Тази неделя се запиляхме из дебрите близо до комбината Кремиковци, защото се оказа, че трябва да опразваме свое хранилище. То съдържаше някои интересни образци на (приди всичко битовата) българска техника, но важното в случая са кадрите от самата акция. Надяваме се да усетите тръпката от това да преместиш 15 неща на ново сигурно място. Ние се опитахме да ни е забавно, въпреки високата температура и ограниченото време. :)
Снимките са от админа.
Складът се охранява доста здраво:
Склад Ботунец sklad botunecСклад Ботунец sklad botunec
Когато влязохме в двора, идяхме следното:
Ботунец Botunec
Отваряме халето и забелязваме подредените на кули неща:
Склад Ботунец sklad botunecСклад Ботунец sklad botunec
Имаше 2 талашитени шкафа – по един от всеки завод – както и Мраз 80:
Печка Мечта 71216АМ, но не прекалено стара – само 1988 г.:
Печка Мечта Pechka Mechta
И, разбира се, най-важният момент – нещата стоят натоварени в буса, после се разтоварват, а на последната снимка вече част от тях са стъпили на ,,родна земя“:
Извозване стара техника Izvozvane stara tehnikaИзвозване стара техника Izvozvane stara tehnikaИзвозване стара техника Izvozvane stara tehnika
След това, едно по едно, нещата бяха качени в асансьор и разположени в апартамента.
Решихме този път да обърнем малко внимание на жп техниката ни! :)
През 1987 г. в Железопътния завод ,,Георги Димитров“ в София конструкторски колектив с ръководител cm. н. с. инж. Славчо Пеев създава вагонцистерна за превоз на насипни товари (прахообразни и гранулирани). След транспортирането си товарите могат да се разтоварят по пневматичен път – чрез въздух под налягане до 2,5 кРа.
Самият вагон е изграден на модулен принцип, което позволява чрез използването на различен брой модули (поне 2) да се получава различен обем на резервоара (за цимент напр. този обем е 54 куб. м.). Проведените изпитания са показали, че вагонът може да превозва и редица други материали – поливинилхлорид, калцинирана сода, натриев полифосфат, брашно, трици, сух леярски пясък, мляна креда, гипс и други подобни.
Системата за разтоварване е призната оригинална конструкция и е защитена с авторско свидетелство в тогавашния Институт за рационализации (ИНРА), сега Патентно ведомство. Нагледен пример за значението й дава фактът, че 63 тона цимент могат да се разтоварят за по-малко от час.
Широкоизвестното габровско предприятие Мехатроникапрез 1971 г. се наричаше Промишлена електроника. Представяме Ви статия, писана точно преди 45 г., в която са отразени техни постижения.
,,Младите слециалисти от развойното предприятие Промишлена електроника вече са усвоили производството на редица комплектни уредби за извършване на сложни технологически процеси в областта на диелектричното и индукционно нагряване и ултразвуковата техника. Забележителен е фактът, че към тази уникална апаратура проявяват интерес не само предприятията от нашата страна, но и от Съветския съюз, Унгария и някои западни фирми. Защото внедрена в производството, тя спестява валута, подобрява качеството на изделията, които се обработват с неяи чувствително повишава производителността на труда.
Уредбата за заварка на пластмаси тип УЗП2-2.5 е на световно равнище, а колективът с ръководител Иван Ненов взе една от наградите на Третия национален преглед на техническото и научно творчество в Пловдив. И то не само защото някои от конструктивните решения, използувани при нейното създаване, са качествено нови в световната практика, а и затова, че икономическият ефект при внедряването й в страната надхвърля половин милион лева. Признание за създателите й е и фактът, че до края на 1970 година за Съветския съюз бяха изработени осемдесет броя от нея.
Детайлите от поливинилхлорид, които ще се слепват с високочестотната уредба, се поставят между двата електрода, единият от които е оформен като матрица. След това електромагнитната система създава необходимия натиск, а високочестотният генератор започва нагряването. Целият процес трае… от 2 до 5 секунди.
Но може би най-интересното за високочестотната уредба е оригинално разработената екранировка срещу радиосмущения и замяната на хидравличната система за създаване на натиск с електромагнит, позволяващ прецизно регулиране на налягането.
Мехатроника Габрово Mehatronika Gabrovo
Тиристорният преобразувател с повишена честота за индукционно нагряване е една уникална разработка на колектив от завода с ръководител инж. Нено Стефанов, съвместно със специалисти от „Проблемната лаборатория по промишлена електроника“ на Висшия машинно-електротехнически институт „В. И. Ленин“, с ръководител проф. Нанчо Нанчев. Всъщност това е и първият преобразувател за индукционно нагряване с голяма мощност, построен у нас. Интересен е фактът, че такива уредби се строят само в няколко страни на света, между които Съветския съюз, САЩ и Япония.
Създаденият от специалистите преобразувателе предназначен за захранване на съоръжения с индукционно нагряване: за топене на метали, термообработка на детайли (закаляване, отпускане, нормализация), запояване с твърди и меки припои, гореща пластична обработка, заваряване и огъване на тръби.
Стоманеният детайл, който трябва да се нагрее индукционно, се поставя в индуктор с една или няколко медни намотки. Високочестотният ток преминавайки по навивките на индуктора, предизвиква протичане на ток със същата честота и в детайла. Нагряването е вследствие на хистерезисните загуби и токовете на Фуко.
Достигайки обаче температура 768 градуса, стоманата изгубва магнитните си свойства и интензивността на нагряването спада. В този момент се налага промяна на честотата.
Най-ценното преимущество на създадения от специалистите в предприятието тиристорен преобразувател е това, че от началото на процеса до завършването му честотата се регулира автоматично.
Развойното предприятие Промишлена електроника е създадено едва преди десет години.
Но продукцията, изработвана от специалистите в него, е търсена и високоценена. Първият в страната клуб за техническо и научно творчество на младежта „Протон“ също е създаден тук, а неговите членове сега са се насочили към разработването на прецизни съоръжения в областта на промишлената електроника. И няма съмнение, че тяхното самочувствие на техници ще придобива все по-реални измерения в бъдещите им разработки и открития.“
БНР спира излъчването на бюлетиназа нивотона река Дунав, съобщи пресцентърът на националното радио. Решението на новото ръководство влиза в сила още от днес – 7 юни.
Припомняме, бюлетинът се излъчваше всеки ден на три езика след новините на „Хоризонт“ в 15,00 ч. в продължение на десетилетия.
От БНРуточняват, че от всички членки на Дунавската комисия, единствено България и Сърбия продължават да информират за нивото на рекаДунавчрез радиоефира.
По предложение на новоназначения вчера нов директор на „Хоризонт“ Васил Велев и след разговори с Изпълнителната агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ – Русе, Управителният съвет на БНРе решил да спре излъчването на бюлетиназа нивото на реката.
В края на новините в 15,00 часа вече ще се съобщава, че информация за нивото на река Дунав може да бъде открита на страницата на Изпълнителната агенция – www.appd-bg.org.
В критични ситуации в ефира на програма “Хоризонт” на БНР ще се излъчват съобщения за нивотона река Дунав, когато тази информация представлява сериозен интерес за обществото.
При изработване саморъчно апаратури, на всеки електротехник и радиотехник са необходими измерителни апарати: амперметри, волтметри, ми- лиамперметри и др.
Тези апарати не всякога може да се цамерат, а при това те може да се направят от евтини подръчни материали. Те ще работат почти така, както и фабричните.
ЕЛЕKTРОМАГНИТЕН АМПЕРМЕТЪР ИЛИ ВОЛТМЕТЪР ЗА ПОСТОЯНЕН ТОК
Вземете късче пиринч, месинг, бронз, алуминий или друг немагнитен материал с размери 56 x 43 x 1 мм и начертайте на него с остър предмет линии (рис. 1). По следите на начертаните линии прорежете със стоманено длето метала и подгънете изрезаните парчета както е показано на рисунката. Към тях ще се прикрепят детайлите на апарата. Залепете от картон две макари и навийте на тях до запълването им изолираната жица. За волтметър на 8—10 волта е необходима 60—70 метра жица изолирана с емайл с диаметър 0.05—0.1 милиметра (може да се вземе от стар радио- трансформатор или от телефонни макари). За амперметър на 3—5 ампера е необходима 2—2.50 метра жица с диаметър 1.0—1.8 мм. Макарата К поставете в подгънатите части получени след изрезването на Б от към страната на П и ги съединете последователно. Към П прикрепете стойка С, сгъната от месинг или пиринч с дебелина 1.5 мм. На горната и долната част на cтойката пробийте отверстия за винтове, както е показано на рисунката и направете прорези. Между винтовете ще се върти ос с поставен на нея образен къс желязо и стрелка.
Самоделни устройства Samodelni ustroystva
Стрелката изрежете от тънък алуминий или картон. Дължината й от центъра на оста е 37 милиметра. За да се постави в равновесие, от другата страна на центъра на въртенето се изрезва противовес.
На подгънатите части АА закрепете картонена скала Ш с нанесени на нея деления (волта или ампери). За монтиране стрелката на апарата на нула в прорезите ЕЕ закрепете подковообразен магнит М, като го огънете от 2-милиметрово късче стомана и го на- магнитите с ток от батерии, които са закрепени с техните краища ИИ в прорезите ВВ с помощта на месингова или пиринчена пластинка Л се вмества между магнита и закрепящата пластинка на макарата.
В десната макара трябва да се постави късче, както е показано на рисунка 1.
Самоделни машини Samodelni mashini
Приспособлението за предпазване от прах трябва да бъде закрито със стъклен похлупак. Краищата на макарите подгънете с притискане.
Апаратите трябва да се градуират като се ползувате от готовите уреди в физическия кабинет или лабораторията в училището, като включите волтметрите паралелно (рис. 3), а амперметрите последователно един с друг. При различни големини на напреженията или силата на тока отбележете с молив деленията по скалите, след това ги повторете с туш.
Тези апарати са подходящи само за измерване на постоянен ток и дават точност 4% от горния предел на скалата. За волтметър на 8 волта това представлява 0.32 волта. За амперметър — всичко 0.12 ампера.
Измерванията трябва да се праваг не по-близо от 10 см. от железни предмети, иначе те ще влияят на точността.
Това е поредният ХерцЪ, който ни попадна. ,,Радио-лабораторията“ е произвеждала доста на брой модели, като тук ще Ви представяме, поне визуално, всички, до които успеем да се доберем.
Статията е от декември 1972 г. и в нея ще прочетете за проекта и строежа на новия (тогава) жилищен район Надежда.
,,По силата на историческите обстоятелства в по-далечното минало жилищните квартали, нарядко разпръснати в северозападната част на София, са се обособили стихийно и безплаиово, като бедняшки квартали, с дребна, незначителна застройка. Групирани около няколко предприятия, тези работнически квартали с едноетажни постройки в скромни нариели, са били почти забравени за благоустройствени мероприятия п лишени от социалните грижи на държавата. В годините на соцналисическото преобразяване на ст олицата след 9. септември 1944 г. в тая част на града израснаха новите жилищни комплекси Свобода, Момкова махала, Толстой (първа и втора част), които коренно преобразиха физиономията на тези бивши покрайнини. Радостно е, че в перспективите за бъдещото развитие на тази столичнатернтория се чертаят пови грандиозни проекти за цялостното им обхващаме в един голям, съвременен жилищен район mод общото название Надежда. На практика този бъдещ район ще включва настоящите местности Бакърена фабрика, Връбница, Надежда н вече оформените и функциониращи жилищни комплекси Момкова махала, Свобода, Траен мир и Толстой. Границите ма тази територия се очертават на изток от бул. Толстой, па север от Северния парк и река Какач на юг от река Суходолска и югозападно от железопътната линия София-Банкя. Няма съмнение, че прашните и неприветливи покрайнини от миналото в близко бъдеще окончателно ще се превърнат в един от най- модерните жилищни райони на обновения столичен град.
Описаната територия представлява двете части на разделения от входно-изходната магистрала Ломско шосе урбанистичен районНадежда. В структурно отношение същият се подразделя на няколко микрорайона, разграничени между магистралите Ломско шосе, Христо Силянов и един вътрешен иолуринг. Ориентацията към микрорайонното оформление е правилна, защого такава организация се е обособила п на практика във функциониращите зони на този столичен район. Всеки микрорайон е съставен ог няколко жилищни групи. В средищните им терени са развити мпкрорайонните паркове, около които са разположени детските учреждения, училищата и микpopайонните центрове. От общо шестте жилищни микрорайона, които плакировъчио сс обхващат от повия район, особено изразени са първи те три. Югозападният ще се обслужва or районния център, поради непосредствената близосг на разположението му. Северозападният е ограничен между магистралата Ломско шосе и вътрешния полуринг. Той обхваща три жилищни групи и поради отсъствуващата настройка сега ще бъде най-бързо застроен. Третият микрорайон – югоизточният, е ограничен ог артерията ул. Христо Силянов и Ломско шосе и също обхваща три жилищни групи. Такова съдържание има и следващият микрорайон Връбница. В комуникационно отношение микpopа йоните включват п цялата годна и заслужаваща внимание застройка or масивни едно- и двуфамилни жилища, много ог които са с трайни елементи от същата градоустройствена композиция.
Надежда строителство Nadezhda stroitelstvo
Съгласно одобрения окончателен идейно-застроителен план на района Надежда се предвижда изграждането на 9 372 апартамента освен изградените от наличните жилищни комплекси в същата градска зона. Предвижда се основният дял от апартаментите — 79 на сто от тях да са на сглобяемото строителство в осеметажни блоковеи 21 на сто във високи, монолитни осемпайсететажни блокове. Обемното им оформление е постигнато в една интересна и оригинална пространствена композиция, силно напомняща курорта „Албена“. За нейния цялостен образ значителен принос имат вече изградените жилищни комплекси .
За цялостната градоустройствена композиция свой принос има и оформлението па бул. Ломско шосе — една от входно-изходните магистрали (Ломско шосе) па столицата. След значително преустройство и нова периферна застройка булевардът ще има 150 м ширина и ще разкрива богата панорама към околните комплекси и столичния център. По реконструирания булевард ще се проведат няколко пътни платна, тротоарни и зелени ивици, обзаведени с модерни подземни инсталации и проводи.
Паралелно с вътрешнозелените площи, микрорайони и квартални градини, до 1980 г. ще бъде окончателно оформен и Северният парк, като съществен композиционен елемент и зелен художествен акцент в общата районна композиция. В район Надежда ще живеят общо 80 000 души, а новите микрорайони ще обхващат една територия от 150 ха. В този терен се предвижда изграждането на спортен комплекс – стадион със спортни площадки, плувен басейн п лекоатлетически площадки и писти. Ще бъде окончателно завършен и спортният стадион „Локомотив“ с трибуни за 35 000 души. На територията на Северния парк ще се оформи голям плувен комплекс н други спортни терени.
Особено внимание с отделено и па бъдещото обслужване па този софийски район. Наред с обслужването от микрорайоните центрове се предвижда и изграждането па отделни обслужващи заведения в отделните жилищни групи. Ще бъдат изградени обединени сгради от търговски предприятия, заведения за обществено хранене и културно-битовото обслужване.Детските заведения са оразмерени при обхват ог 70 и 80 на сто за всички деца, за които се предвиждат детски комбинати — по един във всяка жилищна група или по три във всеки микрорайон. Предвижда се строителство на две 28-класни училища на бул. Христо Силянов и иа ул. „408-а“. 11а бул. Ломско шосе ще бъде изграден голям търговски ценгър-комилскс от магазини, комбинат за битови услуги, ресторант, поликлиника и клубове за обществените организации. В съшия център се предвиждат административни аради, кино, хотел, читалище и музей, младежки дом и пр.
В комуникациоино-транспортно отношение — център на внимание е бул. Ломско шосе, като съществена входна магистрала и главна връзка с централната градска част. Предвидена с една нова връзка — западната артерия, която ще свързва направлението Ломско шосе—Модерно предградие, как- то и обходната артерия край Бакърената фабрика, която ще преминава през центъра на район Надежда до ул. „Хан Кубрат“. Вътрешната комуникации на микрора- йоните се осъществява единствено от обслужващи го улици.
Ломско шосе Lomsko shose
Сериозно предимство иа одобрения проект за бъдещия район Надежда са значителните по площ зелени масиви в обсега па жилищните и обществените територии, така сьщо и в самостоятелния масив па Северния парк. Изхождайки от обстоятелството, чс настоящите очертания па този парк по отношение на м. Връбница са доста неустановени, проектантите предлагат тяхното коригиране посредством съществуващата улица „Георги Костов“. Присъствието па Северния парк, като истински филтър иа бъдещия район е повече ог наложително, предвид неблагоприятната климатическн характеристика на тази местност п неизбежното замърсяване на атмосферата от наличните предприятия от близостта на северната индустриална зона. Сполучливо е разрешена цялостната зелена система, като западните микрорайони имат свои мпкрорайонни паркове, а източният микрорайон тангира на самия Северен парк. Озеленяването на бул. Ломско шосе е една логична зелена връзка между Северния парк и зелените групи към централната част на града.
Значителни нововьденпя се предлагат и по отношение транспортното обслужване .на гражданите. Бързият и ефикасен масов транспорт е едно от важните условия за съвременния живот в крупните жилищни формации. Следователно превозването на бъдещите обитатели към зоните на месторабота е един or генералните проблеми за този софийски район. В проекта се предвижда продължаването иа трамвайните линии по бул. Ломско шосе до периферията па района но реконструирания булевард. По този начин трамвайните линии 6 п 7 ще бъдат продължени до Връбница, а линиите 1 и 9 ше завършват до северната железопътна гара. По обходната артерия около Бакърената фабрика ше мине автобусна линия, която ще свързва Модерно предградие с източната промишлена зона и новите трамвайни продължения. За задоволяването потребностите на ползуващите индивидуални превозни средства се предвижда изгражда нето на цяла система от гаражи и паркинги за лични и обществени нужди. Отредени са места н за подземни гаражни ядра, а с оглед очакваното увеличение на автомобилния парк в близките години се предвиждат и възможности за тяхното разширяваие съобразно нуждите.
Ние сме пред прага па едно огромно жилищно строителство в северозападния столичен район. Само в годините иа шестата петилетка ще бъдат завършени и предадени 6 700 апартамента, а цялостното изграждане иа район Надежда ше приключи в годините на седмата петилетка. Едно прекрасно проектно начинание, плод на усилията иа авторския колектив с ръководител арх. Никола Йотов от Института за проучване и проектиране „Софироекгще се превърне в живо дело през настоящото десетилетие. Красивият столичен град ще се обогати с още един крупен жилищен район, оформен в духа на най-съвременните схващания за масова жилищна култура.“
Статията е от 1970 г. и представлява ценно свидетелство за първите месеци на новия (тогава) жилищен комплекс Дианабад.
,,През есента на 1970 г. столичните строители започнаха изграждането на новия жилищен комплексДианабад. Той е проектиран от колектива към Софпроект с ръководител арх. М. Божикова.
Комплексът е разположен в югоизточната част на столицата в непосредствена близост с Дианабади Ловния парк. На север и запад той се огражда от река Новачица, а на юг от улица 62, която свързва шосето София—Пловдив с шосето София — Бистрица. Съгласно предвижданията на общия градоустройствен план на София, комплексът попада в зоната на многоетажното застрояване. Тук са създадени благоприятни условия за изграждане на светли и хигиенични жилищни блокове. Оформени са спокойни и едновременно разнообразни вътрешно-квартални пространства, което води до логична и проста схема на вътрешната комуникация и оптимално разполагане на всички обществени заведения. Разположението на сградите позволява богато озеленяване, отговарящо на съвременните градоустройствени изисквания. Новият комплексще се обитава от около 15 000 граждани, което представлява населението на един малък български град.
Тук се изграждат различни по етажност сгради, което създава известна разиграност на силуета и целесъобразност по отношение градоустройственото решение. Основен дял заемат едропанелните жилищни сгради с 92 и 138 апартамента; които се изпълняват от Домостроителния комбинат № 1 и № 2 на столицата. Освен тях от сградостроителния комбинат на Софстрой ще се изградят 12 деветнайсететажни жилищни блока и 20 пететажни. Високоетажните сгради се изпълняват по метода „пълзящ кофраж“, а пететажните — по метода „повдигани плочи“.
Освен жилищните блоковетук ще бъдат изградени търговски заведения, детски домове и градини, училища, спортни съоръжения и терени, паркинги и гаражи за леки коли и други необходими за обитателите на комплексабитови заведения. По отношение разположението на магазините е възприета двустепенна търговска услуга. Това означава, че за ежедневните нужди се предвиждат магазини от първа степен — за месо, млечни произведения, плодове и зеленчуци, хлебни произведения и други, които имат радиус на обслужване до 200 метра. Те ще се изпълнят предимно със сглобяеми елементи.
Втората степен на обслуга се явява районният търговски център. Тук намират място магазините за промишлени стоки, домашни потреби, галантерия и текстил, електрически материали, цветя, книжарски стоки и други. В търговската част на центъра има и продоволствени магазини, пощенски клон, промкомбинати за битови услуги, приемни пунктове за обществени перални, аптека, заведения за обществено хранене, ресторанти, аперитив-пивница, кафе-сладкарннца и кулинарен магазин.
Към отделните микрорайони на комплексаще бъдат изградени детски домове, детски градини и училища. Детските заведения заемат вътрешните части на микрорайонното пространство, а училищата се разполагат покрай реката, в естествено обособената зеленина. Това създава пълна безопасност и спокойствие на учениците и децата от предучилищна възраст. Във вътрешнокварталните пространства, сред подходяща среда и спокойно и приятно озеленяване, се разполагат площадките и съоръженията за деца от различни възрасти. Площадките са равномерно разпръснати из района и достатъчно отдалечени от жилищните блокове, за да не пречат на комплекса. Предвижда се изграждането на тенис-кортове, на покрит и открит плувен басейн.
Квартал Дианабад Kvartal Dianabad
В комплексаДианабад са осигурени и необходимите площи за паркинг и гаражи.
Цялостното озеленяване е съобразено с изискванията на съвременното жилищно строителство. В района има зеленина от общоградско значение — покрай реката, цялостно обграждане и богато озеленени вътрешни улици, при което се получава пълно преливане на зелените площи.
При разрешаване на комуникационната система са взети предвид преди всичко главната комуникационна мрежа на града, териториалното местоположение на Дианабади цялата градска система и главните комуникационни връзки с останалите части на града. Уточнени са главните посоки на трудовите и други пътувания, които предлага конфигурацията на терена. Основен стремеж при изграждането на комуникацията е създаването на максимално удобство на обитателите на комплекса и постигане на безопасност, сигурност и безшумност. Магистралите от районно значение са с ширина 10,50 м, а жилищните улици — 6 м, с оптимално отстояние от входовете на жилищните секции и обособени тревни ивици и тротоарни платна. Ще се изгради и алейна система, която ще създава необходимата алейна връзка във вътрешното пространство на комплекса и районния център. За осъществяване на това ще има подземни и надземни връзки за осигуряване безопасност при пресичане магистралите от районно значение.
Масовият пътнически транспорт до комплексаще се осъществява с трамвайната линия по Дървенишкото шосе, продължението на тролейбусна линия №5 и автобусните линии по шосето за Дианабади Симеоново.
Комплексът Дианабадсе предвижда да бъде завършен до края на 1972 година. Големият интерес, който се проявява към него от кандидатите за нови апартаменти, е напълно оправдан. Светлите, слънчеви апартаменти, естествената ограждаща го зеленина и целесъобразното градоустройствено решение го поставят на едно от първите места сред новоизграждащите се жилищни комплексина нашата красива столица.
Статията е от 1974 г. и отразява моментното състояние на архитектурата и качеството на живот в популярния софийски жилищен район Младост през цитирания период. Откривате ли своите блокове? :)
,,Само за няколко години на югоизток от София израсна един нов град, в който вече живеят десетки хиляди души – жкМладост. Да се говори за нoв град в случая съвсем не е пресилено, не само поради мащабите на комплекса, но и поради сравнителната му обособеност от съществуващия град. Млад заема територия почти толкова, колкото е заемала София от началото на ХХ век, а и столичният център е отдалечен на десетина километра. Ето защо въпросите, които са стояли за решаване пред проектантите, са били в случая особено сложни. Без преувеличение може да се твърди, че район Младостпредставлява един от най-интересните експерименти в нашата архитектурна практика и като такъв не е лишен, разбира се, и от някои недостатъци.
Реконструираната модерна магистрала Цариградско шосе, трасето на трамвайните линии 14, 18 и 19 позволяват сравнително добра връзка на жилищния комплекс с града и промишлените зони. Автомобилното и автобусното движение са локализирани в няколко просторни улици, обединяващи отделните микрорайони в цялостен организъм. Великолепно ще бъде разположен все още неизграденият обществен център на района— на най-високото място на територията, откъдето се разкрива чудесна панорама към Лозенец и София. Тук,около няколко пешеходни площада ще бъдат групирани представителни магазини, кинотеатри, ресторанти и клубни зали. И ако засега жителите на жк Младост са принудени да се отправят в търсенето на луксозни стоки и развлечения чак в столичния център, то в бъдеще всички, които биха желали да почувствуват комфорта и оживлението на големия град, ще могат да сторят това, без да напускат своя квартал.
Район Младост история Rayon Mladost istoriya
В сравнение с много други комплексив Младосте направено вече немалко за ежедневното обслужване на жителите. Изградени са подходящо разположени, изолирани от автобусно и автомобилно движение, училища и красиви детски градини. В близост с автобусните спирки бяха построени удобни супермаркети. Тяхното разположение позволява да се пазарува на отиване или на връщане от работа, без отклоняване и обикаляне на пръснати, малки магазинчета. Но за съжаление, неоправдано се забавя благоустройството на кварталните пространства, стро ителството на алейната мрежа и на детските площадки. А именно всичко това оформя тези пространства като „обществен интериор под открито небе“, представляващ необходимо и естествено продължение на жилището, където жителите на комплекса (особено старците и децата) биха намерили места за игри, почивка, срещи и разговори.
Строителство Младост Stroitelstvo Mladost
Много още трябва да се направи и за озеленяването на комплекса. Посадената днес зеленина след време би обединила някои малко случайно поставени блокове, би смекчила палещите през лятото слънчеви лъчи. Увивните растения и цветята по лоджии и балкони биха украсили панелнитефасади и позатулили простряното пране. А завиряването на пресичащата територия на комплексарекичка и оформянето край нея на паркова и плажна зона би предоставило великолепни места за отдих на неговите жители.
Строителство Младост Stroitelstvo Mladost
Едно необходимо условие, за да обикнат обитателите своята жилищна среда, да почувствуват комплексакато свой. е той да се характеризира с високи естетически качества, със запомнящо се своеобразие. При ускорените темпове на изграждане на район Младости при неговата огромна територия не е било лесно да се удовлетвори това изискване.
В Младостдоминират осеметажните панелнисгради, оформящи обширни дворни пространства. На общия фон добре се открояват 16 етажните сгради-кули. Свежо и запомнящо се въздействат и построените на няколко места в комплексаи все още твърде рядко прилагани у нас галерийни жилищни сгради — при тях разположените през етаж галерии дават достъп до апартаменти на две нива, което придава характерен рисунък на фасадата. В бъдеще, с изграждането на 22-етажните блоковепри главния обществен център ,силуетът на комплексаще бъде допълнен и обогатен.
Младост 1 блокове Mladost 1 blokove
И все пак в Младоствъзникна доста очебийна монотонност. пространствена неяснота (много от пространствата оставят впечатление за незавършеност). Не всичко, което е изглеждало сполучливо в проекта, оставя същото впечатление и след реализацията му в натура. Вина за естетическото неудовлетворение от комплексаносят и строителите му. На много места те са заменили предвижданите различни по височина жилищни секции със стандартни, осеметажни. Височината на някои пунктови сгради бе сведена от 16 на 8 етажа. Повечето от ъгловите секции, свързващи отделните блоковев цялостна структура, все още не са реализирани. Всичко това. разбира се, е накърнило замисъла на архитектите, а на места направо е заменило търсената игра на обеми и пространства с безпорядък.
ЕПК блокове Младост EPK blokove Mladost
Реализацията на район Младост още не е завършила и комплексът продължава да расте на юг, сякаш притеглян от синия силует на Витоша, да се благоустроява и пълни с новодомци. Не стихват коментарите, критиките и споровете. Наистина оценката на направеното не може да бъде еднозначна. Но остава целта — в Младостда бъде създадена пълноценна, отговаряща на социалистическия бит жилищна среда. С усилията на проектанти и изпълнители, а и на самите жители на комплекса, тази среда може да бъде създадена.
Статията е от 1974 г. и отразява началния момент на застрояване на бъдещия жилищен комплекс Люлин или, както се е наричал тогава, Модерно предградие. Както виждаме от текста, първоначалният проект за комплекса е бил доста по-мащабен от това, което имаме сега. Какви точно са разликите? :)
Приятно четене!
,,Започна строителството на комплекс Модерно предградие, за повече от 120 000 жители, колкотс град Русе. Огромно строителство, обособено -в 11 микрорайона, което ще продължи 9 години на тере на с граници: на изток — парк „Христо Смирненски“, на запад — зелена площ, околовръстния път и планината Люлин, на север — бул. ,,Баба Парашкева“ и на юг — Западния парк. Хиляда хектара за целия комплекс, от които 700 за жилищната част — на такава площ ще бъде построен първият спътник на нашата столица, съгласно съвременните изисквания за разделението на големите градове на по-малки жизнено, комуникационни и търговски обединени селища, свързани с центъра по различни посоки и същевременно разделени от него с обширни зелени паркови гори.
История на Люлин Istoriya na Lyulin
Само преди пет години колектив с ръководител арх. Кирил Бочков изработи първоначалния гене рален план, а в последствие и детайлните градоустройствени планове за жилищния комплекс Модерно предградие. Днес комплексътвече расте и извисява блоковете си; изниква сякаш от житата, които неотдавна растяха там. Строителството за почна отначало с улиците, водоснабдяването, канализацията, отоплителните и телефонни централи, детски ясли и градини, училища, магазини, хотели, болници… Може би цифрите ще илюстрират по-добре това внушително строителство: досега, само за три години, са изградени 40 километра канали, в това число 7 500 м колектори и 4 500 м канални отклонения и 20 километра водопроводи. През 1973 г. са асфалтирани 16 000 м2 улици, през тази година три пъти повече, а през 1975 г. — 250 000 квадратни метра /пет пъти повече/.
С бързи темпове се осъществява и електрозах ранването на комплекса — в проходими кабелни колектори. Захранването на трафопостовете и блоковете е двустранно, което осигурява непрекъснато подаване на електрическата енергия. Осветлението на улиците се изпълнява с живачни осветителни тела, монтирани на стоманобетонни и железотръбни стълбове.
Комплекс Люлин Kompleks Lyulin
За разлика от други столични жилищни комплекси, тук са предвидени и много административни сгради. В пропее на проектиране е и главният обществен център в зона „Ц“.
Жителите на Модерно предградие ще бъдат първите щастливци в нашата столица, пък и в стра ната, които ще се ползват от удобствата на газа. Отначало, според разработките на Енергопроект,с газ ще се захрани топлоелектрическата централа на комплекса, а по-късно, като се използва близостта на минаващия оттук газопровод, ще се газифицират за битови нужди блоковете на комплекса.
Още първият етап от изграждането на софийския метрополитен, т. е. построяването на линията от центъра до комплекс Модерно предградие, което ще започне през 1976 година, ще съвпадне с окончателното построяване на комплекса и 1300 го дишнината на Българската държава. А дотогава за жителите на Модерно предградие ще бъде осигурен традиционният автобусен и трамваен транспорт. Обсъжда се продължаването на трамвайна та линия №3 до комплекса, както и за достатъчни автобусни линии, които да осигурят транспорта на жителите.
Люлин снимки Lyulin snimki
Новост е гражданското строителство на каналните отклонения. Те се построяват предварително и служат за отводняване и канализиране на бъдещи те блокове. По този начин не се допуска разкопава нето на пътните настилки след построяването на всяка сграда, което не само че е неприятно, но нарушава ритъма на движението по тротоарите и ули ците.
Друга характерна особеност за жилищния комплекс Модерно предградие е, че зеленината ще „царува“ тук навсякъде — и между бул. „Баба Парашкева“ и комплекса, и между околовръстното шосе и комплекса, и между София и комплекса. Един град-спътник, част от северозападния град, с възможности за нови оригинални градоустройствени решения и правилно решаване на жизнено важния за цялото човечество и за нас проблем — съхраня ване на околната среда.
В плановото решение на жилищата се търси едно по голямо планово разнообразие с оглед да бъ дат задоволени различните изисквания и възможности на отделните семейства. Наред с решените в традиционната планово-композиционна схема апартаменти търсени са и такива решения, които, въпреки малката квадратура, предлагат богати възможности за разнообразно обединяване и приобщаване на пространствата на групата помещения за дневно пребиваване: кухня, столова и дневна.
Панелно строителство Panelno stroitelstvo
Във външната архитектура се търси раздвижване на обемите на сградите и създаване на по-инте ресен силует.
Неотдавна в софийските вестници се появи обявление, с което се приканваха гражданите да предложат ново име за този комплекс. Каквото и да е то, ние сме сигурни, че след построяването му столицата ще има едно наистина модерно предградие.
Интересни данни за комплекса Модерно предградие: през настоящата петилетка се предвижда навлизането в първите 7 микрорайона, а през сед- мата петилетка, съгласно разработения етапен план, ще започне строителството и в останалите 4 района, като територията за частична реконструкция, с възможности за изграждане приблизително на 1 800 апартамента за всеки микрорайон.
Панелни комплекси Panelni kompleksi
В първите 3 микрорайона се предвижда изграж данего на 9 050 апартамента, а след предложеното и прието уплътняване, те са 10 853, включително об щежитията и ведомствените апартаменти и ще бъдат обитавани от около 35 000 души.
До края на шестата петилетка ще бъдат изгра дени приблизително 9010 апартамента или 83% от цялото жилищно строителство на тези микрорайони. Останалите апартаменти ще се изградят и ще влязат в експлоатация през следващата петилетка. Те ще бъдат в блокове, изграждани предимно по системата „пълзящ кофраж“ и „пакетно-повдига щи плочи“.
Сегашното състояние на проектната готовност на обектите ог търговията и битовото обслужване не дава възможност за ускорено строителство и реално започването им ще стане през 1976 година. Самите те представляват двуетажни постройки с около 1600 кв. м. разгъната застроена площ.
Квартал Люлин Kvartal Lyulin
В първи микрорайон се предвижда да бъдат изградени: супермаркет, два битови комбината, поликлиника, кинотеатър, 5 многоетажни гаражи за по 150 коли.
Във втори микрорайон се предвиждат два самостоятелни магазина на по 2 етажа, 2 битови комбината и 9 многоетажни гаража.
В трети микрорайон се предвиждат 2 самостоятелни магазина, 2 битови комбината, едно училища, супермаркет, заведение за обществено хранене със сладкарница, ресторант, автоматична телефонна централа с поща, дом за стари хора и 6 гаража.
Младежкото и спортното строителство и в трите микрорайона ще се проектира и изпълни през седмата петилетка.“