Безшумни пишещи машини
Чували ли сте за безшумни пишещи машини? Вижте в Сандъците – Sandacite!
Въпросът за безшумната работа на пишещите машини е занимавал техните изобретатели, като Мителхофер, Прогин, Брокс, Джаксън и други. Правени са най-различни приспособления за намаляване на работните шумове на съществуващите тогава машини, но първият сериозен опит за производството на безшумни пишещи машини е бил направен през 1924 год. от американската компания ,,Ремингтон“ с модел ,,Ремингтон Нойслес“ (на първата снимка). След това са произвеждани безшумни пишещи машини и от други фирми, предимно в САЩ. В Европа само заводите на „Континентал“ са произвеждали през 1934 г. безшумно пишещата машина „Континентал-Силента“.
При изследване работните шумове на една пишеща машина се установява, че най-характерният и силен шум се получава от удара на буквените чукчета върху гумения вал. Другите типични шумове се получават от спирането на шейната, от сътресенията на цялата машина и от трептенията на всички останали подвижни и неподвижни части.
Скоростите и ускоренията, които има буквеното чукче в момента на удара, са от порядъка на десетки сантиметри в секунда за скоростите и десетки хиляди см/сек2 за ускоренията. Доведеното до такава скорост буквено чукче при удара в гумения вал намалява внезапно скоростта (кинетичната си енергия) си на нула. При това енергията на буквеното чукче се трансформира в налягане върху гумения вал и в трептения на буквения лост; шейната, носеща гумения вал и останалите части на пишещата машина. Следователно, за да се избягнат тези трептения, е необходимо да се намали скоростта на буквения лост, без да се промени налягането върху гумения вал. Ето защо буквената лостова система при безшумните пишещи машини има устройство, коренно различно от устройствата на буквените лостове на всички останали системи пишещи машини.
При безшумните пишещите машини буквените лостове се носят от сложни лостови системи. При тях има съчетанието на два фактора, влияещи върху работата на буквеното чукче. Първият фактор разрешава въпроса за скоростта на буквеното чукче, а вторият разрешава въпроса за налягането на буквеното чукче върху гумения вал. Тук е използван принципът на коляно-мотовилковия механизъм. Известно ни е, че въртеливото движение на коляното в един коляно-мотовилков механизъм, което при нашия механизъм приемаме за равномерно, се трансформира от мотовилката в праволинейно. От диаграмата на скоростите на точката от мотовилката (показана на чертежа по-долу), която се движи в паралелите, се вижда, че когато коляното на механизма сключва 90° с мотовилката, скоростта на точката Б има своя максимум, след което настъпва нейното постепенно намаляване. Когато точката А1, оста на въртене 0 и точката В1 лежат върху една права, скоростта е равна на нула. Ясно е, че за да има безшумно писане, скоростта на буквеното чукче в момента на удара върху гумения вал трябва да бъде много малка. Следователно този механизъм се явява удобен за случая.
За да се извърши отпечатване обаче, е необходимо налягане на буквеното чукче върху гумения вал. Налягането при буквената лостова система на безшумните пишещи машини се получава от допълнителен чуков лост. Неговото разположение в буквената лостова верига е такова, че в момента, когато буквеното чукче достига гумения вал, той притежава максимално ъглово ускорение и инерционната му сила се трансформира в натиск на буквеното чукче върху гумения вал.
За да се избегне рязкото спиране на шейната, острите и удари и създаване на големи сътресения в машината, опорните точки на транспортния блок са многопластинчати пружинни възглавнички. Такива пружинни възглавнички могат да бъдат поставени и на други части, подложени на удари от части с по-голяма маса и движещи се със сравнително по-голяма скорост. По отношение на останалите механизми на безшумните пишещи машини освен подбиране на подходящи конструкции обръща се особено внимание върху всички съединения и тяхната плътност. Тук се прави всичко възможно при сглобките да се постигне минимум хлабина и все пак максимум свобода при движение на частите.
А ето и как пишещите машини преместват лентата, докато човекът работи:
Един материал на Сандъците – Sandacite!
Вашият коментар