Статии – Стара техника

Ето го Първия български тролейбус ТБ-51 от 1951 г.!

Разгледайте Първия български тролейбус ТБ-51 в Sandacite.BG!

Първият български тролейбус ТБ-51 от 1951

Нека започнем от началото – защо започва производството на тролейбуси в България? Отговорът е лесен – защото има нужда от повече превозни средства заради нарастващия пътникопоток в уголемяващите се градове. Политическата и икономическата ситуация в страната по това време също оказват голямо влияние. Ако първите внесени в България (през 1941 г.) тролейбуси са от германския производител MAN, то през 1948 г. е сключен нов договор, вече със СССР. Той предвжда вноса на съветски тролейбуси от модела МТБ-82 (1946 г.), произвеждан в Авиационный завод № 82 имени Урицкого в  град Тушино. Не след дълго се ражда идеята за производство и на български тролейбуси, като за най-подхоящо място е определен Трамвайният завод ,,6 септември“. Именно там през 1950 г. се ражда и ТБ-51 – първият български тролейбус – който е много силно заимстван от внесения МТБ-82. На прототипа е присвоен инвентарен номер 131 и именно него виждате на първата снимка – момент на празнична екзалтация, потеглянето на първия построен в България тролейбус! ! По това време никоя от балканските страни не произвежда свое превозно средство от този вид, затова ТБ-51 става първият тролейбус в нашия географски регион. С това пътят пред нашето тролейбусостроене е окончателно открит.

Да се качим в превозното средство. Седящите места са същият брой като в съветския образец – 39 – а правостоящите 26. (За сравнение – при MAN-овете от 1941 местата са 28 за седящи и едва 16 за правостоящи пътници.) Материалът за облицовката на стените и тавана на ТБ-51 е същият, който заводът използва и при трамвайните мотриси и ремаркета ,,Република‘‘ – шперплат с ясенов фурнир. Той се обработва с поропълнител, а след това се байцва, за да се постигне цвят, близък до този на дъба. За тапициране на седалките в салона първоначално се използва кожа свински бокс, а по-късно – черна изкуствена кожа тип “Бланк”, внасяна от странство.

Първият български тролейбус ТБ-51

Тук виждаме тролейбуса да се движи по култовата линия № 1, а кадъра е от филма ,,Специалист по всичко“ от 1962 г. Надписът отпред гласи: ,,Колата работи без кондуктор – на самообслужване“. Тази практика, въведена през 1961 г., облагодетелства гратисчиите, но въпреки това от 60-те г. нататък в софийския градски транспорт няма кондуктори, които да продават билети.

Интересно е да кажем, че първоначално МТБ-тата и ТБ-тата са произвеждани без макари за контактните прътове на гърба (към кабело-контактната мрежа), но след време им се слагат тук, в България – защото без тях прътовете се откачват изключително много.

През 1956 г. е открит тролейбусният транспорт в Пловдив (окончателно закрит през 2013), а първите тролейбуси, зачислени в автопарка на града, са 15 броя ТБ-та. Пловдивската партида има малки разлики в сравнение със софийската. Така например, страничните горни неотварящи се прозорци стават по-големи, а от предницата изчезват двата малки отвора между фаровете:

Първият български тролейбус ТБ-51

Освен това, пловдивската партида е с по-малки инвентарни номера.

Ето таблица на произведените в завода бройки по години, работили в градския транспорт на столицата:

ТБ-51 (131 – 136):

Инв. №              Построен            Брак:
131                       1950                       197х
132                       1951                       197х
133                       1951                       197х
134                       1951                       197х
135                       1951                       197х
136                       1951                       197х

Общо: 6 броя

 

ТБ-52 (137 – 146):

Инв. №              Построен             Брак:
137                       1952                        197х
138                       1952                       197х
139                       1952                       197х
140                       1952                       197х
141                       1952                        197х
142                       1952                        197х
143                       1952                        197х
144                       1952                        197х
145                       1952                        197х
146                       1952                        197х

Общо: 10 броя

 

ТБ-53 (147 – 151);

Инв. №               Построен           Брак:
147                       1953                      197х
148                       1953                      197х
149                       1953                      197х
150                       1953                      197х
151                       1953                       197х

Общо: 5 броя

 

ТБ-54 (152 – 162):

Инв. №               Построен           Брак:
152                       1954                      197х
153                       1954                      197х
154                       1954                      197х
155                       1954                      197х
156                       1954                      197х
157                       1954                      197х
158                       1954                      197х
159                       1954                      197х
160                       1954                      197х
161                       1954                       197х
162                       1954                      197х

Общо: 11 броя

Да отбележим също така, че означенията ТБ-52, -53 и -54 най-вероятно означават годината на производство на превозното средство, но не маркират разлика в моделите – забележима такава се явява едва в ТБ-55. Поне така изглежда, когато гледаме книги, защото напр. в ,,Електрически транспорт“ (1964 г.) е описан моделът ТБ-55 и в скоби е даден съветският образец МТБ-82, но не и ТБ-тата преди -55, а през 1964 те  вече имат доволно разпространение.

Тук виждаме една снимка на ТБ-51 из пловдивските улици:

Първият български тролейбус ТБ-51

Ето и още една негова снимка от германска картичка:

Първият български тролейбус ТБ-51

От всички тези тролейбуси до момента има оцелял само един-едничък, при това в лошо състояние, но все още позволяващо реставрация, ако някой се заеме сериозно с това.

А ето пък откъде идват започват българските трамваи…

Какво са Кардалевите ремаркета и кой е техният създател

Автори: Антон Оруш, Александър Свиларов

Това е първата българска фабрика за вагони от 1922 г.

В Sandacite.BG май разбрахме откъде идват първите български вагони – от фабриката на Стоян Анастасов!

Фабриката за вагони на Стоян Анастасов

Знаете ли откога се произвеждат вагони в България? Добре известен е Вагоностроителният завод в Дряново, но той започва да изработва собствени вагони едва в края на 40-те години, а преди това е само работилница за ремонт и поправка. Доста преди края на споменатия период обаче, в епохата на Царство България, родината ни също има свое предприятие за производство на железопътни вагони, а също така на и на мостове. То е основано от производителя Стоян Анастасов, който създава своето ,,Първо българско акционерно дружество за фабрикуване на вагони и машини“ през 1922 г.

Атанасов е роден около 1863 г. в Казанлък, но млад заживява в София и придобива висше инженерно образование. А историята на фабриката всъщност започва още от 1908 г., но тогава тя все още не е бъдещото голямо акционерно предприятие. През 1908 Анастасов построява първата сграда на фабриката върху парцел от 5000 кв м. в т.н. Индустриален квартал на София – приблизително дн. квартал Орландовци.

Планът е в това промишлено хале да се произвеждат ,,железни конструкции и вагони“, както намираме в публикация за Анастасовата фабрика в книгата ,,Труд и промишленост“ от 1930 г. И наистина, в първите години от съществуването си предприятието ремонтира вагони от инвентара на Българските държавни железници, но след това двете Балкански, а след това най-вече Първата световна война сериозно забавят нейното развитие. Едва през 1922 г. тя се събужда за нов живот и вече може да пристъпи към свое собствено производство на товарни вагони.

Поръчките към ,,Първо българско АД за фабрикуване на вагони и машини“ започват да се увеличават. Измежду първите му нови поръчки първата голяма е пак от БДЖ – трябва да се ремонтират 248 вагона! Тя е последвана от втора за 1300 вагона, следваща за 217, а след това пристига и поръчка за построяване на товарни вагони.

Тъй като увеличеният брой на поръчките вече изисква по-голямо работно пространство и друга вътрешна организация, предприемачът с голям размах Стоян Анастасов създава (в рамките на предприятието) завода за железни конструкции с интересното название ,,Независима България“, а също така през 1924 г. заработва и завод за обработване на дървен материал, защото в онази епоха кошовете на вагоните са най-вече дървени. Ето го:

Фабриката за вагони на Стоян Анастасов – звеното в Подуене

Дървообработващото звено се помещава при жп гарата Крепостен батальон, което е при тогавашното село Подуене и се нарича ,,ЕЛКА“ (разбира се, нищо общо с по-късните електронни калкулатори). Ясно виждаме, че производителят се е стремял към възможно най-голяма независимост от доставчици и т.н.

Фабриката за вагони на Стоян Анастасов – административната сграда и производствен цех

През август 1926 г. подуенската фабрика е застигната от голям пожар, но успяват бързо да я възстановят през м. октомври същата година тя отново функционира нормално.

Макар българинът да е председател на управителния съвет на акционерното дружество, най-големите притежатели на акции в него са австрийски индустриалци. Това не трябва да ни изненадва, защото е известно, че още от ХІХ век Австрия силно се интересува да инвестира и печели от развитие на железопътните превози на Балканите – да си спомним за барон Хирш и неговата компания ,,Източни железници“, която след 1869 г. построява важни железопътни линии в Османската империя. Иначе управителният съвет на нашата фабрика се състои от самия инж. Анастасов (до смъртта му през 1925 г.), д-р А. Ходжов, Стоян Милошев и чужденците барон Банханс и Жюл Бидерман. Директорските постове са разпределени между унгареца д-р Арпад Тондай, инж. Георги Филипов и инж. Иван Сивков.

Фабриката за вагони на Стоян Анастасов – акция за 1000 лв, ноември 1931

В годините на върха на работата двете подфабрики на предприятието дават работа на около 300 – 400 души, а според споменатата по-горе публикация в тях се произвеждат над 100 вагона месечно! Според нас може обосновано да се предположи, че по-голямата част от тази продукция е изработвана с цел износ – просто в България е по-евтино да се произведат. А и освен това 100 вагона на месец е едно огромно число, което е доста над нуждите на БДЖ! В края на 1937 г. обаче работата на фабриката е пресечена, защото чуждестранните акционери решават фирмата да спре с изработването на железопътни вагони.

Фабриката за вагони на Стоян Анастасов – хале за сушене и монатж на дървени материали

Десетилетията време са ни оставили и тази реклама на фабриката от първата половина на 30-те г., поместена в тогавашно списание. Тя е ценна, защото ни указва точните адреси на най-важните обекти на фабриката – администрацията и двете фабрики, допълващи се една друга. Тази за железните конструкции за мостове, колоосите за вагони и други техни стоманени части през 20-те и 30-те г. се намира в т.н. Индустриалния квартал,  а дървообработващата – при жп гарата Крепостен батальон.

Фабриката за вагони на Стоян Анастасов – реклама

Рекламата е типична за това как в онази епоха изглежда типичната печатна реклама и как се отделя от колоните текст около нея. Тази напр. е в черно-бяло каре, оградено от рамка от характерни елементи. Поначало, при други реклами, фигурите могат да са различни, а печатът цветен, но това по-рядко се прави, а всъщност обикновено цветни са кориците.

Най-вероятно именно във фабриката на Стоян Анастасов са произведени първите български железопътни вагони. За съжаление обаче в момента нямаме информация за запазен някъде вагон на този интересен наш производител. Вие знаете ли нещо?

А ето и един по-нов български вагон ==>

Български жп вагон-резервоар

Всичко за българския тролейбус ТБ-55 от 1955 г. (и схема)!

Sandacite.BG ви качваме на българския тролейбус ТБ-55.

Български тролейбус ТБ-55

Време е да обърнем повече внимание и на българските електрически превозни средства.

Както знаем, през 1950 г. в Тролейбусния и трамваен завод ,,6 септември“ е изработен прототипът на първия български тролейбус ТБ-51, който е съвсем близък до съветския МТБ-82. През следващата 1951 г. започва серийното му производство, а в следващите години то се увеличава.

През 1955 г. започва да се произвежда моделът ТБ-55, който има съвсем малки разлики в сравнение с -51 – напр. във вида на остъклението и други подобни в разни детайли. На горната снимка ясно виждаме обаче, че дори емблемата ТБ-51, съставена от две преплетени букви, още си стои непроменена (загледайте се долу в предната броня) – това според нас е още едно доказателство, че тролеите са дооста близки. Сега сме намерили много информация за -55 и ще ви бомбардираме с нея!

Салонът и таванът на ТБ-55 са облицовани с шперплат и ясенов фурнир, а седалките – при първите бройки с кожа свински бокс, а в следващите черна изкуствена кожа тип ,,бланк“, доставяна от чужбина.

Тролейбусът има 39 места за седнали пътници и 26 за правостоящи, тоест всичко 65.

В градския транспорт на София първите бройки ТБ-55 са зачислени между май и декември 1955 г. и масово се използват до 1970 – 1 г. – това са 10 броя с инвентарни номера между 163 и 172. Ето напр. 164 и 165:

Български тролейбус ТБ-55

По години производството на ТБ-55, работили в градския транспорт за София, се движи ето така (класифицирано от Александър Свиларов). Това обаче не са всички произведени екземпляри, защото не знаем колко са тролейбусите, предназначени за обществения транспорт  на други градове:

ТБ-55 (163 – 197):

Инв. №              Построен             Брак:
163                       1955                       197х
164                       1955                       197х
165                       1955                       197х
166                       1955                       197х
167                       1955                       197х
168                       1955                       197х
169                       1955                       197х
170                       1955                       197х
171                        1955                       197х
172                       1955                       197х
173                       1956                       197х
174                       1956                       197х
175                       1956                       197х
176                       1956                       197х
177                       1956                       197х
178                       1956                       197х
179                       1956                       197х
180                      1957                        197х
181                       1957                        197х
182                       1957                       197х
183                       1959                       197х
184                       1959                       197х
185                       1959                       197х
186                       1959                       197х
187                       1959                       197х
188                       1961                       197х
189                       1961                       197х
190                       1961                       197х
191                        1961                       197х
192                       1961                       197х
193                       1961                       197х
194                       1961                       197х
195                       1961                       197х
196                       1961                       197х
197                       1961                       197х

Тоест са направили всичко 35 такива

А това даже е по-малко от предвиденото количество! Напр. през 1960 г. електротранспортът на София предявява към завода искане за 17 нови ТБ-55, обаче в този момент всички възможности са вложени в разработката и производството на трамваите Комсомолец и затова изпълнението на поръчката е отложено за 1961 г. Дори и тогава обаче са произведени само 10 броя.

А нека сега да видим как всъщност работи тролейбусът ТБ-55 – да разгледаме неговото устройство и електрическа схема!

Тя е с индиректно управ­ление. Силовата верига на тролейбуса обхваща основни съоръжения, обозначени в тази фигура:

Тролейбус ТБ-55 – електрическа схема

Тази схема позволява следните режими на ра­бота: движение напред или назад, рекуперативно спиране и електрическо реостатно спиране.

Ето и таблицата, която ни показва как става задействането на различните апарати в тролейбуса:

Тролейбус ТБ-55 – електрическа схема

Ето и схемите на свързване на контакторните табла:

Тролейбус ТБ-55 – електрическа схема

Посредством контролера за управление, който се задвижва от десния педал от каращия тролея (водача), става пускането на тяговия електродвигател. От първа до осма позиция на контролера после­дователно се изключва пусковото съпротивление. При по­-нататъшното придвижване на контролера (осма до единаде­сета позиция) се намалява възбудителното поле чрез включването на шунтови съпротивления последователно във веригата.

За да разберем какво става по-нататък, ни е необходима тази схема – на първата ходова позиция на тролейбуса:

Тролейбус ТБ-55 – електрическа схема

При първата ходова позиция на контролера се затварят контакторните елементи 6, 10 и 9. Токовата верига е следната; токовземателят Т1, изключвателят ВУ, блокконтактите на максималното реле МР, блокконтактите на нулевото реле РН, подемната бобина на контактора LB1, нормалнозатворените блокконтакти на контактора В, блокконтактите на спирачния контролер ТК1, затворените контакти на елемента 6 и пакетния прекъсвач на веригата за управление към токоприемника Т2. През изключващите блокировки на контакто­рите В и Р5 и контакторния елемент 10 се затваря веригата на подемната намотка на линейния контактор LB1. По такъв начин, като се включат линейните контактори LB1 и LB2 електродвигателят се оказва включен последователно към ве­ригата на пълното пусково съпротивление R0 до R5, което е 3,808 ома.

Силовата верига е следната: токовземател Т1, затворените контакти на контактора В1, бобината на реле МР, контактите на реверсора А – Я, котвата и намотката на допълнителните полюси на тяговия двигател, контактите на реверсора ЯЯ —КК, намотката на последователното възбуждане на главните по­люси, пусковото съпротивление R5 до R0, затворените контакти на LB2, автоматичния прекъсвач АБ и токовземателя Т2. През контакторния елемент 9 се затваря веригата на подем­ната намотка на контактора 9. С включването на контактора 9 тяговият двигател получава отслабено магнитно поле от шунтовата бобина, тъй като във веригата на паралелното въз­буждане е включено съпротивление 2,99 ома.

При втората ходова позиция на контролера контакторният елемент 7 се затваря и контакторът S7 се включва. Във ве­ригата на паралелното възбуждане остава само съпротивление от 11 ома, включено последователно (r7 — Щ). Отслабването на полето при първа ходова позиция и усилването му при втора позиция повишава плавността при потеглянето на тролейбуса.

Сега да видим и тази схема, защото ще ни е необходима при по-нататъшното описание. Това е осмата ходова позиция на ТБ-55:

Тролейбус ТБ-55 – електрическа схема

При по нататъшното завъртане на контролера, включително до осма позиция, се затварят контакторните елементи 1, 2, 3, 4, 5 и 8 последователно по команда от гърбиците на дисковете на контролера съгласно таблицата за задействане на апаратите, която видяхме в началото. Съответно се включват и изключват контакторите R1 до R5, LB2 и S8 в последователността от същата таблица. При осма позиция с включването на кон­тактора R5 се приключва изключването на пусковото съпро­тивление. Тяговият двигател започва да работи по автомати­чна характеристика при максимално паралелно възбуждане 3,75 а. Осма позиция е и първа безреостатна позиция, но продължително движение на тролейбуса при нея не го препоръчват още тогава, тъй като паралелната бобина на възбужда­нето се прегрява.

Между осма и единадесета ходова позиция (по познатата ни таблица) се отварят контакторните елементи 7, 8 и 9 и се изключват контакторите S7, S8 и S9. С това се увеличава съпротивлението, включено последователно във веригата на паралелното възбуждане. По този начин се намалява токът в намотката на паралелното възбуждане. Тъй като се намалява магнитният поток, скоростта на двигателя, а следователно и на тролейбуса, се увеличава. Позициите 8-а до 11-а са ходови и на тях вече тролейбусът може да се движи продължително време.

Когато педалът на контролера се връща обратно от 11-а към 8-а позиция, контакторите S9, S8 и S7 се затварят, като нама­ляват последователно включените съпротивления в паралелната възбудителна верига и по този начин възбудителният ток се увеличава. Увеличеният ток увеличава магнитния поток, а оттам нараства и електродвижещата сила на двигателя. Щом тя надвиши напрежението на контактната мрежа, за­почва отдаването на енергия към контактната мрежа, т. е. за­почва рекуперативното спиране. Максимален ефект рекуперативното спиране има при осма ходова позиция, защото тогава токът в шунтовата намотка е най-голям. При осма позиция, когато скоростта на тролейбуса достигне около 25 км/ч, рекупера­тивното спиране де преустановява и двигателят автоматично преминава на тягов режим.

Схемата на девета, десета и единадесета позиция позволява на водача да получи необходимата скорост. При положение, че тролейбусът се движи по надолнище, скоростта може да се регулира чрез рекупериране на енергия.

Ако педалът се придвижи обратно и контролерът трябва да превключи от осма до първа позиция, схемата остава на осма с блокировка от контактора R5, който се за­хранва от контакторчия елемент 6 и изключва при нулева по­зиция. С тази блокировка се избягват опасните пренапреже­ния, които биха се явили при обратното превключване и при увеличаване на скоростта.

Електрическото реостатно спираже се реализира от спирач­ния контролер, който се задвижва от левия (спирачния) педал. Контролерът има една подготвителна позиция и две спирачни.

Това пък е схемата на първата спирачна позиция:

Тролейбус ТБ-55 – електрическа схема

При нея блокировката ТК1, която иначе всякога е затворена, се отваря, като се затваря блокировката ТК4. ТК1 пък прекъсва захранването на намотката на линейния контактор LB1 и на реостатните контактори. Чрез блокировката ТК4 и през проводника Т2В се включва подемната бобина на контактора В. Той включва последователно във веригата на ротора съпро­тивление от 3,026 ома. В този момента веригата на паралелното възбуждане на тяговия електродвигател е изключена.

При втора спирачна позиция сг включва и блокировката ТК3. Последната включва намотката на контактора S8, при което се получава схема на реостатното спиране при противокомпаундна характеристика.

При трета спирачна позиция към включените две блоки­ровки се прибавя и блокировката ТК2, която включва боби­ната на контактора S7. По този начин последователно във ве­ригата на паралелното възбуждане е включено по-малко съпро­тивление, т. е. пълно поле на паралелното възбуждане. При тази позиция може да се осъществи реостатно спиране при най-ниска скорост до около 7 км/час.

На първата от показаните схеми са дадени и спомагателните вериги за компресора, осветлението, отоплението и на нагревателите на стъклата. Веригите се предпазват от тръбни предпазители, монтирани на таблото за осветление и отопле­ние, което се намира в кабината на водача на тролейбуса

Така! Това е най-пълната ни до този момент статия, посветена на тролейбус. Искрено се надяваме, че сме попълнили голяма празнина в тази област. До скоро виждане от нас!

 

Заповядайте на изложбата за български изобретатели!

Sandacite.BG ви показваме каква ще бъде изложбата на Политехническия музей за българските откриватели и изобретатели!

Двуизмерен модел на Йордановия самолет

Много се радваме, когато събитията, посветени на историята на българската техника, се множат, защото този вид история на България от десетилетия  е неправилно неглижирана. Това нещо, което ще стане сега, е още една крачка към възкресяването на нашата технологична история и изтупването  ѝ от прахта.

В петък, 24-и януари, е откриването на изложбата „В света на българските откриватели и изобретатели“ в НДК. Тя е организирана от нашите приятели от Националния политехнически музей.

Изложбата е съставена от 12 броя постери, разположени на стойки. Те разказват за 11 от големите имена в българската наука, допринесли за световния научен прогрес. Част от тях са учили, специализирали и работили в големи европейски университети и САЩ. Представени са постиженията на следните личности:

  1. Акад. Ангел Балевски е основоположник на българската научна школа по металознание и технология на металите. Заедно с чл. кор. Иван Димов създава метод за леене с противоналягане, който е откритие в световната леярска техника, защитено с над 100 патентни документа изобретения у нас и в чужбина.
  2. Асен Йорданов конструира първия български моторен самолет Диплан “Йорданов-1″. За този начален миг на българската авиация нашият сайт Ви разказа ТУК. Името му е записано в Златната книга на американските изобретатели. Негов барелеф краси Залата на славата на летище „Ла Гуардия”. На табелката на дома му е написано: “Български летец и пилот”. Сред неговите изобретения попадат снегоринът, „въздушната възглавница”, безжичният телефонен апарат със секретар „Джорданов“ с възможности за възможност за конферентна връзка;
Самолетът на Асен Йорданов в хангара
  1. Първото име, записано в “Златната книга на откривателите и изобретателите в България”, е на физика Георги Наджаков за забележителното му откритие – новото явление – фотоелектретно състояние на веществата. Откритието е основа не само на класическата електрофотография – ксерографската и фотокопирна техника, но може да се приложи и в областта на безвакуумната телевизионна техника, при запаметяващите устройства, рентгеновите дозиметри и при извършване на снимки от космически спътници, предавани директно по електромагнитен път на Земята;
  2. Проф. Иван Странски е един от най-известните български учени в чужбина. Неговият значителен научен принос е в областта на физикохимията. Разбирането на механизмите на кристалния растеж му носи световна известност още през 30-те години на XX век. Днес името “Иван Странски” носят два института – Институтът по физикохимия на Техническия университет в Берлин и Научноизследователският институт в Оберхаузен (област Рур). За принадлежността на големия учен към световната научна общност говори присъствието му в редица чуждестранни академии;
  3. Джон Атанасов. На 19 октомври 1983 г. по инициатива на Щатския университет на Айова, д-р Джон Винсент Атанасов е публично провъзгласен за бащата на световната компютърна революция. Притежава 32 патента за изобретения- миночистачен уред за взривяване на химически мини, апаратура за откриване и записване на сеизмични и звукови вълни, устройство за изчисляване и записване на грешките в траекториите при стрелба, пощенски сортировъчни системи, система за намиране на класифицирани документи и др.;
  4. Карл Джераси (Carl Djerassi) е известен със своя принос за разработването на първото противозачатъчно хапче. Той е наречен “Бащата на хапчето”. Между откритията му е и кортизонът;
  5. Методи Попов разработва едно от най-значителните постижения на българската биология – учението за стимулацията на жизнените процеси. През 1924 – 1931 година, като български пълномощен министър в Берлин, М. Попов общува с имена от световна величина – А. Айнщайн, М. Планк, Е. Хайзенберг, В. Оствалд и др;
  6. Петър Петров е един от най-продуктивните изобретатели през втората половина на ХХ век. Сред неговите изобретения са: първият безжичен сърдечен монитор в света; първият цифров електронен часовник; първата компютъризирана система за измерване на замърсяването; телеметрични устройства за метеорологични и комуникационни спътни и др. Той е носител на многобройни признания и награди.
Електронният часовник Pulsar на Петър Петров (1972)
  1. Румен Антонов е български изобретател в областта на автомобилостроенето. Изобретява уникална автоматична скоростна кутия, която е приложима за малки коли и има слабо нарастване на разхода на гориво.
  2. Д-р Стамен Григоров е известен, като откривател на Lactobacterium bulgaricum. Темата за българското кисело мляко като източник на дълголетие е особено актуална в европейските научни среди в периода до 1908 година, когато учените Льорсен и Кюн и нобелистът проф. Мечников дават на откритата бактерия името „Бактериум булгарикум – Григоров.”;
  3. Проф. Виден Табаков е един от най-крупните изследователи по аеронавтика, почетен професор на НАСА, участвал в екипа, изпратил първия човек на Луната.

Ще се радваме да ви видим там, защото и ние ще ходим! :D

УПЗ-1 – български електронен екзаминатор за изпити от 1980 г.

Опаа, оказва се, че имало било и български електронен екзаминатор за изпити. Сега в Sandacite.BG ви го покажем да го видите!

Български електронен екзаминатор УПЗ-1

Постоянно се удивляваме на това колко много и разнообразна техника сме произвеждали в България допреди около три десетилетия и ето че днес намерихме поредното потвърждение. Гледайте само…

През 1980 г. в Завода за медицинска апаратура ,,Дружба“ във Враца започва производството на т.н. УПЗ-1 – Уред за проверка на знанията, първа поред разработка такова устройство. Това е предшественик на днешните програми за електронно изпитване в университети и т.н. УПЗ-1 има най-широко предназначение – може да се използва в професионалните учебни центрове, в училищата, при изпитите за шофьори и т.н. На илюстрацията го виждате как изглежда – външният му вид е разработен от Централния институт за промишлена естетика. Клавиатурата е поставена под наклон за по-лесна работа, а светлинният индикатор – също, за да може по-лесно да се четат цифрите.

Ето как работи джаджата. Първо, от ключа горе вляво я включвате. За различните програми за обучение и проверка по принцип е съставен комплект от тестови програми, които представляват листовки, включващи до 99 въпроса. Предполага се, че по време на изпит ги имате пред себе си. Всеки въпрос има четири възможности за отговор, от които само една е вярната. За да отговорите на даден въпрос при изпита, натискате един от четирите бутона на предния панел на устройството – означени с 1, 2, 3 и 4 – от котио всеки съответства на възможност за отговор.

Има два режима по отношение на времето, в което се дават отговорите. При т.н. принудителен темп отговорът трябва да се даде за около 35 секунди, защото, ако не се отговори за този период, УПЗ-то ще сметне, че давате неверен отговор и ще прескочи на следващия въпрос. Ако е избрана функцията самообучение обаче, ще имате възможност да отговорите на следващия въпрос едва след като натиснете бутон, съответстващ на правилния отговор.

Номерът на въпроса, на който отговаряте в момента, и броят на верните отговори се изобразяват на екранче със светлинна индикация. По време на проверката пък верните отговори се показват при слените случаи:

  • ако натиснете бутона ,,резултат“;
  • когато въпросите са по-малко от 99, а натиснете бутона ,,край“;
  • и, разбира се, автоматично след края на 99-ия въпрос

Ето я и блоковата схема на УПЗ-то. С цифрата 1 е означен превключвателят за избор на програма, с 2 – програматор, 3 – логически блок, 4 – управляващ блок, 5 – блок ,,отговори“, 6 – блок ,,избор на режим“, 7 – блок ,,индикация“:

Български електронен екзаминатор УПЗ-1

В българския електронен екзаминатор са използвани интегрални схеми, които са производство на Комбината за микроелектроника в Ботевград – като МН7496, от серията К155 и други. Ето я схемата:

Български електронен екзаминатор УПЗ-1 – схема

Между другото, все още не сме си намерили такова и усилено търсим. Затова, ако имате – обадете ни се! :)

Български апарат за ЕКГ от завода Дружба – Враца (1970-те)

Първият български фотоапарат Еделвайс – НАЙ-СЕТНЕ РАЗКРИТ!

В Sandacite.BG Ви изнасяме тайните на Пъвия български фотоапарат Еделвайс!

Първият български фотоапарат Еделвайс

Само преди половин век да си направиш снимка на морето е било нещо не толкова обичайно. Фотографията е била поле на любителите, които имат средства за това скъпо хоби, но най-вече за тези, които са истински професионалисти. Днес малките помнещи очи на камерите се намират в джоба на почти всеки, винаги са ни подръка за нов кадър, удобно съхранен в телефона. Без подготовка можем само за миг да направим десетки снимки или да си спретнем приличен портрет.

В миналото обаче нещата не са стояли толкова лесно. През втората половина на ХХ век се появява Първият български фотоапарат, който, макар и с кратка история, остава запомнен с нежното име Еделвайс и малкия си бакелитов образ.

Той е малък и удобен, но на пазара излизат едва няколко хиляди бройки. Досега над него витаеха какви ли не митове, но ние успяхме да разкрием истината. Слушайте сега!

Еделвайс спада към фотоапара­тите, жаргон­но наричани сапунерки заради малките им раз­мери. Едно от разпространените мнения, обика­лящи из Мрежата, твърди, че започва да се произвежда в „Учтехпром“ – Плевен, след 1947 г. Но явно в това твърдение има някаква грешка, защото през 1947 г. национализацията на едрата собственост все още не е извършена и държавно предприятие „Учтехпром“ не съществува. Може обаче в тази легенда да се съдържа частица истина и да се има предвид, че „Еделвайс“е произведен в завода за оптико-механични уреди „Ломоносов“ в Плевен. Това трябваше да се провери… Но се оказва, че и той също е основан доста по-късно и никъде в данните за него няма ин­формация за производството на фотоапарат.

Повратният момент в издир­ването настана, когато се сдобихме със самия експонат. На корпуса ясно се забелязва релефната емблема ЗКМ, което значи, че „Еделвайс“ е производство на известния по-къс­но Завод за киномашини и киносъоръжения в София, произвеждал и легендарните киномашини като „Славянка“.

Първият български фотоапарат Еделвайс

Предприятието е съз­дадено през 1956 г., затова е логично фотоапаратът да се е появил през втората половина на 50-те.

Заводът за киномашини в София е основан, за да произвежда кино­прожекционната техника, нужна за все no-увеличаващия се брой ки­нозали в България. По това време филми се започват да се прожекти­рат освен в големите киносалони, в училищата, в читалища и салони. Увеличаването на местата, къде- то могат да се гледат филми, и съо­ръжаването им с техника се нарича кинефикация. За добра кинефикация са нужни разнообразни киномаши­ни. Затова още през 50-те години ЗКМ пуска няколко модела за зали с различен брой зрители – от „Славян­ка“ за 200 – 250 места, до големите „Балкан“ и „Родина“, предвидени за големи киносалони с 600+ места.

Прожектираните образовател­ните филми имат главно научнопопу­лярен и документален характер, те допълват преподаваните уроци. За да се увеличи гледаемостта им, в завода „Ломоносов“ в Плевен започва произ­водството на киномашини за такива учебни филми – серията „Плевен“.

Потърсихме документите от дейността на Киномашинния за­вод и бяхме искрено щастливи, когато пред нас се озова голяма картонена кутия с няколко дебели папки, по­тънали в прахоляк. Явно от доста отдавна никуой не беше поръчвал точно тези документи, но за мен те представляваха съкровище. Отво­рихме и започнахме да се ровим… Изведнъж попаднахме на производствените пла­нове за 1958 г. и 1959 г., според които е предвидено от поточната линия да слизат по 3000 броя Еделвайса годишно! През 1961 г. броят произ­ведени апарати се увеличава, поне според отчетите за изработената продукция през тази година. След това вече не се говори за „Еделвайс“, а само за киномашини… Но на нас и това ни стига. Загадката е разкри­та – вече знаем не само къде е правен първият български фотоапарат, но и приблизително колко еделвайса са произвеждани за година. Никъде, за съжаление, не се споменава името на конструктора му.

Първият български фотоапарат Еделвайс

ПЪРВИЯТ БЪЛГАРСКИ ФОТОАПАРАТ

Нека обаче разгледаме отблизо малкия фотоапарат. „Еделвайс“ е средноформатен и има бакелитов корпус. Работи, разбира се, с филм на ролка. Откъм двете страни е за­качен каиш за удобно носене на вра­та, а отдолу има отвор, ако е нужно апаратът да се постави на статив. Врътката отгоре най-вляво е за лентопревъртащия механизъм – с нея движите филма в апарата, кое­то обаче можете да правите само в едната посока. Но колцина от нас помнят този важен момент, в кой­то на ръка трябваше да навием лен­тата, преди да можем да направим следващия кадър?

До механизма за навиване е и прозорчето, през което виждаме какво снимаме. Визьорът е важен за начина, по който ще кадрираме, но този на „Еделвайс“ не притежа­ва никаква оптика. Най-вдясно е сребристото „чопче“ (спусъкът) – с него запечатваме видяното.

Обективът на „Еделвайс“ е несменяем и съдържа една двойноизпъкнала стъклена леща. За да правите снимки, трябва първо да го изтеглите, защото иначе спусъ­кът не може да натисне лостчето, което отваря затвора. Обекти­вът не се върти, т.е. апаратът е с фиксирано фокусно разстояние – „гледа“ ясно обекти от няколко метра до… безкрайност. Скорост­та на затвора също е фиксирана – 1/30 от секундата.

Като стана дума за затвора на обектива, при него има две настрой­ки, означени с М и В. Ако сте на М, блендата се отваря и затваря авто­матично. При В затворът се отваря при натискане на спусъка и се затва­ря при неговото отпускане.

Знаем за съществуването на два модела „Еделвайс“. Разликата между тях е в блендата. Но нека първо обясним какво означава това. Блендата (или апертурата) е важен механизъм при фотоапаратите, регулиращ количеството светлина, което навлиза през обектива. Тя и Затворът на обектива определят какъв светлинен поток ще попадне върху светлочувствителния филм. Благодарение на нея лентата на апарата не се осветява прекалено или пък не получаваме кадър, запеча­тал непрогледен мрак.

Ако фотоапаратът има само една бленда, трябва много вни­мателно да се подбира филмът, с който се снима, защото имаме по-малка възможност за лавиране по отношение на светлината. При повече опции за настройка на блен­дата и скоростта бихме могли да снимаме с една и съща лента при различна осветеност, тъй като имаме възможности да я регулира­ме и да достигнем т.нар. правилна експонация – точното количество светлина за най-добра снимка. Но ако имаме само една бленда и една скорост, няма как да влияем и ще трябва да сменяме филма според външните условия, което затруд­нява работата.

Снимка на фотографа Павел Белчев, направена с фотоапарат Еделвайс

Тук с Първия български фотоапарат виждаме сниман демонтираният днес паметник ,,1300 години България“ пред НДК.

При единия модел „Едел­вайс“ блендата е само една (него виждате на първата снимка в статията), а при другия все пак са две – f/11 и f/16:

Първият български фотоапарат Еделвайс

(Снимките на този модел са на нашия приятел Павел Белчев.)

Те обаче не са реализирани с обичайните движещи се ламели, а са просто два сменящи се отвора. По- голямото число означава по-затврена бленда и по-малко светлина, достигаща до фотографския филм.

Апаратът работи с ролфилм тип 120. На тази лента се разполагат снимки с формат б х 4,5 см и 6 х 6 см. При снимането трябва да изберем дали да заснемаме по-малко снимки, но по-големи като размер, или по- малки, но повече. За да снимате в 6 х 4,5 например, трябва да свалите задния капак на апарата и да сложите допълнителна метална приставка, която е ограничител на кадъра:

Първият български фотоапарат Еделвайс

Поглеждайки „Еделвайс“ откъм гърба, ще забележите две малки стъклени отворчета с надписи 6 х 4,5 и 6 х 6 – те са там, за да можете да видите на кой номер снимка сте в момента. Защото на филма има на­несена номерация на кадрите, за да можете да следите колко остават.

Първият български фотоапарат Еделвайс

Въпросният заден капак всъщ­ност се сваля само като дръпнете надолу пластинките, които дър­жат каиша. Отвътре можете да видите някои детайли – например ролката за филма, която е дървена с метални капачки отстрани. Ка­пакът обаче се демонтира доста лесно и не е ясно как ще успее да предпази фотоапарата от случай­но отваряне откъм гърба или от осветяване на филма.

ПРОМИШЛЕНОСТ С ЕСТЕТИКА

Следващата страница от ис­торията на българската фототехника идва през 1964 г., когато Завод „Оптикоелектрон“, Панагю­рище, поръчва на Центъра по промишлена естетика да изработи идеен проект на фотоапарат за бъдещо производство. С това се заема доайенът на българския про­мишлен дизайн Добролюб Пешин. Той създава атрактивния външен вид на фотоапарат „Рефлекс“, кой­то по-късно се сдобива и с макет, изработен в „Оптикоелектрон“. Камерата обаче никога не влиза в серийно производство.

В днешно време „Еделвайс“ все още се намира, макар и рядко. Малко след излизането му на паза­ра се увеличава вносът главно на съветски фотоапарати и нашето производство е спряно, а заводът се заема с други неща. Ако се съди по простото му устройство и ев­тина изработка, „Еделвайс“ е сред достъпните апарати през 50-те и началото на 60-те години, но то­гава повечето любители на фото­графията са „въоръжени“ най-вече със съветски устройства.

Явно на България не й е съдено да бъде сила във фототехниката. Но ето че научихме важното за първия български фотоапарат – една неособено гръмка, но все пак любопитна страна от ис­торията на нашата инженерна мисъл. Старите фотоапарати в наше време са като радиата, ча­совниците и другите технически достижения на миналия век – и до днес привличат хората и си имат верни фенове, които ги обичат и колекционират. Те усърдно под­държат и използват старите ка­мери и пазят както самите тях, така и историята им.


Статията е публикувана от автора за първи път в сп. Осем, бр. 12-2019.

Ето и една българска EGA видеокарта за компютри Правец!

В Sandacite.BG днес изследваме тази видеокарта за компютри Правец, работеща с EGA стандарта.

EGA видеокарта за компютри Правец

За да представим по-подробно историята на българския компютърен хардуер, от известно време започнахме да се интересуваме не само от целите устройства, но и от съставните им части. И така сега ни попадна тази видеокарта от втората половина на 80-те г., която поддържа стандарта за компютърна графика EGA.

EGA e въведен през октомври 1984 от IBM като усъвършенстван наследник на предшественика си CGA. Новият графичен стандарт излиза съвсем скоро след премиерата на революционната компютърна конфигурация IBM PC и за кратко време се превръща в основен. EGA поддържа 16-цветови образ и палитра от 64 цвята. EGA е засенчен едва след появата на новия VGA (пак на същата компания) през 1987 г.

Тъй като Правец 16 поставя началото на традицията България да произвежда компютри, хардуерно и програмно съвместими с IBM PC, е напълно очаквано Комбинатът за микропроцесорна техника да започне да произвежда и EGA видеокарта. И това наистина става факт – днес ще ви я покажем даже. Тя няма специално име, а е означена само като ,,съвместим с EGA видеоконтролер“.

Виждате я на горната снимка. Освен за Правец 16 и модификациите му, този графичен контролер работи и с по-късните 286 (1988 г.) и 386 (1989) Правеци. Заради високите си графични качества EGA картата е сметната за подходяща при изграждането на компютърни работни станции, работещи с архитектски и въобще чертожни CAD програми с широко предназначение. За разлика от гигантската GKS видеокарта от вчерашната ни публикация обаче, тази тук е доста по-малка е заема само един системен слот в кутията на компютъра.

Както очакваме, нашият ,,графичен ускорител“ :D поддържа типичните спецификации на EGA стандарта като 16 действителни цвята на екрана, палитра от 64 цвята, а максималната резолюция е 800 х 600 точки. Видеомапетта пък е 256 кб. Нищо че е по EGA – картата предлага и пълноценна емулация (тоест работа в режим на) на контролери за други видеостандарти като:

  • по-стария IBM CGA (1981 г. – това е първият графичен стандарт, използван в IBM PC и на практика първият съвременен стандарт за цветна компютърна графика със своите 4 цвята и 16-цветова палитра);
  • още по-стария IBM MDA (Monochrome Display Adapter) – може да въпроизвежда единствено на екрана единствено монохромен текстов режим с 25 реда текст, който е зелен на фона на черен дисплей – типична гледка при Правеците 8 напр.;
  • Hercules Monochrome Adapter – друг монохромен стандарт от 1982 на компанията Hercules

Както виждаме, цветната EGA карта поддържа и широк набор стари стандарти заради обратната съвместимост – през втората половина на 80-те в България са най-широко разпространени монохромните монитори (черен екран + зелени символи на него), затова видеоконтролерът трябва да поддържа и такъв.

Когато обаче картата работи в EGA режим, поддържа 640 х 350 пиксела в 16-цветови режим. Освен това има резолюции 640 х 200 и 320 х 200 при работа по другите стандарти за цветна компютърна графика, а и 640 х 350 на монохромен монитор. Тогава образът, който ще видите, има и четири равнища на интензивност (тоест четири степени от по-светло към по-тъмно). Потребителят може да зададе до 512 екранни символа.

Това досега беше за сложната цветна графика. В режим на работа с текст пък поддържа 43 реда х 80 колони или 43 реда х 132 колони. Ако операционната система изобразява информацията във вид на ,,прозорци“, картата поддържа тяхното преместване един върху друг, един около друг и въобще разнообразно движение.

Видеокартата поддържа и драйвери по стандарта VDI, за който по-подробно писахме във вчерашната статия. Размерите ѝ са 160 х 100 мм и тежи 500 грама. Работи в температурния диапазон от +10 до +45 градуса и при относителна влажност на въздуха до 80 % при 25 градуса.

Търсим си такава! :D

А ето и нещо по-различно от света на българските компютри…

Как работят устройствата за запис на данни с магнитна лента

Българска професионална видеокарта за компютри Правец!

В Sandacite.BG изнамерихме инфо за тази тежка професионална видеокарта, предназначена за компютри Правец!

Българска професионална видеокарта за компютри Правец

Продължаваме да се занимаваме не само с цели български хардуерни устройства, но и с градивните им компоненти. Сега попаднахме на една огромна видеокарта, означена като ,,видеоконтролер с висока резолюция“ и заемаща цели два слота в компютърната кутия – тоест нещо с размерите на съвременните големи карти за мощни игри!

Тази карта е предназначена да изобразява графики и картини на екрана на професионални монитори, които имат широк цветови спектър – такъв е напр. наскоро показаният от нас ВМЦ 3701. Предназначена е за всички 16- и 32-битови компютри на Комбината в Правец – демек Правец 16 и различните му модификации, 286, 386 и подобни, но стига да са IBM PC/XT/АТ съвместими. Това е така, защото такава карта се използва при работа с проектантски и чертожни CAD програми, при които е важна високата резолюция и голямата детайлност на изображенията.

Показаната на снимката видеокарта влиза в производство около 1988 г. в Правешкия компютърен завод. Тя поддържа страхотната за годините максимална резолюция 640 х 480 пиксела и 256 цвята, а цветовата палита е 4096 цвята. Ако използвате монитора в текстов режим, символите могат да се изобразяват в 10 различни формата.

Графичните формати, които картата поддържа, са VDI и GKS. GKS е първият ISO стандарт за компютърна графика на ниско ниво, който е окончателно завършен и приет през 1985 г., а VDI е стандарт за създаване на драйвери за различни устройства. Стари CAD програми поддържат такива драйвери – напр. IBM-ската CADWrite от 1987 г. Нашата видеокарта поддържа и нестандартни формати на развивка на телевизионниа образ, а и освен познатия ни ,,женски“ куплунг, има и аналоговия видеоконектор RGB – както михайловоградските монитори от серията ВММ.

Видеокартата работи с интелския процесор 8088-2, който тук работи с тактова честота 8 мхц, а интегралните схеми, използвани в нея, са съвместими с него. Те са българско производство, а може би присъстват и такива от СССР – знайни са и таквиз случаи. :) Видеопаметта е 320 кб, а ROM паметта – 64 кб (този вид памет съдържа служебна информация на картата и е записана в нея заводски). Честотната лента на картата е 25 мхц.

Българската професионална видеокарта консумира 30 вата мощност от електрозахранването, размерите ѝ са 340 х 30 х 100 мм. Обърнете внимание обаче на теглото – цели 1,5 килограма! Наблъскано с тежки платки, метални рамки, чипове… Тази тежест напомня за съвременна геймърска видеокарта!

За любопителите на подробностите ще кажем, че за да работи, картата се нуждае от околна температура между 10 и 45 градуса, относителна влажност на въздуха в диапазона до 80 % и… атмосферно налягане от 84 до 106 килопаскала. :)

А вие, ако имате някаква българска компютърна периферия на ИЗОТ (може на тях да не пише ИЗОТ, а само ЕС хххх), не се колебайте да се свържете с нас на тел. 0896 625 803.

Ето и един Правец, на който можете да боднете картата, която описахме сега:

Запознайте се с тайнствения компютър Правец 386 от 1989 г.!

НОВО – вижте българските сензорни клавиатури от 1980-те!

В Sandacite.BG попаднахме на интересни български сензорни клавиатури отпреди 30+години!

Български сензорни (тактилни) клавиатури

Досега не сме обръщали сериозно внимание специално на клавиатурното дело, а се оказва, че и там има интересни неща, с които можем да се запознаем!

Сензорните клавиатури се наричат още тактилни, тоест допирни, защото клавишът се смята нанесен само чрез допир на пръста, а клавишът не потъва физически надолу заедно с пръста – както е при механичните клавиатури (онези, на които им казваме нормални :D).

Известно е напр., че българските компютри Пълдин, прозвеждани през 1989 – 92  в Завода за сензори и сензорни устройства в Пловдив, пък са с ,,междинен“ тип клавиатури – т.н. квазисензорни. (Клавиатурата на този комп виждате на горната снимка. Прави впечатление, че българската клавиатурна подредба вече е по БДС, вместо фонетична, както примерно при Правец 8-иците.) При квазисензорните клавиатури нещата не стават само с допир, а и с лек натиск на пръста – но много по-лек, отколкото при обикновените механични.

По времето, за което говорим, персоналните и промишлени компютри се управляват само чрез клавиатури – посредством тях се въвеждат командите, които устройствата да изпълняват. Има още време, докато се масовизира употребата на мишки.

Оказва се обаче, че още преди Пълдините нашата компютърна промишленост изработва разнообразни сензорни клавиатури от всякакъв род и предназначение – това са най-усъвършенстваният вид клавиши, произведани в България. И в момента има такива клавиатури, разбира се. Над традиционното място за нея е разположен широка плоскост от мека пластмаса, на която са изчертани местата на обикновените клавиши. На снимката виждате няколко разнообразни такива клавиатури, произвеждани през втората половина на 80-те г. най-вероятно в споменатия пловдивски завод. Те са от серия, наречена ,,ПК-1″ – ,,плоски клавиатури, първа поред разработка на завода“.

Български сензорни (тактилни) клавиатури

Най-голямата от тях е предназначена за компютризираната система (с процесор) за управление на непрекъснати процеси Програма 1024 – напр. поточното производство на различни детайли в машиностроенето. При нея различни движения на промишления робот се задават чрез комбинация от символи програмен код, а той се въвежда чрез тази сензорна клавиатура. Програма 1024 е представена за пръв път на Пловдивския панаир през 1983 г. и получава златен медал, но тогава все още не е със сензорна клавиатура.

От картинката виждаме обаче, че в България са произвеждани и по-малки клавиатури, за други видове устройства – напр. пак програматори на промишлени процеси, командни пултове на роботи и т.н. Напр. микропроцесорната систеа за управление на разнообразни технологични процеси МИК 2000Се е оформена като блок с монитор, останалия хардуер и тази клавиатура отпред. Тя е използвана в комплекси, чрез които да се командва и организира производствената работа в нефтохимическата, биологическата и целолуозно-хартиената промишленост,  а също така за управление на парогенератори и т.н.:

МИК 2000Се

Да видим техническите характеристики на ,,стоката“. Клавишите се задействат при сила на натиск от 1 нйтон, но не е добре тя да е повече от 5, защото са нежни и просто не им трябва. Все пак те потъват малко, но доста малко, за да го усетим – само 0,2 мм. Подобно на традиционните механични клавиши тези също задействат контакти под себе си при натискане. Те са от типа Au/Au или SnPb/SnPb – това са материалите, от които са изработени (Au е злато, а SnPb е сплав от калай и олово; тоест някои контактите отдолу са позлатени). Някои от тези клавиатури се изработват и по поръчка, но най-големите размери, до които можете да си ги поръчате, са 200 х 500 мм.

Клавишите имат и електрически характеристики. Напрежението им е 5 волта, токът – 40 милиампера, а потребявата мощност – 0,5 вата. Постоянното съпротивление е по-малко от 100 милиома, а изолационното – над 2 милиома.

Подобно на харддисковете (защото са с механични части) и традиционните клавиатури, и тези клавиши имат показател за минимален брой цикли натискане – връщане към нормално положение – това е поне 5.10цикъла. Класът на електрическа защита пък е ІР 66.

Що се отнася до условията на околната среда, българските сензорни клавиатури могат да изпълняват задълженията си в температурните граници -20 до +85 градуса и относителна влажност на въздуха до 80 %, а атмосферното налягане трябва да  е между 86 и 106 килопаскала. Не че обикновено се замисляме за тези неща, но щом сега като ги имаме като дани, защо пък да не ги кажем? :)

А ето как изглежда и първата българска компютърна мишка… :)

Първата българска компютърна мишка

Опаа… Тук е ВМЦ 3701 от завод Аналитик – нов български МОНИТОР!

Добър ден, срещнете се с българския монитор ВМЦ 3701 в Sandacite.BG! 

Монитор Аналитик ВМЦ 3701

Продължаваме да запълваме дупките в разпокъсаната тъкан на българската техническа история. Напоследък забелязахме, че с компютрите Правец 286 и 386 се употребява друг модел монитор, различен от обичайните. Разтърсихме се и то пък все, че се оказа, че имало данните за модела.

Той се нарича ВМЦ 3701, което се разшиbрова като ,,видеомонитор цветен с диагонал на екрана 37 см, първа поред разработка на завода“ (от този диагонал става дума). Производството му започва през 1984 или 1985 г. в завод Аналитик Михайловград (дн. Монтана), а екземплярът тук е с фабричен номер 289 от 1987:

Монитор Аналитик ВМЦ 3701 – табела

Тези монитори нямат голямо разпространение и са предназначени за професионални компютри – като тези от серията МИК 16, усъвършенстваните модели Правец 16, другите два споменати в началото Правеца и т.н.

Монитор Аналитик ВМЦ 3701

Нека разгледаме характеристиките му. Снимките са предоставени от нашия приятел Христомир Василев.

Както казахме, екранният диагонал  на монитора е 37 см или 14 инча, а изображението на него е с размери приблизително 265 х 200 мм. ВМЦ 3701 е наистина цветен – може да изобразява до 16 цвята, защото е напълно съвместим със стандартна за цветни монитори CGA на IBM. Максималната резолюция на този монитор е 600 х 200 пиксела. Когато работи в текстов режим, можете да видите до 20 000 символа на един екран, като това се получава от 25 реда по 80 символа на всеки.

Отпред под предния панел са скрити потенциометри за регулиране на изображението по хоризонтала и вертикала, на яркостта и на контраста.

Максимално допустимите нелинейни изкривявания са </= 3 % – това по хоризонтала и вертикала. Има и още един вид изкривявания на образа – наричат се геометрични (това са т.н. ,,възглавница“, ,,трапец“, ,,бъчва“ и ,,паралелограм“) – допустимостта за тях е </= 2 %.

Видеовходовете на задния панел са RGB и І (интензитет) ТТ (ниво с положителен поляритет).

Електронните елементи, които ще срещнете при отварянето на монитора, типично за времето идват не само от България, но и от СССР и ГДР:

Монитор Аналитик ВМЦ 3701 – шаси

Кинескопът на ВМЦ 3701 обаче е тайвански.

ВМЦ 3701 консумира между 7 и 65 вата мощност от мрежата и се захранва със стандартното напрежение. Размерите му са 358 х 347 х 380 мм и е наистина тежък – едни добри 20 килограма.

А ние ще ви съобщим, че продължаваме да изкупуваме всякакви български компютри и периферия – основно на ИЗОТ и всичко останало, произвеждано под тяхната шапка. Напр. различни устройства с надпис ЕСхххх (където след ЕС са четири цифри) – такива неща много ни трябват, затова, ако видите някъде такова чудо, ни звъннете на 0896 625 803. Поздрави! :)

Български компютърен монитор ВКП 171 + схема

Exit mobile version