Непознатите български електрокари и мотокари
Непознатите български електрокари и мотокари в Sandacite.BG!
Днес в Сандъците – сандъците имаме една загадка за Вас. Разглеждайки старите архиви, попаднахме на план за развитието на производството в Комбината за електрокари 6 септември. Този документ е писан през 1964 г. Ние добросъвестно го пренасяме тук и, тъй като имаме дълбока вяра в информираността на своите потребители, се осмеляваме да Ви зададем следните два въпроса:
- долните модели електрокари влизат ли действително в масово производство?
- можете ли да си припомните дали сте виждали или работили с такива?
Предприемаме тази наглед нетрадиционна изследователска стъпка, понеже често се случва да заложените в плановете бъдещи модели да не бъдат качени на производствените поточни линии. Такива случаи има много – първите примери, за които се сещаме, са тези с телевизорите Родопи и Витоша например.
И така, приятно разглеждане! :)
Електрокари с едно задвижвано и управляемо колело. Поради малките си размери те са много удобни за работа в тесни помещения. Предните колела са само носещи, а едно от задните колела е едновременно и двигателно, и управляемо, докато другото се движи свободно. Разработени са варианти на високоповдигачи с височина на повдигане на товара до 3,2 и 4,5 м и нископовдигачи с височина на повдигане до 1,25 м. Управлението е воланово, като седалката за водача е разположена перпендикулярно спрямо посоката на движение.
Разновидност на тези електрокари е високоповдигачът
с надлъжно изнасяне на повдигателната уредба.
Особено удобен е за работа в складове с тесни коридори. Задвижването на електрокара се осъществява посредством двигател, вграден вертикално в колона, уеднаквена както за цялата група, така и за групата на ръчноводимите електрокари. Тяхната скорост на движение е 8 км/ч.
Ръчноводими електрокари
Разработени са ръчноводим високоповдигач с товароподемност 1000 кг и ннскоповдигач с товароподемност 2000 кг. Поради минималните си размери и малки тегла те могат да влизат в асансьори.
Ръчноводимите електрокари се управляват от водач, който върви до електрокара.
Командването им става посредством вградени в ръкохватката за управление микровключватели. При пускане на ръкохватката тя се връща в нулево положение, при което се задействуват спирачката и се прекъсва токът. Скоростта на движение на тези електрокари е от порядъка на 4 км/ч с номинален товар. Високоповдигачите повдигат товарите на височина до 1,7 м, 3,2 м и 4,5 м, а нископовдигачите — до 1,25 м. Предвидени са по два варианта за всеки тип — с товарна платформа и с вилица за палети.
Електрокари и мотокари с напречно изнасяне на повдигателната уредба. За да се осигури рационален и сигурен транспорт на дълги предмети, като дървени трупи, тръби, греди, ламарини и други, който с обикновените типове електрокари се осъществява много трудно, през 1964 г. в Института по електрокари и мотокари започна създаването на група електрокари и мотокари с напречно изнасяне на повдигателната уредба. Електрокарите имат товароподемност 1 и 2 тона, а мотокарите — 3 и 5 тона и височина на повдигане до 4,5 м. Тяхната скорост на движение е около 13 км/ч. Управлението е воланово, а за водача е предвидена специална кабина. Регулирането на скоростта става плавно, безстепенно, посредством безстъпален контролер. Предвидени са около 11 блокировки за предпазване от неправилни манипулации. Тези машини са снабдени с пълна осветлителна и сигнална уредба, изисквани от Правилника за уличния транспорт. От тази група е готов за серийно производство електрокарът с товароподемност 1000 кг.
Освен гореизброените групи електрокари и мотокари заслужава да се отбележат още: електросамосвалът с товароподемност 2000 кг с накланяща се на три страни товарна платформа. Накланянето се осъществява по хидравличен начин. Машината има скорост на движение 13 км/ч. Електромобилът с товароподемност 1500 кг ще бъде много подходящ за близък градски превоз — за разнасяне на мляко, продукти и други. Мотокарът високоповдигач с товароподемност 3000 кг и височина на повдигане 3,2 м е снабден с дизелов вдигател българско производство и отговаря на съвременното спрямо 1964-5 г. световно ниво.
През същия период сътрудниците на Института разработват още редица нови конструкции електрокари и мотокари с високи технически показатели.
Вашият коментар