Българските металорежещи машини през 1954
Българските металорежещи машини през 1954
В статията се отразяват постиженията на българското машиностроене през 1954 г., по-точно в областта на металорежещите машини.
,,Ако надникнем в ремонтната работилница на някоя машинно-тракторна станция или в кое и да е машиностроително предприятие, ние ще видим голям брой металорежещи машини. Те служат за производство на най-различни машини и съоръжения. На тях се обработват зъбни колела, оси, валове, винтове и други сложни детайли …
Доскоро ние нямахме развито производство на металорежещи машини. За оборудване на нашите предприятия те се внасяха от чужбина. В производството им обаче започна да се специализира бившият държавен механичен завод, сега преименуван в Завод за металорежещи машини „Вълко Червенков“.
Производството на стругове е една от основните продукции на завода. Стругът е универсална машина, без която не може дори и най-обикновената металоремонтна работилница
От стария модел Планета 200, произвеждан първоначално в завода, с мощност 2,2 киловата и максимално число на оборотите 500 в минута, през редица варианти се стигна до днешния модел „С5“. Тази машина със своята съвременна конструкция отговаря в голяма степен на високите изисквания, които поставя пред конструкторите непрекъснато развиващата се машиностроителна промишленост. Новите висококачествени твърдосплавни режещи инструменти и стахановските методи в работата позволиха да се повиши в голяма степен скоростта на рязането. Това наложи и чувствителното увеличение на горния предел на числата на оборотите на главното движение на струга при съответно увеличение мощността на електродвигателя и повишение стабилността на машината в цяло. Модел „С5“ позволява да се обработва металът на високи скорости, дори и с големи подавания по метода на Колесов. Стругът има 12 скорости, значенията на които могат да се избират в пределите от 24 до 1,050 оборота в минутата. Електродвигателят има мощност 3 киловата. Максималната дължина на обработваното изделие достига до 1,100 мм, а максимално обработваемият диаметър е 400 мм. На „С5“ могат да се нарязват 27 вида метрически, 36 вида витвортови и 24 вида модулни резби. Частите на струга са изработени с голяма точност, а зъбните колела са циментовани, закалени и шлайфани, с което е гарантирана дълговременна безшумна работа. Стругът има малко ръчки и удобно управление. Благодарение на добрите технико-производствени показатели той си е завоювал достойно място в производството.
На базата на модел „С5“ заводът произвежда и модели „С6“ и „С7“, които се отличават главно с по-голяма дължина и по-голям диаметър на обработваното изделие.
Хоризонтално-винторезният прецизен струг модел „С8“ е предназначен за по-лека работа и е сравнително по-малък по размери. Числата на оборотите на главното движение на тази машина могат да получават 12 различни значения — от 190 до 2,350 в минута, а мощността на електродвигателя е 1,6 киловата. Модел „С8“ допуска максимална скорост на рязането до 1,500 метра в минута, което означава, че металът се обработва със скорост, по-голяма от скоростта на бързия влак. Зъбните колела в скоростната кутия са също закалени и шлайфани. Mi- шината има удобно управление и дава високо точна работа.
Фрезмашината е също широко универсална машина, крайно необходима във всяко металоремонтно предприятие. На нея се обработват плоскости, фасонни повърхности, канали, зъбни колела и др.
По своята производствено-техническа характеристика, по своето външно оформление и удобно управление модел „ФУ“ се отличава като напълно съвременна металорежеща машина и по нищо не отстъпва на чуждестранните. Машината има единно командване, което означава, че осемте скорости на главното движение се избират при въртенето на един маховик и се получават минимално 47 и максимално 1,180 оборота в минута. Работната маса на машиниста има както ръчно, така и автоматическо движение в три взаимно перпендикулярни направления. Мощността на електродвигателя е 2.8 киловата. Всички части са изработени от висококачествени материали, а зъбните колела са закалени и шлайфани.
Конструктивно модел „ФУ“ е разработен от конструктор- ръководителя Петко Бунджолов, а технологията е написана от инж. М. Клейтман.
Заводът произвежда също така и шепингмашини модел „Ш2“ с максимална дължина на обработваното изделие 560 мм и максимално число на двойните ходове на ножа в минута — 170. Мощността на електродвигателя е 2.8 киловата.
Скоростната кутия позволява да се получат по желание 6 различни скорости.
Независимо от това, че в съвременната машиностроителна практика съществува тенденция за изместване на шепингма- шината и заменянето й със фрезмашина, засега това дале«е още не е напълно възможн<4, благодарение на което шепинггът продължава да бъде все още крайно необходима машина. Модел „Ш2“ отговаря във всяко едно отношение на всички изисквания.
Усвоено е също така и серийното производство на бормашини.
Настолната бормашина „Б12“ има максимална скорост на въртенето на работното движение 3,740 оборота в минута, и максимален диаметър на свредлото 12 милиметра, с мощност на електродвигателя 0,6 киловата.
Колонната бормашина модел „БС—30“ има скоростен диапазон от 118 до 1,180 оборота в минута на главното.движение. В тези предели се избират по желание 5 различни скорости. Максималният диаметър на свредлото, с което може да се работи на нея, е 30 милиметри. Мощността на електродвигателя е 2,8 киловата.
Хидравличната ножовка модел „ХН2“ може да нарязва материал (стомана, желязо и др.) с максимален диаметър 130 милиметра и с 90 двойни хода на лъка в минута.
През 1953 г. беше усвоено серийното производство на нов модел щосмашина „ЩЗ“. Тази нова конструкция в много отношения е по-добра от по-рано произведения модел „Щ2“. Характеризира се с висока стабилност и голяма мощност — 7 киловата. Такава мощност консумират 175 електрически лампи по четиридесет вата всяка една от тях. Една машина тежи приблизително 5 тона.
В началото на тази година заводът започна да усвоява производството на нов тип машина — универсално заточна. Ще служи за заточване на режещи инструменти и за шлайфане на малки детайли.
В чест на VI конгрес на Българската комунистическа партия конструкторският колектив на нашия завод излезе с нова победа — беше разработена и приета за пускане в производството нов тип колонна бормашина „БК—32“. Тя се отличава с по-добра техническа характеристика, има по-проста технология на производството, външният вид е приятно оформен и е по- удобна за монтаж и обслужване в производството.
„БК—32“ ще замени досега произвежданата в завода машина модел „БС—30“, като остаряла вече конструкция. Конструктивната разработка на машината е извършена от младия конструктор-ръководител инж. Асен Вълов.
Засега нуждите на страната от металорежещи машини се задоволяват напълно с родна продукция. Нещо повече, ние отидохме по-далеч — известно количество машини бяха изнесени в Китай.
Съвсем близко край стените на завода вече се издигат строителните площадки проектирания за строеж нов завод за металорежещи машини. Скоро тук ще израсне нов, огромен завод-красавец, завод-гигант, оборудван с нова техника, социалистически завод на заводите. Ежегодно изпод умелите ръце на висококвалифицирани специалисти от завода ще излизат на път за всички краища на родината и отвъд нейните предели нови стотици ценни машини — стругове, фрези, бормашини, шепинги и много други.“
Източник: сп. Наука и техника за младежта 3-1954
Вашият коментар