Всичко за българския шах компютър Партньор от 1987 г.!
Опалаа, в Sandacite.BG намерихме и още един български шах компютър – нарича се Партньор!
Ако си спомняте, преди време ви запознахме с ИЗОТ 1042С – първия български електронен шах. Две години след него българската компютърна промишленост произвежда второ такова устройство и днес ще поиграем точно с него. Заповядайте!
Шах компютърът Партньор представлява също електронен шахматист, срещу който да разигравате партии, но разполага с много повече функции в сравнение със своя предшественик. Новият компютърен шах е произведен от софийския Технологичен комбинат Приложни системи под шапката на добре познатото ни СО Програмни продукти и системи.
Първото, което забелязваме при него, е окомплектовката – пристига опакован в специално черно кожено куфарче, което има отделения за всичко – самия електронен шах, фигурите му и захранващия адаптер 220 > 9 волта, който впрочем е същият като на калкулаторите Елка:
Наистина са се постарали да изглежда добре! Размерите на Партньора са 355 х 252 х 14 мм и тежи 860 грама.
Да извадим компютъра и да огледаме игралното поле.
Върху пластмасовата кутия са нанесени 64 шахматни бели и черни квадрата, осем по осем – досущ като в обикновен шах, фигурите пак са бели и черни. Както е в истинските шахматни табла, колоните са разграничени с букви от азбуката, а редовете – с арабски цифри.
Отдолу и вляво от квадратите са индикиращите светодиод:
Вдясно пък са бутоните, като под всеки от тях има надпис:
Какво означават всички тези неща обаче, ще разкажем по-нататък.
Разгледан хардуерно, Партньор е един истински компютър. В него е използван 3-мегахерцовият процесор 65C02 от Western Design Center, който представлява усъвършенствана CMOS версия на популярния 6502 на MOS Technology. RAM-та е 2 кб, а ROM – 16.
Сега да включим електронния шах. :)
Това става, когато включите щепсела на захранващия адаптер (по същество стабилизиран токоизправител) в контакта. Партньорът изсвирва няколко пъти и индикиращият светодиод БЕЛИ започва да мига – компютърът е готов за работа, а първи започват белите фигури.
Компютърът разполага с 9 нива на трудност и 3 при решаване на поставени шахматни задачи. Важно е да знаем, че при всяко включване и изключване на захранването се брои начало на нова игра! Ако ще въвеждате в нея различни условия и режими (с каквито Партньорът разполага доста!), сега е моментът да го направите. Сетне, когато просто натиснете бутона НОВА ИГРА, тя ще започне, обаче въпросните условия и режими ще бъдат запаметени и ще бъдат валидни и при нея. Шах компютърът може да работи неограничено време, така че по всяко време можете да оставите партията, да го зарежете включен и после да я продължите. Трябва да знаем и че докато работи Партньорът, превключвателят М1 на захранването трябва да е на положение 9 V, защото иначе компютърът ще работи нестабилно.
Преди игра фигурите се разполагат в игралното поле по следния начин, стандартен при играта на шах въобще:
А как всъщност да играете с вашия Партньор? Както и при ИЗОТ 1042 – Вие ставате единият противник, той става другият. Вие правите ход и шахкомпютърът Ви отговаря с насрещен ход. Единствената разлика с игра срещу човек е, че Вие трябва да премествате не само своите фигури, но и тези на електронния шах. За да направите ход, вдигнете фигурата и леко натиснете с ръба ѝ центъра на квадрата, за да разбере Партньорът, че я взимате оттам. След това я сложете в квадрата, в който е нужно, а сетне докоснете с ръба и този квадрат – така компютърът пък ще разбере къде сте я преместили. При натисканията ще просветнат съответните индикационни светодиоди отляво и отдолу, означени с 1 – 8 или с буквите от азбуката съответно.
А сега да предположим, че първият Ви ход е: Е2 на Е4.
Стъпка 1. Натиснете пешката върху квадрата Е2. Индикациите колона Е и ред 2 светват. Шах-компютърът е „разбрал“ коя фигура местите.
Стъпка 2. Вземете пешката, я поставете върху квадрата ЕА, като леко го натиснете. Индикациите колона Е и ред 2 загасват, което означава, че ходът Ви е приет и шахкомпютърът започва да „мисли“ върху своя ход. В случая Партньорът ще отговори моментално, така че няма да видите да мига индикацията ЧЕРНИ.
Стъпка 3. Партньор Ви показва хода си, като светва индикацията за реда и за колоната, ОТ пресечния квадрат на който мести фигура. Да приемем, че той мести пешката от Е7. В случая ще светят индикациите колона Е и ред 7.
Стьпкa 4. Натиснете пешката на Е7. Индикациите ред 7 и колона Е угасват, а светват индикациите на квадрата, НА нойто шах-компютърът иска да премести фигурата (например – Е5).
Стъпка 5. Вземете черната пешка от Е7, поставете я на квадрата Е5 и натиснете. Индикациите за позицията, НА която е преместена фигурата угасват и сега Вие сте на ход.
И така при всеки ход трябва да извършвате следните три основни действия:
- натискане с фигурата;
- преместване на фигурата;
- ново натискане с фигурата
Да отбележим обаче, че шахкомпютърът приема само ходове, които са в съответствие с правилата на шахматната игра. Неправилните ходове се отхвърлят, като Партньор Ви съобщава за това със звуков сигнал и мигане на индикациите за координати на натиснатия квадрат, ОТ който взимате фигурата.
За да поправите грешката, можете да използвате един от следните начини:
- Да вземете фигурата и да натиснете квадрата, НА който може да я преместите, без да нарушите правилата.
- Да вземете фигурата и отново да натиснете квадрата ОТ, чиито индикации мигат в момента, при което индикациите ще загаснат и ще можете да направите друг ход.
- Да натиснете бутона ИЗЧИСТВАНЕ (при което индикациите за квадрата ОТ загасват) и да върнете фигурата на изходната й позиция. След това може да направите друг ход.
ЗАБЕЛЕЖКА. Третият начин не дава гаранция, че неправилно преместената фигура е върната автоматично на изходната й позиция – Вие трябва да се погрижите за връщането.
Обърнете внимание на следните ситуации, при които шах-компютърът също ще сигнализира за неправилен ход:
- Натискане на квадрат с фигура от другия цвят (например на ход са белите, а Вие се опитвате да преместите черна фигура).
- Неправилно натискане на квадрат, когато изпълнявате хода на шах-компютъра (например шах-компютърът посочва квадрата D8, а Вие неволно натиснете квадрата D7).
- Натискане на празен квадрат (без фигура на него), когато задавате квадрата, ОТ който ще преместите фигура.
В добавка към възможностите, описани досега, Вие можете да изберете и някои допълнителни функции, които ще разнообразят общуването Ви с шах-компютъра. Тези функции може да бъдат избрани преди да се започне нова партия или по време на играта, но само когато Вие сте на ход. Функциите се активират чрез натискане на различни квадрати от игралното поле. За целта първо трябва да се включи режимът ,,Избор на условията на играта“ – което става чрез натискане на бутона ИЗБОР. Нормалната игра се преустановява и квадратите от А1 до Н1 сега служат за избиране на функциите.
В течение на играта ще забележите, че шахкомпютърът Партньор играе забележимо по- бързо, отколкото в по-късните й стадии. Причината за тези бързи отговори е наличието на фабрично запаметена в паметта на компютъра библиотека с почти 3000 дебютни хода от гросмайсторско ниво (дебютът е серия от ходове, използвани в началото на всяка шахматна партия). Ако в библиотеката съществува текущата конкретна позиция, шахкомпютърът ще изиграе един от „стандартните” за тази позиция ходове и изобщо няма да „мисли“ над този ход. Ако пожелаете, можете да „забраните“ на ПАРТНЬОР да използва дебютната си библиотека.
Освен това, шахкомпютърът извършва анализ на позицията и „обмисля“ следващите си ходове през времето, когато Вие сте на ход – така както и Вие имате възможност да използвате времето, през което той подготвя своя ход, за анализ на позицията си и за обмисляне на следващите си ходове. Ако не желаете шахкомпютърът да „използва“ времето, когато Вие сте на ход, може да му „забраните“ и това като включите режима ,,Облекчена игра“ на квадрат С1.
Както изяснихме, това е функция, която намалява силата на шах-компютъра на всички нива на трудност, като му забранява да „мисли” по времето, през което Вие обмисляте хода си. Например: ако играете на ниво 2, той „обмисля“ ходовете си средно около 5 секунди. Ако мислите над следващия си ход 2 минути, шахкомпютърът анализира през тези 2 минути позицията, за да избере отговора на хода, който вероятно ще направите. Това означава, че в действителност ответният му ход ще съответства на ниво на трудност 6, а не на 2 – това е една от причините, поради които шах-компютърът е доста „труден“ партньор.
Ако тази функция е активна, шахкомпютърът ще „мисли“ само през времето, когато той е на ход. По този начин ще можете евентуално да играете успешно срещу него и на нива с по-висока трудност, отколкото обикновено.
Има и функция ,,Арбитър“ на квадрат С1. Ако играните ходове са в съответствие с дебютните, съдържащи се в дебютната библиотека, Партньорът ги следи и при натискане на бутона ПОМОЩ ще препоръча дебютен ход. След като играта излезе извън рамките на библиотечен дебют, от този момент нататък шах-компютърът няма да препоръча ход при натискане на бутона ПОМОЩ. Чрез натискане на бутона ХОД обаче, Вие можете по всяко време да научите какъв ход би изиграл шах-компютърът в дадената позиция. След натискане на бутона ХОД, той ще започне да „мисли“ и ще играе ход така, както ако той е партньор в играта. След като преместите както обикновено фигурата, функцията му на арбитър остава в сила.
За да изключите тази функция и да продължите играта срещу шах-компютъра, натиснете последователно бутона ИЗБОР, квадрата С1 и бутона ИЗЧИСТВАНЕ. След това направете следващия си ход и изчакайте както обикновено отговора на шахкомпютъра.
Изключен звук – ако искате да играете при „пълна тишина“, натиснете квадрата В1, за да отмените звуковите сигнали, издавани от шахкомпютъра. За да ги включите отново, трябва да активизирате режима ,,Избор на условията на играта“ и пак да натиснете квадрата В1. Тази функция може да бъде включвана и изключвана произволен брой пъти през време на играта. С натискане на квадрата С1 се активира специалният режим на игра, наречен Арбитър. Този режим позволява на двама души да играят както обикновено, докато шах-компютърът изпълнява ролята на арбитър и проверява правилността на ходовете.
В действителност функцията се превключва след като натиснете бутона ИЗЧИСТВАНЕ, за да приключите режима ,,Избор на условията на играта“.
Интересна е и функцията на квадрат D1 – Черни фигури. С нейна помощ може да започнете игра при „обърнато разположение“ на фигурите. Това означава, че на редовете 7 и 2 са разположени не белите, а черните фигури. След активизирането на тази функция, разположете черните фигури на първия и втория ред, а белите – на седмия и осмия, като особено внимавате за правилното им подреждане (черен цар на бяло поле, бял цар на черно поле). Ако не сте сигурни, използвайте режима ПРОВЕРКА, за да се убедите, че фигурите са разположени правилно.
Трябва да се отбележи, че при това положение Вие пак играете с белите фигури и шах-компютърът очаква да направите своя първи ход. Ако искате да си размените фигурите, трябва-да натиснете бутона ХОД – тогава шах-компютърът ще изиграе първия си ход с белите фигури и Вие можете да продължите партията, играейки с черните.
Не Ви препоръчваме обаче активирането на тази функция по време на партията.
Българският шахкомпютър Партньор крие още много интересни възможности и тайни, а пълноценната игра с него е невъзможна без подробното разучаване на ръководството, което ви предоставяме за изтегляне тук ==> Шахкомпютър Партньор – ръководство. Там можете да продължите запознанството си с това интересно апаратче, а ние ще ви припомним и неговия предшественик:
Вашият коментар