Балкан 50 от 1970-а – нов български мопед!
Вижте в Sandacite.BG този български мопед от серията Балкан 50!
В нашата издирвателска работа по събиране на историята на българската техника много голямо значение имат съвременните на описваните изделия информационни източници – най-често печатни. Понякога обаче те колкото ни осведомяват, толкова ни и хвърлят в шах, защото ни поднасят коренно нови и непознати модификации на нещо и ние не можем да го разберем, аджеба, какво е. :) Един такъв случай може би се намира пред нас тук днес. Дали ще познаете кая е тази модификация на известния мопед Балкан 50? Долуцитираната статия е от сп. ,,Наука и техника за младежта“ от 1970 г. Кубатурата на двигателя на този мопед е 50 куб. см.; ако е имало серийно производство, то е било в легендарния завод Балкан Ловеч.
,,През последните години автотранспортът нарасна значително. Често явление е автомобилни колони, дълги стотици метри, да очакват зелен светофар. Особено остро стои въпросът с паркирането. Тротоарите престанаха да бъдат монопол за пешеходците. Ето защо подвижността на превозните средства в централните части на градовете е много малка. Известно е, че в големите градове на Холандия средната скорост на автомобилите е 8 километра в час, а на велосипедите и мопедите — 12 километра в час.
Безспорни са предимствата на лекия мопед в интензивното градско движение: по-висока маневреност, удобен за паркиране, значително по-голяма икономичност.
Българският мопед „Балкан“ е конструиран в Научноизследователския и проекто-конструкторски институт по автомобили и двигатели (НИПКИДА). В неговата конструкция са заложени последните тенденции на мопедостроенето. Трансмисията на мопеда е автоматична. Какво означава това? Предаването на движението от двигателя към задното колело се извършва чрез две предавки. Първичната е клиноремъчен варистор. Водещата и водимата шайба на вариатора са от подвижна и неподвижна полушайба. С увеличаване на оборотите полушайбите, монтирани на коляновия пап, се приближават и ремъкът преминава на по-голям диаметър. В същото време под действието на потискащата сила на ремъка (тъй като негова тп дължина не се променя) водимата полушайба се разделечава и ремъкът преминава на по-малък диаметър. Или накратко казано, при потегляне предавателното число е най-голямо и осигурява максимална теглителна сила, а при максималните обороти предателното число е най-малко и осигурява максимална скорост от 40 километра в час.
Вторичната предавка е обикновена —- верижна.
Задействането на двигателя се извършва с помощта на педалите. Превъртането при палене се облекчава чрез декомпресора, който се използва и при гасене на двигателя. Предвидено е устройство, което позволява превключване за движение с помощта на педалите (както при обикновен велосипед).
Двигателят на лекия мопед е двутактов, с максимална мощност 1,4 конски сили при 3800 оборота в минута. За гориво се използва бензин с октаново число 78 и масло в съотношение 25:1.
Предното окачване е телескопично сухо с ход 60 милиметра. Задното окачване е твърдо, но за сметка на това седалката е окачена на спирална пружина и гумен кух буфер. Теглото на мопеда без бензин и масло е 48 килограма.
Управлението на мопеда се извършва по следния начин: с помощта на педалите (в движение или на стойка) се пуща в ход двигателят, после се подава газ, докато автоматичният центробежен съединител включи водещата шайба на клиноремъчния вариатор. По-нататък водачът си служи само ръчката за газ и с двете спирачки, чиито лостове се намират на кормилото.
Лекият мопед Балкан 50 е предназначен за превоз на един пътник и багаж на близки и средни разстояния. Особено удобен е за градско движение. Опростеното управление позволява той да бъде използван от широк кръг хора. Също така може да се използва от домакини при извършване на покупки, както и за извънградски излети и вилни места.
Външният му вид се характеризира с хармонично съчетание на формите на фара, резервоара, профилажите и седалките. Леко оформеният багажник от стоманени хромирани тръби, поставени върху резервоара, и допълнително монтирани торби от двете страни до калниците е още едно удобство за водача.
Инж. Константин Косев“
Дали сега можете да ни кажете коя е описаната горе модификация на Балкан 50? Жокер – става дума за изделие, което е било ново през 1970 година!
Вашият коментар