Дали новото зверче от Сандъците – Sandacitе не е първата българска компютърна мишка?
Първата българска компютърна мишка
Днес сме Ви подготвили нещо забележително. Като го видяхме, очите ни станаха на палачинки! Устройството на горната снимка е българска мишка за РС, модел МАН`88. Производството й започва през 1988 г. в Завод за пултове и клавиатури Габрово, звено в системата на Научнопроизводствения комбинат Мехатроника Габрово, за който сме Ви разказвали.
Това действително е истинска мишка! Но като казваме това, Вие не си представяйте нещо, което непременно да прилича на съвременните. Да разгледаме подробно машинката.
Както виждате, тя има три бутона на реда на сегашните два, но няма скрол. По това време прескачането между по-горна и по-долна точка на документа на екрана се извършва чрез стрелковите бутони на клавиатурата. Курсорът представлява мигащо квадратче, най-често в зелен цвят. Нововъведението, което прави инструментът ,,мишка“, е, че Ви позволява да местите курсора, местейка самата мишка, а не чрез стрелковите бутони.
Самите бутони имат съвсем различни функции в сравнение със сега. Те се определят от програмния код на софтуера, който се изпълнява на компютъра и който поддържа мишката. В програмата са предвидени определени действия, които да се извършват при натискане на някой от бутоните. Действията могат да са най-различни и варират според вида на програмата. Така например, при текстообработваща програма може да се отвори някое от менютата в ред най-горе, при CAD системите се рисуват определени видове линии. Всъщност, най-полезни тези мишоци са били именно при последния вид софтуер.
Първата българска компютърна мишка
Именно заради корелацията между функциите на програмата и тези на бутоните върху кутията на тази българска мишка е отбелязано кои програми поддържа. Виждаме имената на доста добре известни както български, така и чуждестранни програми.
Трябва да отбележим, че повечето програми от 80-те години ползват доста по-малко средния бутон в сравнение с другите два, което е и причината той с времето да изчезне. По времето на тези мишки почти всичко на екрана на компютъра е в текстов режим. Даже джойстиците за игра са атракция. Мишките въобще са нямали особен смисъл преди навлизането на Windows 3.1 и след това.
Разглежданото от нас устройство се свързва с компютъра посредством традиционния за епохата RS232 интерфейс, а захранване взима от също толкова традиционния DIN конектор. На снимката ясно се вижда как кабелът от DIN-a влиза във конектора за RS232. Що се отнася до изпъкналата част, както и при съвременните мишки, това е направено за удобство на ръката при работа. На кутията от първата снимка можете да видите и останалите технически характеристики на джаджата.
И така, това ли е първата българска мишка? Засега го твърдим с почти 100 % сигурност, но все пак оставяме вратичката отворена. Защото, както не сме намерили по-стар мишок от този, така и предполагаме, че може все пак и да е имало, защото напр. джойстици България произвежда от около 1982 – 3 г. Би следвало да направят и мишка – все пак тя се ползва за ,,сериозна“ работа, докато предназначението на джойстиците от самото им начало е било да се употребяват при игри.
Ето и една от програмите, които можете удобно да ползвате с първата българска компютърна мишка:
В Сандъците – Sandacite класифицирахме всички характерни повреди в радиоприемниците. :)
Характерни повреди в радиоприемниците
Този списък ще Ви помогне, ако имате пред себе си замлъкнал лампов апарат и решите да се заемете с неговия ремонт. Защото за причината на много от повредите в радиата може да се съди по характерните им прояви. Освен това голяма част от повредите са общи за всички апарати. Дефектите могат да се систематизират, както следва:
а) приемникът не работи и лампите не се загряват;
б) приемникът не работи, но лампите се загряват;
в) приемникът работи слабо;
г) приемникът прекъсва периодично работата си;
д) приемникът работи с изкривявания ;
е) приемникът пищи;
ж) приемникът вие;
з) приемникът бръмчи;
и) приемането е придружено с трясъци;
к) приемането е придружено със звънтене.
Ще разгледаме подробно тези типове повреди.
Характерни повреди в радиоприемниците
1. Приемникът не работи, но лампите се загряват
Пробит кондензатор в анодната верига (респ. анодните вериги) на токоизправителната лампа. Трансформаторът се загрява недопустимо, а понякога лампата искри.
Токоизправителната лампа е повредена.
Един от двата филтрови електролитни кондензатора е пробит (има късо съединение).
Прекъснато е филтрового съпротивление, филтровият дросел или възбудител в ата намотка на електродиамичния високоговорител.
След втория електролитен кондензатор липсва анодно напрежение поради късо съединение.
Анодното напрежение след втория електролитен кондензатор е прекъснато.
Прекъсната е първичната намотка на изходния трансформатор; има опасност за крайната лампа.
Пробит е кондензаторът в анодната верига на крайната лампа.
Прекъсната е трептящата бобинка на високоговорителя.
Крайната лампа е повредена.
Н. ч. лредусилвателна лампа е повредена.
Късо съединение в н. ч. екранирани проводници.
Пълно късо съединение в променливия кондензатор
2. Приемникът работи слабо
Изтощена е някоя от лампите.
Късо съединение в изходния трансформатор.
Липсва захранващо напрежение на някой от електродите на н. ч. лампи.
Липсва захранващо напрежение на някоя от екраниращите решетки на лампите.
Потенциометърът за регулиране на силата на звука е повреден.
Повреден катоден кондензатор.
Повреден кондензатор в някой м. ч. филтър.
Разстроен е м. ч, усилвател.
Разстроени входна и осцилаторни кръгове.
Прекъснат е антенният свързващ кондензатор.
Изгоряла е антенната бобина.
Характерни повреди в радиоприемниците
3. Приемникът прекъсва периодично работатаси
Лош контакт във веригата на антената извън апарата.
Лош контакт в антенната верига в апарата.
Частично късо съединение в променливия кондензатор.
Лош контакт в ключа за вълни (клавишния блок).
Повреден е потенциометърът за регулиране на силата ма звука.
Повреден кондензатор.
Повредено съпротивление.
Лоша изолации на някой от свързващите проводници.
Лоша спойка.
Характерни повреди в радиоприемниците
4. Приемникът работи с изкривявания
Изтощена токоизправителна, крайна или н. ч. предусил- вателна лампа.
Пробит катоден блок.
Лошо центрован високоговорител.
Свързващият кондензатор в н. ч. усилвател има утечка.
Повреда във веригата на отрицателната обратна връзка.
АРУ не действа.
Характерни повреди в радиоприемниците
5 Приемникът пищи
Лоша селекхивност.
Филтърът за 9 кхц в анодния кръг на крайната лампа ме действува.
Повредена м. ч. усилвателна лампа.
Проводникът, който свързва анода на крайната лампа с изходния трансформатор, е много близо до първата решетка (качулката) на н. ч. предусилвателна лампа или до потенциометъра за регулиране на силата на звука.
Повреден променлив кондензатор.
Повредени филтриращи кондензатори в н. ч. усилвател.
Екранът на проводника за грамофонната мембрана не е свързан с шасито на апарата.
Повишени напрежения във в. ч. стъпала.
Остаряла анодна батерия при батерийните апарати.
Характерни повреди в радиоприемниците
6. Приемникьт вие
Акустична обратна връзка между високоговорителя и променливия кондензатор.
Акустична обратна връзка между високоговорителя и смесителната лампа.
Шасито е стегнато много силно към кутията (гумичките са извадени).
Изсъхнали филгрови електролитни кондензатори (с намален капацитет); изсъхналите кондензатори имат голямо съпротивление.
Разменени краища на отрицателната обратна връзка.
Сипна положителна обратна връзка.
Повредена н. ч. предусилвателна лампа.
Характерни повреди в радиоприемниците
7. Приемникът бръмчи
Лошо заземяване.
Лошо нагласен ентбрумер.
Недостатъчно филтриране в токозахранващото стъпало.
Прекъснат в. ч. филтров кондензатор в мрежовата част (в първичната или във вторичната страна на мрежовия трансформатор).
Незаземена екранираща намотка на мрежовия трансформатор.
Прекъснат електролитен кондензатор в токозахранващата група.
Късо съединение във филтровил дросел или във възбудителната намотка на електродинамичния високоговорител.
Незаземени екрани на решетъчни проводници.
Повредена крайна лампа
Незаземен грамофонен електродвигател.
Характерни повреди в радиоприемниците
8. Приемането е придружено с трясъци
Лош контакт в потенциометъра за регулиране на силата на ввука.
Лош контакт в ключа за вълни (клавишния блок).
Частично късо съединение в променливия кондензатор.
Окислени заземителни пластивки на променливия кондензатор.
Лош контакт в антенния кръг.
Лош контакт в антенната верига извън приемника.
Поява на електрически заряди при движение на скалния механизъм.
Характерни повреди в радиоприемниците
9. Приемането е придружено със звънтене
Незатегнати шайбички резонират.
Лошо центрована трептяща бобинка.
Разлепени проводници на трептящата бобинка.
Скъсана хартиена мембрана на високоговорителя.
Скъсана трептилка на високоговорителя.
Нестабилна система на някоя от лампите.
Повреден променлив кондензатор.
Характерни повреди в радиоприемниците
Надяваме се, че този систематизиран списък на повредите в ламповите радиоапарати ще Ви е полезен в техния ремонт. Но за това вече ще Ви трябва обзавеждане като от онова време, примерно нещо ето такова:
Ето че дойде време за ново изследване на Сандъците – Sandacite.
Грамофонните плочи на Царство България
Материал по темата е публикуван от автора за първи път във в-к FibankNEWS, бр. 98, 1 юли 2016 г. ==> https://www.fibank.bg/uploads/_FibankNEWS/docs/FibankNEWS_2016-98.pdf.
Предложеният тук вариант е с около 10 пъти увеличен обем и няколко десетки пъти повече илюстративенматериал, поради много по-големия възможен обем за текста.
Също тъй, нека тбележим, че именно с тази статия се представихме на Юбилейната научна конференция ,,Техническо и индустриално наследство в българските музеи“, провела се в Националния политехнически музей 1-2 юни 2017 г. Приятно четене! :)
Малко известен факт е, че преди познатия ни „Балкантон“ в България също е имало широко производство на грамофонни плочи с музика. За тях се говори рядко и още по-рядко се пише. Целта на тази публикация е именно да разсеем, доколкото е възможно, мъглата на времето и да обединим в едно текст и образ, за да се получи поне частичен разказ за този клон от нашата промишленост. Към текстовия материал е приложен и илюстративен. Той е съставен от експонати от личната ми колекция, в която са представени всички български грамофонни производители до 1945-7 година.
От данните и частичните податки, които намираме в различни източници, можем да разберем кои са били грамофонните фирми до осъществената през 1947-8 г. национализация, по какво са се различавали, какъв е бил графичният облик на обложките на рървите български плочи, какъв вид звук са записвали и издавали… но по-малко сведения има за историята на самите предприятия и какво се е случило с някои от тях след одържавяването.
Тези фирми са работeли в условията на ожесточена конкуренция и относително ограничен пазар. Плочите са изготвени от шеллак – твърд и много чуплив материал, наподобяващ бакелит. Имат диаметър 25 см, въртят се със 78 оборота в минута. Плочите на българските производители обикновено се изработват у нас.
А на какво са прослушвани тези грамофонни плочи? В Царска България са произвеждани както механични, така и електрически грамофони – „Орфей“ и „Клингзор Екстра“. Механичният грамофон представлява най-често преносима вещ, оформена като малък куфар, който се задейства чрез навиване на разположена отдясно манивела, нагнетяваща пружина. Звукът се извлича от плочата с помощта на остра стоманена игла, ориентирана строго вертикално. В магазини като „Радио Електрик“ в София (притежател на грамофоните ,,Клингзор“) са се предлагали всякакви части за тях – мембрани, игли „отъ шведска стомана по десетъ въ кутия“, електромоторчета, пружини (важен консуматив при механичните грамофони) и какво ли още не. Маркетингът е бил доста добър – фирмата редовно издава каталог с най-новите си предложения, указано е как клиентът да сглоби или настрои радио или грамофон, а девизът е „Купете отъ насъ и пестете разликата!“… спрямо цените на конкуренцията, разбира се.
Алберт БехарАлберт БехарАлберт Бехар
Нека започнем с уточнението, че е погрешно схващането, че всички плочи, отпечатан с правописа, използван до февруари 1945 година (с характерното Ъ след твърда съгласна), са български. Заблудата идва от кирилската азбука, а плочите с кирилски етикет в България не са били само от български фирми. Можем да разделим грамофонните фирми, действували на нашия пазар тогава, на две основни групи:
Чисто български фирми, записвали българска и друга музика (оперети, шлагери и т. н.) за обращение на нашия пазар.
Чуждестранни фирми, записвали българска музика под ръководството на български музиковеди и артисти и издавали тази музика под български етикет, като понякога името на фирмата е изписано само на кирилица, по-рядко – на латиница, а в най-редките случаи – и на двете азбуки. Плочите са подготвени за българския пазар. Тези фирми получават капиталите и суровините си от чужбина и плочите не е особено коректно да бъдат наричани ,,български”.
Имаме информация за следните фирми, създадени по различно време и работили на нашия пазар до 1945-47 година:
БЪЛГАРСКИ
1. Орфей, търговска марка на ,,Симонавия акц. д-во”.
2. Патриа, търговска марка на ,,Симонавия акц. д-во”.
Арфа
Балкан (предишно название ,,Лифа рèкорд”)
Микрофон
Лондон рекорд
Глория
Диктатор
Карузо рекорд
Кооп. ,,Георги Кирков” – съществува вероятно от 1946-7 и обединява други фирми, впоследствие влиза в състава на ,,Радиопром“
Кристал
Медея
Радиопром – съществува от 1950 г. и обединява национализираните ,,Орфей“, ,,Балкан“, ,,Арфа“ и ,,Микрофон“. От 1952 – ,,Балкантон“.
ЧУЖДЕСТРАННИ (изписани са с азбуката, с която фигурират на етикетите)
1. Виктор
2. Грамофон концерт
3. Грамола
4. Zenith
5. Zonophone
6. Columbia
7. Odeon
8. Ориент
9. Парлофон
10. Pathe
11. Полидор
12. Фаворит
13. His masters`s voice
14. Хомокорн електро
15. Enregistrement Electrique
Тук е мястото да направим едно уточнение, за което ще се позовем на вече публикувани материали. Четири от предприятията – ,,Балкан”, ,,Арфа” , ,,Микрофон” и ,,Орфей” (търговска марка на ,,Симонавия акц. д-во”) – през 1947 г. са одържавени (Енциклопедия 1967: 78) и ,,на тяхна основа е създадено Държавно индустриално предпирятие ,,България”, което продължава да използва етикета „Орфей“, като лансира и новите „Балкан“ и „Мелодия“ (Гаджев 2008). Това е причината да се намират и плочи с етикет ,,Орфей” без характерния голем ер (Ъ) след твърда съгласна. Записите вече се правят в първото специализирано грамофонно студио в България, създадено през 1945 г. от инж. Димитър Кулев.
През 1950 г. към новосъздаденото Управление на радиото и радиоинформацията се основава предприятието за грамофонни плочи „Радиопром“. Тези плочи също са на 78 оборота и от шеллак. Тогава записите вече се правят в студиата на Радио София, а производството е пренесено в току-що построения Слаботоков завод Климент Ворошилов. ,,През 1952 г. цялата звукозаписна индустрия се обединява в комбината „Балкантон“, който е с напълно затворен цикъл на работа: запис, галванизация, матрица, преса, отпечатване на плик и т. н.”, отбелязват два от малкото източници, занимавали се с тематиката (Гаджев 2008; Хофман, Рупчев 1988: 16). Ние ще добавим, че първите балкантонски плочи също са на 78 оборота, а от средата на 50-те се преминава към производство на винилови плочи и с това шеллаковата ера на българската грамофонна промишленост приключва.
Повечето от българските грамофонни фирми са създадени в началото на 1930-те г. от предприемчиви музиканти. Жанровете музика, записвани от първите български грамофонни фирми, са главно необработен фолклор, валсове, танга, както български и западни шлагери и оперетни откъси. Това е така, защото с подобна широко популярна музика е можело да се оцелее и пробие на пазара в условията на конкуренция, а класическите произведения и без това са били отдавна монопол на чужди компании (примерно чехословашката Supraphon и германската Telefunken).
Сега ще се опитаме да предоставим информация за отделните фирми, като обаче нека отчетем факта, че по отношение на количеството сведения за конкретна фирма данните са изключително неравномерно разпространени из различните източници.
Орфей – най-голямата грамофонна фирма на Царска България. Нейни са и най-често намираните български шеллакови плочи. ,,Орфей” е търговска марка на акционерно дружество ,,Симонавия”, основано през 1924 г. от о. з. майор Симеон Петров (1888-1950). Симеон Петров е първият български летец, осъществил полет извън територията на България на 13. август 2012 г. Наричали са го Симеон Авиатора, оттам и името ,,Симонавия”. ,,Симонавия“ е ,,акционерно дружество за търговия и индустрия“ и притежава първата фабрика със затворен цикъл за запис и производство на грамофонни плочи. Записите се извършват в киносалоните „Роял“ и „Модерен театър“, производствената база се намира на бул. „Христо Ботев“ № 129, а плочите носят етикета „Орфей“. Допълнителен щрих внася Искра Ценкова: ,,Симеон Петров […] по-късно изкупува акциите на другите (по-дребни акционери – б. м., А. О.) и става едноличен собственик на фабриката. В началото “Симонавия” внася плочи, а той на няколко пъти организира записи на наши изпълнители – певци и оркестри, във Франция (това се потвърждава и от експонат в личната ми колекция –на сниманата плоча с етикет Pathe се забелязва най-отдолу на етикета надписът Simonavia, който свидетелствува за началната вносителска дейност на Симеон Петров – б. м, А. О.). След това решава, че е време да си имаме и родно производство на грамофонни плочи. Първата негова плоча е записана през 1934 г. с вносни материали” (Ценкова 2012). Става дума за закупената от германската фирма ,,Георг Нойман” електрическа грамозаписна апаратура, която е комплектована с усилватели ,,Pathé” от Франция. Най-напред изпълненията се записват върху восъчен диск, след това той се обработва и от него се правят матрици за плочите. Изпълнявани са били също така специални опръчки на Министерството на народното просвещение, като, когато това е така, е отбелязано на плочите (може да се види на една от приложените снимки). Първият запис на българска народна песен в ,,Симонавия“ е на Мишо Тодоров по текст на Димчо Дебелянов – „Спи градът“. ,,В репертоара влиза изключително танцова музика и отчасти народна” (Енциклопедия 1967: 141). Годишният тираж на фабриката е около 150-200 000 броя плочи. Издават се фолклорни и шлагерни песни – общо над 5000 заглавия. През 1947 г. дружеството и гореспоменатите четири фирми влизат в състава на ДИП ,,България”, а самият Петров постъпва на работа като бобиньор в Силнотоковия завод ,,Васил Коларов” в София. През 1950 г. умира.
Патриа – от плочата в илюстративния материал е видно извънредно голямо сходство в оформлението с плочите на ,,Симонавия“. От този факт може да се направи изводът, че тази търговска марка също е принадлежала на Симеон Петров, Освен заглавията на няколко народни песни, дадени в статия на проф. Венцислав Димов (Димов 2005: 168), не знаем друго за звукозаписния репертоар.
Продукцията на тези грамофонни фирми осигурява част от музикания репертоар на БНР през 1930-те и 1940- те г.
Бакелитови плочиБакелитови плочи
Арфа – не знаем кога е създадена тази фирма, но знаем годинана на одържавяването (1947). Цинтралата се е намирала на ул. Леге № 14 в София, а по-късно – на бул. Мария Луиза № 43. Издава главно народни песни. За тази фирма знаем, както между другото споменава отново Димов (2009: 41), че е публикувала български шлагери на някога известния Георги Шаранков. В ,,Арфа” (а и в ,,Симонавия”) записва около 90 песни и народната певица Вълкана Стоянова, отбелязва Ваня Божилова (Божилова 2012).
Нека да обърнем внимание и на графичното оформление на плочите на ,,Арфа“, като приведем това подробно описание от едно сериозно студентско изследване: ,,Графичната визия на хартиената опаковка на грамофонни плочи на фирма “Арфа” е решена в три тоналности. Бялото и черното описват кръг около кръглия отвор в средата на опаковката, създава се впечетлението за нарисувана плоча. От ляво и дясно, от двете страни около кръга, на равнището на очите са очертани кръгли червени плоскости, всъщност червени грамофонни плочи. Върху едната, която е мегдан на село (на заден план се виждат къщи) се вие хоро. Върху другата, на срещуположната страна, двойки танцуват валс. Може би целта на този тип фирмени изображения е да подскажат, че музикалната продукцията на “Арфа” е и за тези които предпочитат фолклорната музика, но и за тези, които се увличат по модерните западни танци” (Добрева, Ранчич 2012). Както се вижда от снимките в приложения илюстративен материал, обложката е с различен цвят на буквите и леко променена корица.
Балкан – покрай нея да кажем две думи и за един друг важен производител – ,,Лифа рекорд”. ,,Лифа” е основана от незабравения и в момента популярен шлагерен певец Алберт Пинкас (Тенев 1997: 224) и тази фирма записва музика върху восъчна матрица в Берлин или Букурещ, а произвежда масови звуконосители в София с две ръчни преси, т.е. със стара манифактурна технология. В илюстративния материал е приложена тяхна плоча. Поради бавния и трудоемък производствен процес тиражът е малък и плочите „Лифа рекорд“ са редки.
Производството на фабриката на Пинкас обаче става много по-популярно под названието на фирмата, на която той продава своята. Това е ,,Балкан”, чийто адрес се е намирал, както свидетелствува поместената по-горе обложка, на бул. Константин Стоилов № 32 в София. И тук нямаме информация за други записи, освен на народна музика. Одържавена като ,,Балкан” през 1947 г.
Шеллакови плочиШеллакови плочиАлберт ПинкасАлберт ПинкасЛифа рекорд
Микрофон – адресът е бил на бул. Константин Стоилов № 16 А. Голяма фирма, издавала разнобразни танга, валсове и народни песни. Това се потвърждава от каталог на продукцията й, издане 1943 г., който присъства в личната ми колекция.
Нека приведем и описание на обложката, изпълнено в същия педантичен стил, както и при ,,Арфа: ,,Грамофонни плочи “Микрофон” използват подобен, но този път триполюсен мотив на графично изображение. В долния край на графично загатнатата плоча в правоъгълник е изобразен прецизно и детайлно на преден план акордеонист с калпак (може да забележим дори леката усмивка на устните му, както и цветето забодено зад ухото му). На заден план се люлее хоро, фигури на мъже и жени в народни носии са представени във вихъра на танца. От двете страни над правоъгълника са изрисувани съответно танцуваща двойка, облечени в модни одежди, и цигулар, облечен във фрак. Тук освен за популярна (танцова, шлагерна) и народна (фолклорна) музика, грамофонната фирма напомня и за художествената (салонна, класическа) музика, която също тиражира върху грамофонни плочи. Елемент от рисунката на плик „Микрофон” е буквално пренесен в рекламно каре на музикален магазин „Българска лира”, поместена във в. „Македония” (бр. 649/08.12.1928) (поместен в илюстративния материал към статията – б. м., А. О.). От двете страни на рекламния текст са симетрично разположени две рисунки: вляво войник свири на хармоника на фона на войнишко хоро, вдясно същият селянин с калпак и китка свири на хармоника на фона на селско смесено хоро.” (Добрева, Ранчич 2012).
През 1940-1942 г. известната народна певица Мита Стойчева записва песни в ,,Микрофон”. През 1947 г. фирмата е одържавена.
Лондон рекорд – интересна фирма. Любопитното е, че адресът, посочен на опаковките, е същият с този на ,,Балкан“ (бул. Константин Стоилов № 32). Според изследователя и колекционер на шеллакови плочи Йордан Симеонов това се дължи на факта, че през 1938 г. собственикът на ,,Балкан“ Алберт Пинкас продава фирмата си и на предприемача Марко Бенбасата, който основава Лондон рекорд, чийто пръв директор е патриархът на българската забавна песен – композиторът Йосиф Цанков. На ,,лондонските“ опаковки от задната страна се забелязва уточнението, че ,,главното представителство“ на фирмата се намира в магазина ,,Радио електрик“ на бул. Мария Луиза № 51. Това е мощна навремето си българска фирма за търговия с радиоелектроника.
Една от певиците, които е издавала тази фирма, е известната навремето българска шлагерна изпълнителка Иванка Георгиева (Добрева, Ранчич 2012а)
Глория – нямаме никаква информация за тази фирма, различна от тази, която може да ни даде приложеният тук етикет на тяхна плоча.
Бакелитови плочи
Диктатор – всъщност Диктатор е също етикет на Пинкасовата Лифа. Друга информация, която намираме за нея, е пак у споменатото изследване на проф. В. Димов (Димов 2005: 160). Там е упоменато, че фирмата е издала под № 10752 патриотичната песен ,,Настъплението при Драгоман и изгонването на сърбите” и баладата ,,Погребението на княза” на група Шоп.
Стари грамофонни плочиСтари грамофонни плочи
Карузо рекорд – една малко известна фирма. Това всъщност не е фирма, а етикет на уважената по-горе Арфа. Единственото, с което я свързваме, е че споменатият вече Георги Шаранков е записвал в нея. Този производител записва и издава шлагерни песни.
Карузо рекордКарузо рекорд
Кооп. ,,Георги Кирков” – вероятно закратко съществувала фирма между 1945 и 1947 година. Под № 4174 е издала плоча с ръченица и народната песен ,,Арда е мътна дотекла”
Стари грамофонни плочи
Кристал – не намираме никаква информация за нея, освен сведението за нейното съществуване в сп. Новости на БАН (Новости 2010: 3). Прави впечатление изключително сериозната прилика между обложките на ,,Кристал” и ,,Зенит”, които можете да видите в илюстративната част.
Плочи 78 оборотаПлочи 78 оборотаПлочи 78 оборота
Медея – това е търговски етикет на Симонавия АД. В. Димов (Димов 2005: 163) споменава за издадена плоча № 5021 на фирмата, която включва ,,изпълнение на физармоника” на Атанас Авджиев и Добруджанска ръченица.
Плочи 78 оборотаПлочи 78 оборота
Радиопром – съществува от 1950 г. и обединява национализираните ,,Орфей“, ,,Балкан“, ,,Арфа“ и ,,Микрофон“. ,,Радиопром“ продължава традициите на довоенните предприятия, но към записваните дотогава народни и шлагерни песни добавя нови серии, напр. поредицата ,,Песни за новото българско село“. Преименува се на ,,Балкантон“ през 1952 г. ,,Балкантон“ също има записани малък брой шеллакови плочи в периода 1952-1958 г. – напр. в поредицата ,,Песни и танци на народите“.
Флама – също етикет на вездесъщия Алберт Пинкас (Й. Симеонов).
Сега нека кажем няколко думи и за чуждестранните фирми, записвали и издавали грамофонни плочи в България. Трябва да отбележим, че първите грамофонни плочи с етикети на български са издадени от именно от чуждестранни, а не от наши фирми. записи на локална музика са инициатива на английската фирма The Gramophonе Company, която предпочита да задоволява пазарите в Ориента, Азия и на Балканите с изпълнения на местни оркестри и артисти. В периода 1903-1907 година такива записи са правени в София и Варна. Примерът на англичаните е последван от Deutsche Gramophon, Pathe, Favorite и др., които вече работят с български дистрибутори и музикални скаути, издирващи за запис популярни солисти и ансамбли. Тези плочи обаче са изнасяни от самата България и продавани извън границите й.
В началото на 30-те г. някои големи европейски фирми – френските Pathé и Enregistrement Electrique, германските Odeon и Parlophon, английската The Gramophone Company, американските RCA Victor, Columbia Records, Zenith и Zonophone International – започват да записват български фолклорни и шлагерни песни с етикет на български език и да ги предлагат на пазара. Някои от тези производители осъществяват тази дейност под повече от една търговска марка или марката за даден район от Европа е определена специално за него. Обикновено названията на известните западни фирми в етикетите за България са изписани на кирилица. Ще дадем кратко упътване, чрез което да можете да се ориентирате откъде произхожда дадена плоча от описания вид, ако я срещнете:
Виктор – вероятно става дума за RCA Victor.
Грамофон концерт – търговска марка за България, притежание на британската The Gramophone Company Грамола – също Zenith – известната американската компания Zenith е внасяла у нас също механични и електрически грамофони и консумативи за тях (игли, пружини). В илюстративния материал е показана реклама за техни игли. Иглите и пружините са били най-често сменяните части на механичните грамофони, а тези на Zenith са се славели с най-високо качество.
Интересното е, че българските плочи ,,Кристал” откровено копират логото й. Zenith са имали в София огромен магазин със звучното название ,,Океана на плочите“.
Плочи ЗенитПлочи ЗенитПлочи Зенит
Zonophone – също американска компания.
Columbia – така на българските плочи е изписвано името на американската компания Columbia Records. Интересното е, че продукцията за България е с етикет, оформен в цветовете на националното знаме (което не е така при плочите на Columbia, предзназначени, да речем, за Гърция).
Американски грамофонни плочи
Odeon – германска фирма.
Немски грамофонни плочиНемски грамофонни плочи
Ориент – търговска марка на ,,Електрекорд“. Седалището се е намирало на бул. Мария Луиза № 36 (по-късно означението е променено според новото име на булеварда – Георги Димитров № 36).
Бакелитови плочи
Parlophon – също германска фирма.
Плочи Парлофон
Pathé – френска фирма. Започва дейност в България през 1904 г.
Плочи Симонавия Пате
Полидор – австрийска фирма Фаворит, Enregistrement Electrique – също. His master`s voice, Хомокорн електро – английски фирми
За биографията на тези западни производители съзнателно не даваме информация, тъй като те са достатъчно добре известни като пионери на грамофонната техника и всеки може самостоятелно да прочете далеч по-обхватните статии, писани на езицит е на съответната страна.
Далече сме от мисълта, че този кратък доклад е успял да обхване цялата история на българската грамофонна промишленост до 1945-47 г. Със сигурност още много факти ще бъдат изваждани от прахта и огрени от слънцето на познанието. Единственото, на което съм се надявал, е тази публикация да Ви подтикне да издирвате, четете и научавате повече. Ние трябва да правим това със съзнанието, че даваме своя принос в културното издигане на нашия народ.
Гаджев 2008: Гаджев, Владимир. ,,Балкантон” и юнаците от ,,Хайдушка поляна”. http://e-vestnik.bg/3790 (09.ІV.2017).
Димов 2005: Димов, Венцислав. Към изясняване на записаната музика в България от първата половина на ХХ век: архиви и колекции. В: Българско музикознание 1, 2005. София: Издателство на БАН, 2005.
Димов 2009: Димов, Венцислав. Славянски следи в записаната на грамофонни
плочи музика от България. В: Slavica slovaca 1, 2009. Bratislava: Vydavatel`stvo maticeslovenskej, , 2009. http://www.slavu.sav.sk/casopisy/slavica/2009_01/2009_1.pdf (09.ІV.2017).
Знаете ли как са зареждали автомобилите преди 1945 г.? Вижте в Сандъците – Sandacite!
Бензиностанциите в Царска България
Собственик на магазин за автомобилни принадлежности позира с монтираната отпред бензинова колонка SATAM. Тя е снабдена с два видими стъклени цилиндъра, през които преминава и се измерва горивото, преди да се налее в превозното средство. Снимката е от средата на 30-те години.
Автомобилът се появил за първи път по улиците на София в края на ХІХ век. През 20-те и 30-те години на следващото столетие той се утвърдил като обичайна и често срещана гледка в града. Въпреки че към 1938 г., например, булевардите и площадите на българската столица се кръстосвали от не повече от 2500 коли и камиони, нарастващият брой возила създал и нови потребности на пазара. Още повече, че през следващата 1939 г. бил грандиозно открит и проведен първият български автосалон.
Вечно гладният търбух на превозното средство трябвало периодично да бъде напълван с така нужното му гориво. За целта в София започнали да се появяват и първите „бензиностанции“. За разлика от днешните си събратя, те не били в обособени сгради, а зареждането на бензин се предлагало под един покрив с много други услуги, свързани с поддръжката на автомобила.
Бензиностанциите в Царска България
Макар трафикът по улица „Съборна“ през 1941 г. да не изглежда особено натоварен, вдясно на снимката се белее светещ глобус с надпис „бензинъ“, подсказващ наличието на колонка за зареждане
В спомените си ,,Тристахилядна София и аз между двете войни“ писателят Драган Тенев разказва за единственото по това време място за пълнене на гориво в центъра на града, намирало се на улица „Раковски“ в близост до Писателското кафене. Както отбелязва той, в началото сипването на бензина ставало „не от колонки, а направо от варели с ръчни помпи“ или „със специални кофи с чучурки“. Постепенно София се запознала и с бензиноколонките. Най-често ставало дума за единична колонка за зареждане, разположена пред работилница, гараж, автомобилно представителство или магазин, предлагащ същевременно цял набор от стоки като масла, гуми, части и други необходимости.
Бензиностанциите в Царска България
Както се вижда от запазените фотографии (напр. най-горната), обикновено колонката и прилежащият й малък резервоар се намирали върху самия тротоар край улицата. Както повелявали световните тенденции, елегантните приспособления завършвали с голям бял кръг или кълбо на върха, върху които с черни букви за сведение на шофьорите била изписана така важната и до днес за тях дума „бензинъ“.
Досега в Сандъците – Sandacite май само машина за прибиране на зеленчуци не сме Ви показвали!
Машина за прибиране на зеленчуци
Както и другите образци техника, с които постоянно Ви бомбардираме, и зеленчукоприбирачката е 100 % българска. Тя е предназначена за извозване на зеленчуци и плодове в амбалаж или насипно състояние до края на блока.
Окачва се на самоходно шаси (напр. СШ-22, за което Вече сме Ви разказвали, но също и ДСШ-14, ДВСШ-16).
Техническа характеристика на машината са следните:
Машина за прибиране на зеленчуци
Конструктивно машината за прибиране на зеленчуци ПНЗ-8,5 представлява платформа, която се състои от средна част (четиринога), две крила и задна площадка. Средната част представлява заварена винкелова конструкция във формата на четиринога, която се захваща с четири болта към рамата на шасито. На горната й част е заварена планка, на която са захванати шест въжета за поддържане на крилата в хоризонтално положение. В предната част на четириногата е монтирана лебедка и направляваща ролка за сгъване на платформата в транспортно положение.
Крилата са две. Всяко крило се състои от две части, които по средата се свързват шарнирно. Те се сгъват към трактора с помощта на телени въжета. В задната си част крилата са подсилени с обтяжки, а в предната част е монтирана предпазна мрежа.
Задната площадка е закрепена на две конзоли, които са захванати с болтове към задния мост на шасито.
При прибиране на зеленчуци с платформа технологическият процес в зависимост от културата, която се прибира, и количеството на готовата за прибиране продукция може да се осъществи по два начина.
Първи начин – в началото на блока звеното от берачи натоварва платформата с амбалажа (кафези, касетки или щайги). При движение на платформата по полето берачите я следват, като всеки обира плодовете от своя ред и ги поставя в кофа, престилка или кошница и периодично ги изсипва в амбалажа на платформата. След напълване на първия ред амбалаж работникът, обслужващ платформата, го заменя с празен.
В края на блока или на междинните пътища звеното разтоварва платформата. По същия начин се извършва работата при следващите преходи. При изоставане на берачите трактористът периодично спира агрегата и изчаква работниците да го настигнат.
Втори начин – берачите предварително обират плодовете, след което платформата минава и набраната продукция се натоварва и се изнася.
Прибирането на зеленчуковите култури е свързано със спирания, поради което скоростта на предвижването е малка. Тя зависи от вида на културата и начина на брането. При бране на пипер и домати скоростта е по-малка, отколкото при бране на зеле, тъй като се берат повече и по-дребни плодове от различни страни на растението.
Поначало всички земеделски машини, разработвани в България в периода до 1990 г., са преминавали теренни изпитания в прототип, преди да бъдат допуснати до масово производство. Когато тези изпитания преминат, забелязаното в тях се описва в ,,Бюлетини за научно-производствена информация“, издавани от Машинно-тракторните станции (МТС), каквито е имало в Пловдив и Русе напр., и от Академията на селскостопанските науки.
Та от лабораторно-полското изпитване, проведено в началото на 1960-те години с нашата зеленчукоприбирачка, е установено, че платформата ПНЗ-8,5, агрегатирана с ДВСШ-16, може да работи безпрепятствено при прибиране на домати, отглеждани на телена конструкция с височина 45 см (обща височина с растенията до 55 см). Агрегатирана със СШ-22, тя може да работи при телена конструкция, висока 55 см (обща височина с растенията 63—65 см).
Повредите, които нанася платформата върху културните растения, са незначителни и нямат практическо значение.
Платформата ПНЗ-8,5 е разчетена за 1500 кг товар. Проведените изпитания на терен са показали, че тя издържа товар до 2000 кг. Трябва да отбележим обаче, че съществува несъответствие между товароносимостта на платформата и конструктивната товароносимост на шасито (1000 кг). Опитите и наблюденията показват, че моментите, които създава товарът, не действат разрушително, тъй като скоростта на движение е ниска и динамическите натоварвания са незначителни.
Времето, разходвано за завои, е малко. За безпрепятствена работа на агрегата е необходим обръщателен пояс, не по-тесен от 10 м, което много рядко може да се осигури при сегашното състояние на зеленчуковите градини.
Коефициентът за технологическа надеждност е единица, тъй като се работи без листозащитници и няма случаи на задръствания.
Независимо от всички дитирамби, които изписахме досега обаче, нека кажем, че разгледаната от нас зеленчукоприбирачка не може да разреши цялостно проблема за прибирането на зеленчуковите култури, но пък увеличава производителността на труда около 1,5 пъти и облекчава труда на берачите. Затова съвсем заслужено ПНЗ-8,5 е одобрена от МИС и е пусната в серийно производство в началото на 1960-те години.
А ето и подробен преглед на прословутото самоходно шаси СШ-22:
Товарна платформа на Балканкар в Сандъците – Sandacite.
Българска товарна платформа Балканкар
Наскоро Ви бяхме разказали за няколко малко известни изделия на българската автотехническа мисъл, разработвани пpeди вcичĸo в Цeнтpaлния нayчнoизcлeдoвaтeлcĸи инcтитyт пo тpaнcпopтнo мaшинocтpoeнe нa ceгaшния бyл. Цap Бopиc III № 126 и произвеждани в различни заводи в страната.
Днес сме Ви подготвили още едно такова чудо – българска специализирана товарна платформа. Както и останалите превозни средства от този вид, и тя е произвеждана в ограничени бройки, което се обяснява със специфичните й сфери на употреба – предназначена за транспортиране на различни видове товари в заводите, аерогарите, жп. гарите, пристанищата и т. н.
Платформата е проектирана е в ЦНИИТМ през 1970 или 1971 г. и се описва с трудно запозняемия индекс Ф16.Б32—2013.
Първо, малко за конструкцията. Предният мост е управляем и има независимо окачване. Задвижването се осъществява с четирицилиндров четиритактов двигател тип „Москвич 408“ с мощност 45 конски сили при 4500 tr/min. Товарната платформа е приспособена за движение по улиците и пътищата; а осветителните тела и светлинната й сигнализация отговарят на действащите тогава международни изисквания. Притежава добра маневреност, удобно управление и въобще е лесна за експлоатация.
Габаритите на това балканкарско изделие са, както следва: дължината на платформата е 2440 мм, широчината 1650 мм, височина 800 мм. Основните размери (тоест тези на цялото превозно средство) са: дължина 3780 мм, широчина 1700 мм, височина 2005 мм. Скоростта на движение с товар е 34 км/ч. Товароносимостта на изделието е 3200 кг, а ненатоварено цялото чудо тежи 1650 кг.
Първата българска съдомиялна вече е в Сандъците – Sandacite.
Първата българска съдомиялна
В момента, ако се разходите до някой магазин за битова техника, ще намерите богат избор от съдомиялни. Но сред тях няма да има нито една българска! Затова сега ние ще Ви върнем 46 години назад, когато е била произведена първата българска съдомиялна.
Интересното в случая е, че тя не е предназначена за домашна употреба. Става дума за мащабно съоръжение с капацитет 1100 чинии в час, чието ,,работно място“ са големите заведения за обществено хранене. Независимо от това обаче, ние мислим, че машината си струва разглеждането.
Както ни осведомява списание ,,Машиностроене“ (9-1971), рекламното название на устройството е просто ,,машина за миене на чинии“. Тя е била произвеждана в някой от многото заводи в рамките на ДСО Тежко машиностроене и след 1971 г. е била в експлоатация поне няколко години… преди да дойде следващият модел. :)
За да измие добре чиниите, машината загрява вода в собствен бойлер, на който му трябва един час, за да повиши до работна температура 240 литра вода от водопроводната мрежа. На илюстрацията бойлерът й е онова, бъчвообразното, дето се намира под командното табло и се опира на земята чрез три стърчащи извити крака. Чиниите се хигиенизират в контейнера при темпеpатура 65-75 градуса, а след привършване на манипулацията чакат готови да си ги вземете – виждате контейнера, най-обемната част от машината, вляво от бойлера. Цялото времетраене на работния цикъл е едва 45 секунди!
Ето и оригиналната реклама в списанието. В нея можете да видите и основните размери на цялата машина, а също така може би ще Ви стане ясна и някоя друга подробност, изпусната от нас (все пак никога не сме работили с това чудо):
Редовните читатели на нашия сайт знаят, че в колекционерската си дейност се стремим да обхванем колкото се може повече любопитни образци от българската техника. Измежду изделията, на които винаги сме обръщали възможно най-много внимание, са тези на българската компютърна техника.
Така се случи, че успяхме да се сдобием с чудото на техниката ИЗОТ СМ 1604. За да разберем добре какво представлява то, се налага да започнем разказа малко по-отдалеко.
Неведнъж сме Ви разказвали за произвежданите в България през втората половина на 70-те и през 80-те години големи електронноизчислителни системи – т.н. мини ЕИМ – които са се използвали в различни ведомства и предприятия – различни изчислителни центрове към общини, научни институти, производствени предприятия, учреждения за информационно обслужване, пощи, банки и т.н. Една такава ,,мини“ система е, например, ИЗОТ 1016, която не знаем колко мини ще ни се стори сега, предвид факта, че с всичките си компоненти заема цяла немалка стая:
ИЗОТ СМ 1604
Една такава машина може да изпълнява множество операции, но при нужда с нея може да работи не само един, а няколко души. Когато това се случва, служителите осъществяват връзката с голямата централна машина (напр. въвеждат текстови или цифрови данни) от т.н. лични работни терминали. Първоначално те са безмониторни (като този на горната снимка), а сетне се сдобиват и с монитор. На него може удобно да се работи с различните програми, които пък се зареждат от 5,25- и 8-инчови дискети, или пък от огромни, тежки и масивни твърди дискове, грамадни като фризери:
ИЗОТ СМ 1604
Както вече знаем, използването о такъв начин на ресурсите на големия ,,стаен“ компютър се нарича ,,телеобработка на данни“.
Външно погледнато, по-късните личните терминали приличат на истински компютър. Приликата се увеличава от факта, че някои от тях (напр. като това, което ще Ви покажем днес) са поместени в напълно същия корпус като този на ИЗОТ 1031 напр., който вече си е пълноценен компютър.
И такаа, представяме Ви ИЗОТ СМ 1604!
ИЗОТ СМ 1604
Това чудо е производство на Завод за запаметяващи устройства Велико Търново, за който също сме Ви разказвали. Качва се на конвейера през декември 1981 г. Оттогава насетне е един от най-използваните терминали. Нашият напр. е произведен 1984 г.:
ИЗОТ СМ 1604
Надписът на руски се обяснява с факта, че този терминал, както и десетки други модели българска изчислителна техника, е изнасян в хиляди бройки за бившия СССР. В момента на пика на производството за там са заминавали много повече екземпляри, отколкото за вътрешния пазар на България, и това е причината и в момента в Русия и Украйна да могат да се открият такива неща доста по-лесно, отколкото у нас.
Ето го и уважаваният ни приятел инж. Васил Бояджиев (vvb от форума) да седи пред едно такова в Института по радиоелектроника и технологии през 80-те г. и да си проектира РИА – тестерите на печатни платки:
ИЗОТ СМ 1604
Сега да разгледаме по-подробно техническите характеристики на терминала ИЗОТ СМ 1604. Той е предназначен за изчислителни системи, изградени на базата на СМ-4 (износното, СИВ-аджийско название на ИЗОТ 1016) като локално или отдалечено крайно устройство.
Нашият дори се опита да поработи малко:
ИЗОТ СМ 1604
В състава на терминала са включени буквено-цифрова клавиатура и екран с диагонал 31 см. Той има възможност за изобразяване на 1920 знака (24 реда х 80 знака). Към комплекта му влиза и печатащо устройство (принтер) тип ЕС 7187 като отделен блок.
ИЗОТ СМ 1604
СМ 1604 има три режима на работа: автономен, дистанционен и диагностичен. Той е изграден на основата на българската микропроцесорна серия СМ 600, разработвана в Института по микроелектроника в София:
ИЗОТ СМ 1604
Подробен поглед към конекторите на задния капак. Има вход за клавиатура, за принтер и др.:
ИЗОТ СМ 1604
За връзка с компютъра-майка новият ни ИЗОТ използва стандартни за времето си телефонни канали за връзка при скорост до 2400 бита/сек, а при свързване чрез физическа линия —до 9600 бита/сек.
Ето му я и клавиатурката:
ИЗОТ СМ 1604
И, разбира се, когато заредите на голямата машина текстообработваща или някаква друга инфообработваща програма, СМ 1604 се превръща в чудесно средство за подготовка и редактиране на информацията.
Ами, това е засега! При следващата ИЗОТ-овска или правешка находка от нас очаквайте незабавно пряко включване. :)
В днешно време най-разпространеният език в света е английският и съответно има най-много школи, които го предлагат. Независимо дали смятаме този език за лесен или труден, с течение на времето това става все по-малко важно. Английският се превръща в инструмент, който всеки човек трябва да владее, за да има повече възможности.
Когато обаче човек реши, че ,,ще го научи тоя английски най-сетне!“, се изправя пред огромен избор от възможности, свързани, както споменах по-горе, с изключително големия брой места, където би могъл да се изучава – онлайн, офлайн, по какви ли не системи, методи и учебници. Аз имам практически познания по езика, придобити от средното образование и от спорадичното му ползване след това (за съжаление в моя случай става дума преди всичко за работа с научно-популярни и популярно-технологични статии на английски), но това, което ми липсваше, беше едно систематично опресняване на отдааавна потъналите в дебрите на съзнанието ми граматични, донякъде синтактични и други норми. Моят английски е в голяма степен като такъв на гастарбайтер от 90-те години – разбирам за какво става дума (особено при четене) и мога да го преведа (понякога с помощ от речника), но за нещо повече от това – забравете! Липсва ми говорната практика, а с разбирането на говорима реч също изобщо не съм добре. Не се гордея с това, което казвам, но е самата истина.
Обикновено, когато търсим да изберем някаква стока или услуга, по нашите географски ширини не се доверяваме на рекламите и искаме да чуем опита на някой действително използвал това, което търсим. В близост до моята работа, на бул. Дондуков № 25, ет. ІІ, се намира езикова школа със силното име НОВ ЛИДЕР. Отдолу – надпис – Заедно създаваме новите лидери! Аз, признавам си, съм доста консервативен човек и предпочитам да мога да върша колкото се може повече от нещата, които правя, в един-единствен район – този, в който работя и живея. Дори ако трябва да взема отнякъде в рамките на града някой нов ,,сандък“ и дотам няма метро, предпочитам да си го пратя по куриер. Да, ще платя 3-4 лв повече, но ще свърша работата си с две крачки до куриерския пункт.
Та избрах си преди месец и нещо една вечер след работа и влязох в НОВ ЛИДЕР. Посрещна ме усмихнат младеж, който ме поздрави и запита с какво може да ми бъде полезен. Обясних нуждата си от езиков курс, с който са актуализирам закърнелите си комуникативни познания по езика и посочих какъв опит в изучаването на английски имам досега. Запитах го в какви часове мога да посещавам курсовете… то това е въпрос, отговорът на който го има и в сайта на школата сигурно, ама аз, нали съм админ на сайт за стара техника, предпочетох малко по-старомодния начин на информиране лице в лице. :)
Свикнал съм, когато в делови разговор кажа на някого, че мога да го посетя след 18 ч. (когато обикновено свършвам работа), той да се поиздразни или в най-добрия случай да посърне, като след това ми обясни, че… че в общи линии тяхното работно време съвпада с моето. Нищо подобно не се случи тук обаче. Младежът ми посочи, че школата предлага тримесечен курс по английски, на който учебните часове започват в 18:20 ч., съдържа 100 такива часа и се води по учебната система SpeakOut на същото това изд. Longman, което аз познавам от годините си в гимназията. Нещо повече – можех да си избера в кои два дни на седмицата да посещавам курса – дали във вторник и четвъртък, или в понеделник и сряда. Направо като по поръчка!
Eзикова школа НОВ ЛИДЕР
След това ме запитаха на какво равнище по Европейската езикова рамка оценявам досегашните си познания. Тук доста се затрудних… а сега де! До кое ли европейско езиково ниво бе съумяла да ме изкачи моята добра стара гимназия? Притеснението ми веднага бе усетено приветливия младеж, който ме осведоми, че, ако искам, мога да се пробвам да попълня входящия езиков тест, поместен в сайта на НОВ ЛИДЕР. След като съм готов с него, мога да го пратя на проверяващите по електронната поща и те ще ми върнат отговор с най-добрата според тях препоръка за ниво, от което да започна. Наистина чудесно измислено!
Школа НОВ ЛИДЕР е основана през 2012 г. от Георги Венков. Разбрах, че това е човек с дългогодишен опит в управлението на центрове в образователната сфера, както и придобит опит и образование в сферите на педагогиката, култорологията и изкуствознанието. Според мен доста разбира и от маркетинг. Това, което ми направи впечатление при разглеждане на ценовите предложения, беше, че НОВ ЛИДЕР разполага с много интересно ценообразуване. Цените на курсовете се формират подобно на честотата на последните поколения многоядрени процесори на АМД – в зависимост от различни обстоятелства, над които клиентът има контрол. Например, цената на моя курс по английскипоначало беше 240 лв и началната му дата беше 5 юли. Казаха ми обаче, че ще ми направят отстъпка 40 лв, тъй като съм се записал до 5 дни преди началната дата на курса по английски. Ето стимул да не правя нещата винаги в последния момент -моята предвисливост се възнагради.
От школата предлагат на клиента и друга добра възможност да спести пари. Цената на учебния комплект е 40 лв, но те предлагат възможност да ти го копират с позвързване и тогава заплащаш само 15 лв. Това е чудесно измислено! Защото знам, че, прочитайки горния абзац, нашият брат подозрителният българин веднага би измърморил ,,Ами да, ето, всъщност нищо не правят – уж ти предлагат измислена отстъпка, а след това веднага си я връщат с цената на учебниците“. Е, да, ама номерът с копието след това? :)
Eзикова школа НОВ ЛИДЕР
Самото преподаване няма почти нищо общо с конвенционален училищен езиков час. Стаите на школата са малки, групите са между 5 и 8 души (повярвайте ми, това има смисъл да е така, защото като ученик в клас с 23 съученика помня какво чудо беше да се опиташ да чуеш всичко, което учителката ти обяснява!), има климатици, курсистите е преподавателите са готини и сериозни хора, а на стената е окачен LCD, на който гледахме различни граматични таблици, учебни презентации и видеоматериали.
В самите курсове се редуваха обособените пет елемента за качествено езиково обучение – слушане с разбиране, четене, писане, комуникация, граматика и, разбира се, усвояване на нова лексика. Учебната система залага на много комуникация между самите курсисти и така езикът се усвоява като средство за живо общуване. Друго нещо, което ми направи впечатление, е, че преподавателят поправяше грешките едва след като даден диалог приключи, а не като в училищните ми години – да накъсва и прекъсва комуникацията, за да ,,изстреля“ правилната глаголна форма.
В сайта виждам, че школата предлага и т.н. разговорна практика. Тъй като, преди да си купувам нещо, обичам да задавам колкото се може повече въпроси за него, се поинтересувах за нея. Оказа се, че това също е курс по английски… ами всъщност не точно курс, но нещо подобно, предназначено за хора, които са сигурни, че вече владеят английски език на определено равнище (лексикално и граматично, писмено и говоримо) и желаят да ,,тренират“ познанията си, като прилагат на практика вече придобити знания. Практиката представлява разговори по различни теми, подходящи за дискусии, разигравания на различни ситуации като интервю за работа или коментар на прегледан видеоматериал. В разговорната практика основното действащо лице са курсистите, а преподавателят контролира процеса, задава въпроси и дава примери. В края на часа той прави анализ на разговорите – обръща внимание на допуснатите грешки. Поправките се правят едва тогава, защото по този начин не се прекъсва комуникацията между курсистите с постоянно поправяне. Предвид трениворъчния характер на този вид курс, след неговото завършване сертификат не издават.
Не, казах си, това определено е нещо, до което още не съм достигнал… Затова предпочетох да се запиша на класически курс по английски. Имаха всичко, за да ме привлекат. Като транспорт щях да използвам кракомобилите, тъй като ми е на пешеходно разстояние, но ъгълът на Дондуков и без моите капризи е достатъчно комуникативно място. Човек може да стигне дотам с трамваи 20 и 22, тролей 9, метростанции „Сердика” и „СУ Климент Охридски”, има велоалея, а за любителите на таратайките зоните за паркиране са синя и зелена. :)
По време на обучението ми в него провеждахме и междинни езикови тестове за затвърждаване на знанията. Това ми даде да разбера, че действително хората в НОВ ЛИДЕР се отнасят сериозно към своя ангажимент и към времето и усилията на посещаващите ги курсисти. Накрая курсът ми ще завърши с полагане на финален тест и ми беше издаден сертификат. Той ще има персонален номер, дата на приключване, моите лични данни, оценката ми от положения финален тест, хорариум часове, и сигнатура на завършеното в моя случай езиково ниво А2. Това не е нещо кой знае какво, но със сигурност по-насетне ще надградя, и то в същата школа, тъй като има защо. Никъде в този вид услуги не съм срещал отношение, което толкова много да отговаря на начина, по който аз виждам един езиков курс.
Програмата за складова наличност Микросклад в Сандъците – Sandacite!
Микросклад – програма за складова наличност
Днес сме Ви подготвили среща с една българска програма за 16-битови компютри, което ще рече от Правец 16 (1984) нагоре. :)
Софтуерът Микросклад е предназначен за управление на наличностите от материални ценности в складове на стопански организации, производствени предприятия, бюджетни организации, институти и др. Разработен е в ТК Национален програмен и проектен фонд през 1986 г.
Програмата идва при нас на 1 бр. 5,25-инчова ИЗОТ-овска дискета, а документацията й се състои от 3 дебели книги формат А4, в които са разпределени пълно описание на различни операции стъпка по стъпка, ръководство за потребителя и накрая типичният за софтуерите на ТК НППФ контролен пример. Това е нещо като подробно изпълнено упражнение, илюстрирано етап по етап. Идеята е всеки, колкото и трудно да се разбира с компютрите, да съумее да научи Микросклад.
Микросклад притежава следните функции:
информационна база;
движение на материалните цености;
управление на наличностите от материални ценности;
инвентаризация;
фактуриране;
следене на заявките
Всяка функция е обособена в самостоятелен модул:
Модул „Информационна база“ решава задачите по създаване и поддържане на основните файлове в програмния продукт.
Модул „Движение на материалните ценности“ решава задачите по регистриране на приходно-разходните движения на материалните ценности в склада.
Модул „Управление на наличностите от материални ценности“ извежда видеограми и таблограми, които се използуват в процесите на управление на наличностите от материални ценности.
Микросклад – програма за складова наличност
Модул „Инвентаризация“ решава задачите по съставяне на инвентаризационен опис, въвеждане на преброените количества и съставяняе на съпоставителен протокол.
Модул „Фактуриране“ отпечатва фактури за продадените материални ценности.
Модул „Следене на заявките“ регистрира заявките, обобщаване на заявките по номенклатурен номер, въвеждане на количества разрешени за отпускане, отпечатване на заявките за изпълнение и извеждане на справки за заявките.
Също така, в Микросклад“ са включени два модула със специално предназначение, а именно:
– „Инициализация“ – този модул се използва за първоначално настройване на програмния продукт;
– „Cлужебен режим“ – тук се извършват обработки свързани, с изтриване на информация от файловете на програмния продукт, свързани с приключване на отчетните периоди и др. Те засягат работоспособноста на Микросклад, поради което трябва да се изпълняват само от упълномощени за това лица. Това се осигурява, като достъпът до този модул се защитава с парола.
За какво може да се използва Микросклад? Той се прилага за управление на наличностите в складове, в които се съхраняват следните неща:
материални ценности;
готова продукция;
резервни части;
стоки и др.
Микросклад – програма за складова наличност
Приходно-разходните движения на материалните ценности в програмата Микросклад се регистрират чрез въвеждане на данни от първични счетоводни документи.
Програмата може бързо да бъде преработена за обработка на първични счетоводни документи за отчитане на материални ценности и готова продукция, съставени с отчитане на специфичнито нужди на потребителя.
Експлоатационни специфики
Микросклад работи в реално време и в диалогов режим. Софтуерът обработва информацията за наличностите от материални ценности. които се съхраняват само в един склад.
Броят на материалните ценности, които програмката може да обработва, се препоръчва да не бъде по-голям от 5000, тъй като значително се увеличава времето за сортиране и индексиране, които се изпълняват при някои обработки.
Технически условия
Хардуерните изисквания за Микросклад са следните:
IBM PC-XT;
Intelle XT;
съвместими c тях (тоест нашият Правец 16 влиза в тази категория)
Минималната конфигурация включва:
оперативна памет 256 кб
екран – 24 реда x 80 знака
клавиатура – кирилица и латиница
печатащо устройство (принтер)
дискетно устройство – 360 кб.
постоянен (твърд) диск – 10 мб.
Печатащото устройство трябва да може да отпечатва 80 знака в ред или повече. В случай, че се използва модул „Фактуриране“, печатащото устройство трябва да има възможност да отпечатва 132 знака в ред.
Микросклад – програма за складова наличност
Основно меню на Микросклад
В случаите, когато инвентаризацията на материалните ценности ще се реализира с използване на преносим интелигентен терминал „ПИТ – 1“, минималната конфигурация трябва да включва и
платка за сериен интерфейс „RS 232C“ – 1 бр.
кабел за сериен интерфейс „RS 232C “ – 1 бр.
адаптер за -захранване на „ПИТ -1“- 1 бр.
Сега знам, че ще ни попитате какво е ПИТ-1… Ами поначало терминалът е устройство, на което работи оператор (служител) и резултатът от неговата работа се изпраща в реално време към компютър. Ама специално за тоя ПИТ-1… виж, нямаме информация в момента, освен, че е българско производство. :) Обещаваме, когато научим повече за него, да направим голяаама публикация. :)
RS 232C е популярен интерфейс за връзка между различни хардуерни устройства от онова време. Използван е къде ли не, напр. в плотера ИЗОТ 6413С.
За да работи на Вашия компютър, Микросклад изисква също така и:
операционна система „ДОС 16“;
система за управление на база данни – „МИКРО РС“;
софтуер за комуникация между преносим интелигентен терминал „ПИТ-1″ и самия компютър, ако се използва “ ПИТ -1″ в модул „Инвентаризация“.
За нормалното функциониране на програмата Микросклад е нужно да бъдат спазени и следните условия:
да се защити складът по такъв начин, че да не бъде възможно внасяне или изнасяне на материални ценности в отсъствие на складовите работници;
да се осигури в склада помещение, което да отговаря на изискванията записани в паспорта на компютъра;
да се номерират складовите места, ако се използва тази възможност на програмния продукт.
Микросклад обаче има и някои кусури. Така например, от него не се отчитат срокове за годност, модели, разцветки и т.н., освен ако те не се определят като отделни номенклатурни номера.