Мотопеди Балкан 50 – колко са моделите?
В Сандъците – Sandacite разгадахме колко са мотопедите Балкан 50.
Мислите, че това е проста работа? Я помислете пак! :)
Както знаем, Балкан 50 e първият български мотопед изобщо, пуснат в производство през 1960 г. от Завода за леки автомобили ,,Балкан“ в Ловеч. Всъщност, по времето на производството му той се е разпространявал с названието мопед, защото обемът на двиателя му е до 50 куб. см. Обикновено, за определение на понятието мопед се цитира напр. ,,дву- или триколесно превозно средство, задвижващо се чрез двигател с вътрешно горене с обем не повече от 50 куб. см“. Там е работата обаче, че в днешно време думата мопед е поизгубила гражданственост, затова и ние сега ще наричаме Балкан 50 мотопеди.
Само до втората половина на 60-те години обаче Балкан 50 претърпява цели 4 модификации, чието оразличаване понякога е твърде объркващо. То се затруднява и от факта, че запазените източници, чрез които то може да се направи, са крайно малко и трудно намираеми. Именно затова взехме решението да напишем една статия, в която да посочим точните разлики между четирите модела Балкан 50, така че да сте наясно какво имате или сте решили да си купувате.
И така, да започваме.
Мотопедите Балкан 50 имат следните моделни означения, подредени хронологично според реда на въвеждане в производство, както следва: МП, МП2, МПС и МПМ.
И петте варианта са снабдени с три модификации двигатели, производство на Завода за бензинови двигатели ,,Средец“ София (Завод 12). Подредени хронологично според моделите, техните означения са: МД-50, МД-50М и МД-50С.
Основните изменения в отделните варианти на разглеждания от нас модел са, както следва:
1. Мотопед Балкан 50 МП (долната фигура) от 1961 г. Това е първият модел в производство. Снабден с рамка от щампована ламарина, люлееща се вилка за задното колело със задни пружини и телескопни амортисьори, предна вилка ламаринена конструкция с амортизиращи гумени пръстени, и с резервоар от две половинки. Двигателят на мопеда е МД 50 с педално пускане в ход, с мощност 2-2,35 к.с., като карбураторът е скрит вътре в рамката. Предницата на МП е от пресована ламарина с окачване на гумени пръстени.
2. Мотопед Балкан 50 МП2 (долната фигура), пуснат в производство 1962 и изработван до 1965 г. Двигателят на мопеда е същият, както при тип 50МП1 и има заводско название ,,Люлин“. Изменени са механизмът за пре¬включване на скоростите на лявата ръчка и жилата за превключване на скоростите. Поставени са гуми 23 х 2,50. Новата предна вилка е с пружинна амортизация-телескопична. Изменен е шумонамалителят на изпускането. Жилото за задна спирачка е заменено с щанга със специално окачване към задната главина. Поставен е нов полуоткрит предпазител на веригата и е усилена Стойката на мопеда (тръбна конструкция). Новият преден калник с полузакрито поставяне га фара при новата предна телескопка вилка дава съвременен вид на мопеда. Тук предницата пък е телескопична.
3. Мотопед Балкан 50 МПС (долната фигура), произвеждан между 1964 и 1967 г. Този тип мопед е основно изменен в сравнение с предните видове. Въпреки че двигателят МД-50М има същите технически показатели, както в първите два вида, то в него е вграден механизъм за крачно пускане в ход с манивела (мотоциклетен тип) и местата за наливаке и контрол на нивото на маслото в картера са изведени удобно в десния капак на двигателя.
Измененията в мопеда са следните: нова рама — тръбна конструкция, с нови задни калници и задна вилка; нови жила за превключване на скоростите; нови предни стъпенки със захващане, което позволява регулиране по височина; нова стойка; нови резервоар и кранче за гориво; нова предпазна ламарина; ново външно оформление; лостово задействане на задната спирачка посредством педал и щанги.
Предната вилка е същата, както на тип МП2, телескопна, пружинена.
Мопедът е снабден с нова седалка, която позволява удобно возене на двама души.
4. Мотопед Балкан 50 МПМ (долната фигура) – 1967 – 71 г. Този модел е значително усъвършенстван спрямо предния както по естетичния си външен вид, така и по своите много по-добри технически постижения и качества. Мопедът е снабден с двигател МД-50С с повишена мощност от 3,3—3,6 к. с. и манивелно запалване.
Рамката е от типа на МПС с известни подобрения.
Основни изменения са претърпели следните възли: нова предна вилка с телескопи и напълно скрит фар; нов стоп-фар със стоплампа; нов резервоар с прави форми; нови задни амортисьори; нови барабани и спирачни челюсти; нова електрическа инсталация; нов шумозаглушител; подобрени капотажни ламарини. Направени са и други подобрения, насочени към външния вид на мотопеда и удобството на возените пътници.
5. Има и още един модел – това е 2Ю25 от 1970 г.. Разликата от предходния МПМ е, че предавките за пръв път вече се превключват крачно, предният калник е с изменено захващане, ауспухът е изнесен от дясната страна на мотопеда, централната степенка е актуализирана и е поставен механизъм за заключване на седалката.
Тъй! :) Сега вече знаете как да различите петте варианта на първия български мотопед. По-късно обаче (в началото на 70-те) влиза в производство още една модификация, зовяща се вече мокик. Ето наше материалче и за него:
Вашият коментар