В техникума ВИЛХЕЛМ ПИК през 1984 г.
В техникума ВИЛХЕЛМ ПИК през 1984 г.
Историята
,,Всичко започна с една заповед на Министерството на народната просвета от 14 септември 1960 година. Според нея от Образцовия техникум по механотехника бяха отделени специалностите „Двигатели с вътрешно горене“, „Автомобили – експлоатация и ремонт“, „Термични и Водноенергетични съоръжения“ и „Топлинна и хладилна техника“. Началото, както всяко ново дело, беше трудно — сградата на улица „Пиротска“ 177, където бяха настанени първите 18 паралелки на новия техникум, беше строена за общообразователно училище. Трябваше да се извърши огромна работа, да се проявяват изобретателност и находчивост, за да се приспособи тя (поне отчасти) за нуждите на едно специализирано техническо учебно заведение. Спомням си например обикновените класни стаи на първия етаж, превърнати в работилници по шлосерство и стругарство, не съм забравил и импровизираната лаборатория по горивна апаратура и автомобили…
Но ето че дойде 7 декември 1962 година -тогава за първи път разтвори вратите си учебният автосервиз. Замислен отначало като специализирано заведение за поддържане и ремонт само на „Вартбург“ и „Трабант“, той бързо се превърна в най-модерен сервизен център, който „пое“ „Шкода“, „Рено“, „ВАЗ“… И днес в техникума със законна гордост ще ви кажат, че именно от тук (по-точно — от учебно-производствения център за обслужване и ремонт на съветски автомобили) се роди и израсна днешният учебен и сервизен център на „Автоекспорт“ в София.
Успоредно с изграждането и усъвършенстването на материалната база вървеше и процесът на сближаване на обучението с практиката — връзките с тъй наречените „базови предприятия“ ставаха все по-тесни и по-здрави. СО „Мототехника и автосервизи“. Хладилният завод „Антон Иванов“, Стопанският енергиен комбинат в София подадоха ръка на новия техникум, защото правилно разбираха, че по този начин сами допринасят за по-качествената подготовка на бъдещите си кадри със средно техническо образование. Впрочем, традиционните връзки с базовите предприятия през изминалите близо 25 години не само не отслабнаха, а както ще видим — укрепнаха и придобиха нови измерения.
През 1965 година техникумът вече имаше 30 паралелки с приблизително 1000 ученика — цифри, които достатъчно красноречиво говорят за бързия възход. Но ще сбъркате, ако решите, че това беше „върхът“. През учебната 1971/1972 година тук бе открита нова специалност — „Атомна енергетика“, която трябваше да подготви средния кадър за строящата се по онова време АЕЦ край Козлодуй; през 1975 година бяха оформени първите няколко паралелки на СПТУ за подготовка на автомонтьори и шофьори — клас „С“. Бъдещето щеше да покаже, че и двете решения бяха правилни — с Вече богатата си материална бзза и със създадените още по-богати традиции, техникумът беше най-доброто „родно място“ и за двете начинания. Не закъсня и международното признание – традиционните отлични връзки със специалистите от ГДР още в средата на 60-те години прераснаха 8 нова форма на сътрудничество — български ученици прекарват летния си стаж в немски училища и предприятия. Днес техникумът има такива размени с Инженерното училище в Дрезден, с училището по хладилна и топлинна техника в Глаухау, по автотранспорт в полския град Легнице и по енергетика в Ленинград.
Винаги с най-новото!
Такъв е негласният девиз в това училище — и негови привърженици са не само ръководството, учителите, но (поне по наше време, няма нещо, което да показва, че това не е валидно сега) — и учениците. Ето измеренията на новаторството днес:
Електронизацията каза своята властна дума в промишлеността, ето защо бъдещите кадри за тази промишленост трябва да привикнат с електронноизчислителната техника още на ученическия чин. И в техникума бяха създадени електронноизчислителен център и клас, обзаведен с микрокомпютри.
Компютърният клас е и нещо повече. Тук всеки, който е положил достатъчно труд, за да усвои ,,азбуката“ на програмирането, има възможност да използва с пълни шепи големите възможности на електронноизчислителната техника, когато се труди над поредното курсово задание или над дипломната си работа. Разбира се, не е изключена и възможността да се подпомогне бъдещият изобретател (всред възпитаниците на техникума изобретатели и рационализатори съвсем не липсват. Ще припомня само (виж ,.НТ за младежта“, кн. 6/1981 година), че първият носител на наградата ,,Златният интеграл“ — Валентин Георгиев — също е завършил този техникум.)
Специално искам да се спра на възможността електронноизчислителната техника да се използва в самия учебен процес. Вече е изградена система от видеомонитори, с чиято помощ резултатът, получен от компютъра, може да се покаже на екрана във всеки клас. Не е забравена и телевизионната техника — на същите тези монитори могат да се показват различни модели, макети и графики. А плановете за бъдещето са още по-големи — ще бъде създадено централно видеостудио, от което по предварителни заявки ще се предават програми 8 отделните кабинети.
Всичко това са само отделни щрихи от бъдещата картина на цялостно електронизирания техникум. Особено внимание се обръща на многобройните лаборатории и зали за практическа подготовка. Вече се работи над проекта на такава лаборатория по топлотехника. Главните „действащи лица“ тук са проф. Мумджиян от ВМЕИ „Ленин“ и ст.н.с. Димитър Чоторов – преподавател в самия техникум (колко са училищата, които могат да се похвалят, че всред учителите си имат доценти и старши научни сътрудници?!.
Със съдействието на СЕК „София“ се създава нова лаборатория по топлотехника и енергетика — на базата на абонатната станция и на бившата парна централа, задоволявала нуждите на техникума, сега се изгражда електронизиран лабораторен комплекс, включващ и парогенератор-тренажьор, на който (отново с помощта на „електронните помощници“) ще могат да се „разиграват“ най-различни случаи от действителната практика. Тук специално ще отбележа голямата помощ, оказвана от Стопанския енергиен комбинат — и финансова, и с материали, и със специалисти.
С марката на „Вилхелм Пик“
Макар и с голямо закъснение (в началото на учебната 1980—1981 година), строителите предадоха новата сграда на техникума. В този бял дворец на образованието има буквално всичко: чудесно обзаведени лаборатории и кабинети, две аудитории за събрания, лекции и други инициативи, просторен физкултурен салон с плувен басейн, споменатите вече електронноизчислителен център и микрокомпютърен клас, стол, лекарски и зъболекарски кабинети…
Единствено просторният двор дели новата сграда от учебно-производствения корпус. С истинска завист ние, бившите възпитаници на техникума, пристъпваме прага на тези светли, просторни халета, където са разположени сервизите, лабораториите, учебните зали, изпълнени с макети, табла и други учебни помагала… Казвам сервизите, защото наред с прочутият вече всред софийските автомобилисти автосервиз, тук отвори вратите си и сервизът по хладилна техника, който пое грижата за домашните хладилници на столичани — абсорбционни и компресорни, български и вносни. Наистина, тук работят ученици. Но наред с тях са и опитни майстори (трима души от тях са специалисти на ХЗ „Антон Иванов“, командировани в техникума). В скоро време ще влезе в строя и разширение на автосервиза, изградено съвместно със СО „Мототехника“ — в него ще се съсредоточи обслужването на „Вартбург“ и „Трабант“.
„Да не се допускат рекламации“ е желанието на работещите и в двата сервиза. И рекламации наистина няма — тук се трудят истински майстори, които с присъщата за възрожденските им предшественици любов и старание предават своите знания и умения на учениците си — техни бъдещи наследници. И отново достигаме до качеството — този път в обучението. Прави се всичко възможно учениците да получат необходимите знания и умения за качественото изпълнение на всяка отделна операция. Беше създаден методичен кабинет за подготовка на нови дидактични средства и осъвременяване на старите — към него вече работи и специално киностудио, което трябва да произвежда учебни филми, „запечатали“ върху лентата си технологично правилно проведени операции. Помислено е и за интензификацията на обучението — сега се изгражда печатна база, която ще отпечатва плановете на отделните уроци. Те ще се раздават на учениците предварително — така ще се пести време в обучението, а и качеството му несъмнено ще бъде по- високо.
Читателят навярно вече си е създал впечатлението, че за този техникум да се върви в челния фланг на научно-техническия прогрес е традиция. Затова ще добавя само още няколко показателни факта: когато бяха създадени Учебно-производствените комплекси, беше съвсем естествено именно във „Вилхелм Пик“ да се изградят такива звена по подготовката на две от новите широкопрофилни специалности.
И още: през миналата учебна година Министерството на народната просвета постави основите на нов експеримент: в някои училища бяха назначени психолози- специалисти. Засега в Софийски окръг има общо 6 такива училища — пет 8 столицата и едно в Елин-Пелин. Единственият техникум всред тях, разбира се, е „Вилхелм Пик“. Но няма да се спирам по-подробно на дейността на училищния психолог — това е тема на отделен разказ.
В заключение ми се иска специално да се спра на „двигателя“ за цялата тази многостранна дейност — това са преди всичко учителите. Всред тях има хора, които поеха и изпратиха още нашия випуск, завършил през 1965 година. Съгласете се, че близо четвърт век в едно и също училище съвсем не е малко и този факт вече сам по себе си е гаранция за високото ниво на обучението тук. Не случайно повечето от тях са утвърдени автори на учебници и търсени консултанти при съставяне на новите учебни програми. Излишно е да изброявам имената им — вярвам, че те се помнят от всички техни възпитаници. Аз самият неведнъж съм чувал как един мой тогавашен съученик, който сега е технически ръководител на голям столичен автосервиз, обяснява немарливостта или лошо свършената работа на своите подчинени с думите: „Така е, когато човек не е учил при Агура и Димов“. Едва ли може да се намери по-голяма похвала за учителя. А и да се намери, тя пак ще бъде заслужена!
инж. Григори Костандиев
източник: сп. Наука и техника за младежта 8-1984
Вашият коментар