г. отрасъл „Електроника“ започна да получава смущаващи влияния от местен и международен характер и имаше опасност да рухне изведнъж. И тъй като приходите за държавата бяха достатъчно големи и стратегически важни, трябваше да се намери формула за нов подем в подотрасъла.
При решаването на задачата не бе включено международното разделение на труда по вече споменатите причини. Стигна се до решението чрез влагане на най-съвременна елементна база, внесена от западните страни — главно в изделията на изчислителната техника – да се направи нов качествен скок с цел да се запазят обемите и частично печалбата.
Никой не би имал нещо против такава формула, ако нашата страна бе истински отворена към световното стопанство и имаше стабилни приходи в конвертируема валута. Така електрониката стана валутопоглъщаща и силно зависима от валутни постъпления. Самата електроника (и в частност изчислителната техникз) поради историческото си развитие и особено поради тясната си насоченост към съветския пазар не можеше валутно да се самофинансира. В същото време подължаваще инвестиционният процес в микроелектрониката изцяло със западна валута. На всичко отгоре държавното ръководство бе подведено, че огромните мощности на нашата изчислителна техника не са достатъчни за развитието на персоналните микрокомпютри и за това е нужно да се създаде цяло ново стопанско обединение в гр. Правец с изцяло ново технологично оборудване, също внос от западните страни. Спекулираше се с тезата за пълния монополизъм на ДСО ИЗОТ, която макар и вярна, не оправдаваше точно това решение. Тези огромни валутни разходи наред с всички останали в цялата ни икономика, разбира се, допринесоха за стопанския крах и на държавата, и на електрониката, което не мога да не квалифицирам като стопанска авантюра за вкарване на страната ни в неизбежен валутен дълг.
Всеки от опонентите ми би ме попитал „Какво бихте направили Вие, за да не се допусне това състояние?“. Ще отговаря, макар отговорът ми да се съдържа във вече посочените факти.
Не бих разширявал електрониката в размери, по-гслеми от стратегически планираните на етап 1975 г., като в никакъв случай не бих развивал заводите в Правец и Горна малина.
Не бих развивал микроелектроника в Ботевград, а само в София, като същевременно бих изнесъл много други производства от София.
Не бих реорганизирал ИЗОТ и не бих закрил ДСО „Приборостроене“.
Не бих концентрирал толкова много инвестиции в ЗЗУ — Ст. Загора, както и не бих им дал възможност за пълна самостоятелност, преди там да е изградена една стабилна инфраструктура на научно обслужване.
Бих създал нова форма на стимулиране на иновациите в електрониката с въвеждане на „инженерни бюра“ по подобие на „архитектурните бюра“, конто да извършват предимно развойна и инженерингова дейност.
Бих развил силно контактите си със западни фирми, дори при неизгодни икономически условия, само и само, за да внеса съвременни форми на управление, съвременна организация на производството и не на последно място, за да създам достатъчно връзки в съвременния свят за контакти, обучение, за известност на промишлеността ни.
Докъде стигнахме на практика днес? Производството в целия отрасъл е вече редуцирано почти наполовина главно поради липса на валута за внос на суровини, материали и електронни елементи. Нов инвестиционен процес поради липса на валута също не може да се очаква. Свободен пазар в СССР и в останалите страни на СИВ още няма. За износ на електроника в западните страни не може да се мисли в сериозни мащаби. В същото време в страната ни се извършва политическо и стопанско преустройство, което все още не дава благоприятен климат за ново развитие на промишлеността. Чуват се и призиви за закриване на отрасъла и фетишизиранне па изключителната роля на селското стопанство и туризма.
Считам, че от всяка ситуация има разумен изход, който сме длъжни да намерим. Предлагам следните мерки за излизане от тежкото положение:
1. Предвид наличието на огромния научно-технически потенциал в областта на електрониката и информатиката в нашата страна, както и наличието на доста голяма мрежа от заводи в същия отрасъл, той не трябва в никакъв случай да се пренебрегва в стратегията на стопанството на нашата страна. Преди всичко електрониката трябва да се интегрира в едно хармонично взаимносвързано стопанство на страната ни и със световните пазари и производители. Да се спре необоснованото фетишизиране на единственото развитие на селското стопанство, леката промишленост и туризма. По-правилно е да се търси разумна пропорция на развитие между горните три и останалите отрасли чрез данъчни облекчения за първите. Промишлените отрасли не трябва да се потискат особено, ако те са били силно развити. Пазарното стопанство трябва да определи тяхното бъдеще и да регулира създалите се диспропорции по отношение на отделните подотрасли както в инвестиционната, така и в кадровата и в пазарната политика. Електрониката като отрасъл на всяка съвременна държава не може да бъде игнорирана в стратегически план, а напротив — трябва да се стимулира според възможностите на бюджета и да се приватизира.
- Стратегията в отрасъл „Електроника“ на настоящия етап на икономическото ни развитие не трябва да се реализира от няколко крупни държавни фирми. Напротив, тук в най-голяма степен и най-бързо трябва да се извърши приватизация и първично раздробяване. Защо? Защото само чрез раздържавяването и раздробяването на множество по-малки фирми и по предметен, и по функционален признак могат да се издигнат кадърните и инициативните кадри. В този си вид фирмите ще могат ефективно да се преборят в пазарната конкуренция. Според нуждите си те ще се сдружат, но по собствена воля, което, доказано многократно от световната стопанска история, ще доведе отново до окрупняване, но по един здрав и естествен път.
- Спасяването на електрониката и на развитите промишлени отрасли в нашата страна трябва да премине през следните направления:
- спасяване на научно-техническата интелигенция от загиване, респ. от изселване, чрез бързо приватизиране на ведомствените научноизследователски институти;
- частична продажба на търг на акции от наши производствени предприятия на наши и чуждестранни фирми, при което критерият за избор на предприятията се определя от Народното събрание съобразно националната и международната конюнктура, а не дали в момента предприятието е печелившо. или не;
- създаване на антимонополно общо стопанско и данъчно законодателство, осигуряващо бързото развитие на частните производствени предприятия, които в процеса па развитие могат да се оформят като акционерни дружества.
- Раздържавяването на инженерните организации, чиито типични представители са ведомствените научноизследователски институти, трябва да отчита дали основните средства са закупени (натрупани) от финансовите резултати на колектива и съответно са извършени със заем, но са изплатени или са финансирани целево от държавния бюджет. В този смисъл и тук може да има„чисти“ и „нечисти“ пари при раздържавяването, поради което предлагам диференциран подход на раздържавяването:
Когато основните средства са изцяло откупени от икономическите резултати на организациите, те трябва да се предоставят безвъзмездно на служителите им под форма на акции, а в някои случаи и в натура. Разпределението може да става по коефициент, отразяващ продължителността на работа и получаваното възнаграждение. Дяловите части от основните средства могат да бъдат продавани между служителите, като по този начин се оформят една или няколко акцио нерни фирми или дружество. Организационната форма на фирмите да се определя на Събрания на колективите. Напусналите организацията към датата на раздържавяването или преминали в процес на реорганизация на работа в Друга организация, вкл. и тези, издигнати на ръководна длъжност във висшестояща организация,трябва да имат право на участие в разпределението, като би трябвало да получат коригиращ коефициент по скала, която стимулира продължителността на трудовоправните отношения с една организация и санкционира текучеството.
Когато основните средства не са изцяло откупени от икономическите резултати на организациите, за частта, принадлежаща вече на колектива, може да се приложи горната формула. За чисто държавните основни средства трябва да се приложи или търг, или аренда.
- Развитието на електрониката през кризисния период в структурно отношение трябва да допуска съществуването основно на два типа фирми:
- малки фирми (предимно частна и акционерна собственост) за извършване на иновационна и системно-инженерингова дейност, както и пряко свързаните с тях помощни дейности (проучване, маркетинг, реклама, пласмент, сервиз, консултации, обучение и др.);
- средно големи фирми (предимно смесена и акционерна собственост) със завършен технологичен цикъл за производство на печатни платки, елементна база, специализирани възли и детайли и др.;
- средно големи фирми (предимно смесена и акционерна собственост) със завършен технологичен цикъл за производство на крайни изделия на електрониката.
Забележка: Класификацията за големината на фирмите е условна, т. е. малка фирма е с до 1000 заети служители, средна с до 10 000, а голяма — с над 10 000.
- Не трябва да се поставят законови пречки пред естественото сдружаване на по-малки фирми в по-големи — целящи спечелване на конкурентната борбз с чужди фирми-гиганти, при което Народното събрание да допуска в обосновани случаи нарушаване на вътрешното антимонополно законодателство. Не трябва да забравяме ролята на фирми-монополисти, като PHILIPS например, за стопанството на техните страни.
Вярно е, че в света на електрониката основните научнс-технически постижения са извършени в големите фирми и съответно в големи техни институти с достатъчно големи инвестиции. Поради това се чуват гласове за запазване на големите ведомствени институти. Но вярно е и това, че в нашите научноизследователски институти 2/3 от състава не е продуктивен на нивото, което ще ни наложи Европа. И ако тези институти не извършат пречистване, те ще загинзт. В същзто време считам, че в уникалния преходен период от тоталитаризъм към свободно стоково стопанство раздържавяването е единственият реален механизъм за пречистване на инженерните организации от неефективни структури и за нагаждането им към световните стандарти.
- По отношение на продуктовата структура на изделията на електрониката е трудно да се даде точна рецепта, тъй като основните потребности на пазарите могат да се изменят съществено по време н след кризисния период. По време на кризисния период нашата страна ще трябва повече да разчита на западни работодатели за оцеляване. Сигурно е, че в страните на Източна Европа пазарна ниша ще имат изделията на електрониката, подпомагащи развитието на активните по време на кризисния период стопански отрасли: селско стопанство, туризъм, лека промишленост.
- Пазарната ориентация трябва да се промени, като се разчита и в бъдеще на съветския пазар, когато той се отвори. Малко нации могат да разчитат (даже и само от чисто психологически аспект) на по-добро отношение на руските си клиенти от това, което те показват като отношение към нас. Този исторически шанс за кадрите в нашата електроника не може да се изпуска. В сисгемно-инженеринговата и представителната си дейност на водещи световни фирми (IBM, DEG, Siemens, ITT и др.) нашите малки фирми няма да имат особена конкуренция в съветската страна. Този факт трябва добре да се използва, тъй като още сега западните фирми проучват и предлагат този бизнес в срещи с наши водещи специалисти.
Постъпила на 7. 6. 1990 г.“
Вашият коментар